Chasing Rules, Regels voor het jagen op stormen.

Hier kunt u vragen stellen en beantwoorden over het chasen van stormen en tornado's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Chasing Rules, Regels voor het jagen op stormen.

Bericht door dvdijk » 23 okt 2005 13:45

Uit de nieuwsbrief van Weerstation Kollumerzwaag. Wij bieden u het verhaal aan dat is geschreven door Charles A. Droswell III van het National Severe Storms Laboratory uit Amerika.

Vanuit de maatschappij ontstaat steeds meer interesse in het jagen op extreme stormen door een toename van tornado’s en extreme stormen met veel schade en andere vervelende gevolgen voor de maatschappij. Inmiddels is er een hele grote groep mensen die zich bezig houd met het jagen op dergelijke stormen en deze groep neemt alleen nog maar toe. Wat de heer Droswell probeert te bereiken met dit schrijven is dat mensen die beginnen met chasen, dit op een verantwoorde wijze gaan doen, omdat het jagen op stormen toch een behoorlijk gevaar met zich mee brengt. Daarvoor zijn er enkele belangrijke elementaire regels waar een beginnende chaser zich aan moet gaan houden. Hij noemt deze regels: The rules of chasing!

Stormchasing hoeft niet perse gevaarlijk te zijn, mits je je houd aan deze regels. Onvoorbereid een storm tegemoet rijden kan zelfs je leven kosten ! In totaal zijn er eigenlijk drie belangrijke regels, te weten:

· Rijden op de snelwegen
· Onweer en bliksem
· De storm zelf

Het grootste gevaar: Op de snelweg !

Het lijdt geen twijfel dat het rijden op de snelweg het grootste gevaar voor de chaser of jager is. Letterlijk duizenden raken gewond of overlijden zonder bezig te zijn een storm na te jagen en ook de chaser loopt dezelfde gevaren, misschien zelfs wat meer. Snelheidslimieten worden overtreden als we ons spoeden naar het front van een complex met hagel en regen om die ene mooie foto te maken, zonder na te denken over de eventuele gevolgen van dergelijk gedrag op de wegen. En eenmaal in de baan van het complex kan het zonder waarschuwing beginnen met hard te regenen en/of te hagelen, waardoor slipgevaar kan ontstaan. De directe omgeving van een storm is een risicovol gebied, waarbij het zicht zomaar ontnomen kan worden door opgeblazen stof, natte wegen, rukwinden die van richting- en sterkte kunnen veranderen. Het resultaat kan zo maar zijn dat we met z’n allen boven op elkaar botsen, als we rijden in een groep van 2 of soms wel 20 voertuigen.

Voor de buitenstaanders lijken we een groep “gekken”, als ze ons zien staan op bijvoorbeeld een parkeerplaats. Nog niet eens zo lang geleden is er een student van de Oklahoma Universiteit omgekomen bij een eenzijdig verkeersongeval, tijdens het chasen van een storm en dat kan niet de bedoeling zijn van onze mooi hobby.

Er zijn een paar simpele veiligheidsmaatregelen die we goed moeten onthouden. Hiermee verlengt u de kans langer te kunnen genieten van het jagen op stormen. De volgorde is nog niet eens zo belangrijk, als u ze maar opvolgt:

1. Vermijdt alleen te jagen op stormen. Het helpt om een chauffeur te nemen die niet gek is op het jagen van stormen, zodat hij zijn volledige aandacht kan richten op het rijden zelf en niet stiekem ook de storm bekijkt, tijdens het rijden. Daarnaast is naast het rijden ook het navigeren erg belangrijk. Op een kaart kijken en dan ook nog eens op de weg letten is een haast onmogelijke opgave. Zo zijn er veel redenen te bedenken om een chase partner mee te nemen, in plaats van moederziel alleen op jacht te gaan.

2. Wees alert bij water op de weg. Aquaplaning is niet grappig maar behoorlijk eng, waarbij u gewond of zelfs dodelijk kunt verongelukken. Als wegen nat zijn, zal het water zich gaan ophopen tussen de groeven in uw autoband, waardoor u over de weg glijd en stuurcorrecties geen enkel effect hebben. Vermijdt daarom grote plassen water op de weg. U kunt het al horen aan komen als het water tegen de onderzijde van de auto kletst, maar meestal is het dan al te laat. Zorg er daarom altijd voor dat uw autobanden in goede staat verkeren en rij niet met versleten banden. Bij het chasen is dit een groot gevaar, neem dit alstublieft serieus.

3. Vermijd het jagen in stedelijk gebied. Om uw stress tijdens het jagen niet teveel op te stuwen dient u stedelijke gebieden, waar gewoon verkeer rijdt, waar verkeerslichten zijn die dan net op rood springen, te vermijden. U ergert zich rot als er niet kan worden doorgereden. Dan hebben we de spits in de stad met files, grote groepen mensen, snelheidslimieten, verkeersdrempels en ga zo maar door. Door kleinere plaatsen of gehuchten kunt u natuurlijk wel rijden, maar neem de snelheidslimieten bij met name scholen, wel in acht. Zie ook het volgende item.

4. Het is misschien erg huichelachtig omdat ik zelf ook nog wel eens doe, maar probeer je te allen tijde te houden aan de snelheidslimieten. Overweeg wat het waard is om net iets later bij de storm te komen, maar je wel te houden aan de snelheidslimieten. Te hard rijden brengt een groot aantal gevaren met zich mee, met name op vuile en natte wegen en/of tijdens slecht zicht. Blijf je gezonde verstand gebruiken en probeer niet te snel te rijden, want je brengt anderen en jezelf ermee in gevaar.

5. Als je gaat parkeren, doe dat dan aan de rechterkant van de weg en zoveel mogelijk in de berm en let op of er geen stop- en/of parkeerverbod is. De vluchtstrook is namelijk alleen bedoelt voor hulpverleners en pech gevallen. U kunt ervoor bekeurt worden en u moet van goeden huize komen een agent te overtuigen dat u bezig bent met chasen, zeker in Nederland. Wees voorzichtig met geopende deuren. Parkeer zo dat als je de deur open doet, deze niet over de weg hangt. Ga daarom op secundaire wegen parkeren en niet op de grote snelwegen, al is dit soms erg verleidelijk. Als er geen opties zijn en je rijdt op de snelweg, rij dan door naar een parkeerplaats of iets dergelijks.

6. Gebruik je richtingaanwijzers. Plotseling stoppen of snel een klein weggetje inrijden, creëert problemen voor de andere chauffeurs die niet op de hoogte zijn van je intenties. Wees alert op eventuele obstakels als je snel een afslag in rijdt. Er kunnen dieren op de weg staan, mensen lopen, auto of landbouwvoertuigen geparkeerd staan etc. Rijden op instinct met onverwachte acties door de chauffeur is op zijn minst gevaarlijk te noemen.

7. Minder snelheid in zware regen of opgeblazen stofwolken. Als je niks ziet weet je nooit wat voor je opduikt en dat voelt niet prettig. Zie ook het voorgaande item.

8. Hou rekening met de voorraad brandstof. Ga met een volle brandstoftank op pad door eerst te tanken en dan te chasen. Met name in landelijk gebied of op een nachtelijk tijdstip valt het tegen een benzinestation te vinden. En als je brandstof op is, sta je ergens in de vlakte stil, ook al is dat benzinestation in het stadje verderop “open”. Zonder brandstof breng je jezelf in gevaar want je kunt niet meer uit het pad van de storm ontsnappen, als dat nodig moest zijn.

9. Gebruik geen onverharde wegen. Ook al heb je een 4x4 terreinwagen dan nog kun je ver in de modder zakken op dergelijke wegen. Juist door het gebruik van een terreinwagen kan de chauffeur overmoedig raken. Onthoud ook dat een terreinwagen niet sneller kan stoppen dan een gewone auto. Hou er ook rekening mee dat een klein laagje modder op de weg behoorlijk wat slipgevaar kan opleveren, ongeacht het voertuig.

10. Zorg ervoor dat anderen je voertuig ook kunnen opmerken. Doe daarom altijd je dimlicht aan, ook al regent het nog niet of is er nog geen stof in de lucht. Gebruik je “alarmlichten” als je gaat parkeren langs de weg. Je kunt zelfs overwegen oranje zwaailichten te plaatsen op het dak van je voertuig, zoals bijvoorbeeld pechdiensten ook gebruiken om beter zichtbaar te zijn. Let er wel op of dat je alleen oranje lichten gebruikt en geen blauwe of rode verlichting, want dit is verboden in Nederland.

Binnenkort meer ! Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 30 okt 2005 19:23

Gevaar nummer 2: Bliksem

Zware onweersbuien worden zoals gewoonlijk altijd vergezeld met bliksem. Bliksem heeft al vele mensen gedood en staat op de tweede plek, na overstromingen, waardoor mensen overlijden. Dus wat zijn wij chasers nu eigenlijk aan het doen? Wij hangen juist rond deze onweersbuien. We gaan op hoge punten staan om die ene mooie foto te maken, zonder gehinderd te worden door obstakels of langs hekwerken om weilanden en naast driepoten met apparatuur. Je hoeft geen professor te zijn om te weten dat dit zeer gevaarlijk is en we onszelf juist blootstellen geraakt te worden door de bliksem.

Ik ben verbaasd dat er tot nu toe nog niemand is omgekomen tijdens het chasen hoewel het al bijna een paar keer is misgegaan. Het feit dat wij hier niet bij stilstaan komt niet door wijsheid of een vooruitziende blik, maar gewoon door puur, onvolwassen dom geluk. En er is geen enkele reden dat dit geluk nooit voorbij gaat.
In eerdere nieuwsbrieven is al eens gewezen op de gevaren en gevolgen door het inslaan van de bliksem, dus daar gaan we het verder niet over hebben.

Zitten in je chase wagen is op zich een redelijk veilige plaats. Er is tenminste één video van een stormjager, waarbij het insloeg in de auto waarin hij zat, gelukkig heeft hij het overleefd. In je auto zitten is een betere plek dan natuurlijk onbeschut in het open veld gaan staan. Maar toch is dit niet zonder gevaar. Stel je doet de radio aan, terwijl de antenne een inslag krijgt te verwerken. Of je gebruikt je mobiele telefoon….

Daarom wil ik de volgende tips toch meegeven zodat je veiliger kunt chasen. Je kunt natuurlijk elk risico voor lief nemen, maar dat is dan je eigen beslissing.

1. Als een cloud-to ground (CG, van wolk naar de grond) op minder dan anderhalve kilometer vandaan inslaat, zoek dan onmiddellijk een veilige plek, bijvoorbeeld in je auto. Het hangt een beetje van de omstandigheden af, maar eigenlijk moet je al iets eerder gaan schuilen. Bliksem kan al inslaan als de bui ver weg is en de eerste ontlading kan in principe ook jou raken. Een echte leidraad voor wat betreft de afstand valt dan ook niet te geven.

2. De eerste ontladingen ontstaan vaak vlak voor de zware regenval. Dus als de regen er nog niet is, maar er vallen al een paar druppels, betekend dit dat je in onmiddellijk gevaar bent. Ik heb wel eens gezien dat ontladingen de grond insloegen, terwijl de regen er vlak achter zat. Natuurlijk zijn er ook ontladingen tijdens de regenval, daar moet je dan ook rekening mee houden.

3. Hou je aan de basisregels, die hieronder volgen:
a: Vermijd het hoogste object te zijn en te dicht bij dergelijke objecten te staan, zoals bomen en elektriciteitsmasten.
b: Ga ook niet te dicht bij hekwerken staan, of als die er nog zijn, telefoon of elektriciteitsmasten. De bliksem kan in het hekwerk slaan en dan overgaan op jou. Ik ken gevallen met chasers die op deze manier zijn getroffen, maat wonder boven wonder zijn die goed afgelopen.
c: Als je het gevoel hebt in gevaar te zijn en je kunt om wat voor een reden dan ook niet weg komen naar een veilige plaats, ga dan zitten, het liefst op een niet geleidend stuk materiaal, om zodoende de geleiding van de bliksem via de grond van een dichtbij inslaande ontlading, te voorkomen. Laag bij de grond blijven is een goed idee, maar ga niet liggen. Ga in de hurkstand, zitten of op je knieën zitten.
d: Denk niet dat je alle tijd hebt om te beslissen wat je gaat doen. Denk eraan dat zodra de eerste inslag er is geweest, het onweercomplex dan al recht boven je kan hangen. Niet elke bui laat zijn aanwezig “zien” of “horen” . Een ontlading kan naast je inslaan, zonder het echte gerommel, maar slecht hoorbaar als een sissend geluid. Je kunt wat elektriciteit voelen in je lichaam door wat tintelingen. Ga dan onmiddellijk naar een veilige plaats, want je moet blij zijn dat je niet dood bent. Overspeel je geluk niet. Het is mij wel eens overkomen en ik vond het niet fijn. Ik had te lang gewacht om naar een veilige plaats te gaan.
e: Zorg ervoor dat er tenminste één persoon aanwezig is in je team die hartreanimatie kan uitvoeren. Hartreanimatie kan het verschil betekenen tussen leven en dood en heeft al verschillende mensen het leven gered. Als er iemand is geraakt door de bliksem, ga dan gelijk reanimeren, maar hou rekening met de belangrijkste regel in de EHBO: “Denk om eigen veiligheid en die van anderen”.
f: Voor de fotografen onder ons, gebruik van een kunststof statief en geïsoleerde schoenen dragen, verminderd niet de kans getroffen te worden door de bliksem.

Volgende week weer meer.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Plaats reactie