Verslag Shelfcloud 19-08-2006

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Verslag Shelfcloud 19-08-2006

Bericht door SpeedyGJ » 23 jul 2007 15:14

Vrijdag 19 augustus 2006

Dag daarvoor kwam mijn zus en bleef hier een weekend slapen. Die dag gingen we al vroeg naar Leeuwarden, even lekker de stad in. Ondertussen zag ik allemaal wolken zich op bollen, mooi gezicht. Toen we op de bus moesten wachten zag ik allemaal wolken de lucht in schieten, vreemde was, dat er niks op de radar te zien viel. Toen we thuis kwamen heb ik gelijk de pc aangedaan, en zag op de radar een flinke bui opkomen. Ik bleef dit constant volgen, toen mijn zus zei dat het begon te rommelen ben ik even snel naar boven gerent, uit het dakraampje gaan kijken, en gelijk ware de ogen op die bui gericht. Eerst keek ik goed, en dacht, zag ik het goed of niet, ik had mijn twijfels, toen nog maar eens kijken en begon gewoon heel erg te twijfelen, en dacht bij me zelf: Ik kan wel niet gaan, maar dan ga ik flink spijt krijgen, keek nog 1 keer en op een 1 of andere manier wist ik het helemaal zeker! Aan het structuur te zien leek het erop dat een een shelf mijn kant op kwam. Ik ben naar beneden gestormd, en zei tegen mijn zus: Ben zo terug!!!!! Heb de camera en fiets gepakt en ben als een bloedje noodgang naar mijn favoriete fotoplek gegaan waar goed uitzicht is, toen ik die uitzicht voor me kreeg kon ik mijn ogen niet geloven, mijn eerste shelfcloud in een goeie richting waar prachtig te fotograveren valt! Heb de fiets tegen een boom aangezet en ben op verschillende plekken foto's gaan maken. Er stonden daar nog een paar jongens en meisjes te kijken daar die prachtige shelfcloud! Ik maar foto's maken, toen 1 van hun naar mij toe liep en vroegen of ik wist wat dit was wou ik daar wel graag antwoord op geven en ben met ze mee gegaan. Ik zo: Dit is nou een shelfcloud. Hun wisten totaal niet wat het was en heb het hun uitgelegt, even later begrepen ze het helemaal, ondertussen ook foto's lopen te maken natuurlijk. Op gegeven moment kwam het onweer redelijk snel dichtbij, zware donders waren te horen, ik zei tegen die jongens en meisjes dat ze niet te lang moeten blijven, het onweer was redelijk zwaar, en dat in een open gebied, daar moet je voor uitkijken. Hun vroegen zich af waarom: Ik zo: Onweer moet je niet onderschatten, het kan zomaar opkomen, en zomaar weer verdwijnen, het valt niet te voorspellen wanneer de bliksem komt. Ik heb mijn verhalen verteld wat ik vroeger allemaal heb mee gemaakt. Op gegeven moment knalde een bliksem op een KM of 2 in, en volgde vrijwel na een paar sec een flinke knal, maar voor hun was dat een kick, voor mij ook, maar ik heb het wel geleerd na vorig jaar toen de bliksem ineens op 50 meter verder voor me neer knalde. Ik zo: wist je wel dat de bliksem op een afstand van 5 km jullie al kan raken? en zeeeer zelden op kleine 20km afstand? toen ze dat horen gingen hun ook maar snel vandoor en bedankte mij voor de duidelijke uitleg, ik pakte mijn fiets en sprintte weg op weg naar huis. Eenmaal thuis gekomen ging ik nog even snel naar boven om nog een foto te maken, later naar beneden om alles te bekijken. Toen zijn we gaan eten in het donkere Dokkum waar het even goed regende en waaide en natuurlijk de onweer. Even later werd het weer rustiger en werd het tevens ook weer iets lichter. Die avond heb ik nog een aantal foto's op WeerWoord en FOK! gepost.

De bui van 18:30 gaf deze mooie shelf.
Afbeelding

Even wat ingezoomd:
Afbeelding

Foto's
In leeuwarden:
Afbeelding

Afbeelding

In Dokkum:
Uitzich naar buiten, zag ik het goed??
Afbeelding

Nog eens goed kijken:
Afbeelding
Jawel weg wezen! :D

Aankomst:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles explodeerde!
Afbeelding

Wat een genot was dit O+
Afbeelding

Afbeelding

Nee we gaan Dokkum niet uit! ;)
Afbeelding

Of toch wel, sssssst ;)
Afbeelding

Wat een prachtexemplaar!
Afbeelding

Ziet er leuk uit zo met al die boompjes :)
Afbeelding

Wie durft het shelfcloudwereld in te gaan? ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FLITS.............. KABOEM! Tijd om weg te gaan.
Thuis aangekomen snel nog een foto maken :)

Afbeelding
Uiteindelijk jammer dat ik niet tot het einde ben door gegaan, maar goed :)

Dat was het dan :) tot de volgende keer!
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Fred

Bericht door Fred » 23 jul 2007 23:02

Hoi GJ,

Mooi verslag. Jammer dat e.e.a. wat moeilijk te lezen is door de gigapictures. Je weet dat er hier naar een oplossing wordt gezocht ( je leverde nog een belangrijke bijdrage)!

Je hebt de mensen toch wel over jou site verteld? Denk dat je dan een aantal vaste leden scoort. mooi dat je de mensen hebt gewezen op het gevaar!!

Groet,
Fred

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 24 jul 2007 07:02

Fred, dat is al gebeurd.

Mooi verslagje GJ!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 24 jul 2007 12:26

Fred schreef:Hoi GJ,

Mooi verslag. Jammer dat e.e.a. wat moeilijk te lezen is door de gigapictures. Je weet dat er hier naar een oplossing wordt gezocht ( je leverde nog een belangrijke bijdrage)!

Je hebt de mensen toch wel over jou site verteld? Denk dat je dan een aantal vaste leden scoort. mooi dat je de mensen hebt gewezen op het gevaar!!

Groet,
Fred


Dank Fred, en excuus, nog steeds niet aan begonnen? Onee kon niet he :S
En toen had ik deze website's nog niet ;) want het was immers voorig jaar ;)
En ja, ik kan ze wel laten staan, maar boem is ho brrrr moet er niet aan denken.

En jij ook bedankt Martijn :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Plaats reactie