Weerstation Kollumerzwaag

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Weerstation Kollumerzwaag

Bericht door dvdijk » 24 nov 2004 15:55

Op deze site ziet u een weergave van het lokale weer in Kollumerzwaag in Friesland. Het station is gevestigd aan de noordelijke rand van het dorp, grenzend aan open weilanden, omzoomt met houtwallen (typerend voor de Friese Wouden)

Algemene gegevens:

Kollumerzwaag is het op een na grootste dorp van de gemeente Kollumerland en ligt in Noord-Oost Friesland, gelegen aan de spoorlijn van Groningen naar Leeuwarden. Het hedendaagse Kollumerzwaag is een samenvoeging van de dorpen Kollumerzwaag, Zwagerveen en Zandbulten.

In 1443 kwam het dorp Swaech voor het eerst voor in een officiële akte, de naam betekent weiland. Het toenmalige dorp was erg uitgestrekt en behoorde toen onder de Grietenij Oostbroeksterland, het bestond uit Zwagerbosk, Zwaagwesteinde en het westelijk deel van het huidige Kollumerzwaag, ten hoogte van de Hervormde Kerk. Zwagerbosk is na 1880 zelfstandig geworden, van Zwaagwesteinde is helaas nog geen jaartal gevonden. Na 1543 werd veranderde de naam in Collumerswaegh. In 1857 bestond het dorp uit 14 boerenplaatsen en 107 woonhuizen, die in een geregelde orde langs de Foarwei (Hoofdweg) staan

Klimaat (afwijking) in de Friese wouden:

In het grootste deel van Friesland heerst een zeeklimaat. Maar in de Friese Wouden zijn er continentale trekjes in het klimaat te bespeuren. Juist in de Friese Wouden is de kans op (onweer-)buien groter dan in de rest van Friesland. Dit heeft te maken met de zandgrond, de bossen en de grotere afstand tot de zee. Daardoor is de temperatuur enkele graden hoger dan elders in Friesland en zijn stijgende luchtbewegingen er sterker, wat de buienkans doet toenemen

Gegevens station en apparatuur:

De startpagina wordt om de 2 minuten ververst. Het live beeld van onweer zijn de detecties van het moment dat u op de pagina komt. Op de pagina Plot krijgt u de detecties van het laatste half uur te zien. Beide pagina's worden om de 2 minuten automatisch ververst. Andere data op de overige pagina's worden elke 15 minuten ververst. U dient daarvoor de "vernieuwen" -knop aan te klikken.

De temperatuur, barometer en de luchtvochtigheid wordt gemeten d.m.v. sensoren, die bevestigd zijn in een module onder de dakrand, aan de noordzijde van het huis.De temperatuur zou daarom iets kunnen afwijken van de temperatuur in een open veld.

De windmeter is bevestigd aan een mast van 4 meter en doet zijn metingen op een hoogte van 10,5 meter.

De regenmeter staat op de het platte dak van de bijkeuken. Een back-up (gewone regenmeter, niet elektronisch) staat in het midden van de achtertuin.

Ik maak gebruik van een LaCrosse weerstation, type WS 2300.
Om de data vanuit het weerstation op de computer te krijgen gebruik ik het computer programma Virtual Weather Station V12.07 P26 (Internet Edition) onder Windows XP. De gegevens worden via een kabel om de 2 seconden naar het weerstation verstuurd.


Voor het detecteren van onweer maken wij gebruik van een "Stormtracker" PCI Card, geleverd door de firma Boltek uit Canada. De antenne zit in een omhulsel van PVC, op een mast naast de windmeter. De hoogte is ongeveer 9 meter. De signalen worden zichtbaar gemaakt op het internet door het softwareprogramma Nexstorm/ StormVue van de firma Astrogenic Systems uit Zweden.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Weerstation Kollumerzwaag in de media

Bericht door dvdijk » 09 feb 2005 19:29

Weerstation Kollumerzwaag in de media

Ja mensen, het is eindelijk gelukt. Het eerste huis-aan-huis blad "De Westereender", met een oplage van 24.000 exemplaren, heeft een artikel over Weerstation Kollumerzwaag gepubliceerd. Een link is al gemaakt op de home page, maar om het jullie makkelijk te maken zal ik hier ook een link plaatsen. De foto is niet erg duidelijk, misschien krijg ik nog de digitale versie.

Het artikel.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 03 nov 2005 19:57

De laatste dagen zijn er grootte problemen met de regenmeter en ik heb het helemaal gehad met dat ding. Binnenkort maakt de hele handel plaats voor een Davis Vantage Pro2 en dan de bekabelde versie (6152) met USB Weatherlink. Zeker gezien alle recensies die er wereldwijd zijn.

Dus Sietse, eindelijk ben ik dan ook verstandig geworden, zeker gezien jou ervaringen met de Davis die volgens mij ook alleen maar goed waren.

Binnenkort meer hierover, want er kunnen een paar problemen zijn met het overzetten van de gegevens en de installatie, al verwacht ik dat dat allemaal geen probleem zal geven. Je weet toch maar nooit en een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Zie ook de volgende link Let op, dit een een pdf bestandje.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 04 nov 2005 01:09

Zoheee Das heftig!

Echter zeer goed nieuws Dick, gefeliciteerd! Natuurlijk had der Siets gelijk, maar ja er hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Vind dat jij alles met beperkte mogelijkheden goed voor elkaar had. Je groeit verder en kan bijna niets anders. ik trek hier conclusssie's uit voor wat betreft de eigen situatie. Is de Ws te koop?

Wijs besluit!
Succes (moet lukken)
Fred

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 06 nov 2005 01:03

Hoi Dick,

Goede keuze. Ik heb er zelf ook wel zin in, maar zolang de Weathermonitor II het nog goed doet, wacht ik wel even.

Ik vond jou neerslaghoeveelheden de laatste tijd inderdaad al aan de hoge kant. Jou totale neerslag trouwens ook. 844,3 mm, terwijl ik nog maar 610,4 mm heb, dat is meer dan 200 mm verschil op 25 km afstand. Lijkt mij een beetje veel.

Sietse
Weerstation Leeuwarden
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 02 dec 2005 01:04

Hallo mensen,

De popup van de korte- en middellange termijn verwachtingen is onder het mes gegaan en heeft een opknapbeurt gehad. De lay-out is iets veranderd, met name de kleuren en er worden nieuwe icoonen gebruikt. Kijk maar eens via de voorspelling-animatie-afbeelding, links boven op de hoofdpagina. En laat me maar weten wat je er van vindt.

Groeten, Dick

Ps: De nieuwe prijsvraag staat er overigens ook weer op. Ditmaal is de sponsor Sonnema Berenburg, die 3 ruim gesorteerde winterpakketten beschikbaar stelt. De uitreiking is bij Sonnema op het bedrijf met een rondleiding. Doe dus snel mee !
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gweaneth

Bericht door Gweaneth » 02 dec 2005 09:53

...
Laatst gewijzigd door Gweaneth op 20 feb 2006 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 04 jan 2006 14:05

Uitbreiding Weerstation Kollumerzwaag !

Ja, jullie lezen het goed, we gaan verder uitbreiden. Binnenkort ga ik de onlangs bestelde UV Sensor en Solar Radiation Sensor plaatsen.

Afbeelding

De Solar Radiation Sensor meet de straling van de zon. Tezamen met de windmeter, temperatuur en luchtvochtigheid kan nu ook berekend worden wat de Evotranspiration is, oftewel de gewasverdamping. De sensor bestaat uit een diffuser element en behuizing, waarin een foto diode zit. Door de twee aparte behuizingen wordt radiatie wamte geminimaliseerd en staat het convectiekoeling juist toe.

Afbeelding

De UV Sensor meet de zonverbrandende portie van het UV Spectrum. De metingen kunnen de UV Index, gemiddelde dosis, dagelijkse en opgelopen totalen meten, dan wel berekenen. Je kunt dus zien hoe snel je verbrand in de zon, bij zomerdag.

De Davis Vantage Pro2 is dan opgewaardeerd naar de Davis Vantage Pro2 Plus. En zo wordt de dienstverlening steeds verder uitgebreidt.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 04 jan 2006 20:38

Hoe duur is zoiets? :) lijkt me leuk om dat erbij aan te schaffen :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 04 jan 2006 21:32

Hoi Speedy,

Solar Radiation Sensor ongeveer 160 euro
UV Sensor ongeveer 350 euro
Mounting Bracket (Bevestiging) 30 euro

Dit is exclusief BTW en het verschilt nogal waar je de aankoop doet. Ik heb er minder voor betaald, maar wat precies vertel ik niet (sorry)

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 05 jan 2006 20:20

Maakt niet uit :) bedankt, dat wordt het voorlopig dan even niet ;)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 06 jan 2006 16:59

Hallo mensen.

De sensoren zijn geplaatst en de data wordt zichtbaar gemaakt op de site. De hoofdpagina is overigens nog meer veranderd. Er zijn een paar vraagteken-icoontjes geplaatst voor bepaalde begrippen van de getoonde data. Klik hierop en je komt in een algemene begrippenlijst terecht, met enige uitleg over het aangeklikte onderwerp, dat dan bovenaan de lijst staat.

Hier nog een afbeelding met de nieuwe sensoren. Rechts de Solar Radiation- en links de UV Sensor:

Afbeelding

Groetjes, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Whahhhhhhh!

Bericht door Fred » 11 jan 2006 08:35

Deze capaciteien van de master kende jullie waarschijnlijk nog niet de rappende weerman Dick, wilde het toch behouden voor 'het nageslacht' :P

Met dank aan Hans (hetallerbeste)

Greetzzzz,
Fred

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: Whahhhhhhh!

Bericht door SpeedyGJ » 11 jan 2006 14:57

Fred schreef:Deze capaciteien van de master kende jullie waarschijnlijk nog niet de rappende weerman Dick, wilde het toch behouden voor 'het nageslacht' :P

Met dank aan Hans (hetallerbeste)

Greetzzzz,
Fred

Whahahaha geweldig!!!!!!!!!!!!!!
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Fred

Bericht door Fred » 11 jan 2006 22:12

Ja , goed hè? Hebben ze prachtig gedaan! Alleen wat overdreven om het twee keer te posten, naja laat ik maar zeggen dat ik zeer onder de drukinkt was :oops: 8) , heb er toch maar een van weggehaald, blijft tussen ons hè? :P

Op naar de volgende ontwikkeling van WSK........