sensor van hygrometer reageerd traag, is dit normaal?

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Leeuwenburgh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:59

sensor van hygrometer reageerd traag, is dit normaal?

Bericht door Leeuwenburgh » 14 nov 2007 15:14

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb pas een eenvoudig weerstation gekocht (cresta WX360M) om binnenshuis de luchtvochtigheid te meter vanwege m'n huisstofmijt allergie en om met de sensor van buiten de luchtvochtigheid en temperatuur te meten omdat ik het gewoon leuk vind. En wat blijk nu dat de hygrometer erg langszaam reageerd, en dan met name de buitensensor reageerd erg langszaam. Nu vroeg ik me af of dit normaal is.
Wanneer ik de hygrometer en de buitensensor in een ruimte met 65 % luchtvochtigheid leg, vervolgens lang wacht totdat de waarde niet meer verander en vervolgens dat de sensor in een ruimte leg met bv een luchtvochtigheid van 50 % dan heb de binnensensor zich in ongeveer 1 a 2 uur aangepast en de buitensensor heb ongeveer 12 uur nodig totdat de binnen en de buitensensor, die ik in bijde gevallen naast elkaar leg, weer gelijke waarden aangeven.

Het kan zijn dat de tijden die ik noem iets anders zijn, om het zeker te weten zou ik het nog eens precies moeten meten. Maar nu vroeg ik af of dat normaal is. of komt het doordat ik toch een wat goedkoop "weerstation" heb gekocht en dat ik een iets duurdere had moeten kopen.

alvast bedankt.

MikeG

Bericht door MikeG » 14 nov 2007 15:47

Heey Leeuwenburg,

Welkom op het forum.

Tsja, of het normaal is weet ik niet, het is natuurlijk wel zo dat dat soort schommelingen niet voorkomen in de natuur, toch zou ik even opletten met de buitentemp. meter bij bv een hagelbui, dan moet hij wel snel in temp. gaan zakken, overigens geen 5 graden hoor ofzo, maar met tiende van graden moet je toch wel enig verschil merken, als hij dat doet lijkt het mij dat er niks mis mee is hoor.

De LV binnen kan je bv per kwartier bekijken en dan zal er hooguit een paar % verschil zijn hoor, hangt ook van de plaats af waar je meet en of je de cv aan heb staan.

Kijk anders eens hier, en dan bij IN HUM, dan zie je dat het per kwartier schommelt met maar een paar %, daar staan de sensoren ook op afgesteld, vandaar ook die "langzame" reactie bij grote verschillen.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 14 nov 2007 19:32

De snelheid van je buitenthermo meter kan je ook testen door hem een aantal extremen te laten ondergaan.

Ik herinner me dat SpeedyGJ, een oudlid van het forum, een topic poste toen hij zijn weerstation net had. In die topic kan je lezen dat hij de sensor in de douche legt om even te testen.
Dan kan jij misschien ook eens proberen.
De topic is te vinden op onderstaande link. Hij is afkomstig van Weersverslagen Forum waar SpeedyGJ hem ook plaatste.

Klik hier om de topic te lezen
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Leeuwenburgh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:59

Bericht door Leeuwenburgh » 14 nov 2007 19:55

MikeG schreef:Heey Leeuwenburg,

Welkom op het forum.

Tsja, of het normaal is weet ik niet, het is natuurlijk wel zo dat dat soort schommelingen niet voorkomen in de natuur, toch zou ik even opletten met de buitentemp. meter bij bv een hagelbui, dan moet hij wel snel in temp. gaan zakken, overigens geen 5 graden hoor ofzo, maar met tiende van graden moet je toch wel enig verschil merken, als hij dat doet lijkt het mij dat er niks mis mee is hoor.

De LV binnen kan je bv per kwartier bekijken en dan zal er hooguit een paar % verschil zijn hoor, hangt ook van de plaats af waar je meet en of je de cv aan heb staan.

Kijk anders eens hier, en dan bij IN HUM, dan zie je dat het per kwartier schommelt met maar een paar %, daar staan de sensoren ook op afgesteld, vandaar ook die "langzame" reactie bij grote verschillen.


Bedankt voor je reactie.

Binnen heb ik het idee dat de meeting van de LV wel klopt. En ook omdat die niet zo snel onder normale omstandigheden zal veranderen is het wel oke zo.

De buitensensor reageerd wel redelijk vlot op temperatuur schommelingen. Dus dat zit wel goed denk ik. En hele grote vochtigheid schommelingen zullen misschien buiten niet voorkomen, maar ik zag wel in je data bv op 13-11-07 van 10.00 tot 11: 15 dat dan de vochtigheid van 72 % naar 90 gaat. Nu vraag ik me af hoe komt dat. Is het op dat moment gaan regenen. En hoe snel zakt de LV met een regenbui? Ik heb het vermoeden dat ik hem pas savond op 90 procent zou zien staan.

Maar ja, dan moet ik eerst de buitensensor buiten leggen en dan het een tijdje in de gaten houden en dan eigenlijk nog met een andere sensor en dan kijken of de ene veel sneller reageerd dan de ander.

Leeuwenburgh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:59

Bericht door Leeuwenburgh » 14 nov 2007 20:14

Inferno FS schreef:De snelheid van je buitenthermo meter kan je ook testen door hem een aantal extremen te laten ondergaan.

Ik herinner me dat SpeedyGJ, een oudlid van het forum, een topic poste toen hij zijn weerstation net had. In die topic kan je lezen dat hij de sensor in de douche legt om even te testen.
Dan kan jij misschien ook eens proberen.
De topic is te vinden op onderstaande link. Hij is afkomstig van Weersverslagen Forum waar SpeedyGJ hem ook plaatste.

Klik hier om de topic te lezen


Ja, zo'n test heb ik ook gedaan. Alleen dan alleen voor temp en LV. Ik heb de binnen en buitensensor tijdens het dousen in de douse gelegd. De waarde waren toen wel gestegen maar nog niet super hoog. Toen heb ik toen ik klaar was met dousen de hete kraan open gehouden om flink wat stoom te krijgen. Dit heb ik ongeveer 15 min gedaan. En ik dacht dat de binnen sensor tot iets van 80 % was gestegen en de buitensensor tot iets van 65 %. Toen heb ik de kraan dichtgedaan en nog een half uur gewacht en toen werd het verschil tussen de binnen en buiten sensor al kleiner. De buitensensor blijf stijgen en de binnensensor blijf dacht ik wel konstant.

Ik weet niet of iemand nog concrete test resultaten van een douse test heb? want dan kan ik met dezelfde duur van de tijden en met een zelfde start LV persentage de test herhalen en dan kijken of er grote verschillen in aanpassingentijd zijn.

MikeG

Bericht door MikeG » 14 nov 2007 22:50

Leeuwenburgh schreef:Maar ik zag wel in je data bv op 13-11-07 van 10.00 tot 11: 15 dat dan de vochtigheid van 72 % naar 90 gaat. Nu vraag ik me af hoe komt dat. Is het op dat moment gaan regenen.


Dit was idd met regen.

Leeuwenburgh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:59

Bericht door Leeuwenburgh » 16 nov 2007 21:04

Ik heb nog eens even een test uitgevoerd. Ik heb gistere ochtend de binnen en buiten sensor tegelijkertijd naar buiten verplaats. Vervolgens heb ik de eerste uren om het kwartier de LV opgenomen in een excel sheet. daarna ben ik het met wat lange tussen pauzes opgeschreven. tevens heb ik ook de waarde van arhnem, heelsum en woudenberg erbij gezet. Dit zijn plaatsen hier engsinds in de buurt. Voor mij is toch wel duidelijk geworden dat de buitensensor onakseptabel langszaam is. Maar ik hoor graag ook de mening van andere hierover.http://home.hetnet.nl/~leeuwenburgh41/resultaten.xls. De waarde zijn gemeten op de 14 verdieping van een flat, dus dit kan verklaren waardoor ik een lagere LV meet dan t.o.v de drie plaatsen hier in de buurt.

Gebruikersavatar
Jan Smit
Senior Member
Senior Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:04

Bericht door Jan Smit » 17 nov 2007 14:03

Kan je hem niet tijdelijk beneden plaatsen op 1,50 van de grond, uit het zicht van de jeugd bv met dubbelzijdig plakband want op 14 hoog kan hij nooit geen goede metingen doen.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 18 nov 2007 10:03

Ik denk niet dat dat een goed idee is.
Het signaal moet dan immers 14 verdiepingen omhoog en dat is wel erg veel beton voor een draadloze verbinding.
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Leeuwenburgh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:59

Bericht door Leeuwenburgh » 18 nov 2007 22:35

Ik heb m'n meting nog eens wat langer voortgezet en dit bevestigde in ieder geval dat er gewoon een te groot verschil tussen de binnen en de buitensensor blijft zitten. En in hoeverre het naijlen is of een niet goede sensor. Nu ik nog wat langer heb gemeten blijf ik toch in een traagheid van de sensor denken.

En ja, het is mogelijk om hem hier bij de flat op de grond te monteren, maar dan moet ik het zeg maar basis station met binnensensor en display ook daar zetten, want naast dat 14 hoog misschien te veel is vooor het signaal dan krijg ik een getal uit te sensor maar da moet ik, zoals iemand opmerkte, het toch met een andere correkte meter of met iets dergelijkt gaan vergelijken, want zelf als ik hem op 1,5 meter plaats dan mag ik hem niet zonder meer met omliggende plaatsen van internet vergelijken want ik zie dat er zelf tussen die metingen al substantieel verschil zit.

Ik houd het er maar op dat m'n sensor niet goed is. En ik heb een andere besteld. de http://www.conrad.nl/goto/?product=646246 bij conrad. De andere kon nog met 14 dagen terug. Dus als die van conrad een beedje snel kom dan kan ik ze nog wel onderling vergelijken.

http://home.hetnet.nl/~leeuwenburgh41/resultaten.xls

Leeuwenburgh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:59

Bericht door Leeuwenburgh » 01 dec 2007 11:11

Nou, nu een week gemeten met m'n andere weerstation van conrad, maar dat is een wereld van verschild. Gelijk toen ik hem uit de verpakking had gehaald zag ik al dat die heel snel reageerde op de vochtigheid van m'n adem. Je hoeft er maar een halve minuut rustig tegen te blazen en hij gaat van 50 % naar 90 %. Ook toen ik hem buiten legde paste die zich snel aan tot een constante waarde. Dus m'n advies is koop geen cresta WX360M.

Plaats reactie