Verslag Zware Storm op 1-11-2006

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Verslag Zware Storm op 1-11-2006

Bericht door SpeedyGJ » 11 nov 2006 01:17

Dinsdag 31 october 2006
De dag begon vroeg, hupakee naar het werk, daar aan gekomen werke werke en tijdens de pauze even naar buiten kijken om te kijken hoe het met de wind stond. Die middag gingen we weer naar huis en het waaide al redelijk hard, echter nam dit spontaan in de avond gewoon weer af, maar toch bleef ik hoop houden. In de naavond nam de wind weer toe en dit keer zette het wel echt goed door...op weerwoord werdt al gauw gemeld dat er een weeralarm van kracht was, dat beloofd wat! Na volle spanning was het zover, de eerste rukwind tijdens de eerste bui gaf me al gauw het indruk dat het nog wel eens wat kon worden met de storm.

Woensdag 1 november 2006
Het is 00:00 uur, de wind waait behoorlijk, kracht 7 en met forse windstoten erbij, dit gaf bij het gevoel gelijk een windkracht 8 a 9.
1:00 de wind nam nog steeds toe en steeds meer dingen begonnen te bewegen, tijdens buien hoorde je overal dakpannen naar beneden vallen, dit waren overegens dakpannen die door een vroegere storm zijn losgeraakt.. toen er een flinke windstoot kwam hoorde ik gekrak, wist eerst niet wat het was maar al snel kwam ik erachter dat er een tak van onze boom is afgeknapt.
1:30, een enorme rukwind hoorde je in de verte aankomen, en voor je het wist was die bij je. Ik heb letterlijk de heletijd boven gestaan en achter gekeken vanuit mijn slaapkamer. Zo zat ik te kijken hoe onze bomen het vol hielden. 2 jaar terug was er een zomerstorm, op die avond maakte een rukwind van 70 km/h een einde aan een mooi volgroeide boom, deze brak letterlijk in 2en, we besloten toen alles maar kort te zagen voor er ongelukken gingen gebeuren. Maar deze keer hebben we het laten staan, eens kijken wat de bomen gingen doen.
2:00: Een bui passeerde, en de wind haalde enorm uit, er stond al een ruime 8, maar met die windstoten erbij werdt het al gauw een 9. En dit ging zo maar even door. Op het laast ging dit zo lang door dat ik bij me zelf had van: Is dit alles?
3:00.. het werdt even voor 5 min compleet stil. Ik zat mijn ogen uit te kijken...deed de raam open en je hoorde lichterlijk niks meer. Na 5 min wou ik de raam dicht doen..tot ik op gegeven moment wat hoorde in de verte.. het klonk al....nee kan niet....opeens zie ik in de verte lichterlijk een complete boom helemaal scheef hangen door de wind...al die wind schoot langs mij tot ik ineens achter mij enorme kabaal hoorde en besloot maar gauw de raam dicht te doen. Nog geen 5 sec later begon het te regenen, dat niet alleen, de wind werdt al maar feller en feller, bijzondere zeer zware windstoten, de bomen stonden lichterlijk scheef te buigen door de wind, ik had bij me zelf van: Nou nou, nog even en ze liggen straks als dominostenen om.....ik dacht gelijk aan een boom 100 meter verderop, deze staat al een aantal jaren behoorlijk scheef, ik dacht echt bij me zelf van: Die moet nu toch echt wel omliggen. (Dag later bleek dit niet het geval te zijn geweest, ongelovelijk gewoon!)
4:00: het werdt alleen nog maar erger, windstoten werden steeds gevaarlijker, een tent kleine 20 meter verop begaf het en schoot door een geweldige kracht de lucht in, wat er daarna is gebeurt, ik weet het niet. De bomen bij mij achter begonnen zo ver te buigen dat die ook begaf...dacht ik...niet dus....
Rond 4:30 leek het erop dat de bomen het begaven, het waaide zo verschrikkelijk hard, echt niet normaal. Op gegeven moment stond er een dikke 9, windstoten tot ruim 110 km/h, waarschijndelijk zelfs nog wel harder.
Rond 6 uur was het toppunt van alles...dit was dan ook 1 van de zwaarste momenten van de nacht. De helenacht ging het maar op en neer....waai waai ... even pauze en vervolgens de nieuwe laag....maar 6 uur was anders, het ging maar door en het ging jawel alleen nog maar harder tot er uiteindelijk naar mijn schatting dikke 9 a 10 heeft gestaan, windstoten die opliepen naar kracht 11...bijna 12, echt abnormaal gewoon! De wind kwam van voor, ik zat achter.. je hoorde lichterlijk die enorme windstoten tegen de huis aan rammen, net of je huis op punt stond weg te blazen, ongelovelijk gewoon, ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt! Tot mijn grote verbazing bleef de bomen gewoon staan op die afgeknapte tak na.
Daarna zakte de wind af, echter bleef het tot ruim in de middag onstuimig met windstoten.

Voor de foto's en video's, windkaarten, satellietbeelden etc verwijs ik jullie door naar mijn website.
Klik hier voor de info
Ruim 3 dagen bezig geweest, maar wel zeker de moeite waard geweest :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Plaats reactie