verslag 14 juni 2007

Plaats hier foto's van extreem weer en extreme weersituaties.
Plaats reactie
rick
Member
Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2007 19:09

verslag 14 juni 2007

Bericht door rick » 15 jun 2007 12:36

op 14 juni was er in zwijndrecht een buien lijn over gekomen met een ontwikelende shelf ik had niet verwacht dat er gister nog onweer komen ging

Tot ik tot mijn groote verbaazing rond 13.30 op het schoolplijn naar een supercell heb staan te kijken. Deze was helaas niet echt foto geniek. Daar post ik dus geen foto's van. Toen ik om 4 uur thuis was zag ik een aambeed in de verte dat was dus de supercell die samen is geklustert met andere buien.

Rond 7 uur in de avond begon ik veel onstabilitijd bewolking te zien. Wat een imposand gezicht was. Toen ik naar de radar ben gaan kijken zag ik dat er een buien lijn begon te onstaan. In het zuiden was het ook donker aan het worden. Terwijl in het noorden de onstabilitijd bewolking weg dreef richting het noorden. 10 min later zag ik in het zuiden een soort walcloudje wat het dus niet was dat was een beginnende shelf !

Die shelf bestond nog uit groote fratucus flarden. De shelf begon rap te groeien. De fratucus werd in een aardig tempo omhoog gezogen. De shelf was geboren de fratucus werd minder maar de shelf gladder.

Toen de shelf over gekomen was begon het hard te regenen. Zonder onweer na die harde regen begon het weer matig te regenen. Tot ik een flis zag deze flis en rommel werd gevolgt door meerdere flitsen en rommels. 20 min later waren er ondladingen binnen 800 meter een zelfs binnen 300 meter .

hier onder een sirie foto's van de shelf




de donker worden de lucht in het zuiden

Afbeelding


de onstabilitijd bewolking

Afbeelding

beginnende shelf in de verte

Afbeelding

richting het oosten een regen gordijn met zwakke flitsen en rommels die langs me dreef

Afbeelding

shelf richting het zuidwesten

Afbeelding


shelf richting het zuid oosten

Afbeelding

ondertussen richting zuid west

Afbeelding

de shelf begon snel te groeien foto richting het zuiden

Afbeelding

enkele min later

Afbeelding



richting het zuid westen

Afbeelding

richting het zuiden

Afbeelding

fratucus

Afbeelding
Als jij de cilinder bent, mag ik dan de zuiger zijn :twisted:

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 15 jun 2007 15:10

Zal het ook hier nog even neerzetten: was niet echt een shelf, ook geen supercel, maar wel zeer goed op de foto gezet!

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

vraagje

Bericht door Gerben KLU » 15 jun 2007 15:12

Ff vraag: Zo'n 'imitatie tornado' heet fratucus ? :oops:

Gebruikersavatar
onweersneus
Member
Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2007 07:40

Bericht door onweersneus » 20 jun 2007 09:33

Lichte rotatie? Fractus? Dat zijn twee verschillende dingen.
Aan de fractus (flarden cumulus die ontstaan en omhoog erin gaan) is soms te zien dat er iets draait, maar een mogelijk beginnend hoosje heet geen 'fractus'. Dan kom je eerder bij een tubaatje uit.

Plaats reactie