Wind correctie

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Wind correctie

Bericht door Joop » 12 jan 2007 14:39

Hallo iedereen,
Op de velddag voor het radio-zendamateurs, wil ik ook even een weer station neer zetten.
Nu ben ik al verschillende keren dat tabel tegen gekomen waar aangegeven is, als je de windmeter op een afwijkende hoogte hebt staan, met wel factor dit moet corr.
Dacht je dat ik dit nu zo snel weer terug kan vinden, ik dacht zelfs hier ergens in de gegevens van het weer station, maar ik kijk er blijkbaar steeds overheen, wie helpt me even. :lol:

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 12 jan 2007 23:14

Hallo Joop,

Ik heb me ook rotgezocht en kan het ook niet vinden. Heb dat niet eerder gezien, dus je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik hoop dat iemand anders dan ook snel met het goede antwoord komt.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 14 jan 2007 00:19

Hoi Joop,

Ten eerste wil ik opmerken dat het mij onmogelijk lijkt om de geregistreerde waarde (vastgelegd door een op afwijkende meethoogte, dan die door het VWK gestelde norm van 10 m (overigens ook nog in het vrije veld) geplaatste anenometer) om te rekenen naar de waarde van een volgens de norm geplaatst exemplaar.

Je geeft echter aan dat je meerdere malen zo'n tabel bent tegengekomen, waardoor ik (onder het mom van een mens is nooit te oud om te leren) toch flink opzoek ben gegaan. Helaas... niets kunnen vinden, wat een relatie lijkt te hebben. Sorry ook mijn inzet leidt tot niets. Mocht je toch iets vinden ( zal vlg. mij op dit forum niet lukken), wil ik jou vragen om ons daarover te informeren.

Vind het wel een heel leuk plan om op de velddagen een WS te demonstreren! Wil zeggen dat onnauwkerigheid hoort bij elke meting, okee dat weet je, maar dat geld ook voor een WS..... Ik zou mij er geen zorgen over maken!

Fred

P.s.
Ben wel geïnterresseerd in de lokatie van de velddagen, heb mij nog steeds niet geregistreed als luisteramateur bij de VERON, kan je mij een PB'tje sturen? B.v.d.

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 17 jan 2007 11:17

Tja ik ben het toch echt 2 keer tegen gekomen, maar ik zoek verder, het kan goed zijn dat het ergens in een handleiding staat wat ik door gelezen heb.
Overigens bij mijn weten doen ze in de Bild niets anders dan op 20 meter hoog de wind meten, en dan terug rekenen naar 10 meter, of ben ik verkeerd geïnformeerd?? :shock:

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 17 jan 2007 19:14

In de scheepvaart wordt er wel gebruik gemaakt van dergelijke tabellen. Die heb ik tenminste een keer gezien.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 19 jan 2007 13:31

Klopt dat wist ik maar ik zoek verder, ik weet zeker dat ik het ergens ben tegen gekomen. :wink:

Plaats reactie