Wel of geen gras?

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Wel of geen gras?

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 07 sep 2007 14:04

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje hier, ik heb mijn temp, regen metingen op zon 11 mtr hoogte, boven het dak!
Nou zijn de metingen redelijk te noemen, alleen de mintemps zijn hoog, vooral met koude nachten, nu hebben wij geen gras in de tuin, en word de tuin afgeschermd door bomen, dus warme lucht blijft "hangen" waardoor metingen onbetrouwbaar worden, nu was mijn vraag, als ik een stuk gras erin gooi (zeg 4x4m) zou dit helpen? ondanks de bomen, en de omliggende tegels etc. nouja hoop dat jullie mij wat meer info konden geven, ik zit vooral met die min temps te kloten!

(Edit: misschien handig om erbij te zetten? mn vriendin die heeft ook een weerstation, en die staat op 10cm boven het gras, en die woont in een soort zelfde situatie als ik.. en die heeft savonds goede metingen.. overdag niet, maar dan staat ie in de zon, ze heeft geen VP2..)

Groetjes,
Zafer

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 08 sep 2007 14:50

Het viel ons dus ook op, dat onze minimumtemperaturen weinig verschillen meestal en stomtoevallig 2 dagen op rij precies hetzelfde.

Maar ik zou toch zeggen dat ik ook vaak hoge minima krijg. Dat is erg afwisselend, vreemd genoeg juist vrije koude soms! Das dan toch ook wel weer erg opvallend :wink:

Laatst nog van de week zou het zeker niet lager dan 11°C worden in de kustregio's, nou toch wel mooi 8.4°C werd het aan het einde van de nacht, de laagste min.temp sinds 30-5 voor mij!

MikeG

Bericht door MikeG » 08 sep 2007 15:56

Hmm, een tegenstrijdig verhaal.

Je VP2 staat op 11 meter hoogte boven de nok van het dak zeg je.
Bij koude nachten zijn de min temp. hoog, maar wat is hoog? en als ze een koude nacht voorspellen met een temp. van bv 8 graden en jij meet 10, tsja dan kan dat toch makkelijk, in een stedelijke omgeving koelt het altijd wat minder snel af.

Ik weet waar je woont in Alkmaar en de wind is de laatste tijd NW-N, dus de wind komt zegmaar uit de stad ;) voor jou gezien dan.

Ja als jij op 11 meter hoogte zit (met een redelijke luchtdoorstroming) dan geloof ik er niet veel van dat als je 11 meter lager een grasmat neerlegt van 4x4 meter dat dat jou weerstation beinvloed, laat staan de temp omlaag haalt.

Maar wel eens aan gedacht dat je weerstation niet te dicht bij de schoorsteen hangt, misschien heb je wat warmte van de cv ketel ofzo.

Maar vergelijken met een temp. meter op 10 cm hoogte is uit den boze hoor, als jij op 11 meter hoogte meet, ook al is de woonsituatie hetzelfde, bekijk het maar eens op mijn site, daar zie je mooi het verschil tussen 1,5 meter en 10 cm temp.

Misschien toch gewoon je VP2 weer op 1,5 meter hoogte in de tuin?

Plaats eens een log ofzo van je VP2 met de temperaturen, misschien is daar wat aan te zien.

Groeten, Mike.

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 09 sep 2007 20:04

Heeey Mike,

Ja je hebt natuurlijk gelijk in het vergelijken van temps op 11 mtr en 10 cm! ben ik het helemaal mee eens, en is ook stom! Maar het probleem bij mij is, is dat ik een perfectionist in extreme vorm ben, niet bij alles!! maar hierbij wel, dat ik er dus niet tegen kan als er een weerstation (hier in de buurt uiteraard ;) ) lager aangeeft dan ik, omdat tjah, vul het zelf maar in, kan er geen reden voor bedenken, maar het is gewoon het willen van goede metingen, ondanks de woonsituatie, klinkt misschien raar, maarjah, voel me zelf ook af en toe vervelend tegenover jullie, dat ik misschien vaak zeur? of zoiets dergelijks.. want ja, zeg nou zelf! hoeveel topics heb ik nou wel niet geopend over metingen e.d. Nouja, ik weet niet hoor.. net as wat Mike zegt, beetje tegenstrijdig, ik zal maar gewoon moeten accepteren dat ik dit gewoon heb (wat klinkt dít triest, zo bedoel ik het natuurlijk niet)
Iig heel erg bedankt voor de reactie, en jah, ik zie wel wat ik doe..

Zafer

MikeG

Bericht door MikeG » 09 sep 2007 20:58

Nou je ben geheel niet vervelend hoor, tis juist leuk zulke vragen, kan die bovenkamer ook eens gebruikt worden bij mij :wink:

Ja vergelijken is altijd moeilijk, geen enkele situatie is hetzelfde, ook al is het in dezelfde straat. (moet het bv met temp. geen 3 graden gaan schelen, dan is er wat aan de hand)

Maar vertel eens wat het verschil dan is kwa min. temp. met dat andere weerstation, ik ben wel benieuwd.

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 09 sep 2007 21:42

Ja, ik snap dat wat je bedoeld over verschillen!

Nouja, dat andere weerstation, (http://www.meteo-alkmaar.nl)
Zit meestal op het min temp wat het knmi weergeeft (ja ik vergelijk, kan ik niks aan doen :oops: )
En ik zit meestal met 1-2 graden hoger, soms 3-5! Hele graden heb ik het over ;-)

Edit: zijn max temps zijn over het algemeen hoger, maar hij gebruikt geen davis, en zijn sensor zal misschien half in de zon staan? (met geen davis bedoel ik niet dat hij troep heeft, maar ik bedoel dat hij dan waarschijnlijk geen fars heeft.. en ja dat kan iets schelen.. ;-) )

Zafer

Plaats reactie