Nieuwe ijstijd in aantocht

Alle onderwerpen en meningen over het wel- of niet veranderen van ons klimaat.
Plaats reactie
Christian
Full Member
Full Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2007 19:34

Nieuwe ijstijd in aantocht

Bericht door Christian » 05 jan 2008 20:39

Nieuwe ijstijd in aantocht
Gepubliceerd op dinsdag 12 december 2006

We kunnen er niet meer omheen: het klimaat in Nederland verandert. Staat half Nederland binnen honderd jaar onder water? Of krijgen we juist een ijstijd? En: kunnen we het tij nog keren? Daarover gaat deze XL Special. Vandaag aflevering 2, een interview met hoogleraar geologie Salomon Kroonenberg. Volgens hem warmt de aarde weliswaar op, maar er komt ook een nieuwe ijstijd.

Kroonenberg is hoogleraar geologie aan de TU Delft, onlangs verscheen van hem het boek 'De menselijke maat'. Het deed veel stof opwaaien door de andere kijk op klimaatverandering die Kroonenberg hanteert.

Als geoloog bekijkt hij het klimaat namelijk over lange periodes van tienduizenden jaren. Hij ergert zich dan ook aan het korte termijn denken in de klimaatdiscussie, die veelal niet verder gaat dan het jaar 2100. Kroonenberg beantwoordt vier kernvragen over de opwarming van de aarde en de door hem voorziene komst van een nieuwe ijstijd.

In hoeverre is er volgens u sprake van opwarming van de aarde, of staan we aan de vooravond van een nieuwe ijstijd?
"Ik ben geen klimatoloog en heb geen doorslaggevende redenen om te twijfelen aan de conclusies van de klimatologen dat er op dit moment opwarming optreedt. Ik denk dat de meeste bezwaren op dit moment redelijk zijn weerlegd. Ik zie zo nu en dan wel gegevens van serieuze wetenschappers die de gangbare conclusie zouden tegenspreken, en ik ben van mening dat het laatste woord daarover dus ook nog niet is gezegd."

"Wat mij tegenstaat is de hijgerige sfeer die hierover is ontstaan onder wetenschappers: als je zegt: het warmt niet op (of het warmt wel op), dan krijg je vaak als tegenwerping: ja maar je hebt het laatste artikel in Nature nog niet gelezen. Maar in de meeste gevallen blijkt dat ook dat artikel weer niet de eindconclusie is. We zitten midden in een wetenschappelijke discussie waarvan pas over een aantal jaren, als de stofwolken zijn opgetrokken, zullen weten wie het nu werkelijk bij het rechte eind had. Politici moeten leren om met wetenschappelijke onzekerheden om te gaan, net zoals ze met politieke en economische onzekerheden omgaan."


‘Politici moeten leren omgaan met wetenschappelijke onzekerheden’



"Dat neemt niet weg dat warme perioden zoals de onze, doorgaans niet langer dan 10,000 jaar duren. Je kunt uitrekenen dat we over 23.000 jaar in een nieuwe ijstijd zitten. Veel mensen zeggen dan: o, dat is nog zover weg, daar hoeven we geen rekening mee te houden."

"Maar de vraag is niet, wanneer zitten we in de volgende ijstijd: maar wanneer zijn we over de top, wanneer weten we zeker dat we voortaan naar de koudere klimaten toegaan: dat punt hoeft helemaal niet ver weg te liggen. Stel je eens voor wat de publieke opinie dan zal doen: die gaat 180 graden draaien. Ik vind dat klimatologen de plicht hebben om hun opgaande curven niet door te rekenen tot het jaar 2100, maar tot het moment dat ze weer gaan dalen."

Acht u een significante menselijke invloed op het huidige tempo van de opwarming aannemelijk?
"Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven: de meeste indicatoren lijken daarop te wijzen. Maar eigenlijk is de schuldvraag beside the point, want alle dingen waar we bang voor zijn, zijn al eens gebeurd, zonder menselijk ingrijpen. In de vorige warme periode was de zeespiegel ook zes meter hoger, zonder menselijke invloed. Waar het grootste probleem zit, is dat veel mensen denken dat het klimaat altijd hetzelfde was tot de industriële revolutie, maar dat is een onjuiste voorstelling van zaken."


‘We zijn niet zo knap dat we het klimaat kunnen reguleren’



"Het is ook een illusie te denken dat als je maar genoeg kooldioxide in de grond stopt, het klimaat vanzelf weer als vroeger wordt. We zijn echter niet zo knap dat we het klimaat kunnen reguleren naar een door ons gewenste staat. En dan nog, wat is het gewenste klimaat? Is er een streefklimaat, zoals we streefcijfers hebben en milieunormen? Als je die vraag aan de VN voorlegt, wil iedereen iets anders. Ga er maar vanuit dat klimaatverandering normaal is, daar moeten de mensen zich op instellen, net zoals ze zich instellen op de seizoenen. Wie aan een kust gaat wonen, neemt hetzelfde risico als wie op de hellingen van de Vesuvius gaat wonen."


Zou de huidige opwarming van de aarde de komst van een ijstijd kunnen versnellen? Bijvoorbeeld door smeltend ijs van de poolkappen, waardoor de bovenste laag van de oceanen zoeter wordt, waardoor de oceaancirculatie stil komt te vallen, met afkoeling als gevolg?
"Wally Broecker, een van de Amerikaanse coryfeeën op dit gebied, zegt dat de hoeveelheid smeltwater niet voldoende is om dat te bewerkstelligen. Omslagen van de golfstroom zijn ook al eerder gebeurd, maar ook weer snel hersteld, het zijn pulsen, geen cycli; de ijstijden zijn cycli net als de seizoenen, en de opwarming van het klimaat kan de komst van de volgende ijstijd net zo min tegenhouden als die de afwisseling van zomer en winter kan tegenhouden. "

Een ijstijd komt er op lange termijn dus aan. Dienen we voor de korte termijn desalniettemin maatregelen te nemen om het broeikaseffect af te remmen?
"Ik vind dat wij ons veel beter pragmatisch kunnen instellen op aanpassen, nood lenigen waar die ontstaat, dan CO2 in de grond stoppen met de illusie dat wij het klimaat wel naar onze hand kunnen zetten. Het resultaat daarvan is onvoorspelbaar, de tovenaarsleerling weet daar alles van. "


‘Fight poverty, not climate’



"Dat neemt niet weg dat we zuinig moeten zijn met energie, en hard moeten werken aan alternatieve energiebronnen, want straks zijn de fossiele brandstoffen op. En dat Stern, de Britse econoom die onlangs rapporteerde dat klimaatverandering 5.500 miljard euro gaat kosten, zegt dat we maar 1 procent van ons Bruto Nationaal Product hoeven te investeren om de klimaatverandering tegen te gaan, is natuurlijk onzin als je ziet dat er vrijwel geen enkel land de norm van 0,7 procent BNP haalt voor de ontwikkelingshulp."

"Ik zou zeggen, als je bang bent voor overstromingen in BanglaDesh, help de boeren daar om dijken te bouwen. Het is toch te gek voor woorden dat wij in onze hoogmoed wel menen het klimaat te kunnen reguleren en geen oplossing hebben voor de armoede in de wereld. Fight poverty, not climate. "
Afbeelding

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

re

Bericht door Gerben KLU » 07 jan 2008 14:21

Hoi Cristian,

Interessant stuk 8)

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 12 jan 2008 12:41

Inderdaad, ik sluit me er bij aan. Voorlopig zien we nog hele warme taferelen maar ook koude zoals vorige maand nog.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 12 jan 2008 15:22

Als ik snel snel doorheen het artikel lees, zie ik veel elementen terug komen uit een reportage die onlanks op tv werd getoond (Canvas)

Daarin werden taferelen getoond zoals we die zagen in de film The Day After Tomorrow. Heel Europa onder een dik pak sneeuw, met temperaturen zoals op de koudste plekken in Siberië.

De 'nieuwe noodpool' zou bijna tot aan de Middellandse Zee rijken. Het ziet er dus niet al te rooskleurig uit.
Als binnen een aanzienbare tijd niks gedaan wordt aan de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen, dan kan het zijn dat we naar dat scenario gaan.

Laat ons hopen dat de overheden van de verschillende landen tijdig beseffen dat er maatregelen genomen moeten worden voor het te laat is. Zoals het er nu voorstaat zie ik nog niet direct iets concreet gebeuren.

Het onderwerp global warming is wel veel aanwezig, maar ik zie weinig mensen die met concrete maatregelen op de proppen komen. Allemaal zeggen ze; "er moet iets aan gedaan worden of we hebben binnen zoveel jaar dat en dat aan ons been."
Met te zeggen dat we binnen zoveel jaar dat en dat aan ons been gaan hebben; vermijden we het niet. Er moeten stappen worden ondernomen.

Ik ben daardoor het 'gelul' rond de opwarming van onze planeet beu aan het worden. Er moet actie worden ondernomen...
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Christian
Full Member
Full Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2007 19:34

Re: Nieuwe ijstijd in aantocht

Bericht door Christian » 02 feb 2008 12:12

Daar heb je wel gelijk aan.. alleen maar gelul dat er actie moet worden ondernemen maar geen enkel land neemt het voortouw.
Afbeelding

MikeG

Re: Nieuwe ijstijd in aantocht

Bericht door MikeG » 02 feb 2008 12:53

Tsja "actie ondernemen", maar wat dan?

Met zn allen weer in een grot gaan wonen ofzo??? nee die verandering kunnen wij niet veranderen, wij zitten hier nu op dit forum over dit onderwerp te praten, maar dat doe je wel met een pc/laptop en die pc/laptop die draagd ook weer een steentje bij aan die "verandering" van het klimaat, snap je waar ik heen wil?

Het gaat nergens over, er komen steeds meer mensen bij en en zolang er fosiele brandstoffen zijn zullen wij die blijven gebruiken, wij als mensen zijn nou eenmaal een belasting voor deze aardbol/milieu, dat gaat ook onze ondergang worden, daar ben ik van overtuigd, alleen zal het onze tijd nog wel uitzingen.

Wil je bijdragen aan een beter milieu, zeg dan je abbonnement bij de NUON op en verkoop je auto, wantja chasen is er dan ook niet meer bij he, dat vervuilt ook het milieu, doe dat maar op je fiets, alhoewel die fiets ook weer in een fabriek is gemaakt die weer het milieu belast ;-) owja, en met het vliegtuig op vakantie gaan is natuurlijk helemaal uit den boze............

En wij maar spaarlampen kopen, wel eens in Las Vegas geweest ;-)

Maar het is best wel leuk om hier over te discusieren ;-)

Christian
Full Member
Full Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2007 19:34

Re: Nieuwe ijstijd in aantocht

Bericht door Christian » 03 feb 2008 15:50

Heb je wel weer gelijk aan. Kan je lopend op vakantie gaan :P
Afbeelding

MikeG

Re: Nieuwe ijstijd in aantocht

Bericht door MikeG » 04 feb 2008 19:22

Achja, if hoef geen gelijk te hebben en ben het eens met Inferno FS, er moet iets gedaan worden, maar dat gaat gewoon niet, we zijn gewoon een belasting voor deze aardbol, daarnaast zullen we nooit 1 worden op deze aardbol, dus komt er ook nooit geen oplossing, helaas.......

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Re: Nieuwe ijstijd in aantocht

Bericht door Inferno FS » 10 feb 2008 14:43

Ik kan je volledig volgen, maar wat je voorstelt is heel radicaal.
Volgens mij moet het mogelijk zijn om alles om te bouwen zodat het op schone energie kan werken.
Daarbij moet de overheid een belangrijke rol spelen door prioriteiten te stellen
Zowel auto's als laptops en noem maar op. Bij vliegtuigen is dat niet zo voor de handliggend, al beginnen sommige vliegtuig maatschappijen nu ook op aardgas te vliegen.

Het is van kunnen maar niet willen...we moeten allemaal ons steentje bijdragen en zo zuinig mogelijk om springen met onze elektriciteit en brandstof. Dat zal al een stuk helpen. Denk maar aan sluipverbruikers enzo.

Daar probeer ik me nu op te concentreren, ook laad ik m'n gsm nu zoveel mogelijk op dmv zonne energie

Het zijn maar een aantal voorbeelden die ik hier aanhaal en ik ben er zeker van dat er nog tal van andere voorbeelden zijn. We moeten gewoon ons best doen daarop te letten ...
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Plaats reactie