Temperatuur en vochtmeting op 3 meter hoogte

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

Temperatuur en vochtmeting op 3 meter hoogte

Bericht door Gerben KLU » 24 aug 2007 15:06

Jan Smit schreef:Jan Smit uit Heemskerk vraagt : kan dat temperatuur en vochtmeting op 3 meter hoog?


Edit MikeG, vervolg van dit topic : http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=WSK&t=779109&sid=7a567ab37f93702b71b44bc73e5a48f1

Alles kan...
Zoals je zelf vast alwel weet, meet men internationaal de temperatuur op 1.5 meter.
Ik ga ervan uit dat de vochtigheidsmeting ook op die hoogte plaatsvind.
Heb je als enige optie om de metingen te verichten op 3 meter dan denk ik dat de afwijking minimaal is.

Maw: zou je vlak boven de grond (klomphoogte) meten dan heb je vooral met lage temperaturen grote verschillen tov wanneer je op 1.5 m. meet, maar het verschil in vochtigheid en temperatuur tussen 1.5 M. en 3 meter is DENK IK te verwaarlozen.
Het mooiste is natuurlijk om niet te ver af te wijken van die gangbare anderhalve meter.

Fred

Bericht door Fred » 26 aug 2007 04:03

Sluit mij volledig aan bij vorige spreker. Het nut van meting op 3m is mij niet dudelijk geworden Jan, ok soms kan men niet anders dan compromi's sluiten, maar deze lijkt mij niet logisch De sensoren moeten ALTIJD buiten het zonlicht blijven n.l.

Je hebt het over sensoren van de Aldi, als ik mij niet vergis hoort daar ook een weerstationnetje bij CHL-007 of DMV-JMB2 (ouder model) Leuke dingetjes als men het mij vraagt. Klopt dat? Ik heb een sensor op 1.5 m, aan de grond en een in de koelkast. Echt waar dat kunnen die Davis-gebruikers niet. maar ja de die hebben een zeer mooi syseem dat geeft ook weer vele andere voordelen, daar kan men op vertrouwen! De windmeter zou vlg de richtlijnen te hoog staan (10m), maar dat isl jij m.i. eenvoudig oplossen. Wil je een goed systeem.....helaas dan is Davis het devies.


Fred

Gebruikersavatar
Jan Smit
Senior Member
Senior Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:04

Bericht door Jan Smit » 26 aug 2007 06:11

Fred schreef:Sluit mij volledig aan bij vorige spreker. Het nut van meting op 3m is mij niet dudelijk geworden Jan, ok soms kan men niet anders dan compromi's sluiten, maar deze lijkt mij niet logisch De sensoren moeten ALTIJD buiten het zonlicht blijven n.l.

Je hebt het over sensoren van de Aldi, als ik mij niet vergis hoort daar ook een weerstationnetje bij CHL-007 of DMV-JMB2 (ouder model) Leuke dingetjes als men het mij vraagt. Klopt dat? Ik heb een sensor op 1.5 m, aan de grond en een in de koelkast. Echt waar dat kunnen die Davis-gebruikers niet. maar ja de die hebben een zeer mooi syseem dat geeft ook weer vele andere voordelen, daar kan men op vertrouwen! De windmeter zou vlg de richtlijnen te hoog staan (10m), maar dat isl jij m.i. eenvoudig oplossen. Wil je een goed systeem.....helaas dan is Davis het devies.


Fred


Ik bedoel met 3 meter hoog dat ik dan boven de schutting uitsteek dus veel meer luchtstroming dan op 1,5 meter dan sta ik tussen de schuttingen en dus veel minder luchtstroming.
Wel zet ik de sensor in een weerhutje die ik nog moet bouwen.
Ja davis apparatuur is goed lees ik hier, maar van la crosse lees ik toch ook goede berichten.

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

re

Bericht door Gerben KLU » 26 aug 2007 08:00

Beste Jan, ik denk dat jij beter boven je schutting kan meten op 3m, dan tussen de schuttingen in op1.5.
Denk dat de afwijking groter is (in de plus), waneer jij tussende schuttingen gaat meten.
Maw: men meet normaal in het open veld, daar waar de luchtstroom vrij spel heeft...

Misschien is het raadzaam om dit onderwerp even in een ander topic verder te bespreken.
Klik:
Meten extreem weer

Edit MikeG : Heb ik inmiddels gedaan :wink:
Edit Gerben : bedankt !
Laatst gewijzigd door Gerben KLU op 26 aug 2007 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

MikeG

Bericht door MikeG » 26 aug 2007 09:45

Het maakt volgens mij ook niks uit hoor dat hoogte verschil, zekers als je dan op 3 meter hoogte wel een luchtstroom heb, is altijd beter natuurlijk, probeer dan wel de weerhut zoveel mogelijk uit de zon te houden.

Nou ben benieuwd wat voor een weerstation het gaat worden.

Groeten, Mike.

Fred

Bericht door Fred » 26 aug 2007 22:36

Hoi Lui,

Het gaat mij er echt niet om om gelijk te krijgen hoor, vind een gezonde discussie een goede zaak en ik weet dat ik de wijsheid natuurlijk niet in pacht heb, maar om teleurstelling te voorkomen denk ik er toch goed aan te doen nog even verder te gaan met deze.

Denk echt op te moeten merken dat de hoogte waarop de temp. sensor geplaatst wordt wel degelijk van grote invloed is. Denk even aan het meten van de temperatuur op 2 cm boven het maaiveld, de weerfanaten zouden niet zoveel moeite doen als de invloed gering zou zijn. Voor de vochtigheidsmeting denk ik dat er niet veel verschil zal zijn. Voorts is het zo dat er wel een heel goede weerhut gebruikt moet worden om invloeden van zonnewarmte tot een minimum te beperken, want plaatsing op drie meter boven de grond, lijkt mij te impliceren dat er veel sprake zal zijn van zonsinvloeden.

Jan, hoe heb ij de sensor van jou huidige WS'je geplaatst?

Fred

Gebruikersavatar
Jan Smit
Senior Member
Senior Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:04

Bericht door Jan Smit » 27 aug 2007 06:21

Fred schreef:Hoi Lui,

Het gaat mij er echt niet om om gelijk te krijgen hoor, vind een gezonde discussie een goede zaak en ik weet dat ik de wijsheid natuurlijk niet in pacht heb, maar om teleurstelling te voorkomen denk ik er toch goed aan te doen nog even verder te gaan met deze.

Denk echt op te moeten merken dat de hoogte waarop de temp. sensor geplaatst wordt wel degelijk van grote invloed is. Denk even aan het meten van de temperatuur op 2 cm boven het maaiveld, de weerfanaten zouden niet zoveel moeite doen als de invloed gering zou zijn. Voor de vochtigheidsmeting denk ik dat er niet veel verschil zal zijn. Voorts is het zo dat er wel een heel goede weerhut gebruikt moet worden om invloeden van zonnewarmte tot een minimum te beperken, want plaatsing op drie meter boven de grond, lijkt mij te impliceren dat er veel sprake zal zijn van zonsinvloeden.

Jan, hoe heb ij de sensor van jou huidige WS'je geplaatst?

Fred

Op het ogenblik sta ik op 1,50 meter tussen de schuttingen van 1,80 meter en de achterkant van het huis op het noorden nog zonder sensorhot die wil ik nog maken van schoteltjes van blokker
Om 12.00 uur krijg ik daar pas de zon.
4 meter meer naar het noorden staat de schutting als ik hem daar plaats moet het op 3 meter hoog, daar schijnt s'morgen vroeg al de zon, en daar heb ik dan veel meer stroming van alle kanten.
Tot 12.00 uur kloppen de gegevens redelijk met vergelijking van
Heemskerk http://www.meteostation.nl/ of
Beverwijk http://www.meteobeverwijk.nl
Als ik een redelijke opstelling heb wil ik een goed weerstation kopen.

MikeG

Bericht door MikeG » 27 aug 2007 10:57

Meteo Beverwijk zit met een Vantage PRO, heemskerk weet ik niet, tsja dan zit je toch redelijk goed met je temp. , tot 12:00 dan , zie wel dat die Vantage PRO van Beverwijk helemaal boven het dak uitsteekt, dusja die meet dan alles op iets van 10 meter hoogte ofzo, ook de temp.

Het is overal weer anders, mijn VP2 staat dan wel op 1,5 meter en heeft een FARS, dit is een soort van ventilator die continue een luchtstroom langs de sensor voert zodat ik dus ook daadwerkelijk de omgevingstemp meet, maar als het nou windstil is en de zon schijnt dan wordt het toch behoorlijk warm in de beschutte achtertuin en dan meet ik dus ook die warme lucht, terwijl iemand die op een windhoek zit, dus meer natuurlijke koeling heeft in zn tuin, weer iets anders meet, het blijft overal anders.

Zomaar een weerhut plaatsen zegt idd niks, hij moet wel voldoende geventileerd worden anders dan loopt de temp. erg hoog op in de weerhut.

Tsja, wil je een goed weerstation dan zou ik toch voor een VP2 gaan :wink: en dan met FARS natuurlijk, kan hij gewoon overal staan, ook in de volle zon :lol:
Nadeel is wel dat er een prijskaartje aan hangt.

Groeten, Mike.

Plaats reactie