Relatie relatieve en absolute luchtdruk?

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Relatie relatieve en absolute luchtdruk?

Bericht door steef » 15 jan 2006 15:39

Ik heb nu een paar weken een ws3600 weerstation en maak gebruik van Heavy Weather Pro Software. In de gebruiksaanwijzing staat dat het toestel kan worden ingesteld voor luchtdrukmeting. De standaard instelling is 1013hPa. Volgens diverse bronnen op internet is dit zeeniveau ( of 0,0 m N.A.P. ?). Waar ik woon is het ongeveer gelijk aan 0,0 m N.A.P., dus geen wijziging nodig in de instelling. Wat mij nu opvalt is dat de relatieve luchtdruk in het genoemde computerprogramma mee stijgt en of daalt met de absolute luchtdruk ( volgens gegevens op internet de daadwerkelijke luchtdruk op dat moment ). Weet iemand waarom de relatieve luchtdruk meependelt en wat de doelstelling hiervan is? Zelf zou ik denken: eenmaal instellen en dan de daadwerkelijke luchtdruk meten, maar dat is dus niet zo?

Ik heb al een paar keer de relatieve luchtdruk handmatig ingesteld op 1013 Hpa, maar een tijd later geeft hij b.v. 1009,4 Hpa aan. De bijhorende absolute luchtdruk klopt aardig met de meetgegevens die je kunt vinden op diverse weerstation-sites, soms zit er 1 Hpa of iets meer verschil in.

Voorbeeld: 15 jan 2006 om 16.30 uur:

relatieve luchtdruk: 1006,3 Hpa
absolute luchtdruk: 1019,3 Hpa

meetgegevens van KNMI meetstation Lelystad: 1020 Hpa

Misschien maak ik een 'denkfout', maar ik ben erg benieuwd wat deze getallen in verhouding tot elkaar hebben.

Wie weet dit??

Bij voorbaat dank,

Steef van Dijk

Fred

QNH

Bericht door Fred » 15 jan 2006 18:43

Hoi Steef,

Ik begeef mij op glad ijs, maar het is ook weleens leuk om de wind van voren te krijgen.

Volgens mij is het zo dat de absolute luchtdruk gerelateerd is aan die op zeeniveo. De relatieve is afhankelijk van de hoogte waarop de meting plaatsvind. Het is dus logisch dat verschillen tussen absoluut en relatief elkaar volgen. Je kan je voorstellen dat het in de luchtvaart van groot belang is om de juiste vlieghoogte te weten. Dit gebeurt m.b.v. de luchtdruk, als je weleens hebt geluisterd naar het berichtenverkeer in de luchtvaart zal je het begrip QNH kennen. Dat is dus de relatieve luchtdruk. Echter...volg mij rammelt er wat aan deze Fredtorie
8)

Greetzz,
Fred

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 15 jan 2006 19:17

Hallo Fred,

Blij dat je reageert. Op internet kom ik de volgende omschrijvingen tegen:

Absolute luchtdruk
De actuele luchtdruk op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats.


en

Relatieve luchtdruk
De luchtdruk op een bepaalde plaats maar dan gerelateerd aan het zeeniveau.



Nu kan ik mij voorstellen dat je om gegevens te krijgen een referentiepunt nodig bent. Dat wil volgens mij zeggen in dit geval: de relatieve luchtdruk instellen op de plaats waar je bent, maar dan gerelateerd aan het zeeniveau. Met andere woorden: zit je met je weerstation op 1000 m1 boven zeeniveau, moet je je weerstation dat ook 'vertellen', anders krijg je verkeerde waarden op de plaats waar je bent.

Nu is het bij mij zo ( en bij zovelen met mij ), dat het weerstation niet van plaats veranderd, dus je referentiepunt blijft hetzelfde. En dat is nu net wat ik niet begrijp, je referentiepunt ( = de relatieve luchtdruk ) verandert?

Vanuit een andere hobby die ik veel te weinig uitoefen ( duiken ) weet ik dat als je duikt in hoger gelegen gebieden, je dieptemeter ( = drukmeter ) moet instellen op de daar geldende waarde van luchtdruk, anders geeft hij foutieve waarden tijdens het duiken met allerlei nare gevolgen vandien.

Wat wordt dan aangegeven met het verschil tussen de relatieve en absolute luchtdruk?

Fred

Bericht door Fred » 15 jan 2006 21:52

steef schreef:Hallo Fred,

Blij dat je reageert.


Graag gedaan That's our site!
steef schreef:
Absolute luchtdruk
De actuele luchtdruk op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats.


en

Relatieve luchtdruk
De luchtdruk op een bepaalde plaats maar dan gerelateerd aan het zeeniveau.



Dit gaat in tegen de Fredtorie, maar is zeer aannemelijk! Het is maar wat je absoluut noemt

steef schreef:Nu kan ik mij voorstellen dat je om gegevens te krijgen een referentiepunt nodig bent. Dat wil volgens mij zeggen in dit geval: de relatieve luchtdruk instellen op de plaats waar je bent, maar dan gerelateerd aan het zeeniveau. Met andere woorden: zit je met je weerstation op 1000 m1 boven zeeniveau, moet je je weerstation dat ook 'vertellen', anders krijg je verkeerde waarden op de plaats waar je bent.



steef schreef:Dat is nou net de gedachte die ik had, echter is absoluut hier wat men meet en relatief wat er op NAP zou heersen.

Nu is het bij mij zo ( en bij zovelen met mij ), dat het weerstation niet van plaats veranderd, dus je referentiepunt blijft hetzelfde. En dat is nu net wat ik niet begrijp, je referentiepunt ( = de relatieve luchtdruk ) verandert?


Nee Steef dat verandert niet meer vlg mij. Eens instellen en klaar. We zitten qua gedachten op dezelfde lijn...maja wat is het nou?


steef schreef:

Wat wordt dan aangegeven met het verschil tussen de relatieve en absolute luchtdruk?



Vind dit een prachtig discussiepunt, ben benieuwd naar de uitkomst, maar hoop op de input van de goeroes. Dick, Sietse, Sander, Jos,GJ can you help us?

Fred

Bericht door Fred » 15 jan 2006 22:00

Het instellen van een standaard luchtdrukwaarde ( 1013 hPa) is voor mij overigens absoluut.......................onbegrijpelijk!!!!!!!

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 16 jan 2006 16:55

Het instellen van een standaard luchtdrukwaarde ( 1013 hPa) is voor mij overigens absoluut.......................onbegrijpelijk!!!!!!!

Alleen als dat eenmalig dient te gebeuren om het toestel te laten weten wat de standaard is. :?

Vind dit een prachtig discussiepunt, ben benieuwd naar de uitkomst, maar hoop op de input van de goeroes. Dick, Sietse, Sander, Jos,GJ can you help us?


Ben ook zeer benieuwd. Volg dit absoluut met relatieve spanning :)

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 16 jan 2006 19:28

Hoi Steef,

Op de eerste plaats natuurlijk hartelijk welkom op dit forum. En nu je vragen.

Waarom absolute- en relatieve barometerstanden. Dit heeft o.a. te maken met correcties, de barometercorrecties. Om de barometeraflezingen op de verschillende plaatsen, met ook verschillende omstandigheden, te kunnen vergelijken dienen, volgens internationale afspraak, op de aflezing van een (kwik)barometer diverse correcties te worden toegepast in een vaste volgorde. In de eerste plaats de zgn. indexcorrectie, waarmee onvolkomenheden van het instrument zelf worden gecompenseerd. Verder een temperatuurcorrectie. De lengte van een kolom kwik hangt immers mede af van de temperatuur van dat kwik. Vervolgens wordt gecorrigeerd naar de geografische breedte waarop het instrument zich bevindt. Tenslotte wordt een hoogtecorrectie toegepast. De stand van de barometer wordt herleid tot de waarde die zou worden afgelezen indien het instrument zich op gemiddeld zeeniveau zou bevinden. In Nederland wordt het NAP (Normaal Amsterdams Peil) aangehouden.

Door je weerprogramma worden deze waardes automatisch berekend, ondanks dat je meting niet met een kwikbarometer worden gedaan en daar heb je verder geen invloed op. Bij wat uitgebreidere programma's kun je nog wel de hoogte invoeren, maar dat wil dus niet bij Heavy Weather.

Hoop dat je kunt leven met dit antwoord.

Vriendelijke groeten, Dick (WSK)
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 16 jan 2006 19:50

Dick, hartelijk dank voor je antwoord. Ik begrijp dat er (internationaal) een aantal afspraken gemaakt moeten worden om tot een vergelijk te komen en dat invloeden zoals temperatuur en ligging zeker invloed hebben op de uitkomst.

Betekent dit dan dat de relatieveluchtdruk niets anders is dan een referentie om onder dezelfde omstandigheden gegevens te kunnen vergelijken of wordt er nog iets anders mee vastgesteld?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 16 jan 2006 19:57

Betekent dit dan dat de relatieve luchtdruk niets anders is dan een referentie om onder dezelfde omstandigheden gegevens te kunnen vergelijken


Hoi Steef,

Nou, je schreef het antwoord zelf al. Het is niet meer of minder :lol: Alle gegevens worden eigenlijk teruggebracht alsof het onder dezelfde omstandigheden gemeten wordt. Toch maar mooi dat op dit gebied (meten van gegevens) internationaal wel goed wordt samengewerkt. Dat kun je van andere gebieden niet zeggen. :wink:

Groetjes, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 16 jan 2006 20:17

Dick, hartelijk dank voor je hulp, het is mij duidelijk.

Dat kun je van andere gebieden niet zeggen. Wink


Ja, als dat eens zou lukken..............


Groetjes, Steef

Plaats reactie