Hoe ontstaat extreem weer en wat verstaat u daaronder?

Heeft u vragen over het ontstaan van extreem weer, of juist antwoorden, dan kunt u die hier plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Hoe ontstaat extreem weer en wat verstaat u daaronder?

Bericht door dvdijk » 31 okt 2004 18:02

Als u het antwoord weet, kunt u ons dat misschien vertellen. Ook andere informatie over extreem weer is welkom. Denk eraan dat wij hierover verschillende topics hebben. Plaats uw bericht dan ook bij de juiste topic ! :shock:
Laatst gewijzigd door dvdijk op 21 nov 2004 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thunderknight
Member
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2004 22:28

extreem zeg je, hmmmm

Bericht door Thunderknight » 29 nov 2004 23:36

Komt niet vaak voor maar er was een dag die voor velen afgelopen zomer, en mij ook, lang bij zal blijven.
17-7-2004 velen onder ons denken nog vaak terug naar die dag.

En wat een blunder van het knmi die dag (terwijl hun eigen modellen het wel voorspelden in de ochtend) heeft het toch tot 13 uur geduurd voordat men een waarschuwing aan durvden te geven, terwijl de belgen (KMI) daar in tegen al om 10 uur waarschuwden.

Ach ja, ik ben het kwijt, hahahaha.

Met vriendelijke groet Helmut
Laatst gewijzigd door Thunderknight op 26 dec 2004 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dreigend gerommel, steeds luider, natuur wordt opeens stil.
De wind trekt aan, het word iets kil.
Het gerommel zwelt aan, het geflits neemt toe.
De smaragd groene lucht.....I'am in heaven.

Gebruikersavatar
Thundermanneke
Full Member
Full Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2004 20:46

Bericht door Thundermanneke » 25 dec 2004 11:22

Hallo allemaal,
Voor vragen kunnen jullie hier terecht.
Er zitten hier 2 mensjes van de onweerredactie van het VWKweb die je vragen kunnen beantwoorden. Dus kom maar op met de vragen.
Jullie kunnen natuurlijk ook mailen naar onweer@vwkweb.nl maar op dit forum babbelen is natuurlijk leuker want zo kan iedereen er iets van opsteken.
DUS KOM OP MET DIE VRAGEN!!!!!!!!!!!

Vriendelijke groet, onweersredactie (Michel en Helmut). 8)

Gebruikersavatar
denial
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jan 2005 12:06

Re: extreem zeg je, hmmmm

Bericht door denial » 28 jan 2005 12:29

Thunderknight schreef:
En wat een blunder van het knmi die dag (terwijl hun eigen modellen het wel voorspelden in de ochtend) heeft het toch tot 13 uur geduurd voordat men een waarschuwing aan durvden te geven, terwijl de belgen (KMI) daar in tegen al om 10 uur waarschuwden.



Er is hier denk ik wel een verschil tussen een waarschuwing en een weeralarm. Ik denk dat het KNMI probeert om een weeralarm echt impact te laten hebben, dus kost wat kost geen weeralarm als het niet nodig is. Om te voorkomen dat mensen gaan zeggen, oh, daar heb je ze weer met hun weeralarm!

Vooral met onweer zitten er hele grote duivels in hele kleine details waardoor de zwaarte en exacte lokatie zelfs vlak van te voren moeilijk te voorspellen zijn. (Maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik :) )

Daarentegen vind ik het KNMI juist erg optimistisch met het noemen van de kans op onweer in het gewone weerbericht. Het lijkt erop dat de richtlijn is: bij kleine kans op onweer -> noem het, want we worden er op aangekeken als er wel onweer komt terwijl wij dat niet zeiden. Bij zwaar onweer -> wacht zo lang mogelijk met een weeralarm, want we worden erop aangekeken als het geen echt zware buien worden.

Daniel
"Such subtelty," said Slartibartfast, "one has to admire it."

Gebruikersavatar
Thunderknight
Member
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2004 22:28

Bericht door Thunderknight » 28 jan 2005 13:44

Hallo Denial.

Volkomen gelijk wat je zegt over het al dan niet uitgeven van een waarschuwing/weeralarm.

Die dag ervoor werden wij de weeramateurs door de "profi's'', op ons nummer gezet, dat we apen en beren zagen voor de 17 juli 2004.
Waarom? De cape en lifted index gaven al dagen zwaar onweer aan, de forums puilden uit van mensen die voorspelden dat de volgende dag erg onstuimig kon worden.
Zelfs in het teletekst bericht en op de bekende weersites werden we afgeschilderd als onervaren en het zou wel allemaal meevallen.
Meteonet was er een van knmi ook weerkamer en nog een paar anderen.

Die bewuste dag zelfs(17 juli) was ik al om 7 uur wakker om te zien in hoeverre de nieuwe modelberekeningen verschilden met de voorlaatste run.
Tot mijn vreugde was het nog steeds zo dat er zwaar onweer opkomst was. Estofex plaatste nog een extra waarschuwing. specialy for de low countries stond er nog op.
Het begon rond 10:30 uur s'morgens.
Tegelijkertijd kwam er in de buurt van zuid-limburg een ander onweersgebied opgang.
Aan de kust van noord-frankrijk werd de atmosfeer getriggered, met de noordoostelijke stroming wisten wij dat we weleens een leuke dag zouden krijgen.
Het geheel werd groter en er ontstond een convergentielijn over de hele benelux.
De rest is duidelijk wat er toen gebeurde.

Nogmaals ik ben het eens dat men voorzichtig moet zijn met waarschuwingen en weeralarms. Maar zulke duidelijke signalen die de dagen ervoor al hadden en op de dag zelf, vraag ik me af hoe zeker wil men zijn alvorens je de mensen waarschuwd.

De meeste mensen waren onderweg of waren al de plaats van bestemming toen de waarschuwing eindelijk kwam.

Genoeg hier over.
Jullie site ken ik al een tijdje en ga vooral zo door.
Wij chasers kunnen weleens een meeting doen.

Met vriendelijke groet Helmut(thunderknight)
Een dreigend gerommel, steeds luider, natuur wordt opeens stil.
De wind trekt aan, het word iets kil.
Het gerommel zwelt aan, het geflits neemt toe.
De smaragd groene lucht.....I'am in heaven.

Plaats reactie