Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door SpeedyGJ » 14 mar 2008 10:57

Juist jullie horen het goed, het kan een lange discussie worden maar goed eens kijken wat we hier uit kunnen halen.

Jullie weten inmiddels dat ik in Holwerd woon en dat ik dol op stormen ben en eigenlijk veel eisende is: Goeie metingen.
De storm van paar dagen terug en windstoten die op officiële waarnemingsstations worden behaald kwamen richting de 100km/h, ik zelf brak tot mijn zeer grote verbazing geen record! 76km/h zou toch makkelijk verbroken moeten worden, ik kwam maar tot 67km/h, terwijl de omliggende stations ruim boven de 70km/h uit kwamen. Windmeter te laag? Mah ik denk het niet, hij zou hoger kunnen hangen maar ben bang dat het niet goed komt.
Nu komt het!
Achter huis staat een grote mast, hier zitten zowel antennes voor mobiele telefoons als grote ronde trommels voor de digitale TV/Radio? Anyway, mijn vraag is: Voor wie is deze mast?
Ik kwam namelijk op een leuke idee. Momenteel komt de wind uit het NW, daar staan te veel bomen, omliggende stations meten ruim 30km/h als gemiddeld, ik kom maar met 23km/h aan. Het zou natuurlijk machtig zijn als de windmeter naar die mast werd verplaatst, 10m zou denk ik niet lukken, maar iig 1 meter boven de bomen zou iig even genoeg zijn, of ik kan em op de top plaatsen maar dan hangt die aan de bliksemafleider en dat gaat de windmeter niet leuk vinden als die inslaat.
Nah als iemand weer van wie deze mast is en waar ik dit eventueel kan vragen, dan zou dit natuurlijk top zijn!
Over de afstand valt niet te praten, de mast staat rond de 20 a 30 meter de console, aangezien de windmeter een eigen verzender heeft heb ik nog zo'n 280 a 270 meter over. Ik denk dat de afstand rond de 100 meter ligt, natuurlijk moet ik de eerste dagen goed opletten dat er geen storingen komen, want ja, 300M geld alleen voor open ruimtes, nah het scheelt, achter deze mast staan geen huizen maar weilanden en daarachter de waddenzee ;)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 14 mar 2008 14:03

heeey GJ,

Je zou het uiteraard kunnen proberen, ik zou eerst kijken waar die staat, en rondvragen van wie die is, kan je als je er niet uitkomt altijd nog bij de gemeente vragen? want zomaar een windmeter er in schroeven, tja niet echt goed idee denk ik,
Anyway, ik zou hem als ik jou was, dan niet aan de bliksemafleider vastzetten, maar ergens midden in de mast, de wind waait er toch wel doorheen..
De afstand? Ha, ik ging eens fietsen met de console.. en bij 350 mtr had ik nog dikke ontvangst.. bij 400mtr en meer kreeg ik af en toe data, en soms niet.. dus maak je je daar maar geen zorgen over ;-) en het ging door een woonwijk en bomen en snelweg door.. dus dat is echt geen probleem..
Ik zou zeggen, veel succes en hopen dat het wat wordt!

Laat het ons weten!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door SpeedyGJ » 14 mar 2008 14:07

Bereik zou 300m zijn, maar als ik jou reactie zo zie dan is 350m zeker niet verkeert vergeleken met de weerstations die maar 100m bereik hebben die zelfs dan al problemen gaan geven.

Indd ik ga rond vragen mja moet wel weten waar ik dit kan vragen, en indd ik zal em in het midden gaan hangen, schroeven zijn niet nodig hoor, de VP2 kun je overal plaatsen denk ik, en anders heb ik hier altijd wel een oplossing voor ;) bedankt iig, ik ga het zelf ook even testen met de console :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

MikeG

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door MikeG » 15 mar 2008 11:05

Misschien kan je een foto plaatsen van de mast?
De mast zal wel van een mobiele provider zijn denk ik.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door SpeedyGJ » 15 mar 2008 13:10

Zal het zo even doen :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door Joop » 07 apr 2008 15:56

SpeedyGJ, dit gaat problemen opleveren, en wel, een dat dit niet mag, en je krijgt last van HF instraling, op de bedrading en de wind meter zelf.
Dus mij lijkt juist om daar uit de buurt weg te blijven, en toestemming krijg je denk ik niet.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door SpeedyGJ » 07 apr 2008 18:51

Klopt ik heb al 1 en ander wat informatie gevonden :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door Inferno FS » 15 jun 2008 20:40

Ik heb ook al met dat idee gespeeld. Maar dan aan een lantaarnpaal.

Je had het over boven de bomen uitkomen... Waarom koop je niet gewoon een mast.
Ik heb ergens een website gezien waar je masten kon kopen. Zo van die opbouw modellen.
Misschien is dat een oplossing voor je probleem Speedy.
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door SpeedyGJ » 17 jun 2008 17:35

Kun je me daar de website van geven? Hoe duur zijn de kosten hiervan?
Reken wel dat de bomen behoorlijk hoog zijn, paal van 3 meter boven het dak komt zelfs niet boven de bomen.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door Inferno FS » 17 jun 2008 18:18

Ik weet niet direct meer welke website dat was.
Zou er eens achter moeten zoeken. Zit momenteel nog in de examens.
Van zodra ik hem gevonden heb zal ik hier een reactie plaatsen...
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door SpeedyGJ » 17 jun 2008 18:31

Is goed, ik wacht hier wel even op ;)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door Inferno FS » 17 jun 2008 20:26

Heb daarnet al even gezocht maar ik vind hem niet meer terug.
Ik kan me niet meer herinneren wat m'n zoekterm was toen ik op deze website terecht kwam.

Het was denk ik bij het zoeken naar winkels die weerstations verkopen.
De website zit ook niet bij m'n favorieten. Je zal zelf even opzoek moeten gaan Speedy

Sorry daarvoor.
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Re: Windmeter aan telefoon/tv/radio mast plaatsen?

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 23 jun 2008 14:09

Goeiemiddag!

Ik zit nu vaak met de windmetingen problemen, vooral nu er gisteren 'storm' was, had ik 18 km/h als gemm snelheid, echt geweldig dus..
Ik heb op marktplaats beetje gekeken, prijzen ong 200-800 euro (varieerd enorm) en een mast, ja ik wil ong 25 meter hebben
Kom ik bijna overal uit, staat een 10 hoog flat naast me, dus ja! Je moet dan ook aan bliksembeveiliging denken, ook 500 euro?
Zo'n opbouw mast is loodzwaar, en mocht je het in de tuin doen, dan zul je waarsch een hijskraan ofzoiets nodig moeten hebben..
Het gaat veel geld kosten, maar wil er nu werk van maken, ik ga de hele zomer keihard werken, en veel geld verdienen:P
Ik moet even informeren over de kostenplaatje totaal, en iemand die er ervaring mee heeft, me ma vond het goed, en een aantal buurtbewoners die ik
toevallig zag, vonden het ook geen probleem. bouwvergunning is makkelijk te krijgen (masten van 5-40 mtr lichte bouwvergunning)
Totaal kosten denk ik wel 1500-2500, totaal uit eindelijk, maargoed, dat moet allemaal maar ff bekeken worden..
Misschien weet iemand nog ideen waar ik aan kan werken.. Oja! windmetingen zijn natuurlijk niet reeël meer, maarja, dan moet het maar zo..

Gr. Zafer

Plaats reactie