De onweersdetector

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Patty Harmeling
New
New
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:22

De onweersdetector

Bericht door Patty Harmeling » 04 mar 2008 18:29

De Onweersdetector,

Beste mensen die dit forum lezen:
Ik ben Patty Harmeling en ik moet voor school een verslag over de onweersdetector maken.
Dit gaat niet zonder slag of stoot, want ik kan er niets over vinden!
Ik moet hierover allerlei informatie en de historie aangeven.
Dit kan, omdat er niets over te vinden is, niet en hier baal ik erg van!
Als jullie enige informatie hebben zou ik het enorm op prijs stellen dat jij/u dit stuurt naar
pattyharmeling@hotmail.com

Hiermee maakt u mij enorm blij!

Bij voorbaat dank!

Patty.

MikeG

Re: De onweersdetector

Bericht door MikeG » 04 mar 2008 18:59

Hoi Patty,

Tsja, het is mij niet helemaal duidelijk wat voor info je precies zoekt.

Ga anders eens googlen op "Benjamin Franklin" of "bliksemdetectie" of "strike alert", denk ook dat je meer moet kijken/zoeken naar bliksem i.p.v onweer.

Misschien vind je info op http://www.bliksem.nl/

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Re: De onweersdetector

Bericht door Inferno FS » 14 mar 2008 15:10

Als je informatie zoekt over het ontstaan en de werking van een onweersbui dan zoek je best idd op de termen die Mike reeds vernoemde.

Je schrijft onweersdetector, wil je daarmee bedoelen dat je informatie nodig hebt over apparatuur die onweer kan voorspellen, volgen?
>> Dan kan je ook zeker informatie vinden over Boltek StormTracker

Veel succes en als je nog vragen hebt, stel je ze gerust.
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

fred
Site Admin
Site Admin
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2008 04:24

Re: De onweersdetector

Bericht door fred » 19 mar 2008 22:56

Hoi Petty,

Ik ben van mening dt je jou vraag zeer duidelijk hebt geformuleerd. Je hebt jezelf nogal zwaar op laten zadelen, of een zwaar juk op de nek genomen! Gelukkig heb je de weg naar dit forum gevonden, dat zou mogelijk opheldering kunnen geven. Ik heb veel nagedacht over deze materie, veel vragen gesteld, maar moet je eerlijk zeggen dat ik niet kan zeggen dat ik de totale materie begrijp.



In het kader "beter iets dan niets" even een korte uitleg :

Enige jaren geleden werd ik tot mijn grote verbazing geconfronteerd met voorgenoemde techniek. Had niet verwacht dat er bliksemdetectie plaats kon vinden. Velen kennen echter de krakende geluiden op het middengolf-gebied van de radio. Hierbij ligt het princiepe van bliksemdetectie-systemen. Bij een ontlading komt zeer veel energie vrij, welke ook een signaal genereerd dat op de middengolf van radio-ontvangers duidelijk kan worden waargenomen middels een krakend geluid.

Dit fenomeen geeft dus enig begrip voor het detecteren van ontladingen op afstand (bij geringe afstand kan de meeste app. de signalen niet goed meer verwerken).

Door slimme opbouw van de antenne , een mooi stukje electronica en een leuk stuk softeware bij de ontvanger is het mogelijk om een indruk te krijgen over (behalve de ontlading opzich) de afstand en de richting vanaf het meetpunt.


Verder stopt mijn begrip.....bij de detectiesystemen is het n.l. ook mogelijk om van grote afstand te "zien" of er sprake is van een positieve of negatieve ontlading, een Cloud-Cloud(CC) of een Cloud to ground (CG) ontlading.

Dit is alles wat ik zo even op kan hoesten, mocht je meer info verkrijgen, ik leer graag,

Groetjes,
fred

Plaats reactie