Schaatsen uit 't vet/ Beerenburg in de koelkast ?

Je kunt hier allerlei artikelen plaatsen over het weer dat de media heeft gehaald.
Plaats reactie
Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

Schaatsen uit 't vet/ Beerenburg in de koelkast ?

Bericht door Gerben KLU » 08 okt 2007 18:21

Klimaat: De Elfstedentocht komt!

29 september 2007

Opschuiven, Al Gore. Astrofysicus Piers Corbyn voorspelt het weer op basis van zonneactiviteit.' Van alle weerpatronen keren er 154 om de zoveel tijd terug'

Door Simon Rozendaal

Haal die schaatsen maar uit het vet. Volgens de Britse weersvoorspeller Piers Corbyn is de kans behoorlijk groot dat er deze winter in Nederland kanworden geschaatst. Corbyn voorspelt minstens één stevige vorstmaand.

Pardon? Een weersvoorspeller die meer dan een week vooruitkijkt? Corbyn is dan ook geen normale weersvoorspeller zoals ze bij de meteorologische instituten werken. Daar worden immers geen voorspellingen gepubliceerd die verder reiken dan een week. Nederlands meest geciteerde meteoroloog, Henk Tennekes, ex-onderzoeksdirecteur van het KNMI, heeft weleens gesteld dat het op basis van de chaostheorie zelfs fysisch onmogelijk is om verder vooruit te kijken dan een dag of tien. Dan gaan onvoorspelbare kleine zaken een grote rol spelen en kan het fladderen van een vlinder in Rio de Janeiro bijvoorbeeld een tyfoon in Taipeiveroorzaken.

Corbyn is dan ook geen meteoroloog. Hij is opgeleid als astrofysicus en meent dat de zon het klimaat op aarde bepaalt. Op basis daarvan maakt hij met zijn bureau Weather Action(The Long Range Forecasters)langetermijnweersvoorspellingen. Een maand of zelfs een jaar vooruit, daar draait Corbyn zijn hand niet voor om.

Hij claimt bovendien een hoger succespercentage dan de KNMI's van deze wereld. '75 Procent, zo is door onafhankelijk onderzoek bewezen. Niet zelden zit ik volgens mijn klanten zelfs in de buurt van de 85 procent.' Feit is dat hij af en toe opmerkelijk juiste voorspellingen doet. De nattigheid die Groot-Brittannië in juli teisterde, was door Corbyn voorspeld,zo kan dit weekblad bevestigen (de redactie ontvangt de voorspellingen van de Brit). De opvallend warme aprilmaand zag Corbyn overigens niet aankomen.

Geheimzinnig

Corbyn doet ietwat geheimzinnig over zijn aanpak. 'Vindt u het gek? Daarmee verdien ik mijn geld.' Zo'n tien jaar geleden heeft hij de methode in een kluis gedeponeerd toen zijn bedrijfje naar de Britse beurs ging. Ook kondigt hij drie wetenschappelijke artikelen aan, waarin hij een tip van de sluier zal oplichten.

Gezeten in een Londens koffiehuis haalt de Brit een enorm vel vol rode en blauwe stippen tevoorschijn waarop zijn lange-termijnvoorspellingen staan genoteerd. Hij vertelt dat hijdiebaseert op twee cycli, die allebei met de magnetische activiteit van de zon te maken hebben.De zon heeft een nog niet helemaal doorgronde 22-jarige schommeling. Om de elf jaar wisselen de magnetische noordpoolen zuidpool stuivertje: na 22 jaar is de noordpool weer gewoon de noordpool geworden.

De ene cyclus is anders dan de andere. Er zijn zelfs perioden dat er nauwelijks cycli zijn, zoalsgedurende de zestiende en zeventiende eeuw,de zogeheten Kleine IJstijd.Ook binnen één cyclus verandert het gedrag van de zon. De hoeveelheid zonlicht die de aarde bereikt, varieert weliswaar weinig (ongeveer 0,1 procent),maar de zon straalt veel meer uit dan alleen zonlicht. Bijvoorbeeld de zogeheten zonnewind (een stroom van geladen atoomdeeltjes) en grote magnetische 'vlammen', die soms wel het hele zonnestelsel bestrijken.

Vanaf de aarde is de 11- en 22-jarige cyclus enigszins te volgen met behulp van de zogeheten zonnevlekken: koele, donkere plekken op de zon die vreemd genoeg een beeld geven van de zonne-activiteit. Het vreemde is dat naarmate de zon meer van die koele plekken vertoont,deze actiever is. In Corbyns systeem heeft de zonnecyclus een dubbele invloed op het aardse klimaat, via de zonnewind en via stratosferische windpatronen op aarde. Die twee schommelingen combineert Corbyn en op basis daarvan doet hij zijn langetermijnvoorspellingen.

De essentie ervan is dat het weer zichzelf herhaalt. 'In mijn systeem zitten 154 weerpatronen die om de zoveel tijd terugkeren.' Corbyn zag dit jaar bijvoorbeeld dezelfde natte zomer als in 1875 en legt dan ogenblikkelijk een verband: 2007 min 1875 is 132, ofwel 12 maal 11. Op dezelfde manier verwacht hij dat de komende winter zal lijken op die van22jaar (2 maal 11) geleden: die van 1986.

Broeikaseffect

De 60-jarige Corbyn is van het excentrieke type waarin Groot-Brittannië grossiert. Maar zelfs voordat land is hij opmerkelijk,want de krant The Independent omschreef hem eens als een mad scientist, gekke geleerde. Lang, mager en zowel letterlijk als figuurlijk een warhoofd.

Met een fascinerende achtergrond. Hij was ooit een marxistische studentenleider en voerde in de jaren zeventig een groep van 200 krakers in West-Londen aan. Zijn broer Jeremy zit voor de linkervleugel van Labour in de Britse Tweede Kamer. De naam Corbyn klinkt in de verte Nederlands,maar komt uit Frankrijk: 'Ik stam geloof ik af van een gevluchte hugenotenfamilie.' Corbyn is oprichter, directeur en momenteel de enige werknemer van Weather Action, dat weersvoorspellingen levert aan zo'n honderd bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.Overigens loopt er in andere Europese landeneen proef: via de website lowefo.com kunnen tijdelijk gratis dertig dagen voorspellingen worden verkregen.

Het bedrijf is een paar jaar op de beurs geweest en telde toen een stuk of tien werknemers,maar dat liep fout. 'Ons geld raakte snel op. De man die de beursintroductie begeleidde, heeft er een sportauto aan overgehouden. Ik zelf niks.' Dat heeft hij ook niet nodig. Corbyn is vegetariër en leeft uiterst sober. 'Luxe zegt me weinig.'Corbyn is ook een zogeheten broeikasscepticus. Hij gelooft dat de invloed van de zon op het aardse klimaat veel groter is dan van de mens via het verstoken van fossiele brandstoffen (het zogeheten versterkte broeikaseffect).Volgens hem heeft CO2 vrijwel geen invloed op het klimaat en de zonnecycli des te meer.Tot nu toe is er echter geen algemeen geaccepteerd mechanisme waarlangsde zonneactiviteit het weer op aarde zou kunnen beïnvloeden. De Deense natuurkundige Henrik Svensmark heeft een jaar of tien geleden gesuggereerd dat de zonnecycli invloed hebben op de kosmische straling die de aardse atmosfeer penetreert en dat die variaties in kosmische straling vervolgens invloed zouden hebben op de hoeveelheid wolken.

Corbyn heeft daar weer een andere kijk op. Hij denkt dat de zon het aardse klimaat stuurt via de zonnewind. 'Die kosmische straling is weliswaar sterk,maar als je gaat rekenen, zit er in de zonnewind duizendmaal zoveel energie als in de kosmische straling. 'De komende paar jaar worden cruciaal in het klimaatdebat. De huidige zonnecyclus, nummer 23, was namelijk minder krachtig dan de vorige. Amerikaanse zonnefysici als Ken Schatten hebben bovendien voorspeld dat de volgende cyclus, nummer 24, waarschijnlijk nog zwakker wordt.

Schaatsen

Als dat inderdaad klopt, moet binnen enkele jaren duidelijk worden wie er nu gelijk heeft in het debat. Als de gemiddelde temperatuur op aardedaalt,blijken de zogeheten broeikassceptici gelijkte hebben en moeten de meeste meteorologen, klimatologen en politici-zoals Al Gore-die zich achter het broeikasstandpunt hebben geschaard met de billen bloot.

Omgekeerd,als de gemiddelde temperatuur op aarde de komende jaren blijft stijgen, is het onmiskenbaar dat de mens via het opstoken van fossiele brandstoffen meer effect heeft op het klimaat dan de variaties in zonne-activiteit. Dan zullen de meeste sceptici hun ongelijk moeten bekennen en diverse van hen (in Nederland bijvoorbeeld de bioloog Bas van Geel en de geoloog Salle Kroonenberg) hebbenal aangekondigd dat te zullen doen, mochten ze geen gelijk hebben.Hetzelfde geldt voor Corbyn. 'Ja, natuurlijk, als de temperatuur op aarde blijft stijgen terwijl de activiteit van de zon afneemt,heb ik ongelijk. Dat zal ik dan ook in het openbaar toegeven. Maar maakt u zich geen zorgen, dat zie ik niet gebeuren!'

Wat dat betreft vormt de komende winter een interessante test. Er is in Nederland een redelijk goed verband tussen het tijdstip waarop een Elfstedentocht wordtgereden en de dieptepunten in de zonnecycli, zoals de illustratie bij dit artikel aangeeft. De laatste vier tochtenbevonden zich in elk gevalvrijwel exact in het minimum van een cyclus.Volgens de Amerikaanse ruimtevaart ­organisatie Nasa valt het komende zonneminimum vermoedelijk in januari 2008. Dat betekent dat wanneer Corbyn en de zijnen gelijk hebben, de kans groot is dat er de komende winter en wellicht ook de winter erna geschaatst kan worden in Nederland.

Van dat krakende, dikke, blauwzwarte ijs, Jan en alleman op de sloten, plassen en meren,eindelijk verbroedering, alom koek en zopie, die ijskoude wind op je verhitte wangen, heerlijk! ( :roll: )
http://www.elsevier.nl/
http://www.weatheraction.com/
http://lowefo.com/

(Fok.nl)

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 09 okt 2007 17:05

Kans op winter is aanwezig en niet zo'n beetje ook!

Argumenten:
Zomers 1962 en 1978 waren koud, daarna kwamen er prachtwinters met temperaturen tot -25°C in NL!

Oktober is meestal rustig en mistig met een temperatuur iets boven normaal als er een koude winter volgde. Anno 2007 is oktober op deze manier bezig, nachts vrij koud met rond 5°C op veel plaatsen, aan de kust 7-9°C. En dan veel mist al af en toe. Temperatuur overdag ligt boven de 15°C en dat is boven normaal en het kwik zal waarschijnlijk na een daling terug stijgen naar gem. 18°C, misschien wel tot 21°C. Dat zal niet lang duren, dan valt de temperatuur vrolijk terug en stijgt de kans op de eerste winterse trekjes, nou ja, mist en koude nachten die zijn er al.

Over het hele jaar 2007: vreemd jaar. De winter loopt hopeloos de mist in met in januari de eerste twee decades 9°C te warm gemiddeld, 9 januari en 18 januari maakten het vooral bont, 18 januari dan ook door de extreme storm met de windsnelheden van tot 135 km/u. Ik meette toen 128.16 km/u met de windregel van mij.

Verder in de winter met drie uitzonderingen zacht zacht zacht.
Winter 2006-2007 leverder bij mij dit op:
Laagste min temp: -3.8°C(23-1)
Laagste max temp: 1.4°C(25-1)

Toen volgde april, eerste week begin met bijna 20°C en daarna terug naar 10°C, het steeg later tot 15°C. Toen op 11-4 begon de warmte snel op te komen, met een verloop hier van 18.7-20.9-24.5-26.4-30.9-25.2.(11-4 t/m 16-4) sloeg de zomer los. Ondertussen geen regen. Met een koudeweek hierna volgde opnieuw warmte met 28.1°C op 25-4 als hoogste maximum! T/M 5-5 viel er geen regen vanaf 31-3 bij mij.

Mei, juni, juli waren vervolgens kleddernat. (juli zelfs 172.6 mm) 24+25-5 en 1 t/m 8-6 waren vervolgens een uitzonderingen, op 8-6 natuurlijk het zeer hevige onweer wat ik gemist heb wegens vakantie. Daarna koud t/m de nieuwe warme periode: 13-7 t/m 19-7, ja met weer zwaar onweer op 15 en 16 juli. Dan nog 4-8 t/m 6-8, 5-8 de warmste dag van 2007 hier, 15-4 was 30.9°C en 5-8 werd 31.6°C. Daarna vrij droog en zacht, pieken tot 26°C.

September dan weer kleddernat met 131.8 mm en hoogste temperatuur slechts 23°C, dat was in 2006 31°C.

2007 recordnat maar toch april 0.0 mm. April warm, zomer slecht, dat klopt toch niet helemaal, zie de uitzonderingsperiodes. Winter al recordwarm.

Dit is dus zo ontzettend vreemd dat het verhaal nog wel een vreemd staartje zou kunnen krijgen met een winter in 2007-2008!

Christian
Full Member
Full Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2007 19:34

Bericht door Christian » 11 nov 2007 17:37

Het komt eigenlijk wel allemaal op 1 zin neer:

We zien wel

Btw, had een gepensioneerde meteoroloog van het KNMI niet voorspeld dat er om de 11 jaar een Elfstedentocht kwam? De vorige is 11 jaar geleden..
Afbeelding

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 13 nov 2007 11:53

Tegenwoordig kan de temperatuur heel ver schommelen. Dus dan krijg je het gevolg ook op de langere termijn: een zachte door een koude winter gevolgd. De zomer die ertussen zat wijst mogelijk ook naar een koude winter, zelfs oktober had aanwijzigingen. Oktober kwam geeneens boven de 20°C!

We gaan naar -5°C in de nacht op vrijdag, -1°C op zijn hoogst en -7°C op zij laagst!

Plaats reactie