Meetfouten

heeft u vragen of antwoorden over het meten van extreem weer, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Fred

Meetfouten

Bericht door Fred » 18 jul 2005 18:38

Na het ontvangen van het volgend bericht van Henk, vond ik dat hier een topic voor geopend moest worden. Eerst de vraag van Henk:


Ik vind de site van WSK erg boeiend en vraag me af of jullie inmiddels haast een familie zijn geworden. Jullie contacten zijn intensief, zo te zien, en gaan niet alleen over het weer.

Zelf ben ik geinteresseerd in het weer. Altijd al geweest, vooral nadat ik enkele jaren aan zweefvliegen heb gedaan. (Nu inmiddels lang geleden)

Het was mij al meer opgevallen dat de temperatuurgrafiek soms rare sprongen vertoonde, dus vandaar mijn vraag.

Groeten

Henk


Hoi Henk,

Welkom op het forum, ik vraag mij of waarom dit vaak zo'n bariere is, maar goed jij bent er en je zal zien dat het zo wat gemakkelijker in om goed te "praten". De shout is leuk maar moet zijn beperkingen hebben..

Je maakt mij overigens wel jalours....zweefvliegen, lijkt mij echt te gek het kleinste vliegtuig waar ik in heb mogen zitten en "vliegen" onder begeleiding is de Chessna, maar ja daar zit nog altijd een motor in hè?
Mooi Man!

Okee over de vreemde piek in temperatuur. Ik denk dat jij als zweefvlieger ook weet dat men erop voorbereid moet zijn om fouten in waarnemingen van apparatuur (hoe nauwkeurig en duur ook) te doorzien. OOk bij detectoren/senoren van weerapparatuur kunnen deze fouten natuulijk optreden, jij hebt dat al waargenomen. De uitleg hiervoor is dat de temeratuursensor natuurlijk nooit in de zon mag hangen, daar de zon de temperatuur in de sensor natuurlijk snel kan laten oplopen (ondanks de aanwezige beschermkap), zonder dat er sprake is van toename in de luchttemperatuur. Als amateur ziet men zich echter nogaleens genoodzaakt tot compromissen. Zodoende heeft Dick de sensor op de best voorhande zijnde plaats gehangen, echter 's-morgens tussen ca 6 en 8 uur komt de zon toch even op de sensor te staan, wat de door jou waargenomen piek doet ontstaan. Een oplossing hiervoor wordt gevonden in het plaatsen van de sensor in een geforceerd geventillerde buis. Daar hebben we al mooie voorbeelden van gezien en zijn daar dus wel mee bezig. Moet je echter bekennen dat bij mij alles nog in het beginstadium is, zo staat de windmeter in mijn hobbykamer....!

Ik hoop je zo voldoende info verstrekt te hebben, als het niet zo is zeg je het maar! Hoop je nog veel te "horen" hier!

Greetz,
Fred

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 18 jul 2005 19:28

Zie ook de topic http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=W ... 6ed642c6a8

Groeten, Dick enne, welkom Henk. Hoop dat je het hier naar je zin krijgt.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 16 okt 2005 17:37

Ik kende deze probleem ook, ik had em aan het hokdakje bevestigt, minstens 3 meter boven de grond, stom natuurlijk maar ik wist nog niet veel van die eisen, nu kleine jaar later ben ik al heel wat wijzer geworden, ik heb dit jaar een weerhutje gebouwd die ik dan voor huis had staan. In de zomer meet ik dan goeie temperatuur en dacht dat alles goed was, helaas ging het sinds deze maand compleet fout. De zon berijkt niet de hoogste punt meer waardoor de zon nog maar nauwdelijks voor huis komt waardoor ik te lage temperatuur registreer :(. Dit hoop ik nu opgelost te hebben om mijn weerhut achter huis te plaatsen alhoewel het daar weer beschut is heb ik weer kans op te hoge temp, nu moet ik zelf kijken wat het beste is, voor huis of achter huis, hierbij heb ik dan ook mijn metingen die ik per dag op het internet plaats beindigt, te lage temp van zo'n 3 graden verschil vind ik te erg, mocht ik nu goeie gevens krijgen dan zal mijn metingen in september weer volgen, wel weer als test :)

Het weer als hobby valt niet mee en dat heb ik nu zelf ook wel door, het is moeilijk om de juiste gegevens te krijgen, in de meeste gevallen zit er altijd wel een afwijking tussen, open gebied en bebouwdekom kun je niet vergelijken, mensen die in een open gebied wonen hebben mooie plaats te pakken :)

Website:
Website heb ik sinds deze maand helemaal omgebouwt naar WeerStation Dokkum, en heb daar tot nu toe nog steeds geen spijt van, sterker nog, op deze manier krijg ik steeds meer contact met weerammateurs.
WSL -WSK - WSDamwoude en zo nog een paar, en daar ben ik ook trots op!

Groeten: Gerrit-Jan - WS-Dokkum
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
Loek
Moderator
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2005 19:54

Bericht door Loek » 17 okt 2005 07:16

Ik heb even op je website rondgesneupt, ziet er goed uit!
Kom er alleen niet helemaal uit bij die luchtfoto's waar je nu zit? In welke wijk bedoel ik dan..
Die molen en dat brugje bij de overige foto's van je site, daar heb ik 23 1/2 jaar vlakbij gewoond, vandaar deze belangstelling :wink:

Kan me goed voorstellen dat het heel frustrerend kan werken als je temp zo afwijkt bij de "rest", vooral omdat één en ander wel online staat.
De temp. meter hangt hier achterhuis, de zon schijnt er met geen mogelijkheid rechtstreeks op en veel last van de wind heeft ie ook niet. Het tuineffect zullen we zeker hebben, net zo als met onze windmeter, hoe mooi hoog die ook hangt. Nu bereiken onze gegevens alleen de shoutbox hier dus het maakt niet zoveel uit mocht het een beetje schelen met de werkelijkheid en wij weten hoe warm/ koud het bij ons achterhuis is...

Ik wens je veel succes met het uitvogelen van hoe het nu het beste kan allemaal!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 17 okt 2005 17:37

Loek schreef:Ik heb even op je website rondgesneupt, ziet er goed uit!
Kom er alleen niet helemaal uit bij die luchtfoto's waar je nu zit? In welke wijk bedoel ik dan..
Die molen en dat brugje bij de overige foto's van je site, daar heb ik 23 1/2 jaar vlakbij gewoond, vandaar deze belangstelling :wink:

Kan me goed voorstellen dat het heel frustrerend kan werken als je temp zo afwijkt bij de "rest", vooral omdat één en ander wel online staat.
De temp. meter hangt hier achterhuis, de zon schijnt er met geen mogelijkheid rechtstreeks op en veel last van de wind heeft ie ook niet. Het tuineffect zullen we zeker hebben, net zo als met onze windmeter, hoe mooi hoog die ook hangt. Nu bereiken onze gegevens alleen de shoutbox hier dus het maakt niet zoveel uit mocht het een beetje schelen met de werkelijkheid en wij weten hoe warm/ koud het bij ons achterhuis is...

Ik wens je veel succes met het uitvogelen van hoe het nu het beste kan allemaal!


Meer zeggen dat mijn website er goed uit ziet, en daar ben ik trots op!
Ik woon op de boterbloemstraat ;) idd misschien is die foto wat onduidelijk maar wat maakt het uit ;)
Hmmz jij ook in Dokkum gewoond, waarom ben je nou weg gegaan joh ;) :P
Anyway, ik ben zojuist achter gekomen dat het aan de weerhut ligt, die is niet water dicht, zit vol vocht en door die vocht meet ik te laag en krijg ik te hoge luchtvochtigheid..
Ik moet even kijken of ik nog geld over heb voor goed materiaal :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
Loek
Moderator
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2005 19:54

Bericht door Loek » 17 okt 2005 18:15

Die foto is op zich duidelijk zat maar kon het ff niet thuisbrengen..Dokkum wordt ook steeds groter he.
Ik woonde tot '91 op het Westerbolwerk, het huis is vorig jaar na het overlijden van mijn vader verkocht.
Sinds jan. '91 woon ik in Dr88 en dat bevalt prima.
Maar dit is meer iets voor de koffiehoek.. :wink:

Ja met zo'n vochtig hokkie wil de luchtvochtigheid ook wel hoger worden idd, ach, heb je nog wat te doen! :roll:
Nogmaals succes, je houdt ons wel op de hoogte neem ik aan!

Fred

Bericht door Fred » 18 okt 2005 23:43

Hoi Luitjes,

Ten eerste wil ik opmerken dat ik het jammer vind dat GJ zijn meting niet meer op internet plaatst. Iedereen weet dat er nou eenmaal effecten zijn die de metingen nadelig beïnvloeden, men hoeft zich daar naar mijn mening dan ook niet voor te schamen. Zelfs de groten hebben weleens een probleempje gehad, maar die zijn ook prima opgelost!(Zie voorgaande berichten) Vind het wel heel leuk dat men er hier openlijk over wil praten, je doet je best en het kan dan weleens frustrerend zijn, tell me a story (I'm just a beginner).

Twee a drie graden vind ik echter ook wat veel GJ, Vocht doet in deze met een lekker briesje duidelijk zijn werk, maar ik wil je toch even iets anders onder de aandacht brengen. Ooit gaf een plaatsgenoot van mij de actuele temeratuur bij hem door. Deze week behoorlijk af van de door mijn WS geregistreerde temp. Nou had ik e.e.a. nog niet vergeleken met een geijkte thermometer dus was ook terughoudend met opmerkingen, maar toen http://www.zoeterweer.nl practisch dezelfe temperatuur weergaf sprak ik zoetermeersmannetje aan en schatte zijn locatie...... bingo! Hij was gesitueerd aan de rand van een behoorlijke plas hier! Zijn waarneming was dus wel degelijk juist. Wij als individueelen geven toch ook de plaatselijke temp weer? Wie heeft er nou beschikking over een vrij maaiveld? Of zie ik het verkeerd? Okee mijn windmeter hangt in de schutting... die waarnemingen zal ik niet gebruiken om iemand mee te vervelen, maar verder....het blijft mensenwerk, mooi genoeg toch? Kom op met die waarnemingen of ik stuur je elke dag de windgegevens van mij (geintje)...

Even wat over off-topic's. In een betoog moet men weleens even afwijken van het geldende onderwerp. Ik vond dit altijd al een noodzakelijk iets, anders wordt de berichtgeving al snel wat doods. Ons master vind dat gelukkig ook want anders zou ik een andere kant uit moeten. Als trukje gebruik ik dan een vraag aan het einde van een betoog :


Heeft iemand nog meer mededelingen te doen over optredende meetfouten bij onze Ws'en?

Of is men het daar niet mee eens? Oefff nou ga ik weer....meetfouten dus.....hihihi lijk wel een paard (Dick don't say it!)

Waar hadden we het ook weer over?

The mod's confused!

Fred

Het gaat ook weleens (hihi) goe.

Bericht door Fred » 21 okt 2005 00:58

Na het waarnemen van grote fouten in de aangegeven temperatuur in de testopstelling ( zons-invloeden), ben ik blij te kunnen vaststellen dat in vergelijking met een geijkte thermometer, de door mijn weerstation aangegeven waarden goed overeen komen. Afwijking in het nu gemeten gebied ( 10-20°C ) niet groter is dan - 0.5! Ben daar tevreden mee.

De verwachtte te hoge waarneming is dus te wijten aan stads- en of tuininvloeden, daar ga ik maar niet tegen vechten, we hebben hier maar een molen! Daar haal ik meel, gist en soms ook bloem....

De temp/hygro meter hangt echter aan de schaduwzijde van de schutting.....Dat moet weer nadelige invloeden hebben op de juiste weergave van de luchtvochtigheid en dauwpunt!!! Velen streven naar perfectie. Een goede zaak, maar laten we niet vergeten dat alles mensenwerk blijft.


Groetjes, Fred

P.S.

Heb nog steeds geen oplossing voor het plaatsen van de standpaal... komt tijd komt .......de paal. Over het online gaan heb ik mijn twijfels, we hebben hier toch een prima WS online? Ons forum wordt heus wel nationaal. We zien wel!

Gebruikersavatar
S. van den Berg
Full Member
Full Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2005 20:12

Bericht door S. van den Berg » 06 nov 2005 19:26

Ik heb het geluk, als 1 van de weinige weeramateurs, dat ik op een boerderij woon. Achterop het weiland hier direct aangrenzend heb ik het weerstation geplaatst. Ik maak gebruik van een Davis Vantage Pro Wireless. Onder het bericht staat een foto van het weerstation. Daarop is te zien dat ik ook gebruik maak van de Hellman regenmeter. Ik heb hiervoor gekozen, omdat de regenmeter van de VP niet naar behoren werkt. Door de vrij grote afstand tot de ontvanger mis ik af en toe een waarneming, waardoor het geregeld voor komt dat bij het omslaan van het bakje (de VP maakt gebruik van een kantelsysteem) net ruis op de lijn is (door bv. regen), en ik dus 0.3 mm mis. De afwijking t.o.v. de Hellman is dus ook vrij groot, zeker 40 tot 60 %.

Meetfouten probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat dit station het geld zeker waard is.

Groeten Sander

Afbeelding
Het weerstation voor het Lauwersmeergebied. Kijk ook eens rond op het forum van Meteo De Marne

http://www.meteodemarne.nl

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 09 nov 2005 21:10

Tja, meetfouten. Vandaag de windmeter geplaatst en gelijk een wind van 156 km/uur. Hoezo meetfout :evil: Zit je daar een paar uur op een ladder te klootviolen en is dit het resultaat. En dan te bedenken dat alles van tevoren is getest, voor de mast de lucht in ging. :cry:

Op meerdere forum's heb ik al de vraag gesteld hoe dit kan. Ook Davis heeft van mij een mailtje ontvangen. Vermoedelijk zit er wat vocht o.i.d. tussen de connectors, maar dat kan ik pas een andere keer controleren, met een nieuwe kabel en connector.

Ik ben in ieder geval weer terug gegaan naar het oude station, want een wind van 156 of 0 km/uur is ook geen kijk. Jullie horen nog van me.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 11 nov 2005 18:33

:D Het probleem is opgelost. :D

Het bleek niks te maken te hebben met de windmeter, het was gewoon een aarde probleem. Het bleek dat een kabeltje in de stekker was losgeschoten, daardoor was de kabel van het lichtnet naar de pc niet langer geaard.

Ik heb dit nu opgelost en de gegevens van de Davis staan nu op onze site. Beter, want de regenmeter van het oude station ging op de loop. Er was elke keer een overstroming volgens het meetstation en daar werd ik gek van. Maar goed, die is niet meer online.

Prettig weekeinde, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 12 nov 2005 20:52

Effen een pic hoe het eruit ziet, speciaal voor jullie ! :lol:

Afbeelding

Close-up van de Davis Windmeter:

Afbeelding

O ja, en de regenmeter met sensorhut:

Afbeelding

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 12 nov 2005 22:14

Hoe bedoeld U different cookies???!!!! Mooi man, bedankt! Ben alleen bang dat dit topic nu stil valt. Wie durft er nog te praten over meetfouten nadat men zulke mooie apparatuur heeft geshowed? Eerst Sander en dan Dick. Nou ga maar even mijn imitatie Lacrosse oppoetsen :oops:

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 06 dec 2005 14:25

Zo daar ben :)
Ik ga er nu even uitgebreid op terug, er zijn namelijk een hoop dingen veranderd maar dit komt later:

2/3 maanden terug had ik problemen met de metingen, ik heb vervolgens het station achter huis gezet om zo eens te gaan vergelijken, maar ook dit mocht echter weinig baat hebben. Ik ben hierbij uitgebreid op zoek gegaan naar naar het probleem. Ik heb de sensor binnen gehad naast het basisstation neer gelegt om zo te kijken of de temp ook kloppen, en idd, het basis station en de sensor gaven alle 2 mooi de juiste temperatuur aan, goed dat was al een opluchting want ja, een afwijkende sensor hebben we natuurlijk niks aan. Goed, volgende stap, het weerhokje controleren. Ik ben hierbij even naar iemand toe gegaan die dezelfde weerstation als mij heeft, ik ben even naar binnen geweest en later het situatie even uitglegt, na een gesprek mocht ik zijn sensor even mee nemen, samen zijn we naar mijn huis gegaan en de boel even opgestelt, 1 in het weerhokje, de andere gewoon in de buiten lucht (het was tevens bewolkt dus kwam goed uit) het verschil werdt na 10 min al zichtbaar maar we besloten toch om even een uurtje te laten staan. Na 1 uurtje was het resultaat echt om te huilen...

Die van mij in het weerhokje:
Temp: 9.3 graden.
Luchtvochtigheid: 80%
Luchtdrul: 1012.2 hPa.

Die van hem:
Temp: 6.1 graden!!!
Luchtvochtigheid: 64%!!!
Luchtdruk: was vrijwel het zelfde..

Zoals je ziet:
3.2 graden als afwijking!
16% vochtigheid als afwijking!

Ik schrok me er eerlijk gezegt kapot van, al gauw was het al duidelijk (En die duidelijkheid was er al lang) dat het weerhut niet goed is. Eerder had ik dit ook al gezegt...kortom, vocht in het houd lijd zeker tot grote temp en vochtigheids verschillen. Momenteel ben ik bezig om een sensorhut te maken met behulp van 14 camping borden, ik zou dat in NOV al klaar hebben om dat in deze maand een test uit te voeren, maar helaas wordt het op dit moment even niks meer..

Nu had ik gister werkelijk een enorme storing gehad, momenteel heb ik daar gelukkig geen last meer van, de oorzaak is me echter nog steeds niet duidelijk. Ik heb gister ook maar geprobeerd om een draad van sensor naar het basisstation aan te koppelen maar helaas pakt hij de gegevens niet. Het draad zelf is 10 meter en vrijwel nieuw dus dan kan het gewoon niet missen. De orginele draad is echter zoek, nog steeds zoek ik me af en toe nog wel eens kapot, hopen dat ik het draad kan vinden maar helaas. Maar draar is draad lijkt mij dus daar kan het volgensmij niet aan liggen.

De windmeter is een heletijd uit de lucht geweest. Ik durf zelf echter niet het dak op te gaan om hem te plaatsen. Ik heb 2 nieuwe zolderramen aangevraagt, daar wacht ik echter nog op, waarschijndelijk zal dat niet eerder worden dan in maart of zow dus dat duurt nog wel even want ik kan even vragen of ze dat even voor me willen doen maar ja. De bedoeling is dat de windmeter paal boven het dak komt, hiervoor heb ik echter maar 1.50 meter voor nodig. 1 meter boven het dak en 50 cm om hem te bevestigen. Er komt iig een gat in het dak, dan wel helemaal bovenaan, daar komt die paal doorheen. In die paal zitten 3 gaten in geboort, daar komen 3 lange bouten doorheen die met moeren wordt vastgezet, daarnaast wordt de paal ook nog met beugels vastgezet. Ik haal hiermee flinke voordelen uit:
1: Heb maar een klein stukje paal nodig.
2: De paal zal zeker zeer weinig bewegen omdat de paal daar hast geen kans voor krijgt.

Tevens wel nadelen:
1: Na het verwijderen van de paal moet het gat dichtgemaakt worden.
2: Schoonmaken van de windmeter wordt lastiger.
Ik ga hier zeker rekening mee houden. misschien is er een optie om dit op te lossen maar daar heb ik alle tijd nog voor.

website
De nieuwe verbetere website is sinds 22 oktober 2005 de lucht ingegaan. Ik gebruik hiervoor het software PHP-Fusion. De voordelen zijn enorm.
1: Je hebt amper verstand van HTML nodig.
2: Je beschrikt gelijk over een forum (al valt deze wat tegen maar er zijn mods beschrikbaar, daar ben ik momenteel mee bezig.)
3: Aanmeldings systeem.

Vooral dat laaste is voor mij erg ideaal, sommige dingen wil ik liever niet dat de bezoekers die te zien krijgen, hiervoor moet je zijn aangemeld...Zo heb ik redelijk wat dingen verborgen, puur omdat het me erg veel tijd kost om alles op te zetten. Ik ben vooral momenteel bezig om mods te instaleren..daarna zal ik gaan kijken wat er allemaal veranderd kan worden. Als ik de resolutie naar 1024X768 zet dan zie ik dat voornamelijk de radarbeelden/satelliet etc helemaal door elkaar wordt gehaald, dit ga ik dus zeker verbeteren!

In nu en 2007 heb ik reeds de volgende dingen staan:
4 draadloze camera's. (voor 2 achter 2)
1 camera met besturing. (Zodat je dus zelf alles kan bedienen via internet)
Bliksemdetector + Schotel om satellietbeelden te kunnen ontvangen.

Deze dingen staan dus op het programma.
Allereerst ga ik wel een ander weerstation kopen vanwege het software.
WS2308 gaat niet erg lekker met het software om. Ik wil voornamelijk het programma WeatherFlash gaan gebruiken, tevens wil ik ook gebruik gaan maken met de Virtual Weather Station software. Ik zit zelf te overwegen om de WS3610 te gaan kopen, Vantage Pro is leuk maar voor mij echter te duur, daarnaast haal ik hier in mijn woonplaats na lange niet de juiste gegevens, ik kan het overige geld wel voor bliksemdetectie gebruiken :) .
Wat ik met deze weerstation doe is nog even de vraag, mogelijk ga ik ze alle 2 opstellen, 1 voor 1 achter. Vooral in de zomer kan het leuk zijn, noorden geen zon, achter wel :P

Anyway, ik ben nog wel even bezig, storingen je wordt het niet goed van maar goed.
Dit is het nu weer even.
Groetjes :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 06 dec 2005 14:34

Tjong Speedy, je bent nogal wat van plan. Ik hoop in ieder geval dat je op de eerste plaats je metingen correct krijgt. Het is altijd balen als er geen reet van klopt. Ik kan me je frustratie dan ook goed voorstellen.

Het verhaal van die windmeter komt nogal ingewikkeld over. Kun je dat ding niet aan de zijkant van je huis bevestigen? Ik heb zelf al in de Lacrosse Windmeter een spinnetje gehad en het is dan een hele toer om alleen om die (rot)spin de hele bende te moeten afbreken. Beter nu daar rekening mee houden, dan later in de problemen komen.

Vergis je niet in de kosten voor de bliksemdetectie, het is niet alleen de antenne maar ook de software die je erbij moet aanschaffen. Dan moet je die antenne nog zelf inbouwen en op het dak plaatsen, zonder metalen in de buurt. Ook weer een hele klus, maar wel de moeite waard. Ik wens je dan ook veel succes toe de komende tijd en ik hou je website in de gaten.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Plaats reactie