Weerstation Holwerd

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Weerstation Holwerd

Bericht door SpeedyGJ » 09 jan 2006 07:04

Nou ja zeg, heb ik me nog niet eens voorgestelt, das niet goed ;) nah anyway hier ben ik dan ;) .
Ik ben Gerrit-Jan ook wel SpeedyGJ genoemd :D , ik ben 21 jaar over 11 dagen ben ik jarig (16 januari) :D en ik woon in Dokkum :)
Ik was in bezig van een weerstation, de WS 2308, helaas doet deze het niet meer, ondertussen is mijn oogje gevallen op de Vantage Pro 2 :) rond 22 Februari kan ik die dan kopen, mits mijn loon het een beetje wil toe laten ;) echter zal de gegevens dan nog niet op internet worden gezet, dit zal dan in maart gebeuren. Dataloggers zijn vrij prijzig dus ja.

Ik heb zelf een website, (http://www.speedygj.nl), daar besteed ik heel veel tijd in. De laaste dagen is het enorm veel info erbij gezet, ook ben ik bezig om de enorme lijst op te zetten van de Weerstations in Nederland en België. De toekomst ziet er gunstig uit. Aangezien de bezoekersaantal kan ik mijn bestaande webhosting acount zo nog wel even blijven staaan, gemiddeld zit ik op kleine 100 tot 150 bezoekers per dag, wat echter wel opvalt is dat tijdens noodweer of sneeuwval de bezoekersaantal veel hoger ligt, waarschijndelijk zal dat door de live cam komen, ook radars / statellietbeelden etc zouden het volgens mij zeer goed doen aangezien der flink wat opstaat. In de toekomst zal de bezoekersaantal wel gaan toenemen, ook verwacht ik een leden stijging, mocht dit gebeuren dan zal ik mijn webhosting acount gaan veranderen, ivp 10 gig zal dit worden opgevoert naar 30 gig datalimiet, ook de webspace zal worden verhoogt van 150MB naar 300MB, dit vanwege het uitbreiden van mijn website, in de toekomst zal ik ook informatie uit het buitenland gaan halen, satellietbeelden / Radars noem maar op.
Het doel is: Een website maken met eigenlijk alle info wat er maar te vinden valt. ;)

Voor de rest zal ik regelmatig een update uitvoeren op mijn website.. bij grote update's zal ik het hier melden, bv als ik mijn Weerstation heb ;)
Ik zou zeggen, neem een kijkje op mijn website.

Verdere vragen??? Ja?? oke kom maar op :D
Laatst gewijzigd door SpeedyGJ op 11 feb 2008 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Fred

Bericht door Fred » 10 jan 2006 22:45

Wat zal ik zeggen????? Welkom???????? Whaahaaaaaaa! :oops: 8)

Toch goede actie GJ! Zoals je weet kom ik al af en toe al even om het hoekje kijken.....

Veel succes ( kan haast niet anders ) met de Vantage!

Groeten,
Fred

P.S.

Nu weet ik al wanneer je jarig bent dus hoef je die vraag niet meer te beantwoorden :)
Laatst gewijzigd door Fred op 22 feb 2007 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 11 jan 2006 08:00

Fred schreef:Wat zal ik zeggen????? Welkom???????? Whaahaaaaaaa! :oops: 8)

Toch goede actie GJ! Zoals je weet kom ik al af en toe al even om het hoekje kijken.....

Veel succes ( kan haast niet anders ) met de Vantage!

Groeten,
Fred

P.S.

Nu weet ik al wanneer je jarig bent dus hoef je die vraag niet meer te beantwoorden :)

Thnx :D Ik wil gewoon een duidelijk bericht, dan heb je ook kleinere kans op vragen :P en met de vantage..dat komt wel goed :D
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 28 jan 2007 10:37

Nu WS dokkum momenteel niet meer bestaat, heb ik toch nog wel een weerstation, en sinds gister heb ik de handwindmeter "windmaster 2" binnen gekregen, fijn ding :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 22 feb 2007 11:56

En toch ga ik wel door met weergegevens posten!
Nu nog veel betere nieuws!

Sinds zondag had ik zin om mijn windmeter te verplaatsen, en jawel boven op dag. Ik naar boven lopen, zolderraampje even eruit gehaald en de boel even bekenen. Oke ik heb het! Hupa aan de slag. Gat geboort door het dak en dakpan :) en plaatsen maar, alleen om alles in mijn 1tje te doen, oef, maar goed, het werdt donker helaas. Mijn maat komt meestal elke avond wel even langs, goed die even gevraagt of die morgen uit werktijd even langs kon komen, want ja, er zit nu wel een gat in het dak ;) nah kon wel. Die morgen kon ik niet wachten, mijn windmeter was offline en wou persee de gegevens weer online hebben, dus ik heb een tijdelijke oplossing gezocht, aangezien er niet al te stevige wind stond, kon het mooi even. Die middag heb ik zitten te wachten, het werdt donker, arggggg hij heeft me laten zitten, bah bah bah! aangezien het toch droog bleef heb ik de windmeter maar laten staan. De volgende morgen even radar bekeken, onee he, er kwam regen aan :( dus ik moest het zelf maar oplossen, snel naar de winkel om wat dingen op te halen. Daarna lood gelegt en dicht gekit, en natuurlijk even getest, ik was hier vrijwel de geheledag mee bezig, maar het resultaat mag er zijn! Die middag nog even de tuinslang gepakt en even kleine 10 min water laten stromen, en geen enkel drup kwam naar binnen! Mooi zo, ik ben klaar, toch had ik het niet verwacht dat ik het alleen kon doen, maar blijkbaar kan ik meer dan ik zelf had verwacht. Uiteindelijk staat de windmeter nu boven het dak, echter wou ik em hoger hebben, want krijg nu waarschijndelijk last van dakeffect als de wind uit het noorden komt. Anyway, waarschijndelijk verleng ik em nog even, maar ik vind het nu wel goed zo :) hierbij een paar foto's. Reactie's / commetaar etc zijn welkom.

Opstelling voor:
De windmeter stond eerst voor op 2M boven de grond en tussen de huizen. Metingen waren om te huilen!

Afbeelding

Afbeelding

Die maandag:
Klik hier voor foto

En voor de lol de handwindmeter even erbij geplaatst :)
Afbeelding

Eindresultaat:

Achter:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding
Bij deze foto stond ik nog vrij dicht op het huis :)

Mooi dat was het weer voor vandaag ;)

Edit Fred : even een kleine aanpassing gedaan. Als je foto's op de medium resolutie plaatst loopt het forum wel ernstig buiten zijn kaders en nodigd e.e.a. niet uit tot lezen, zo zou jou topic minder interessant worden. Nu gebeurt dan nog, maar een klein beetje scrollen naar rechts levert een m.i. toch wel aanvaardbaar resultaat
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 22 feb 2007 18:11

Bevestiging:

Op deze foto is goed te zien hoe die bevestigt is. Bovenaan zit de gat, daar steekt de buis doorheen, dan hebben we de eerste klem die officeel voor de buizen zijn voor het water. Echter zijn deze niet super sterk. De onderste is een betere oplossing, van het weerkend ga ik dezelfde metode gebruiken, dus die klemmen gaan weer weg. De onderste is een klem van een andere beugel die gebruik ik toch niet meer. 1 plankje tegenaan geschroeft met 4 flinke schroeven, de klem zit vast met 2 bouten, die aan de andere kant van de balk er weer uit steken, daar zit nog een moer die ik snel kan verstellen als ik de buis even naar beneden wil hebben. Daaronder zien we nog een haak die normaal gesproken voor de schutting wordt gebruikt, maar deze had ik toevallig nog over :) . Hier rust alsware de buis op, mocht de klem het b.v niet houden.
Oja handig om te weten: Als ik de buis naar beneden wil hebben, dan moet ik eerst het onderste gedeelte weg halen, aangezien je meestal alleen bent zal dat lastig worden, wat ik heb verzonnen is het volgende:
1: Ik draai de moeren van de bouten beetje los, ook niet al te los.
2: Ik draai de bovenste klem beetje los.
3: Nu kan ik de paal omhoog tillen tot de klem gaan kantelen, op deze manier kan ik de onderste haak eraf halen.
Het lijkt veel werk, maar eigelijk kost het maar amper 1 a 2 min tijd.
Afbeelding

Hier nog een overzicht. De buis lijkt scheef, maar offiveel staat die gewoon recht :) links het dakraam die ik makkelijk kan verwijderen :) , met behulp van de trap kan ik dan zeer makkelijk bij de windmeter komen :)
Afbeelding

Natuurlijk zie je momenteel niks van het zogenaamde verstelsysteem. Deze heb ik dus nog niet ingevoert, maar dit zal spoedig gedaan worden. Voor de rest ga ik nog een stuk houd tussen de balk vast zetten, zodat ik dan helemaal boven aan de buis ook nog vast kan zetten. Voor de rest eigelijk weinig :)

Kortom, eigelijk is het gewoon heel simpel, ik heb wel moeten nadenken enzo. Had ik zulke voorbeelden nou van te voren gezien, dan was ik binnen 1 dag al klaar geweest, maar ja het is niet anders.
Echter ga ik de buis verlengen, dan komt er wel een verstelsysteem, ook zal ik de buis gaan vast zetten met ijzerdraad, de windmeteklemmen die de windmeter aan de paal vast houden, zullen ook vervangen worden door een snelkoppeling, ik heb waarschijndelijk al een idee, maar moet eerst kijken of dat haalbaar is. Mocht het zover zijn, dan zal er uiteraard een melding komen dat de windmeting niet correct zullen zijn, of dat de windmeter voor tijdelijk even wordt uitgeschakelt.

Zo dat was het nu wel denk ik zo :) als jullie vragen hebben, dan hoor ik het graag, reactie's enzo zijn natuurlijk ook welkom! :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Fred

Bericht door Fred » 22 feb 2007 21:48

Zo ! Die durft!...... Eens was ik ook zo bezig. Op die dag het dak op met de 10mm steenboor gewapend ik was ervan overtuigd... het zou gaan lukken. Na een aantal keer heen en weer gelopen te hebben over het schuine dak (zo'n mooi zolderraampje was niet voorhande) de boor maar in het dak gezet. Tot mijn schrik kwam ik na het doorboren van de eerste vezelplaat in polystyreenbolletjes terecht okee ga je lekker snel door heen, maar de boor was toch al heet en de gedachte aan brandend piepschuim heeft mij ertoe doen besluiten de zaak onmiddelijk af te blazen. Dakpan weer op de plaats gelegd, einde verhaal. De windmeter hangt nu aan de dakrand.......van de schuur (zou dat de rede zijn dat men mij nooit een waarde van de windwaarneming zal zien plaatsen op deze site?)

Okee GJ, jij hebt het iig voor elkaar! Dit zal natuurlijk een wereld van verschil betekenen in de waarnemingen, vind het erg leuk dat je daarin bent geslaagd! Naja beetje leuk dan, want ben wel een wat jalours, vandaar de volgende vraag ; " wat doe je nou als de buurvrouw de windrichting in de voortuin wil weten? :oops: 8)

Gekheid GJ! Goed gedaan!

Groet,
fred

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 24 feb 2007 10:36

Ik durf altijd ;) ik heb van die piepschuim geen last van, had ik dat wel, dan simpel wel een beetje verwijderen of nat maken, op deze manier valt het reuze mee en kun je gewoon door boren ;)
Dat dat de reden is om geen metingen te plaatsen is echt onzin fred ;) die van mij stond op 2M hoogte, zoals je las, en wat denk je? ik post ze nog, dan wel met een melding dat die na lange niet goed is opgestelt ;)

Ik heb het idd voorelkaar gekregen, en daar ben ik blij om, het het verschil?? Nou dat wil je niet weten! Als ik de grafieken zo bekijk en de data, dan is het verschil:

2M hoogte: Metingen bij deze wind, 0.0km/h tot amper 15km/h, maar echt veel 0.0km/h metingen, de windstoten, ach over het gehele dag amper 5 metingen.

Nu boven het dak: Metingen bij vergelijkbare wind, zowaar constant, dus zeer weinig 0.0km/h en veel boven de 20km/h, ook de windstoten mogen er zijn, totaal voor deze dag tel ik maar 3 die geen windstoot bevatten, geweldig dus! Laat het nog maar wat harder waaien ;)

En als iedereen wil weten waar de wind weg komt ;) ze kijken maar lekker naar de windmeter. Natuurlijk ook al diverse reactie's gekregen! Zo kwam sommige buurtbewoners naar buiten om te vragen waar mijn windmeter was gebleven, toen ik zei dat ze maar even omhoog moesten kijken vonden ze het geweldig :D om even 1 van de reacties te noemen

Hey goed gedaan joh! Nu kan ik elke morgen even kijken waar de wind weg komt, en of het ook waait, super :D , metingen zullen nu ook veel beter kloppen neem ik aan ;)


En zo nog veel meer. Sommige waren benieuwd hoe ik dat heb voorelkaar gekregen, ik nodig ze graag uit om een kijkje te nemen. Iemand heeft zelf ook een WS, en die heeft ook even gekeken, die zal nu ook aan de slag gaan :) kortom, geweldige zaak!

Afbeelding

WEERSTATION DOKKUM GAAT UITBREIDEN!
En ja, nog een nieuwtje ;) ik ga uitbreiden, en wel met een nieuw weerstation, op deze manier hoop ik eindelijk af te zijn met de storingen. Natuurlijk zal de ws3610 gewoon door gaan :) ik hoop volgende week het nieuwe weerstation in behandeling te hebben. Vooral de windmeter is duidelijke verbetering waardoor ik nog beter kan meten :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 01 mar 2007 17:40

Het nieuwe weerstation werkt perfect. Alles is draadloos wat soms wel nadelen heeft, maar 1maal goed gezet, niet meer aankomen :) echter wel problemen gehad met de software, Dick van hamonline heb ik via mail contact gezocht, maar dit liep niet lekker waardoor ik hem even belde, hij had een klant en kleine 5 min later belde hij me terug, alles gedaan en hopaaaaaa eindelijk het werk!. Mooi volgende probleem, USB aangesloten aan het basisstation en pc, windmeting kapt er meteen mee. Blijkbaar is USB toch nog wat gevoelig voor storingen, even via laptop gedaan, dit liep helemaal goed. Kortom, pc aarden lijkt me toch de enige oplossing, dan worden alle overtollige storingen via een kabel verwijderd :) kortom, hamonline, wat een super zaakje :) ik betaalde wel 40 euro meer dan bij weershop.be, maar de service is perfect, dat kan ik van weershop.be absoluut niet zeggen. Ik hoop morgen even mooie strak blauwe lucht te mogen hebben, dan kan ik even foto maken, liefst met zon erbij :) ik moet toch nog even foto's maken van mijn apparatuur voor mijn website :)

Binnenkort nog even een windmeter bij kopen en een verlengde paal, dan zullen er 3 windmeters lopen draaien.
De WS2308 zal werken met de windmeter van WS3610, dit heb ik getest en het werkte, de WS3610 krijgt de vernieuwde windmeter met cupjes, de nexus heeft ook een windmeter met cupjes, die overegens erg lekker werkt :) de regenmeter van de WS2308 zal aan de paal worden vast gemaakt, hier moet ik nog wel even wat op gaan verzinnen, op deze manier krijg ik 3 verschillende metingen, 1 achter 1 voor en 1 boven het dak. Ook de tempsensors zullen worden verplaatst, die van de 2308 zal ook aan de paal worden vast gemaakt, die van de 3610 zal blijven hangen, evenals de nexus. Ik heb al een idee om makkelijk en goedkoop een weerhutje te bouwen, ik heb mijn oude spul hier nog liggen, dus scheelt weer. Binnenkort hiermee aan de gang. De nexus kan 5 sensoren aan, hier zal nog 1 worden bij gekocht voor achter. Op deze manier krijg ik eigelijk een mooi duidelijk overzicht wat er rondom het huis wordt gemeten. Kortom, zat plannen :D

Edit: Foto's erbij :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 02 mar 2007 19:21

Vandaag was het aan mijn kant weer behoorlijk rustig, het werd eens tijd om weer verandering in te brengen. Vanmiddag ben ik even een langere buis wezen ophalen, deze geinstaleert en hopaaaa :D hij staat nu veel hoger :D Voor de rest extra vast gemaakt, echter staat hij door een bekende reden scheef, dit wordt natuurlijk morgen ook helemaal opgelost! Hieronder 3 foto's :)

De windmeter vorige positie:
Afbeelding
Zoals velen al zeiden: De windmeter hing te laag, en door een N NW wind zorgt dit voor meer wind.

De windmeter positie op dit moment
Afbeelding
Zoals jullie zien steekt die nu RUIM boven het dak, hierdoor zal ik nog beter windgegevens krijgen zonder effect

De windmeter van WS3610 / Nexus en de handwindmeter van Windmaster 2 (die inmiddels weer eraf is gehaald.
Afbeelding
Door even met belichting te spelen kreeg ik toch wel een mooi maar dreigend plaatje eruit :) zonder enige bewerking.

Plannen voor morgen
Ook al regent het, het kan me niks schelen. De windmeter paal gaat er zowiezo er weer even uit. Er worden paar gaatjes geboord voor ijzeren draad, dit moet voor zorgen dat het buis niet te veel heen en weer gaat. Daarnaast zal ik tevens het probleem oplossen dat die zo scheef staat, morgen staat die wel mooi recht :) natuurlijk volgen er weer foto's :)
Nou dat was weer een update van mijn kant. Trouwens, heerlijk genoten van deze droge dag, op 1 enkel licht buitje na.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 04 mar 2007 02:22

Vandaag de windmeter even recht gezet, oke misschien nog een piep klein beetje scheef, maar dit heeft nog maar amper invloed. Tevens de kabel weg gewerkt :) Voor de rest moet ik alleen nog een ijzeren kabel aan hangen om de paal wat stabiel te houden, echter moet ik hier nog even naar kijken.

Windmeter achter huis.
Op deze filmpje is te zien hoe alles uit het dak steekt :)

Windmeter voor huis.
Op deze filmpje is te zien hoe ver die boven het huis steekt, tevens laat ik zien hoe ik de kabel heb weg gewerkt :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

MikeG

Bericht door MikeG » 04 mar 2007 11:10

Het is een aardig mastje geworden, heb je nog last van de HF signalen van de buurman (radiozendamateur) ;-)

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 05 mar 2007 01:16

Huh? :P ik heb totaal geen last van storingen :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

MikeG

Bericht door MikeG » 05 mar 2007 05:33

Nouja zou toch kunnen?, tegenover jou zit een radiozendamateur, tenminste er staat een antenne voor op de kortegolf, dat zie ik namelijk op 1 van de foto's ;-)

Ben zelf ook zendamateur ;-)

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 05 mar 2007 14:46

Ahaaaa oke :) daar heb ik gelukkig geen last van dus :) en maar goed ook :D trouwens flinke wind hier, zitten soms stevige windvlagen bij! Ik zag de windmeter paal nogal wat bewegen, na even boven te zijn gegaan en kijken hoe erg het kraakte, viel dat opzich wel mee, echter moet ik er niet aan denken als er ineens een dikke storm op komt zetten, niet dat het gebeurt maar toch....daarom heb ik besloten om de windmeterpaal extra vast te zetten met kabel, en het is nog goed gelukt ook, ondanks de levens gevaarlijke situatie door de wind. Weer boven gekeken, en bij forse windvlagen blijft ie mooi op zijn plek, oke de paal beweegt wel een beetje, maar dat mag ook, maar lange niet zoveel meer als zonder kabel :) kortom, tijdens storm zal die ook wel iets bewegen, maar ik denk niet dat het zoveel doet als nu :) hiermee is de klus dan ook 100% klaar :) Nog even dicht gekit en hopa, ik hoef het dak voorlopig niet meer op. Wel moet ik nog even kijken naar een snelkoppeling waar de paal extra op rust. Nu moest ik de paal iets omhoog duwen om die rustding eraf te schroeven, maar goed, latere zorg denk ik maar zo :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex