Bliksemdetectie aanschaffen

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bliksemdetectie aanschaffen

Bericht door dvdijk » 20 nov 2004 16:27

Ten eerste is de vraag wat je met je bliksemdetectie wilt gaan doen. Gewoon voor de fun, of voor het vissen, voetballen of andere buitenactiviteiten? Dan is een mobiel systeem de beste oplossing. Voorbeelden daarvan zijn (sinds kort) Strike Alert; Een kastje gelijkend aan een pieper/ semafoon/ buzzer. Komt er bliksem binnen 50 of 60 km dan krijg je een waarschuwing. Kan gewoon aan de broek gehangen worden. Kosten 89,95 Euro. Dan hebben we nog een soortgelijk systeem, SkyScan, die kan niet aan de broekriem worden gehangen, maar die je wel gewoon mee kunt nemen. Deze wordt geleverd door Wittich & Visser voor 429,- Euro, exclusief bezorgingskosten. Bereik is circa 64 km en werkt ook met geluid en lampjes.

Wil je gaan "Stormchasen" dan komt de Boltek LD-250 in aanmerking. Deze antenne zet je op het dak van bijvoorbeeld je auto (constructie moet jezelf bedenken en maken, maar er staan voorbeelden op hun site). Deze antenne is aangesloten op een receiver (de LD-250), waar je ook GPS op aan kunt sluiten. Dat is voor je kaarten, maar niet noodzakelijk. Natuurlijk kun je dit systeem ook aansluiten op je PC en met software (en kaarten) plaatsen op internet. Kosten detector + antenne 800 USD. Software voor het Internet zit daar niet bij in, ook de kaarten niet en zul je apart moeten bestellen, maar daar later meer over. Exclusief verzendkosten en invoeraccijns.

Wil je gewoon bliksemdetectie hebben, om bijvoorbeeld te plaatsen op je site, zoals ik dat heb gedaan, dan is de Boltek Stormtracker PCI-Card het meest ideale systeem. Je hebt dan dezelfde antenne als bij de LD-250, alleen schuif je de PCI-Card in je pc, waar je de antenne weer op aansluit. En dat is niet zo moeilijk, maar je moet dan wel een slot vrij hebben. Kosten antenne + card + kabel, 500 USD exclusief verzendkosten en invoeraccijns (80 euro).

Dan moet je nog wel software en kaarten hebben. Boltek stelt voor Aninoquisi Lightning 2000 voor 180 USD en kaarten 149 USD. Maar persoonlijk vind ik die niet zo mooi, maar dat moet jezelf uitmaken. Zelf heb ik Nexstorm/ StormVue van Astrogenic uit Zweden en die geven goede service. Je kunt dan een screenshot met trackreports laten zien (voorbeeldwebpagina zit erbij) en/of een Java-applet dat de inslagen van de laatste 30 minuten laat zien. Kosten 186 USD, inclusief de kaarten.

Nu scheelt het een stuk dat de Euro ten opzichte van de dollar hoog staat, daarmee worden de kosten voor ons Europeanen minder duur, maar het blijft natuurlijk wel een behoorlijke uitgave. Ben je miljoenair, dan zou ik een systeem als blikseminslagen.com aanschaffen, maar dat is voor de "gewone man" onbetaalbaar.

De link naar Boltek is http://www.boltek.com
De link naar Astrogenic is http://www.astrogenic.com

Als je meer vragen hebt kun je me ook mailen. Met zowel Boltek als Astrogenic hebben meerdere detectie-stations in Nederland goede ervaringen. Denk er wel aan een Creditcard aan te schaffen, bij voorkeur van Visa, want dan kun je via een beveiligde lijn gelijk betalen. Bij mij duurde het in totaal drie weken (van bestelling tot plaatsing). Geld overmaken kan ook, maar kost veel meer tijd.

Groeten, Dick

Plaats reactie