Bliksem(se) fotografie

Plaats hier foto's van extreem weer en extreme weersituaties.
Plaats reactie
Fred

Bliksem(se) fotografie

Bericht door Fred » 26 mei 2007 22:20

Het komt nogaleens voor dat men de bliksem vast wil leggen op de gevoelige plaat (voor de digifotograaf, dat is een chip natuurlijk ook), maar dan niet precies weet hoe te handelen. Het lijkt mij dan ook een goed plan om e.e.a. eens (in grote lijnen, want zo'n grote fotograaf ben ik niet) uiteen te zetten.

In princiepe is de bliksem te fotograferen met standaard instellingen..... echter, het is dan zeer moeilijk of misschien wel onmogelijk om juist te timen zo zou het kunnen gebeuren dat er honderden foto's worden genomen, maar de bliksem daar steeds handig tussendoor glipt.

Om voorgenoemd probleem te omzijlen wordt er vaak gekozen voor langere belichtingstijden, waarbij men simpelweg met geopende sluiter wacht totdat er een ontlading in beeld is geweest. Jullie voelen hem al, zo simpel is dat ook weer niet, voorgaande oplossing werkt slechts in absolute duisternis, hetgeen wij in nederland natuurlijk niet kennen. Als compromie wordt er dan vaak gekozen voor opstelling van de camera op een statief zodat er dan langere belichtingstijden mogelijk zijn zonder dat er beweging in de opname zichtbaar is. Om de duur van de sluiteropening te verlengen stelt men de camera zo ongevoelig mogelijk in, laagste filmgevoeligheid 100 (of beter nog 50) ISO en kleinste lensopening (f22). Dit biedt dan de beste mogelijkheid om de ontlading te vereeuwigen. Echter blijkt het geduld van de fotograaf ook dan vaak zwaar beproeft te worden.

Nog even voor alle duidelijkheid ; voorgenoemde werkwijze werkt uitstekent in het absolute donker, maar bij de toch wat "donkere luchten"die er zijn bij onweersbuien kan het zo zijn dat men (zeer gelukkig dat er na vijf minuten belichting uiteindelijk een bliksem in beeld kwam) dit weer leidt tot zware teleurstelling, daar de lange belichtingstijd heeft geleid tot een totaal overbelichte foto, waarop de bliksem zelfs niet meer te zien is....

Zo stel ik voor om voor zonsondergang te beginnen met belichtinstijden van minder dan 1 min. Is er geen ontlading geweest, belichting beeindigen, resultaat bekijken en sluitertijd aanpassen. Te licht beeld korter en te donker beeld langer belichten (beetje fotograaf weet dat natuurlijk, maar dit voor de mensen die moeten beginnen).

Dit waren de beginselen. Zou dit bericht graag aangevuld zien met de door (hier veelvuldig aanwezige) echte fotografen's mening.

Nou leden, zie dit topic graag aangevuld met jullie foto's



PS. Oja nog even een belangrijke aanvulling met dank aan MelleDr88 ( en natuurlijk ook zijn vrouw Loek Dr88, wel typisch diezelfde achternaam...) Autofocus uit! Anders kan het zijn dat de camera na lange wachttijd, bij ontlading eerst op zijn gemakkie scherp gaat stellen :shock:

MikeG

Bericht door MikeG » 27 mei 2007 09:10

Een interessant onderwerp.
Ik heb sinds een jaar een Canon Digital Ixus 60 gekocht, had daarvoor ook al 3 jaar een Canon Ixus en was daar zeer tevreden over vandaar ook mijn keuze in de nieuwe versie.

Er zit op deze camera een sluitertijd van 15 seconden met een ISO van 80, ik ga daar eens even mee spelen, had me hier nog niet in verdiept, wie weet schiet ik er nog een leuk plaatje mee.

Ik dacht misschien wel een leuke toevoeging als men dus ook aangeeft welke camera WEL of NIET geschikt is voor het fotograferen van bliksem.

Nog even een opmerking, het fotograferen van onweer in de buitenlucht kan ook gevaar met zich meebrengen, ga iig niet in het openveld staan daar de kans aanwezig is dat het wel eens je laatste foto kan zijn :cry:
Beter is om vanuit een auto ( ‘kooi van Faraday’) of huis de kiekjes te schieten, nog mooier zal zijn vanuit een hoog flatgebouw.

Edit Fred : Zo dat kun je geen overbodige opmerking noemen! Bedankt voor jou aanvullig. Zag overigens eens in een documataire over een beroemde amerikaanse fotograaf, de bliksem inslaan op een paal drie meter bij hem vandaan....Mij niet gezien!

Ook ik ben benieuwd naar meningen/ervaringen van andere mensen, mooie foto's zou ook niet verkeerd zijn :wink:
Laatst gewijzigd door MikeG op 27 mei 2007 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 27 mei 2007 09:15

Het is mij nooit gelukt, ook niet in het verleden met mijn Nikon FG 20 reflex. Nu heb ik een ritsratsklik digitoestel, die niet op manueel kan. Ik haak dus af :cry:

Groeten, DIck
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 02 jun 2007 00:45

Hoi lui,


'Zit'ik hier als breedbek-kikker te kletse over hoe het moet.... weet ik niet eens hoe ik mijn E-500 moet instellen op tijdsbelichting. Je voelt het al bliksem zat, maar geen fotografische vaststelling :oops:

Door de contacten met Hans Nienhuis, ben ik echter sinds kort ook aanwezig op het forum van het VWK. Daar was wel een foto aanwezig. Alle zichzef respecterende weerstations hebben aansluiting bij de Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie, zoook WSK&WSL zal hun dus niet in de weg zitten met een linkje : http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?t=5026

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 07 jun 2007 14:17

bedoelen jullie zoiets als dit Afbeelding....

[Edit Fred : Kijk dat bedoel ik. Prachtig jontra! Nu ik nog :oops: ]

MikeG

Bericht door MikeG » 07 jun 2007 14:43

Yessss Jontra, dat zijn de pics :wink: , zeer mooi.

Misschien kan je in dit topic uitleggen hoe je dit heb gedaan en ook met welke camera. (ik ga ervanuit dat jij de foto heb geschoten)

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 07 jun 2007 16:47

Deze foto is gemaakt met een oude spiegelreflex camera ... Een praktikaeen oud oostduits apparaat (anoloog)
op een statief gezet en een sluitertijd gekozen van 30 sec wat de exacte diafragma instellingen waren ... weet ik niet meer precies ....

Maar zoals fred het al heeft uitgelegd .... lijkt mij duidelijk genoeg .... alleen hou ik de sluitertijd op 30 sec ....

met mijn nieuwe fuji finepix heb ik nog niet een poging gedaan om bliksem te fotograferen .... .. maar daarvoor moeten we nog even wachten op het juiste statische regenbuitje





wel heb ik een tip voor mensen die een digitale camera hebben !!!
en een goede software / hardware relatie met hun PC hebben ...

De meeste digitale camera's hebben OOK een film stand .....

als je niet zeker weet hoe je een bliksem kunt fotograferen kun je natuurlijk de digitale camera op de film stand zetten ... en gewoon gaan filmen ..... !!! als je dan de bliksem hebt gefilmd .... kun je met behulp van software de desbetreffende frame uit het filmpje opslaan als foto !!!!!!! en ...... daar is je foto !!!!!!!

Ja Ja ik weet dat het niet echt eerlijk is ... maar het werkt wel !! en kan dus ook met een redelijk gedkoop toestel al werken !!!!

Nou hja suc 6 met het proberen ....

MikeG

Bericht door MikeG » 07 jun 2007 18:40

Ik denk dat er een zichtbaar verschil is tussen een foto maken en een frame uit een filmpje halen, zeker als je met de sluitertijd gaat spelen, de foto zal veel mooier zijn.

Het is iig de moeite waard om eens te proberen/vergelijken.
Nu nog onweer :lol:

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

Locaties

Bericht door Gerben KLU » 07 jun 2007 20:24

Een paar prachtige en praktische locaties om onweer te spotten en/of te fotograferen :

Natuurlijk de Afsluitdijk; prachtig vrij uitzicht en ideaal om b.v. het onweer boven het Ijselmeer te volgen.

Nog een hele mooie locatie waar ik zelf regelmatig kom is het Noarderleech, beter bekend als het gebied van de paarden in nood.
Dit is een buitendijks gebied wat vele kilometers lang is en waar je met de auto makkelijk kunt komen.
Je kan zelfs met je auto boven de op de dijk gaan staan en zo heb je prachtig uitzicht over het Friese landschap en nog veel belangrijker, vrij uitzicht over het Wad richting de eilanden .
Zelfs al zit het onweer ten noorden van de eilanden, dan nog zie je het hier schitterend.
Zoals gezegd kan je met de auto boven op de dijk staan en dus in de bekende veilige kooi blijven of gaan indien nodig.

Klik:een indruk van het uitzicht

MikeG

Bericht door MikeG » 09 jun 2007 08:40

Nou gistermiddag/avond was het zo ver, een flink onweersgebied kwam deze kant op, KNMI gaf daar zelfs een weeralarm voor uit.

Ik heb een poging gedaan om foto's te maken van de bliksem maar dat is niet gelukt, er waren ontladingen zat maar al mn foto's waren spierwit :cry:

Ik had een sluitertijd van 15 seconden en een iso van 80, misschien doe ik iets verkeerd, heb ook nog een sluitertijd van 10 seconden geprobeerd maar ook deze foto's waren spierwit.

Wat doe ik nu verkeerd??????

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 09 jun 2007 09:13

Jammer van je poging ....

als ik jou poging om een bliksem te vangen op de gevoelige plaat zo lees moet ik als eerst denken aan het feit dat het rond het tijdstip van de foto's nogal licht is buiten !!!! hoe donkerder het buiten is hoe groter de kans van slagen .... aangezien je de sluitertijd langer hebt open staan.... zal de gevoelige plaat meer tijd hebben om al het licht van de omgeving op te nemen. en dus vallen jou foto's heel licht uit .... ( spierwit)
je zou met deze instellingen in staat moeten zijn om een flits te vangen ...
Maar:
* dan moet het nog donkerder zijn buiten ....
* een nog lagere iso gebruiken ...
* een poging doen om de sluitertijd nog korter te houden
* Het F getal van het diafragma hoger zetten (dan is de opening van het diafragma kleiner) en duurt het langer voor dat de gevoelige plaat over belicht wordt ...

Nou in iedergaval suc6 alvast voor de volgende keer

MikeG

Bericht door MikeG » 09 jun 2007 20:08

Lager dan iso 80 kan ik niet (tis een digicam), en die F hoger zetten, hmmmm dat moet ik dan uitvogelen, ja ik had wel een kortere sluitertijd kunnen gebruiken, er waren flitsen zat in een paar seconden, oke, het was ook mn eerste ervaring met onweer op de foto vast leggen, dus volgende keer beter.
Bedankt voor de toelichting iig :thanks:

Gebruikersavatar
Tripwire
Member
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jul 2006 14:09

Bliksem

Bericht door Tripwire » 10 jun 2007 10:05

Hallo,

na een aantal ervaringen heb ik ook wat do's en don'ts

Gisteravond ben ik naar Eemshaven gereden vanwege de hoogoplopende frustratie dat ik alles al in de auto had geflikkerd en de onweersbuien boven Grun'n bleven hangen. Omdat ik weet hoe het in het noordoostelijk gedeelte van deze provincie kan spoken qua weer ben ik hierheen getuft. Onderweg best wat regen gehad en weerlicht langs de kust gezien. Omdat ik als amateurstormjager geen gaatje in mijn hoofd heb fotografeer ik altijd buien op afstand en niet er midden in, thus, Eemshaven was the key. Dacht ik..

eenmaal aangekomen (op het Essent windmolenpark) droog.. beetje wind, en heel, heel in de verte weerlicht.. (grmbl) ondanks dat ik de vrouw zo nu en dan had gebeld waar de buien hingen (dank WSK voor de Stormvue) was het ineens zo snel uitgestorven.. vreemd.

toch nog 1 redelijk bruikbare foto kunnen schieten maar had liever voor die 2 tientjes benzine op de bank een pilsje gehad hoor.. :-)

de eerste foto:

gebruikt: Iso 400 en Diafragma 8, achteraf gezien omdat de bui al zo ver weg was, had ik beter F2.8 of F4 kunnen gebruiken. Het is dus al een wonder dat er een hele vage bliksemschicht op staat..

Afbeelding


Deze foto van de haven zelf, daarboven hing een buienwolk met wat regen, leek wel mooi.

Afbeelding


Misschien later op de dag meer, als er in Friesland een buitje komt? maar dan ga ik wel naar mijn vaste stekkie: 't Bûtenfjild achter Hardegarijp alwaar ik onderstaande foto (nog steeds een juweeltje, stink stink) heb geschoten in Aug. 2005.

Afbeelding
Hier heb ik Iso 100 gebruikt, diafragma op 8, omdat de bui veel dichter bij was. Dan krijg je dus van die mooie witte bliksems met ontploffende wolken.

ik hoop gauw meer te schieten.

Peter (tripwire)
redelijk ervaren stormchaser

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

re

Bericht door Gerben KLU » 10 jun 2007 10:23

Ja die laatste is wel erg fantastisch !
Ben gisteravond ook vanwege frustratie in de auto gesprongen.
Richting Groningen gereden en eenmaal in de buurt van Groningen heb ik 3 ( :? ) flitsen gezien naar het noorden toe.
Gok dat dit zo'n beetje in de buurt van Eemshaven was, dus was je iets eerder geweest had je meer geluk gehad.
Ik ben ook weer paar 10tjes benzine armer en dat voor 3 schamele flatsen waarvan maar 1 echt de moeite waard was.. Het was een regelrechte teleurstelling gister :evil:

Gebruikersavatar
Tripwire
Member
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jul 2006 14:09

bliksemkaters

Bericht door Tripwire » 10 jun 2007 11:02

Ja vond het ook bedroevend. maar goed. weer even een frisse neus gehaald aan de groningse kust.. We stonden daar bij het Essent windmolenpark. Bladstil.. komt er opeens een windje, kracht 3 opzetten, mechanische klikjes.. 'Bwrrrrr' beginnen ineens al die windmolens de windhoek op te zoeken en te draaien.. luguber geluid zo daar in de stille nacht..
redelijk ervaren stormchaser

Plaats reactie