Chase Verslag / Dreigende luchten en shelfcloud (16-07-2007)

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Chase Verslag / Dreigende luchten en shelfcloud (16-07-2007)

Bericht door SpeedyGJ » 18 jul 2007 10:15

In de vroege morgen leek het erop dat er onweer aan zat te komen, helaas ging al het onweer eruit voor het mij bereikte, maar ik was zeker niet teleurgestelt aangezien ik wist dat we in de avond een volle laag kregen, dus heb ik mijn maat maar even geholpen met de verhuizing. Uiteindelijk hielde we rond etenstijd op en zijn we wat gaan eten, na het eten gingen we naar mijn huis, en op de radar stond ik verbaast te kijken, kwam het nou wel of niet mijn kant op, op gegeven moment gingen we rond 19:55 het huis uit om richting de weilanden te gaan, beter uitzicht kun je hier niet krijgen ;). Daar aangekomen zagen we mooie wolkenstructuur :) tijd om de camera erbij te pakken en foto's te gaan schieten! Na hier een kleine kwatier te hebben gestaan begon het ineens te druppelen, en besloten we naar de tunnel te gaan. Daar aangekomen werd het alweer minder en besloot ik mijn handwindmeter op te stellen, aan de hand hiervan kon ik ongeveer schatten hoever het nog was. Het waaide een beetje, maar het leek allemaal mee te vallen. De luchten zagen erg mooi maar behoorlijk dreigend uit, lange strepen en in de verte een soort vorm van een shelf, maar toen die dichter bij kwam leek het niks te zijn, maar ik gaf de moed niet op! Opeens zien we wat flitsen, even later ook zware rommels, heerlijk gevoel! Na flink aantal foto's van die wolken te hebben gemaakt kwam het feest pas echt op gang! Om 20:44, flinke flitsen en zware rommels te horen! Inmiddels waren een aantal kinderen bij gekomen om deze spektakel mee te maken, en toen maakte ik bekent dat er een shelfcloud ons kant op kwam! Ik pakte de camera en stelde deze op om dit op te nemen op video. Hoe sneller die ons kant op kwam, hoe harder het begon te waaien/onweren en ook meer begon te flitsen, ook kon je duidelijk die shelf zien, prachtig! Al was die van 2006 mooier. Anyway, het begon donkerder te worden en het begon al flink te spetteren, even later besloot ik mijn camera onder de tunnel te zetten, en later begon het goed te druppen en besloten we met ons 6en naar te tunnel te gaan, hier hebben we de shelfcloud over zien komen, leuk gezicht maar niet echt een super spektakel, wel nam de wind flink toe, al had ik dit wat heftiger verwacht. 1maal overgekomen begon het flink te regenen, maar echt hozen deed het nog niet. Het onweer was prachtig om te zien, en vooral die zware dreunen deden het goed bij mij! Even later besloten de kinderen maar weg te gaan, ze vroegen het wel, onweer was nog op redelijke afstand dus als ze snel waren zou er niet al te veel gebeuren. Kleine 10 min later begon het echt flink te flitsen en te donderen, sommige waren echt fors! Mijn camera stond te draaien en registreerde alles! Mijn maat liep naar voren, keek even naar de camera en kiek weer met zijn handen overelkaar naar de lucht, afwachten op een flits :) weer keek die naar de camera, ondertussen stond ik met mijn handwindmeter aan de andere kant van de tussen de wind op te meten, al gaf het niet al te goeie resultaten die ik wel had verwacht. Maar dan, een mega flits! Mijn maar schrok enorm, niet alleen hij, ook ik vernam de flits!
*Aandachtig keek hij naar de lucht, een enorme flits kwam te voorschijn, en dan zijn reactie:

WOWZES!
Daar!! Daar was het. (hij wees naar de plek waar de bliksem insloeg)

Mijn reactie:
Ik schrik me dood man!

Hij: Ooh nog 1!
Jezus, ik stond gewoon vlakbij! WOW!
Ik krijg gewoon kippelvel van, ik krijg trillingen door me heen, dit heb ik nog nooit eerder gehad, zo'n gevoel, NOOIT!

Ik:
Ik stond daar en zag een fel........

We waren de donder spontaan vergeten, opeens een enorme knal, zeker 1 van de zwaarste van die dag, en waarschijnlijk ook wel 1 van de zwaarste in mijn leven, of toch niet? Dat zal blijken ui de rest van deze verslag.

Reacties donder:
Mijn reactie: oeiiiiiiiiiiiii!!!!!!
Zijn: Die was zwaaaaaaaaaaaaar :D

Om dit terug te bekijken, het was geweldig!

Om everder te gaan:
Uiteindelijk begon het steeds meer te onweren en mijn maat werd later bang, ik heb hem geprobeerd over te halen om hier te blijven, want het hing letterlijk boven! Maar nee, hij wou echt weg. Met volle risico moesten we kleine 200 a 300 meter door een open veld fietsen, enige bescherming was een paar boompjes, maar met een metalen fiets, aluminium statief, camera etc etc, ik vond het maar niks. Uiteindelijk kwamen we in het park, maar ook hier wist ik me bij elke flits maar in te houden, thuis aangekomen was ik best wel opgelucht, even snel afgedroogd en toen de camera opgesteld in de kleine camera waar ik op 17 juli 2004 ook zat te filmen. Zo camera aan en lopen maar, deur dicht gedaan en zijn we achter gaan kijken. Om 22:11, en ongelooflijk felle flits, paar seconden later, giga knal erachter aan! Juist behoorlijke inslag. De knal van eerder die avond was nu 2X zo hard, tevens nu de 1 van de hardste knallen in mijn leven, en wat was dat genieten zeg geweldig! Inmiddels regende het flink door, maar later nam het steeds meer af en trok het onweer weg en ging mijn maat naar huis toe. Later nog geprobeerd om bliksemfoto's te maken op afstand, maar inmiddels volgende er weer een bui, echter geen onweer meer. Later nog paar felle flitsen gezien, maar toen was het over. Even later naar bed gegaan, en wat heb ik heerlijk geslapen!

Zo dat was het verslag, op naar de foto's!

Bij aankomst mooie luchten!
Afbeelding

Soms dreigend!
Afbeelding

Klein buitje!
Afbeelding

Nog meer leuke wolken :)
Afbeelding

Steeds dreigender situatie!
Afbeelding

Nog en aan de andere kant!
Afbeelding

Donkere luchten!
Afbeelding

Donkere kleine wolkjes!
Afbeelding

Grappige wolkjes :)
Afbeelding

Mooie luchten in de verte!
Afbeelding

In de weiland!
Afbeelding

Donkere onweerslucht komt ons kant op!
Afbeelding

Slierten!
Afbeelding

Golvende Structuur!
Afbeelding

Steeds meer zichtbaar, voorbode van een shelf? :)
Afbeelding

In de verte opkomende shelf!
Afbeelding

Nog meer golvende structuur.
Afbeelding

Steeds duidelijker!
Afbeelding

Maar ook steeds vager!
Afbeelding

No comments
Afbeelding

Het was echt genieten!
Afbeelding

Shelf op de achtergrond.
Afbeelding

De shelf wordt steeds duidelijker.
Afbeelding

Paar seconden later:
Afbeelding

Het was zeker geen kleine 1!
Afbeelding

Afbeelding

Zo mooi :)
Afbeelding

Op een 1 of andere manier werd er een verkeerde white balans ingesteld, stomme autobalans ook, volgende keer manual :)
Shelf + Rolwolk?
Afbeelding

Rolwolk?? vaagde uit.
Afbeelding

Op gegeven moment hele vreemde vladders boven de shelf, waarschijndelijk Kelvin Helmholtz.
Afbeelding

Steeds dichterbij komende shelf :)
Afbeelding

En de laatste foto:
Afbeelding

Daarma was het nog onmogelijk om nog een mooie duidelijke foto's te maken. Maar de video vervang-de dus de camera ;)

En dan nog een panorama :)
Afbeelding

Het valt soms niet mee om een mooie panorama te maken. Op de streep in het midden na, is deze toch vrij goed gelukt lijkt mij :)

Zo dat was het dan :) de video's komen later, deze moet ik nog even knippen/plakken om 1 video van te maken :)

Dit werd mede mogelijk gemaakt door:

Gerrit-Jan / SpeedyGJ
Afbeelding

Tony
Afbeelding
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

luckie
Full Member
Full Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2005 22:56

Bericht door luckie » 18 jul 2007 11:20

Wederom nice pics en een mooie verslag!!

MikeG

Bericht door MikeG » 18 jul 2007 15:26

Ah, SpeedyGJ in Tha house :wink:

Die heb ik al een tijdje niet meer gezien op het forum.

Maar je komt met een geweldig verslag met zeer mooie foto's weer tevoorschijn :lol: , het was plezierig lezen en de foto's die vullen het mooi aan.
Dit mag je van mij vaker doen :wink:

Groeten, Mike.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 18 jul 2007 15:32

Dank jullie 2 :)

En idd, door drukte kan ik niet op alle forums tegelijk zijn ;) maar dit wou ik jullie even niet onthouden :D
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 18 jul 2007 19:13

Filmpje 1:
We stonden op de heuvel, dreigende wolken kwamen over ons heen.

Filmpje 2:
Overzicht van de shelfcloud, op het laatste moment nog een bliksemstraal.

Filmpje 3:
De shelfcloud komt dichterbij, de kinderen waren nogal veel aan het praten helaas, maar goed.

Filmpje 4:
De kinderen zijn weg, eindelijk wat rustiger :) Op dit filmpje kijkt mijn maat dus naar de lucht, dikke flits en een behoorlijke schrik reactie! En dan de knal, hierbij moet je boxen even wat harder zetten ;)

Filmpje 5:
Thuis voor het ruit, camera op statief en wij zaten in een andere kamer, op deze manier probeer ik de video zo min mogelijk met stemmen te doen :) Een felle flits, 4sec later gevolgt door een enorme Amerikaanse knal! Heerlijk was dat.

Ik krijg aantal e-mails hoe het afgelopen is met mijn windmeter paal. Laat ik het zo zeggen: Ik maakte me niet eens druk om, en idd, je hoefde je niet druk te maken :)

Veel plezier :)
Het uitgebreide film samenvatting met alle flitsen en geouwehoer zal later komen :)

Klik hier om het filmpje te bekijken/downloaden.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 19 jul 2007 10:47

Hij moest nodig naar de kapper hé SpeedyGJ :P

Deze heb je hier dus ook neerzet, blijft heerlijk om het ook elders te kunnen zien! :D

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 19 jul 2007 20:04

Dank je ;) en idd ik ook hoor ;) :D volgende week even :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Plaats reactie