Juni 2007; zeer warm, somber.. maar niet saai !

Je kunt hier allerlei artikelen plaatsen over het weer dat de media heeft gehaald.
Plaats reactie
Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

Juni 2007; zeer warm, somber.. maar niet saai !

Bericht door Gerben KLU » 29 jun 2007 17:58

Juni zeer warm maar nat en somber
Uitgegeven: 29 juni 2007 12:00 (nu.nl)

DE BILT - Zeer warm, nat en somber, zo kenschetst het KNMI in De Bilt vrijdag het weer in de maand juni. De temperatuur lag met een gemiddelde van 17,5 graden Celsius ruim twee graden boven het normale gemiddelde van 15,2.

Juni eindigde daarmee op een gedeelde vijfde plaats in de top vijf van warme junimaanden sinds 1901. De maand juni van 1917 prijkt in die lijst bovenaan, met een gemiddelde van 18,3 graden.

Het weerbureau telde 23 warme dagen met temperaturen boven de 20 graden. Normaal is dat gemiddeld 12. Het aantal zomerse dagen (boven 25 graden) was met vier gelijk aan het langjarig genmiddelde. Op 8 juni noteerde het KNMI zelfs een tropische dag met 30 graden of meer. In Volkel en Ell werd het 't warmst met 31,9 graden.

Onweersbuien

Het KNMI gaf op diezelfde tropische dag een weeralarm vanwege de zware onweersbuien die die dag over Nederland trokken. Plaatselijk viel daarbij 70 millimeter neerslag.

Over de hele maand gezien laat het land een grillig beeld zien wat betreft neerslag. Op sommige plaatsen viel 150 millimeter hemelwater, elders niet meer dan 45 millimeter.

De zon scheen gemiddeld ongeveer 165 uur. Normaal is dat 192 uur. Juni werd daarmee afgetroefd door de drie maanden daarvoor, die veel meer zonuren hadden.
(c) ANP

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 30 jun 2007 19:55

142.5 mm heb ik tot nu opgevangen, als het nog gaat regenen de komende uren waar het wel naar uitziet wordt mijn junitotaal nog iets hoger, op 8-6 ving ik 11.5 mm op, althans mijn weerstation heeft dat voor me gedaan, ik was helaas op 8-6 afwezig, op internet vanuit Polen zag ik hoe enorm de bliksemactiviteit was, ik schrok ervan, 12000 ontladingen per 2 uur, mijn ouders smsten me het is hier goed raak! Een gigaonweer, later in de avond kreeg ik een zeer mooie bliksemfoto toegestuurd, afgelopen donderdag vond ik zelfs nog op YouTube een onweersfilmpje uit mijn woonplaats van het noodweer van 8-6, geweldig dat ik dan ook nog een beetje zie, de 3 weken van juni die nog volgden brachten zware regenbuien met onweer, 61 klappen in totaal hier na 8-6. Twee zomerse dagen na de zomerperiode: 14-6 met 26.5°C en 19-6 met 26.8°C, de derde decade werd met -1.2°C onder normaal te koud, het maximum was negatief dus maar het minimum was wel te hoog. 18.2°C was mijn warmste minimumtemperatuur gemeten op 20-6 om 9.09. Dinsdag 26-6 was de koudste junidag met 15.2°C als maximumtemperatuur, mijn overzicht verschijnt binnenkort van juni. Na de eerste week van juli gaan de temperaturen oplopen naar 23-27°C en de wisselvalligheid neemt af, misschien een goed teken voor het begin van de echte zomer, 2007 lijkt een andere soort zomer te gaan brengen dan de voorgaande jaren, in april een zeer hoog extreem maar in juni haast evenhoog. De warmste junidag was bij mij 4-6 met 28.6°C, in april was het 15-4 met 30.9°C dat trouwens nog steeds mijn enige tropische dag is!

Plaats reactie