Sneeuw meten hoe?

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Sneeuw meten hoe?

Bericht door Joop » 23 okt 2006 14:28

Hallo iedereen,

Nu ben ik pas nieuw hier op het Forum, en ben door technische reden geïnteresseerd geraakt voor het weer, en gebruik een ws3600 voor de meting. Als proef heb ik nu 3 dagen een website nog in begin fase hier te zien: http://members.home.nl/weerinbeegden/

Nu Temp. de vocht enz. meten is wel logisch , maar sneeuw meten heb ik me wel eens afgevraagd hoe dat nu in zijn werk gaat. Zelf zou ik denken aan een verwarmde regenmeter maar of dit nu de juiste oplossing is weet ik niet vandaar even de vraag, hoe jullie die sneeuw nu meet, al komt het niet zo vaak meer voor?

Joop

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 23 okt 2006 15:03

Hallo Joop,

In de winter meten we het sneeuwdek volgens de regels van de Vereniging voor Weerkunde & Klimatologie:

- Op een vlakke ondergrond: Tegels, kortgemaaid of platgelopen gras.
- Met een gewone meetlat. Wel moet de schaalverdeling aan het uiteinde beginnen!
- Meet altijd op meerde plaatsen, maar wel altijd ongeveer op dezelfde plaatsen.
- Neem sterk afwijkende waarnemingen niet mee in het bepalen van het gemiddelde.
- Wanneer het flink heeft gewaaid tijdens het sneeuwen is het moeilijk om een representatieve plek te vinden.
- Sneeuwduinen dien je dan apart te meten.
- Ook als het niet gesneeuwd heeft moet je de volgende dag weer meten, het sneeuwdek kan verdampen of afsmelten.
- Wanneer er al sneeuw ligt, meet dan de versgevallen sneeuw apart op een plek waar geen sneeuw (meer) lag. Maak desnoods van tevoren een geschikt plekje sneeuwvrij.
- De totale sneeuwhoogte meet je op de gebruikelijke plaatsen.

Voor het aantal mm's is een regenmeter-verwarming een optie. Deze zijn o.a. te verkrijgen bij Conrad, maar vrij prijzig. Soms is het plaatsen van een (fiets-)lampje in de regenmeter ook een optie. Die geeft net genoeg warmte af om de sneeuw te smelten. Er zijn mensen die hier naar alle tevredenheid mee werken.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 23 okt 2006 15:16

Hoi Dick , wel een heel gedoe, ik dacht dat dit toch wel elektronisch in deze moderne tijd opgelost werd. Nu dat fiets lampje is zo gek nog niet, ik was al moeilijk iets aan het bedenken, b.v.b. Een aluminium plaat in de regen meter met een paar mm speling aan de kant zodat de regen er door loopt, en de sneeuw er op valt en de onderkant van de plaat een verwarming element, maar dit fiets lampje is toch een stuk eenvoudiger.
Bedankt voor je uitleg.
Groetjes,
Joop

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 26 okt 2006 14:19

Beste Dick,
Dit is wel een ander onderwerp maar even tussendoor.
Nu ben ik de cursus op je site door aan het spitten, en ik weet nog als ik het goed heb dat 1 liter water bij 4 graden boven nul de kleinste volume heeft en dan 1 1kg weegt.
Nu lees ik tot mijn verbazing dat lucht 1,25 kg weegt per kubieke meter, had ik nooit bij stil gestaan. Maar is dus meer dan ik verwacht had, maar wanneer is dit zo, bij welke temp, heeft lucht de kleinste volume? En dus wanneer geld deze stelling?
Groetjes,
Joop

Fred

Bericht door Fred » 26 okt 2006 15:18

Hoi Jan,

Al is het laat : beter laat dan nooit (zegt men) Welkom! De vraag werd aan Dick gesteld, maar ik denk wel dat ik even de vrijheid mag nemen om ook te antwoorden.

Water heeft een soortelijke massa (sm) van 1,000 kg/dm3. Het is heel bijzonder als stoffen een kleinste volume hebben bij een bepaalde temperatuur. Bij vermindering van de temperatuur zullen de deeltjes (moleculen) namelijk in princiepe dichter bij elkaar komen wat een (lichte) toename in sm zal veroorzaken, water onderscheid zich hierin en neemt inderdaad weer toe in volume nadat de 4°C is bereikt, om vervolgens wel weer te gaan afnemen in de ijsvorm. Het zal heus niet zo zijn dat dit fenomeen zich alleen bij water voordoet, maar water is de enige bekende, overigens maar fijn, want anders zouden we nooit kunnen schaatsen en van een ijsberg zou dan geen sprake zijn.

Bij lucht ls dat dus bij mijn weten anders, daar zal sprake zijn van een continu toenemen van de dichtheid totdat de temperatuur niet meer verder kan dalen. Druktoename zal in veel sterkere mate toedoen aan het toenemen van de sm. Een massa van 1.25 kg/m3 lijkt ook mij een onmogelijkheid, maar de sm van lucht heb ik niet in 't hoofd.

Over het algemeen denk ik dus dat gesteld kan worden dat het kleinste volume van een stof bereikt wordt bij het absolute nulpunt 0 K oftewel -273 °C, maar ook de omgevingsdruk is van invloed. Hoe hoger de druk hoe compakter de materie, dus hoe hoger de sm. Vloeistoffen en vaste stoffen laten zich volgens de algemene regels in de natuurkunde niet samendrukken en de druk zou daar dan niet van invloed zijn. Ik geloof dat laatste niet, maja wie ben ik.

Tot zover het berichtje "uit de bol" zal even opzoek gaan naar het soortelijk gewicht van lucht en hoe het ook alweer komt dat water zo'n bijzonderheid vertoont.

Groetjes,
Fred

PS>Je gaat hier idd of topic zoals je zelf al aangaf, maar ja Dick streeft een wat ruim belijd na en er is bij mijn weten ook geen echte topic voor. Als het zo is dat er een betere plaats in het forum is, kan het zo zijn dat deze laatste berichten worden verplaatst om het voor anderen gemakkelijk vindbaar te maken.

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 26 okt 2006 17:02

Fred,
Hartelijk dank voor je uitleg, nou ik stel deze vraag maar even omdat ik maar gewoon had aangenomen dat die m3 lucht een druk zou hebben van 1 atm. of 1000 hpa anders klopt het gewicht natuurlijk niet, maar daar hoort natuurlijk een temp. bij omdat de dichtheid zoals je al aangeeft anders is bij een andere temp. Dus moet er een norm voor zijn die men aangenomen heeft??
Dus was nu mijn vraag, welke druk en temp. Is hier als standaard aangenomen?
edit: hier al wat gevonden: http://www.zowerkt.nl/transport/luchtva ... heorie.htm

groetjes
Joop

Fred

Bericht door Fred » 26 okt 2006 18:02

Graag gadaan Joop!

Leuke site die je (later) hebt toegevoegd, staat nu ook gebookmarked (Dank).

De meting van luchtdruk is een absolute, waardoor de door jou genoemde invloeden m.i. uitgeschakeld worden. Je vraag is duidelijk. Speel deze nu toch graag door aan de kenners. Dit zijn de VWK-mensen, onder aanvoering van Dick, Sietse(WSL) en Sander(MDM).

Groet,
Fred

PS. Voor de berekening van de sm van gasvormige moet ik weer even in de studie-boeken ( als ik ze nog kan vinden) Er staat mij een factor van 0.00175 bij......

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 26 okt 2006 18:50

Fred, Nou dat is niet speciaal nodig, ik weet nu toch wel voldoende, bedankt voor de moeite,
ik snuffel weer verder.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 27 okt 2006 00:30

Pfffff, hier zijn de heren wetenschappers aan het woord, daar bemoei ik mij even niet mee. Dit is Fred's vakgebied en daar kan ik niet aan tippen. Voor rekenen moet je niet bij mij zijn, dus ik kan je niet verder helpen. Ditmaal alle egards voor onze Fred, :wink: Thumbs up for You, Mister :lol:

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 27 okt 2006 07:15

Nou Dick, als ik dan één van de wetenschappers genoemd wordt, moet ik toch echt even in de boeken. Voor ik het vergeet : ben maar een simpel MBO-ertje hoor! :oops:

Joop : na enig gesnuffel heeft ene mijnheerAvogadro(een echte) mij uit de brand geholpen. Eén liter lucht weegt bij 0°C en 1 atm ( boeken zijn wat gedateerd, maar is ongeveer gelijk aan 1hPa) precies 1.286 kg/m3, veel meer dan ik voor mogelijk hield! Hierbij ben ik ervanuit gegaan dat lucht bestaat uit 80% stikstof en 20% zuurstof. Jou info was dus wel degelijk correct.

Weer wat geleerd, was het blijkbaar vergeten. :cry:

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 27 okt 2006 17:43

Heren hartelijk dank voor de informatie, het is me nu geheel duidelijk. Ik had nooit gedacht dat lucht toch nog zo'n groot gewicht had, dat is nu wel interessant dit te weten. Nu ga ikweer eens verder bestuderen, het is voor mij een nieuwe materie, dus wel interessant.
Groetjes,
Joop

Fred

Bericht door Fred » 27 okt 2006 18:52

Graag gedaan Joop, we stellen ons ten doel om de vragen zoveel mogelijk te beantwoorden. Wil jou ook bedanken dat je mij even hebt aangespoord tot hersen gymnastiek. Na 30j uit de schoolbanken en werk waarbij ik deze informatie niet dagelijks (...) nodig heb, is het ook voor mij weer een beetje nieuw. Ben nog veel meer leuke dingen tegengekomen, Freddie is even zoet.....

Groetjes,
Fred


PS, ben zeer geïnterreseerd naar de kennis van radiografie ( dat is voor mij nog onbekend terrein), hoop dus ook eens bij jou aan te kunnen kloppen. :roll: In de leden lijst vind je overigens een collega PE2 (als ik mij niet vergis) kilo wiskey dit ven ter info

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 27 okt 2006 19:25

Maar ik denk dat ik meer te vragen heb,als het mag, daar ik steeds meer op vreemde zaken tegen kom, b.v.b. meet ik met de ws3600 de luchtdruk en ik had het alarm aan staat, tot mijn stomme verbazing ging eergisteren het alarm voor het eerst af en geeft storm aan??? En we hebben het mooiste weer wat je maar kun denken, die functie van een tendens is standaard meen ik 5 hpa luchtdruk val binnen 2 uur, dit is dus ook een indicatie waar je dus niet veel aan hebt zo te zien, of heb ik dit verkeerd??Deze meting kan ik denk ik beter uit zetten niet?(als je wat wil weten vraag ook rustig als ik het weet probeer ik ook het uit te leggen)

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 28 okt 2006 13:33

Hallo Joop,

Ik ben zo vrij deze vraag te beantwoorden. Wat je zegt klopt helemaal. Sinds het meten van de luchtdruk in relatie tot de verwachtingen, zijn op basis van ervaringsgegevens deze waarden standaard ingegeven. Als de luchtdruk snel daalt zal er in de regel "slecht weer" aankomen. Bij het stijgen van de luchtdruk juist mooi weer. Natuurlijk gaat dit niet altijd op, zoals wij inmiddels al lang vastgesteld hebben. Daarom kun je er nooit vanuit gaan dat er daadwerkelijk storm aankomt. Je zult naar meerdere waardes moeten kijken, daarom gebruik ik weerkaarten, satellietbeelden en data van het actuele weer in een groot gebied. Ik heb dus ook geen alarm ingesteld, want (meestal) zie je dergelijke veranderingen van het weer al op afstand. Op de kaarten is dat goed te zien als de isobaren, lijnen van gelijke druk, dicht bij elkaar liggen. Dat staat garant voor veel wind en dat is eigenlijk ook wat je meet, in casu de luchtdruk.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 28 okt 2006 14:28

Aha Bedankt, ik heb al in de gaten dat ik eerst eens een boek , of meer
moet lezen hoe alles in z'n werk gaat, anders word het een kompleten verassing met vraagtekens.Ik zal dit alarm uit zetten.Ik ga eens op zoek naar een algehele uitleg over het weer, daarmee ben ik wel even onder de pannen, zoals ze hier ook wel zeggen. Tja en je bent van de straat af. :lol:

Plaats reactie