WS3600 MEET REGEN WIND SOMS FOUT!

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

WS3600 MEET REGEN WIND SOMS FOUT!

Bericht door Joop » 31 jan 2007 17:53

Hallo weer liefhebbers die een WS3600 of gelijkwaardig station hebben.
Nu had ik wat last van onjuiste meting van de regen meter, en de wind gaf soms ook wat pieken aan van 60 km per uur terwijl er buiten geen zuchtje wind was.
Na wat meten kwam ik er achter dat er stoor pieken waren, b.v.b.als ik achter in het schuurtje kwam en maakte de TL-verlichting aan dat als deze knipperde, was er dus zogenaamd regen gevallen.
Ook als ik de GSM gebruikte pak weg een 2 a 3 meter van het weerstation af of in de buurt van de mast waar de bedrading naar boven gaat gaf de wind en regen meter een waarde aan.
Nu is mijn andere hobby is zendamateur, als ik nu de zender gebruikte op bepaalde frequentie, had ik storm en overstroming.
Na wat rond meten zie ik dat de bedrading werkt als antenne, wat ook heel dom is (vind ik) dat de regen meting een open lijn is en ook nog een hoge ingang weerstand heeft dus vraagt om problemen.
Het volgende gaf de oplossing, soldeer even op het printje van de regen meter een condensator van 1nF over de aansluiting van het reed contact zodat deze ongevoelig word voor stoor piekjes en HF in straling.
Neem een ferriet staaf (verkrijgbaar in de dump of uit een oude draagbare radio) en wikkel daarop een deel van de aansluit draad van het weerstation wel dit zo dicht mogelijk bij het station.
Doe dit zowel in het regen als wind-meter bedrading, en alles is opgelost.
Geen verkeerde waardes meer. Dit is wel wat slordig van de fabrikant, je zal maar naast een Taxi bedrijf of naast een ziekenhuis wonen met veel HF app.
Hier op m,n site enkele foto's te verduidelijking: http://members.home.nl/weerinbeegden/weerhut.html

Ik hoop dat men hier iets aan heeft, voor mij is het "DE" oplossing.
Joop
Laatst gewijzigd door Joop op 02 feb 2007 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred

Bericht door Fred » 31 jan 2007 18:57

Hoi Joop!

Ik zie jou bericht als een geweldige aanvulling! Hoop dat je bereidt bent om ons meer van deze zaken te melden. Ik gebruik de WS-2300. Het meest opmerkelijke was dat er bij plaatsing van het console in de directe nabijheid van het modem zelfs een fout optrad in de datum-aanwijzing van het WS! Dit leidde ertoe dat ik een ieder een heel prettig 2037 toewenste.....(gekke freddy, maar wel werkelijk gebeurd). Om het hf-gebeuren echt uit te dagen heb ik de verbinding tussen WS-console en PC verlengt tot 25 meter (opgerold in een spoel van rond 15 a 20 cm), terwijl La Crosse een maximum van de meegeleverde 1.5m kabel aangaf. Geen ongewone waarnemingen...echter éénzijdig (door mij) , maar wel voor lange tijd waargenomen.

Er vond wel een meting plaats van een giga-hoeveelheid regen terwijl de regen meter ook hier al sinds een jaar geen teken van leven meer geeft. Acht dit niet te wijten aan vooraf gemelde omstandigheden....

HF-interferenties kunnen volgens mijn info ook veroorzaakt worden door een te lang uitstekende verbinding in een printplaat.....correct me if I'm wrong please!

Fred

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 31 jan 2007 19:45

Hey super bedankt, ik heb zelf ook last van storingen, misschien dat dit alles kan verhelpen! Zou mooi zijn :) jullie horen van me!
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 31 jan 2007 20:08

Hoi Fred
Tja dat het met zenden wel fout kon gaan was wel te verwachten, maar dat het al met een GSM fout ging dat ging me te ver en zeker die TL verlichting.
Nu heb ik tussen de wind meter en de Thermohygro-sensor pak weg en 40 meter kabel zitten.
Dus als ik op de 40M band (waar ik veel bezig ben) dan is dit een mooie antenne, en zeker als ik een een 400 Watt de lucht in blaas, dan weet het weerstation niet meer wat er aan de hand is.
Nu heb ik op 3 plaatsen die ferriet kern op deze manier zoals te zien is op m'n site in deze lange kabel als smoor spoel gemaakt, en kan nu tot 250 Watt zenden op de 40 M band, dit was voorheen maar 4 a 5 Watt, en dan ging het nog soms fout.
Dus de werking is zeer goed te noemen, ook met een “AMIDON”ring kern gaat dit ook prima, deze zijn wat prijzig ik dacht ergens 11 euro of zo, ik bedoel dus die grotere T200-2 (kleur rood).
Heb ik ook uitgetest dan heb je maar 2 nodig, dus werken iets beter, alleen moet je de kabel steeds maar door die ring halen, 50 Windingen is 50x die kabel door de ring kern halen.
De ferriet staaf kost iets van 1,50 euro, en zijn nog wel verkrijgbaar. Ik heb met een scoop gemeten hoe de puls uit de wind meter er uitziet met de standaard kabel van 10M en met mijn verlenging van 30 meter, en ik zie lichte afrondingen komen, dit heb ik als proef opzettelijk nog eens 40 meter er bij gedaan, en werkt nog steeds. Maar dan denk ik dat het garen op is, de steilheid van de flank is dan toch erg rond geworden.
Dan denk ik dat bij harde wind ( is dus hogere frequentie) problemen dus afwijking kunnen ontstaan.
Goed Fred ik zal altijd wat ik zo tegen kom even laten weten, je weet nooit waar het goed voor is.

PS voor even voor SpeedyGJ de ferriet staven of ringkern T200-2 van “AMIDON”is
evt. hier verkrijgbaar : http://www.kent-electronics.nl/

Groetjes,
Joop

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 01 feb 2007 12:06

Heren even een CORRECTIE de condensator over het reed conact moet 1 nF zijn.
Even een reken fout ( komma fout staan) sorry, anders zijn de pulsen niet steil
genoeg en geeft te lage regen meting, dus 1000 Pf of te wel 1 nF !!!!!!!
Stom Stom tja die grijze haren toch
:oops:

Groetjes,
Joop

Fred

Bericht door Fred » 01 feb 2007 16:53

1 nano Fahrad.......da's wel een eruuugggg klein fietsje (niet op reageren heb weer last van mijn ....klier)! Vergeet niet om de waarden ook op jou eigen site nog even te verbeteren.

En dan nu maar weer snel ontopic : Oplossingen voor interferenties, die leiden tot de gekste waarnemingen bij de WS-3600 (=meerdere Lacrosse apparatuur?), ons kenbaar gemaakt doorPapaAlfa3AlfaNovemberNovember alias onze Joop

Groetjes en nogmaals bedankt!,
Fred

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 01 feb 2007 17:58

Fred, ik zie het al je kunt zo op examen Hi, spellings alfabet ken je al.
Maar ik snap die "Lacrosse" niet, om op deze manier de regen te meten, had dan op zijn
minst een klein extra reed contact gemaakt, dus een klein relai dat de puls geeft aan de sensor, dan kun het spoeltje van die extra reed schakelen door middel van het kontact (is ook een reed) van de regen meter, dan kun je wel 10 Km draad gebruiken, en ook nog langs een TV toren,, je hebt geheel geen storing meer.
Maar nu, als er ook maar een naaltje binnen komt geeft hij regen-hoeveelheid aan.
Ik denk dat een schema maak en ook er bij zet op de site, dit is een 100% scheiding voor storing, alleen heb je een extra voeding of batterij nodig, gebruikt bijna niks maar ja niet iedereen is handig met een soldeerbout, en er moet toch weer wat er bij geknutseld worden.
Ik ga even wat teken en dan zet ik het wel er bij op de site, voor die mensen die geen ferriet-
staven of kernen kunnen vinden. Bij mij is nu alles ok kan tot 500 Watt gaan en zie geen spier fout gaan, das mooi.
Ik laat het wel even weten.
Groetjes Joop

Fred

Bericht door Fred » 01 feb 2007 19:06

Hoi Joop!

Het stemt mij goed om te horen dat je alles zo goed voor elkaar hebt. Ben blij dat je jou bevindingen op het forum hebt geplaatst. Zo kan dat leiden tot oplossing van problemen voor meerdere leden. Lacrosse....hummm kostenbesparing?

500W daar moet je en kippetje mee klaar kunnen stomen.....

Greetzz,
Fred

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 02 feb 2007 13:41

Hoi Fred en natuurlijk alle WS3600 bezitters of mensen met gelijkwaardige stations.
Nu heb ik even snel een schema er bij gezet op mijn site, wel zag ik plots dat er nog een enkel taal foutje in zat, maar omdat dit een geconverteerde file is vanuit Linux-teken prog. Is dit weer wat veel werk om dit weer te veranderen, daar leest men wel overheen.
De werking moet toch wel duidelijk zijn, ik heb geen foto's kunnen maken, omdat het eerder genoemde oplossing voor mij voldoet, en ik heb genoeg hobby werk, dus ga ik weer de Radio spullen van mijn zoon (heb ik aangestoken met mijn radio virus) in de Unimog (leger vrachtauto) bouwen, dan is die weer origineel zoals die gebruikt werd, in het leger.
Mocht er nog vragen zijn over het relais of smoor spoelen van de vorige oplossing zie ik dit wel, en zal ze zo veel mogelijk proberen op te lossen.
Met dit Reed relais moet toch de storing 100% verholpen zijn die binnen komt via de regen meter.
Succes met het na bouwen hiervan. :wink:
Groetjes,
Joop
(pa3ann)

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 13 feb 2007 22:56

Hallo best weer liefhebbers,
Even een extra aanvulling voor de mensen met een WS3600 of wat er op lijkt.
Het is gebleken op langere termijn dat er enkel pulsen toch gemist worden, als de condensator van 1nF word toegepast.
Dus om het maar niet te technisch te maken, men kan het beste een smoor spoel in de WIND meter en een RELAIS (reed) in de regen meter zetten.
Het een en ander heb ik weer op mijn site gezet met wat foto's.
Dus GEEN condensator gebruiken als men alleen de 2 spoelen maakt.
Gebruikt men een relais in het regen gedeelte, kan men toch het beste nog de
smoor spoel (bij sterke storing) in het WIND gedeelte zetten.
Klinkt vreemd, maar de spoel in wind meter (kabel) werkt als antenne voor het
regen meet gedeelte dus deze spoel kan het beste ook gemaakt worden bij
sterke storingen. De proef loopt bij mij weer, tot nu toe heb ik geen misser meer gezien, (en ook geen overstroming). :wink:
Hier op mijn site staat het een en ander uitgelegd:
http://members.home.nl/weerinbeegden/weerhut.html
Groetjes
Joop

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 14 feb 2007 16:18

Mij stuurde iemand een mail met de vraag hoe lang de batterij mee zou gaan.
Tja mmmmmm. stel dat het het hele jaar aan een stuk door zou regenen,
dat is pak weg 365 dagen x 24 uur = 8760 uur regen.
Nu een platte batt. is dacht ik iets van 1 amp. uur.
De reed is 350R en dus stroom is +/- 13 mA is 0,013 Amp.
Maar toeval weet ik met de proef meting dat als de wip omgaat bij regen, de puls
ongeveer 0,2 sec lang is, en is 0,5 mm water oftewel een 0,5 liter per vierkante meter.
Dus stel nu dat het steeds regen met 1 liter per uur een jaar lang pfffffffff.
Dan is dus 8760 x 2 x 0,2sec = 3504 sec lang loop t er stroom in het jaar.
Dit in uren zijn 3504:3600=0,97 uur afgerond , tja 1 uur das makkelijk.
Dus 1 uur per jaar voor deze overstroming, dan is uit de batt. gebruikt
P=UxI dus 4,5x0,013=0,058 Watt nou ja 0,06 Watt afgerond.
Nu stel dat de batt. half leeg is en dat dan de reed niet meer in komt.
dus kunnen we niet 1 Ampere uur maar een half dus 0,5 Amp. uur.
P=UxI hadden we gezegt dus 0,5x4,5 = 2,25W een uur lang.
Dus 2,25 W : 0,06W = 37,5 keer dat jaar dus na 37 jaar moet je diep in de buidel
tasten om een nieuwe batt. te kopen, tjonge daar had ik nog niet aan gedacht
dat die zo erg lang zou mee gaan (of weg rotten en zwemmen).
Maar ja even zomaar een geintje, omdat iemand dacht ieder maand een nieuwe
er in moest.
Groetjes
Joop :wink:

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 14 feb 2007 16:25

Ook handig om te weten is: Kou is ook een iets wat de batterij sneller opslurpt ;) dus hou het bij zo'n 20/25 jaar ;)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Plaats reactie