Metingen tov KNMI

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Metingen tov KNMI

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 26 jul 2007 22:23

Hallo iedreen :) ,

Ik vroeg me af, hoe iedreen zijn metingen zijn tov het knmi, ja ok niet helemaal eerlijk, maar ongeveer... met temperatuur zit ik vrijwel goed, als de zon schijnt en weinig wind, dan meestal 2 graden te hoog, en de wind, tja.. woon niet gelegen, maar ik zit er 10-20 km/h onder meestal, (mijn probleem is dat mijn 10 minuut gemm erg beroerd is, wind valt hier soms ook gewoon even weg... en dan ineens weer 40-50 km/h.. met stormen kom ik nooit hoger dan 18 km/h als 10 min gemm..) en regen, tja dat kan niet missen, dat is vanjezelf! kan je in princiepe niet vergelijken, vooral met zware buien, dan is het lokaal..
Ben benieuwd naar jullie metingen,

Groet

Zafer

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 26 jul 2007 23:10

Als mijn metingen bizar slecht waren, dan was ik nooit aan mijn website begonnen, puur omdat het dan geld verspelerij is.

Mijn metingen zijn erg goed, en daar verbaast ik me letterlijk.. aangezien ik in het ZW woon, kleine 200/300 meter van de weilanden af. Woon in rijtjes huis, regen en temps meet ik erg goed, alleen de wind wil hier idd ook wel eens achter blijven. Tijdens de stormachtige weer van deze week had ik gemiddelde van 30km/h, waarschijndelijk zelfs nog wat meer. Stormen weet ik op dit moment nog niet, maar daar zal ik snel achter komen. Windstoten zit ik redelijk, met max van 50km/h, maar dit komt omdat de wind over de hele stad moet komen, Z / ZZO zou bij mij de beste metingen krijgen, aangezien op dit stuk heel weinig effect heeft op de wind.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 26 jul 2007 23:15

ok, wel leuk om te weten hoe het bij jou zit dan, wat hier "grappig" is, is dat ik als ik door een straat fiets, hier 2-3 straten verderop, word ik letterlijk van mn fiets geblazen, en kom ik mijn straat, zie ik mijn windmeter stil staan en merk ik niks, soms erger ik me eraan, want ja, al heb je een VP2 wil je wel redelijke metingen hebben natuurlijk ;)... en ja.. mijn oude weerstation zal ik maar nie over beginnen.. die komt niet boven de windkracht 5 uit.. ben ook superblij met mijn VP2, alleen jammer dak geen "goede" metingen heb, alhoewel het natuurlijk gaat over de metingen die je bij jou thuis meet.. :P

Fred

Bericht door Fred » 27 jul 2007 02:55

Hoi Zafer en anderen,

Je zou jou meetresultaten niet moeten verglijken met die van het KNMI! Ook al zou er een grote overeenkomst zijn, het zegt echt niets! Ten eerste ; locatie verschilt, ten tweede beetje verschil in apparatuur, tenslotte ik wil het maar even bij de derde houden....als het KMNI twee gelijke systeemen zou plaatsen, zal er nog verschil optreden tussen die twee perfect one's. Als leverancier van getallen (dagelijks werk) weet ik dat er fouten optreden zelfs bij professionele apparatuur. De fouten zijn zelfs zodanig dat de meetwaarden van amateurs soms beter zijn. Het is echt zo! Advies: Run je eigen station, wees kritisch, maar vergelijk geen appelen met tomaten en ben je bewust van het feit dat het allemaal mensenwerk blijft. Bij voorbeeld : geen zwaar onweer in deze omgeving iig (maar ook niets over gelezen in de shout), terwijl het KNMI een ander bericht uitgaf puntnl.

Fred

MikeG

Bericht door MikeG » 27 jul 2007 13:20

Nee je kan idd niet gaan vergelijken met de KNMI stations.
Bij ons op het werk staat ook zo'n KNMI meetpunt, dat is hemelsbreed 2,5 km vanwaar mijn weerstation staat.
Ik zit midden in een woonwijk en meet altijd andere waardes, ook de regen geeft vaak verschillen aan, en dan heb ik het niet over buien maar bv een hele dag regen, het kan wel overal regenen maar dat wil niet zeggen dat er ook overal precies net zoveel regen naar beneden komt, dit is ook zo met de temp. wind en noem maar op.

Kijk, meet het KNMI station 20 graden en is het bij jou 15 graden, tsja, dan klopt er iets niet :wink:
Maar een weerstation wat bij mij 5 km vandaan zit maar wel 5 km dichter naar de kust ja die kan best een lagere temp. meten, dusja...........het is gewoon erg moeilijk om daar een vergelijking mee te maken, moet je dus ook gewoon niet doen.

Wat die wind betreft over 10 minuten, ja das eigenlijk hetzelfde als een gemiddelde snelheid met fietsen over 10 minuten, waarbij je 3 keer stopt, dan knalt je gemiddelde snelheid ook onwijs naar beneden.

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 27 jul 2007 15:04

Neee, ik bedoel ook niet serieus van als het niet klopt, dat er iets mis is, maar gewoon nieuwschierig naar hoe jullie metingen zijn... ;)

MikeG

Bericht door MikeG » 27 jul 2007 15:23

Owwwwwwwww, zeg dat dan :lol:

Nouja ik moet je dan eerlijk zeggen dat ik nooit vergelijk eigenlijk, soms alleen de neerslag met het meetpunt op ons werk (officieel meetpunt KNMI), maar dat is nooit hetzelfde.

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 28 jul 2007 15:27

heeey ja met de regen kan je niet vergelijken...;)

Want zoals hier in alkmaar, groot verschil! op 19-07, toen viel hier 30,4mm en 4 km verderop viel 0,7.. dus niet te vergelijken... maar zoals ik al zei, was dus nieuwschierig naar de resultaten.. :P

Fred

Bericht door Fred » 28 jul 2007 22:01

Ok zo bedoelde jij dat dus :idea:, wel dat kan ik mij voorstellen hoor, ik kijk ook regelmatig bij de twee bekende weerstatios bij mij in de buurt.

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 30 jul 2007 11:44

Doordat ik in een rijtjeshuis woon en er nog meer rijtjeshuizen staan in mijn omgeving blijf ik ook achter met de wind, daarom doe ik de resultaten x2, dan komt het aardig goed uit moet ik zeggen.

Het is op mijn pleintje opvallend minder vochtig dan op open plekken.

Qua temperatuur zit ik soms enkele graden hoger en soms enkele graden lager dan de officele meetstations...

Plaats reactie