Hoos meldingen

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weerstation Enschede
Senior Member
Senior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 nov 2004 15:57

Hoos meldingen

Bericht door Weerstation Enschede » 15 nov 2004 20:14

Ben je wel eens getuige geweest van een wind - water of stof of zandhoos, meld het hier.

Gebruikersavatar
Weerstation Enschede
Senior Member
Senior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 nov 2004 15:57

Hooi hoos

Bericht door Weerstation Enschede » 15 nov 2004 20:26

Afgelopen zomer ben ik getuige geweest van een "hooi" hoos.

2 augustus reed ik vanaf de snelweg A1 via afslag De Lutte richting de oude grensovergang "de Poppe" toen ik net van de snelweg af was zag ik plotseling allemaal hooi door de lucht vliegen.
Dus snel de auto aan de kant zetten en toen zag ik een stof(hooi)hoos van zo'n 25 á 30 meter doorsnede en zo'n 50 meter hoog en deze had een anticyclonale richting. Natuurlijk had ik weer eens geen fototoestel bij me :evil:.

Zo'n stof hoos ontstaat vaak boven zandgronden of weilanden waar de temperatuur ten opzichte van de omringende lucht behoorlijk kan oplopen. Door de stijging van deze bel warme lucht kan hier een cyclonale werking vanuit gaan.

Ik had dit nog nooit eerder gezien en vond het behoorlijk indrukwekkend.

Groeten

Jos

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Re:

Bericht door dvdijk » 26 nov 2004 14:48

Tijdens mijn Marine-tijd heb ik op de Middelandse Zee een waterhoos gezien, die behoorlijk groot was. Wij dachten destijds dat het om een heuse tornado ging, maar pas later hoorden we dat het een grote hoos was. De omvang- en vorm was zo'n beetje als mijn avatar, alleen de kleur was dan mooi wit en blauw, door het opgezogen water.

Ook heb ik in die tijd, tijdens de oversteek van Europa naar Amerika, winden van orkaankracht (12) meegemaakt. Wij zouden om het stormgebied heenvaren, maar door een dodelijk ongeval van twee personen (niet aan boord, maar van het thuisfront van één van de opvarenden), moesten wij zo snel mogelijk naar vaste wal: Dus dwars door de storm. Ik vond het prachtig. Bijna iedereen ziek en je moest je met de gordels vastzetten aan je stoel. Als je dan ziet hoe groot de golfen zijn, krijg je echt ontzag voor de kracht van wind en water. Door het stampen van het schip gaat de boeg soms dwars door zo'n hoge golf, dat we "paaltje pikken" noemen. Als je weet hoe groot een Marineschip is, dit was Hr.Ms. De Ruyter, F 806, met die grote (Kojak-)bol, dan gingen de golven daar over heen.

Bij aankomst bleek dat er veel beschadigd was. Relingen waren verdwenen, deuken in de scheepsromp door het beuken van de golven enzovoort. Ik vond het een prachtige ervaring en heb genoten van al dit natuurgeweld. Eng was het niet, want op zo'n schip voel je je wel veilig. Maar achteraf bleek dat de commandant een behoorlijk risico had genomen.

Op de site van Stormfoto's staan vele foto's van schepen in de storm en het beroemde "paaltje pikken"

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

Windhoos in december .

Bericht door Gerben KLU » 25 dec 2005 12:57

Gewonde en schade door windhoos in Neerbeek (17-12-05)

NEERBEEK - Een windhoos heeft zaterdagmiddag rond half vier grote schade aangericht in het Limburgse Neerbeek. Een vrouw raakte gewond door rondvliegende dakpannen. Zij is in een ziekenhuis opgenomen.
Ook werden van zo'n 27 huizen de daken vernield.
Windhozen komen zelden voor in deze tijd van het jaar.

(bron: Leeuwarder courant)

Gerben KLU
Moderator
Moderator
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:10

Windhoos Noordwijkerhout

Bericht door Gerben KLU » 22 mei 2006 09:37

Teletekst ma 22 mei
***************************************
Schade na windhoos Noordwijkerhout

` In Noordwijkerhout heeft een windhoos
iets na middernacht grote schade aangericht.Door
de krachtige wind viel een vrachtwagen
om en werd de voorpui van een bedrijf
geheel verwoest.Ook enkele huizen en
tientallen auto's liepen schade op.

De windhoos trof de Delfweg rond kwart
over twaalf.In het bedrijfspand waren
twee mensen aanwezig.Het bedrijf maakt
verpakkingsmateriaal.De politie
ontruimde het pand uit angst voor
instorting.Niemand raakte gewond.

De omvang van de schade wordt pas later
vanochtend duidelijk.De windhoos trof
de rand van een industriegebied waar
enkele huizen naast staan.
**************************************

Plaats reactie