Rolwolk ten Oosten van Leeuwarden

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie
S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Rolwolk ten Oosten van Leeuwarden

Bericht door S. Roolvink » 19 aug 2006 19:01

Zojuist een paar foto's gemaakt van een bui met rolwolk ten oosten van Leeuwarden.

Foto1
Foto2
Foto3

Sietse Roolvink
Weerstation Leeuwarden
Laatst gewijzigd door S. Roolvink op 19 aug 2006 19:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 19 aug 2006 19:38

Mooie foto's Sietse. Geweldig met die dreigende lucht en dan die kleuren, echt onheilspellend! Een tien met een griffel!!! :lol:

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 20 aug 2006 12:25

Hier nog een tweetal websites met foto's van de rolwolk op zaterdag
19 augustus 2006:

Fotoboek Strandje.nl
Met dank aan Tjipke Tasma van http://www.strandje.nl
Fotoalbum Weerstation Dokkum
Met dank aan SpeedyGJ.

Dit alles is ook te bekijken op mijn weblog:
Weblog Weerstation Leeuwarden

Sietse Roolvink
Weerstation Leeuwarden
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 11 nov 2006 01:10

Mijn album staat er al tussen :D ik zal mijn verslagje even doen :)

Dag daarvoor kwam mijn zus en bleef hier een weekend slapen. Die dag gingen we al vroeg naar leeuwarden, even lekker de stad in. Later kwamen we thuis en zag op de radar een flinke bui opkomen. Toen mijn zus zei dat het begon te rommelen ben ik even uit het dakraampje gaan kijken, eerst keek ik goed, en dacht, zag ik het goed of niet, ik had mijn twijfels.

Zie foto

Maar toen begon ik gewoon heel erg te twijfelen, en dacht bij me zelf: Ik kan wel niet gaan, maar dan ga ik flink spijt krijgen, keek nog 1 keer en op een 1 of andere manier wist ik het helemaal zeker, ik ben naar beneden gestormt, zei tegen mijn zus: Ben zo terug!!!!! Heb de fiets gepakt en ben als een bloedje noodgang naar mijn fav fotoplek gegaan waar goed uitzicht is, toen ik die uitzicht voor me kreeg kon ik mijn ogen niet geloven, mijn eerste shelfcloud in een goeie richting waar prachtig te fotograveren valt! Heb de fiets tegen een boom aangezet en ben op verschillende plekken foto's gaan maken. Er stonden daar nog een paar jongens en meisjes te kijken daar die prachtige shelfcloud! Ze vroegen zich af wat dat in godsnaam was, ik zo: Dit is nou een shelfcloud!!!! Hun wisten totaal niet wat het was en heb het hun uitgelegt, even later begrepen ze het helemaal, ondertussen ook foto's lopen te maken natuurlijk. Op gegeven moment kwam het onweer redelijk snel dichtbij, ik zei tegen die jongens en meisjes dat ze niet te lang moeten blijven, het onweer was redelijk zwaar, en dat in een open gebied, daar moet je voor uitkijken. Op gegeven moment knalde een bliksem op een KM of 2 in, en volgde vrijwel na een paar sec een flinke knal, maar voor hun was dat een kick, voor mij ook, maar ik heb het wel geleerd na vorig jaar toen de bliksem ineens op 50 meter verder voor me neer knalde. Ik zo: wist je wel dat de bliksem op een afstand van 5 km jullie al kan raken? en zeeeer zelden op kleine 20km afstand? ;) toen ze dat horen gingen hun ook maar snel vandoor, ik pakte mijn fiets en sprinte weg opweg naar huis. Later nog een paar foto's uit het dakraam genomen, en toen zijn we gaan eten in het donkere Dokkum waar het even goed regende en waaide en natuurlijk de onweer :D Even later werdt het weer rustiger :)

Tot zover mijn verslag :) voor de overige foto's zie S. Roolvink's post :)

Edit Fred : Even een kleine aanpassing gedaan. Door de grootte van de foto liep het forum n.l. buiten de kaders.

Zeer mooie foto's overigens GJ. Bedankt!

Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Technolab
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jun 2005 07:26

Bericht door Technolab » 24 nov 2006 08:06

Geweldig die foto's...ik heb ook altijd die drang om het op de foto te willen zetten
Wie geen fouten maakt leert nix

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 24 nov 2006 16:07

Hallo, SpeedyGJ, als je wil mag je mij dit ook even in het kort uitleggen, ziet er geweldig uit maar wat het is?? iets met onweer maaaaar wat is die kreet:"Dit is nou een shelfcloud!!!! Hun wisten totaal niet wat het was en heb het hun uitgelegt " alvast bedankt (ben nog maar een leek op weer gebied) Groetjes, Joop. :wink:

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 24 nov 2006 18:05

Bedankt Technolab! :)

@ Joop: Kijk hier maar even

En website waar alles wordt uitgelegt over verschillende wolken, momenteel niet al te veel tijd om het uit te leggen, misschien later even ;)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 24 nov 2006 20:48

Hartelijk dank is prima zo, een mooie site , is nu geheel duidelijk! :lol:

Hurbo
New
New
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2006 09:12

Bericht door Hurbo » 11 dec 2006 09:33

Het ziet er (vooral de derde) erg angstaanjagend uit. Nu maar hopen dat we komend jaar weer zo'n mooie rolwolk met shelfcloud als op 17 juli 2004 krijgen.

Joop
Full Member
Full Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2006 15:07

Bericht door Joop » 11 dec 2006 22:19

Inmiddels een boekje van de Sint gekregen :lol: , staat van alles over bewolking in, dus we zijn wel even zoet.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 15 dec 2006 10:22

Heb een verslag online gezet van deze dag :)

Klik hier voor het verslag :)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 12 apr 2007 14:03

Indrukwekkende rolwolk hoor, is niet veel slechter dan die van 17-7-2004 die ik op foto's heb gezien, ik vind het nog steeds jammer dat ik die niet heb meegemaakt :wink:

Hans Nienhuis

Bericht door Hans Nienhuis » 08 mei 2007 09:00

Martijn schreef:Indrukwekkende rolwolk hoor, is niet veel slechter dan die van 17-7-2004 die ik op foto's heb gezien, ik vind het nog steeds jammer dat ik die niet heb meegemaakt :wink:


Ah, een lotgenoot. :roll:
Ik had die dag geen rolletje in mijn camera gestopt. Okay, ik heb 'm wel gezien, maar toch geeft een serie foto's een hoop meerwaarde. En die heb ik dus niet. De week erna heb ik direct een digitaal toestel aangesachaft.
Bah jakkes zeg ik heb nog steeds de balen van die dag. :evil:

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 08 mei 2007 13:13

Misschien krijgen we een herkansing dit jaar, het weer wordt steeds heftiger :wink:

In de trend van het weer lijkt een weerminimum en maximum te zitten, 1996 was een maximumbijv, 2004 zat ook hoog, 2007 kan ook wel weer eens hoog komen te zitten, denk maar aan al die onweerskansjes van de winter van 2007 die we gehad hebben in januari, februari en maart, de zomeronweerkansjes zijn in deze periode aanwezig

Hans Nienhuis

Bericht door Hans Nienhuis » 08 mei 2007 18:26

Martijn schreef:Misschien krijgen we een herkansing dit jaar, het weer wordt steeds heftiger :wink:


Reken maar.
Kijk maar eens wat mede-vwklid Johan Westra op de voorpagina van ons o zo mooie vwkweb heeft gezet... Die is van vandaag, dus stel je eens voor wat het zal worden als de buitentemperatuur nog eens 15ºC hoger is. :twisted:

Plaats reactie