Stormchase Noodweer 22 Juni 2008

Plaats hier foto's van extreem weer en extreme weersituaties.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Piet Berger
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2007 11:00

Stormchase Noodweer 22 Juni 2008

Bericht door Piet Berger » 24 jun 2008 15:29

Storm chase
22 Juni 2008
Plaats: Eys (Zuid-Limburg) (NL)

In werd het voeg uit bed, want de weer kaarten zagen er goed uit voor het vormen van zware buien.
Het zag er goed uit, maar er was een nadeel, namelijk de vroege doortocht van het convergentie gebied (de hoofdzakelijke trigger).
Rond 12u in de middag was dan de doortocht van het convergentie gebied en dat ging zonder enige vorm van activiteit, wat ik zelf ook al dacht in de morgen.
Het werd dus afwachten en kijken naar het aankomende koufront, want een Chase richting DLD zag ik niet zitten omdat niet duidelijk was waar de buien zouden gaan ontstaan.

In de middag begonnen al de eerste flinke buien te ontstaan in het midden van het land.
Meerdere buien vertoonde Supercell achtige structuren en syntomen op de radar.
Deze buien trokken allemaal richting het noord-oosten en zouden mij dus niet gaan bereiken.
Ondertussen werd ik gebeld door Herman die in de buurt van Eindhoven zat en daar enkele mooie CB’s zag met pilleus erop.
Op het moment zag het er voor Herman ook niet goed uit aangezien de beste buien noordelijk van hem zaten, maar die waren door de hoge treksnelheid nooit te bereiken.

Langzaam maar zeker kwam het KF dichter bij limburg, maar omdat er ten westen van limburg nog geen activiteit op zat begon ik toch wat te twijfelen of er nog wat ging gebeuren.
Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten want de eerste neerslag signalen werden zichtbaar op de radar.
Vanaf dit tijdstip (ben door de drukte de tijd helemaal kwijt geraakt) ging het allemaal hard.
Snel werd de auto geladen en naar die hier hogerop gelegen heuvel geren om mooi overzicht te hebben.
De buien kwamen nu heel snel vanuit het (zuid-)westen aanstormen en al gauw zag ik de eerste CC en CG.
Het zag er helaas niet zo spectaculair uit en ben maar weer naar huis gereden om even de radar te checken omdat ik toch dichtbij was.
Op de radar zag ik dat net ten zuidwesten de boel als het waren ontplofte en er nu echte zware cellen in aantocht waren.

Toen ik de eerste blik op de bui kon leggen, reed ik zowaar bijna tegen een boom van opwinding.
Een prachtige meso met alles erop en eraan hing daar gewoon recht voor m’n neus.
Meteen belde ik m’n chase partner Willem om te melden wat er te zien was.
Ik hoefde niet lang te wachten voordat ook hij naast me op de heuvel aankwam.
Er was Rotatie zichbaar in de duidelijke wallcloud en er leek zich zelfs een funnel onder te vormen.
Achter de meso zag je duidelijk de FFD die duidelijk al een godijn naar beneden hing en wit van kleur was en dus waarschijnlijk hagel bevatte.
Er werden heel wat beelden gemaakt van deze prachtige structuren van een geweldige meso cyclone, die niet onder deed van de varianten op het Amerikaanse continent.

Chasen van deze cel had geen zin, gezien de te snelle doortocht zou dit toch geen meerwaarde hebben.
We zijn toen maar richting Aken (DU) gereden om te kijken of er evt. schaden was ontstaan door dit geweld.

Ondertussen was ik helemaal niet aan het letten wat er opnieuw ten zuidwesten van Eys aan het broeien was.
Toen we richting het westen keken zagen we de nieuwe cellen wel, waarna er een snelle (Helse) rit huiswaards werd gemaakt.
Op de afrit van de autosnelweg bij Heerlen kwamen we vol in de Downdraft van de bui terecht.
Hagel van rond de 1-2cm en extreem zware regenval.
Stoppen op de afslag was noodzakelijk omdat doorrijden te gevaarlijk was.

De weg terug naar Eys werd duidelijk wat hier gebeurd was, het was net alsof we door Rivieren aan het rijden waren en het water stond soms tot aan de dorpel van m’n auto.
In Eys zelf waren er flinke modderstromen uit de heuvels naar beneden gekomen en richtte aanzienlijk wat ravage aan.
Verschillende huizen waren zelfs woonkamers vol met modder komen te staan en meerdere kelders stonden blank.
Ook was er wat windschade aan bomen en gewassen, maar dat viel nog enigszins mee.

Ik werd door een plaatselijke gemeente ambtenaar gevraagd om foto’s te gaan maken van de pas aangelegde waterbuffers, waarvan een helemaal verkeerd is gemaakt en dus niet werkte.
Na afloop werd ook nog even geholpen bij het opruimen van de aangerichte ravage.


De buien die ik op de heuvel zag.
Deze zaten ten noorden en zouden mij niet berijken.
Wel een zeer interresante CB trouwens


Edit fred ; Helaas waren de linkjes niet meer actief.Zijn dus verwijderd.

Supercell80
Junior Member
Junior Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2007 23:54

Re: Stormchase Noodweer 22 Juni 2008

Bericht door Supercell80 » 26 jun 2008 11:12

Mooi verslag. Ik ben zelf ook op lange chase geweest met een weer maatje van me, en wij zijn Duitsland in getrokken. Het was een ware Supercellen trein die richting Duitsland trok.

Veel kleine shelfs gezien, gigantische convectie in een schone atmosfeer, en nog veel meer. Als iemand zin heeft om te kijken, er staat een uitgebreid verslag van de chase op mijn site.

http://www.extreemweer.nl/?pag=chaseverslagen_zien&id=1

Groeten Ferry (Nijmegen)
Be aware of the SuperCell!
http://www.extreemweer.nl

MikeG

Re: Stormchase Noodweer 22 Juni 2008

Bericht door MikeG » 26 jun 2008 17:00

Supercell80 schreef:Als iemand zin heeft om te kijken, er staat een uitgebreid verslag van de chase op mijn site.

http://www.extreemweer.nl/?pag=chaseverslagen_zien&id=1

Groeten Ferry (Nijmegen)


Jeetje, wat gaaf man, erg mooi om die foto's te zien, leuk verslag ook trouwens.

Supercell80
Junior Member
Junior Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2007 23:54

Re: Stormchase Noodweer 22 Juni 2008

Bericht door Supercell80 » 27 jun 2008 12:32

Het was een uitzondelijke situatie die slechts 1 maal per paar jaar voorkomt bij ons. Gelukkig was het op een zondag en had ik ruim de tijd om er een mooie chase van te maken.

Aankomende donderdag weer chasekansen, dus ik zal er in de namiddag er vast weer op uit trekken met mijn team.

gr. Fer
Be aware of the SuperCell!
http://www.extreemweer.nl

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Re: Stormchase Noodweer 22 Juni 2008

Bericht door Inferno FS » 11 jul 2008 18:12

Indruk wekkende wolkenformaties

Mooi

Plaats reactie