Bliksemdetectoren

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bliksemdetectoren

Bericht door dvdijk » 31 okt 2004 17:59

Wij bezitten een Boltek PCI-Card en software van Astrogenic. Tot nu toe bevalt dat goed. Alleen het afstellen geeft wat problemen. Als je meerdere Boltekgebruikers naast elkaar zet, zie je verschillen.

Goed afstellen is een kunst, die van ons is d.m.v. radar en blikseminslagen.com afgesteld, maar een foutmarge zit er altijd in.

Fred

Bericht door Fred » 13 nov 2004 08:07

Er is een (alles is relatief natuurlijk) grote afstand tussen Kollemerzwaag en Zoetermeer /Gouda waar ik meestal vertoef. Zou het kunnen helpen als er een life-bericht komt van een ontlading op z'n afstand? M.a.w. kan jij daarmee een controle of zelfs een nauwkeuriger afregeling verwezenlijken?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 13 nov 2004 12:45

In eerste instantie is de boel afgeregeld. Totdat er flinke onweerbuien kwamen en ik via onweer-online te horen kreeg dat mijn instellingen niet correct waren. Daarna weer de boel afgesteld, was het eventjes weer goed, bleek het na enkele dagen toch weer verkeerd te zijn. Kortom, zo'n live-verbinding geeft op het moment van de bui een goed beeld, maar om de één of andere reden, misschien door atmosferische veranderingen, blijken ze later weer foutief te zijn. Als ik mijn detecties met bijvoorbeeld lightview vergelijk, zitten we er allebei naast.

Als je het proberen wilt, kunnen we dat altijd doen, natuurlijk. We houden contact.

Fred

Bericht door Fred » 18 nov 2004 22:59

Tja, dat afregelen een moelijke zaak zou zijn dacht ik al af te kunnen lezen aan de grote verschillen die er zitten tussen de verschillende detectie-sites. Overigens was er gisteren enige onweersactiviteit aan de Scandinavische kust en in Denemarken. Heb toen de waarnemingen van jou detectie vergeleken met die van de naar mijn gevoel betrouwbaarste (meteorage). Dit gaf een goede overeenkomst. Er wordt overal gesproken over naderend onweer afwachten maar......

Groeten,
Fred

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 19 nov 2004 21:55

Hoi Fred,

Heb toen de waarnemingen van jou detectie vergeleken met die van de naar mijn gevoel betrouwbaarste (meteorage).


Wat is eigenlijk de link van Meteorage? :oops:

Groeten, Dick

Fred

Bericht door Fred » 19 nov 2004 22:13

Dick,

ik heb niet zulke mooie links als Jos, maar de link met meteorage:
http://service.meteorage.com/euclid/euclid_last_lightnings.gif
Overigens klopte de waarnemingen gisterenavond ook weer goed. Behalve een detectie in de buurt van de Duitse grens/Luxemburg die werd bij jou niet aangegeven, maar ja iedereen kan last hebben van reflecties, op andere sites heb ik ook geen detectie van deze ontlading kunnen zien

Groet, Fred

Fred, heel hartelijk bedankt. Groet, Dick :P

Gebruikersavatar
Weerstation Enschede
Senior Member
Senior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 nov 2004 15:57

Afstelling Nexstorm

Bericht door Weerstation Enschede » 05 dec 2004 21:43

Hoi Dick,

Ik heb de software incl. kaarten bij Relko besteld. Ik ben op dit moment met de demo van dit programma aan het stoeien maar nu zit ik met het volgende probleem, ik heb gisteren de zaak aan het draaien gemaakt en het werkte goed, ik kreeg inslagen binnen maar sinds vandaag geeft ie wel aan dat er strikes en noises zijn maar ik krijg geen punten op het scherm waar ze zijn ingeslagen.
Heb jij een idee waar het probleem zit?

Groeten Jos

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Re:

Bericht door dvdijk » 05 dec 2004 22:13

Hoi Jos,

Via de taakbalk naar "Options" en dan naar "Configurations". Dan ervoor zorgen dat alles goed is ingesteld. Waarschijnlijk is dat nog niet gedaan. Zet de boel op "Strike" en niet op "Plot" want dan krijg je allemaal vlekken.

Succes, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
Weerstation Enschede
Senior Member
Senior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 nov 2004 15:57

Re

Bericht door Weerstation Enschede » 05 dec 2004 22:26

Hoi Dick,

Het is gelukt, ik had in het schermpje dat je krijgt als je in het scherm met rechts klikt, toggle lightning density plot aan gevinkt daarom ging ie niet plotten. Stommiteit he, maar ja het is weer verholpen.

Bedankt, Jos

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Frequentiebereik bliksemdetectie

Bericht door dvdijk » 06 dec 2004 20:31

Het was mij een raadsel hoe men in staat kon zijn om bliksem te detecteren. Door het lezen van diverse artiekelen hierover is mij e.e.a. duidelijk geworden. Er bestaan echter nog wel wat vraagtekens. Zo kan ik niet begrijpen hoe men in staat is om te kunnen waarnemen of het een cloud-cloud of een cloud-ground ontlading betreft. Kan iemand hier duidelijkheid in verschaffen?


Inderdaad een goede vraag!!!! Voeg ik er graag nog eentje toe: Is het mogelijk om een ontlading tot op de vierkante kilometer (toch wel vrij precies) te meten / lokaliseren?? (Die blokjes op bijvoorbeeld Blikseminslagen zijn in verhouding natuurlijk erg groot (logisch).

Maar is dat mogelijk om dat zo exact te bepalen?


Het verschil in detecteren tussen IC en CG heeft te maken met het frequentie-gebied waarin de ontladingen plaatsvinden. Deze vinden allebei plaats in een ander frequentie-gebied, waardoor de detectie-apparatuur, in samenwerking met de PCI-Card en de daarbij behorende software, aan kan geven of het IC dan wel CG is.

De precisie van de detectoren is NIET op de vierkante kilometer! Dan komt door diverse oorzaken. Zelf heb ik een Boltek antenne en een PCI_Card. De antenne moet op ongeveer 8 - 10 meter worden opgehangen, zonder metalen in de buurt. Daarnaast moet de antenne precies op het Noorden worden gericht. Softwarematig is dit aan te passen! Tenslotte moet je de ranging (afstand) zelf maar calibreren. Dat heb ik gedaan aan de hand van www. Blikseminslagen.com en meerdere radarbeelden waarop de (onweers-)bui te zien is.

Als er een onweersbui recht boven het station is, kloppen de detecties ook niet meer. Alles wat op dat moment gedetecteerd wordt, wordt over heel het beeld verspreidt. Pas als de bui verder van het station komt, worden de detecties weer accurater.

Als je naar mijn onweerlinks gaat kun je echt de verschillen zien tussen de diverse stations. Ook Lightview is geen professionele detector zoals blikseminslagen.com, maar zij hebben wel een leuke Java-applet gemaakt. Zeer professioneel! De apparatuur van Blikseminslagen.com kost waarschijnlijk een ton of meer Euro's, zeker gezien de reikwijdte. Boltek antennes kosten rond de 600 Euro, zie daar ook het verschil. Bereik circa 600 tot 700 km.

Nu gaat het gebeuren, vragen alom, maak je borst maar nat! Kan je mij vertellen hoe de verschillen in het freq-gebied zijn, begrijp zowiezo niets van deze frequenties, maar hoop dat jij mij duidelijkheid kunt verschaffen.


Omdat ik deze vraag niet rechtstreeks kon beantwoorden heb ik hem in eerste instantie doorgegeven aan de firma Boltek, waar de antenne vandaan komt. Die stuurden de vraag weer terug met de mededeling dat ik voor dergelijke informatie bij Astrogenic moest zijn, omdat uiteindelijk de software bepaald wat een CG of IC is en of deze positief dan wel negatief is en op welke afstand de ontlading heeft plaatsgevonden. Het onderstaande bericht kreeg ik van hen terug:


To answer the question:

"What are the frequenties Astrogenic's software uses to determine witch lighning is CG+, CG-, IC+ or IC- and how does that affect the ranging?"

The frequencies are not something that the software needs to care about, the
detector hardware handles reception of lightning signals across the entire
AM band and produces a few signal waveforms for each strike that are
processed by the software. A bit simplified, what NexStorm does in order to
determine type and polarity is to analyze the shape of these waveforms. Each
of the different types have certain waveform characteristics that - if the
signal is clean - makes it possible to decide what kind of strike it was.
The polarity is then determined by analyzing the electric field component of
the signal.

None of this will have any impact on the ranging of storms though, this is a
completely different process that derives range based on average distance
of multiple lightning discharges and is not tied to the type and polarity
discrimination process (but this might change in future versions).

I hope this cleared up things a bit!

Best regards,
Relko

********************
Astrogenic Systems

Goed, dit antwoord verteld ons al veel, maar ik vind persoonlijk dat het nog steeds geen direct antwoord op de vraag is. Ik denk ook niet dat we dat te weten komen, i.v.m. eventuele concurrenten van de detectie-magnaten. Dus hier moeten we het mee doen.

Aldus de gevoerde discussie op O-O door Fred en Dick, weten jullie er gelijk ook van !

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 07 dec 2004 17:54

Okee Dick,

Men kan niet zeggen dat je er geen werk van gemaakt hebt, hiervoor hartelijk bedankt! Hier zullen we het idd even mee moeten doen, maar het was toch het bekende tipje..... Wie weet komt er toch nog wel eens wat uit een of andere hoek??

Groeten,
Fred

Plaats reactie