Superstorm eind deze maand?!

Je kunt hier allerlei artikelen plaatsen over het weer dat de media heeft gehaald.
Plaats reactie
ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Superstorm eind deze maand?!

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 05 nov 2007 13:08

Ik was even aan het kijken tussen het nieuws op het VWKWEB

En ik las dit! tot mijn verbazing!

"De Engelse astrofysicus Piers Corbyn verwacht tussen 24 en 28 november een superstorm met windstoten van meer dan 200 km/uur. De kans is volgens Corbyn zeer groot (80%) dat deze storm over Nederland raast.

Dit bericht is via de website van Piet Paulusma in Nederland verspreid en ondertussen overgenomen door de reguliere media. Corbyn biedt via zijn website http://weatheraction.com betaalde weerdiensten. Hij baseert zijn weersvoorspellingen op basis van zonneactiviteit en claimt een succespercentage van 75%.

Piet Paulusma heeft toestemming gekregen om de voorspelling van de superstorm te vertalen en publiceren. Het gaat om een storm tussen 24 en 28 november, met windstoten tot meer dan 200 km/uur .

Komend weekend weten we al hoe betrouwbaar Corbijn is. Hij verwacht tussen 8 en 13 november een voorproefje met windstoten van 145 tot 175 km/uur. In beide gevallen is er een kans van 80 procent dat het stormgeweld Nederland aandoet. "

Bron: VwkWeb

Meer info: http://pietpaulusma.sbs6.nl/piets-blog- ... ember.html


Ik vraag mezelf af of het kan, zo ja? dan kunnen we ons maar beter goed voorbereiden op deze "Superstorm"
Maar voor mij geldt: eerst zien, dan geloven ;-)

Zafer

Marijke

Bericht door Marijke » 05 nov 2007 14:09

Hoi Zafer,

Ik zat het vanmorgen met verbazing te lezen. Aan de ene kant wil en kan ik het niet geloven, maar stel nu dat het al gaat gebeuren? Dan denk ik dat we ons maar klaar kunnen maken. Vanaf donderdag een voorproefje dus? Ze hebben het wel over harde wind, maar met voorspelling op de landelijke weerdiensten lijkt het met windkracht 5 a 6 op te houden. Ik ben heel erg benieuwd, en we moeten het maar nauwlettend in de gaten houden. Ik neem aan dat master Dick ons op tijd inlicht!

MikeG

Bericht door MikeG » 05 nov 2007 14:18

Deze man die voorspeld wel eens meer wat, meestal komen zijn voorspellingen niet uit :lol:

Gebruikersavatar
Loek
Moderator
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2005 19:54

Bericht door Loek » 05 nov 2007 14:23

Pffff dan begin ik nu maar alvast te duimen dat ik die dag net vrij heb! :wink:

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 05 nov 2007 14:26

Het is natuurlijk altijd twijfelachtig, ik heb er zelf ook geen 100% vertrouwen in uiteraard, maar je kan je natuurlijk beter voorbereiden op het ergste denk ik?

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

re

Bericht door Gerben KLU » 05 nov 2007 16:18

Ja het blijft een voorspelling, maar is dat niet ALTIJD het geval ?
Piet Paulusma staat overigens bekend om zn hoge 'scorings percentage', ook hij zou niet raar opkijken als we een superstorm te verwerken krijgen..
We wachten af..
Ik ben dol op extreem weer, maar in de gedachte dat Amerikanen hun huis dicht timmeren als er een superstorm voorspelt wordt, bekruipt mij toch een raar gevoel..:lol:
nog een linkje]

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 05 nov 2007 17:47

De nieuwew run van GFS ( http://vakman.weeronline.com/uv10_frame.htm ) laat deze keer meer wind zien boven nederland, het gaat vooral om de nacht don/vrij! 08/11-09/11! Ben benieuwd of het lekker gaat stormen :D

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 05 nov 2007 19:54

Er zijn altijd 2 kanten aan een medaile.

Als Nederland getroffen zou worden door die storm zal er allicht schade zijn aan huizen, wegen enz. Dat is de negatieve kant.
De positieve kant is natuurlijk voor de mensen die van extreem weer houden, zoals wij, dat zij een stukje natuurgeweld van dicht kunnen meemaken en hopelijk het ook mooi vastleggen.
Nu kunnen jullie wel zeggen, die Belg daar heeft makkelijk praten. In zijn land wordt geen strom voorspelt. Wel dat is waar, maar ik woon zelf op geen 5 km met de Nederlandse grens, dus misschien voelen wij hier ook wat van de storm.
Als ik kan trek ik er opuit om het geheeld vanaf de rand te volgen en vast te leggen.

Op voorwaarde dat die kerel gelijk heeft natuurlijk. Voorspelling blijven voorspelling maar soms komen ze ook uit...
Ik zal toch de weerberichten en verschillende instituten wat meer volgen dan gewoonlijk. Je weet maar nooit

:roll:
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

WSA
Junior Member
Junior Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2007 18:25

Bericht door WSA » 05 nov 2007 20:04

MikeG schreef:Deze man die voorspeld wel eens meer wat, meestal komen zijn voorspellingen niet uit :lol:


Ja, maar heel toevallig heeft hij het voorproefje ook voorspeld en dat is dus waar.. afwachten maar ;) Hopelijk is het wel zo, niet voor de negatieve kant natuurlijk!

Btw, buienradar, die legt zoiets ook vast, nietwaar? Kan je misschien hem aan zien komen op de radar..

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 06 nov 2007 13:29

Ik heb ontzettend hard gelachen toen ik dit lees! Wat een onzin! Hetzelfde liedje als die voorspelde meteorietinslag van 25-5-2006.

Er zit echter wel een kern van waarheid in. Vrijdag gaat het stormen, tot uiterlijk windkracht 10, het wordt vrij koud en er vallen felle buien t/m zondag aan toe.

Dan wordt het wat zachter, rond 12°C en gaat het na deze periode weer stormen, nee geen 200 km/u, windkracht 7-10 dan. En daarna krijgen we vorst.

Winter 2006-2007 was zacht en dat klopt met de zonneactiviteit, op 5-12, 6-12, 13-12 en 14-12 knalde het hard op de zon. De uitbarsting van 13-12 zorgde voor een poollichtkans in NL op 15-12 die verpest werd door de bewolking. Hierna bleef de zon redelijk actief met kleine uitbarstingen af en toe. In juni knalde het weer hard op de zon. Daarna werd de zonneactiviteit 0. Na juni werd het ook kouder dan normaal, dus dit klopt wel.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 06 nov 2007 16:04

Er wordt nu ook in de Belgische pers aandachts besteedt aan de voorspelling van Piers Corbyn.
Een Belgisch weerman (ik vind hem meer een boer dan een weerman) en een persoon van het KMI zeggen dat het larie is.
Volgens hen is het onmogelijk om zo ver op voorhand voorspellingen te doen. 5 dagen is al moeilijk! Ze hebben het er ook over dat zonnevlekken niks met het weer op aarde te maken hebben.

We zullen zien wie er gelijk krijgt.... :roll:
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

re

Bericht door Gerben KLU » 06 nov 2007 19:25

Maar er wordt toch niet gezegd dat het gaat gebeuren?
Men zegt dat er een kans is op...
En de omstandigheden zijn er zeker naar om een zware storm te produceren, of het 200 km/h wordt of 120 km/h, men kan nu alwel zien dat er wat in ontwikkeling is boven de Atlantische oceaan.
Ik zit er iig niet op te wachten, geef mij maar een partijtje knallend vuurwerk. Wolken die in supertempo voorbij komen en mega golven vind ik ook mooi om te zien, maar meestal gaat storm gepaard met nogal wat schade.. ik vind 8 boven land meer dan zat 8)

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 07 nov 2007 15:46

Inferno FS: sommige dingen kun je maar beter niet te hard roepen. :wink:

Die Piers Corbyn is dus een gekke sensatiezoeker. Maar wat ik me afvraag is waarom verspreid hij deze onzin en maak paniek in NL en BE. Iedereen heeft het er werkelijk over! Is hij zo zeker van zijn zaak? Aan de 80% dat zijn voorspelling uitkomt te horen wel.

Het gaat wel stormen tot 140 km/u uiterst, mogelijk wordt dit bereikt bij een 2de mogelijke storm maar dan hebben we al zat

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

storm in glas water ?

Bericht door Gerben KLU » 07 nov 2007 16:14

Ik heb al eens eerder een bericht geplaatst van mr. Corbyn, dat was zijn wintervoorspelling../strenge winter op komst blabla etc.
Meneer is astrofysicus en geen meteoroloog..
Ik neem alles van hem met een dikke korrel zout, maar t viel mij gewoon op hoeveel dit bericht losmaakte bij een hoop mensen ( waaronder ikzelf ).
Ook verbaast t me dat veel sites die betrekking hebben op het weer, op zijn theorie/voorspelling in gaan ...waarom NU wel en anders (veeel) minder ?
Ook het KNMI kan er wat van en Piet Paulusma kwam in een radio interview niet echt lekker uit zn woorden, toen hem werd gevraagd, waarom hij Corbyns voorspelling op zijn website had geplaatst..

Al met al een aparte situatie waar we van kunnen zeggen, dat het eigenlijk belachelijk is om op zoon lange termijn een storm-voorspelling te doen, maar tegelijkertijd het wel opmerkelijk is, dat menig meteoinstituut/weerman/vrouw aandacht schenkt aan deze situatie/
Nog ff een link, deed mij ook weer zeer verbazen, waarin een stukje schrijven van het KNMI van maart 2005 naar voren wordt gehaald.. Ik citeer:
23 maart 2005 - Zeer uitzonderlijke omstandigheden, waarbij twee stormdepressies samenvloeien tot één depressie, kunnen leiden tot superstormen. Superstormen worden gekenmerkt door ongekende windsnelheden en zeer extreme neerslag.
In onze regio zijn ze nog nooit waargenomen. Klimaatmodellen geven aan dat ze nu in principe zouden kunnen optreden boven de Noord-Atlantische Oceaan. Door het broeikaseffect op de hooggelegen straalstroom kan het gebied waar ze voorkomen richting Europa verschuiven. Ook Nederland zou er dan mee te maken kunnen krijgen.

KNMI spreekt zichzelf weer lekker tegen..
Leest u het maar ff in kalm tempo door :
http://pietpaulusma.sbs6.nl/piets-blog- ... elijk.html

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 07 nov 2007 17:14

Het is me wat.
Zoals ik al eerder zei; we zullen wel zien wie er gelijk krijgt.
Voor volgende week roepen ze aan de Belgische kust toch storm weer af.
Op sommige posten althans

...
To be continued denk ik
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Plaats reactie