Fikse kou in Rusland en Lapland (met weerkaartjes)

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. van den Berg
Full Member
Full Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2005 20:12

Fikse kou in Rusland en Lapland (met weerkaartjes)

Bericht door S. van den Berg » 17 jan 2006 21:31

Allereerst wil ik jullie meedelen dat ik komende zondag vertrek voor een week vakantie naar Salla. Salla is gelegen tegen de Russichische grens in Finland, kortom in Lapland. Ik ga er een aantal excusies maken met een sneeuwscooter, ijsvissen en veel wandelen in de vele sneeuw daar. Voor de liefhebbers volgt er in de eerste week van februari een uitgebreid verslag van deze reis. We hopen ook een glimp op te vangen van het poollicht, al is de kans door de geringe activiteit van de zon om het te zien niet erg groot, maar vele malen groter dan in Nederland.

De afgelopen weken waren niet erg koud in Lapland met temperaturen die overdag schommelden rond de -2 graden en incidenteel in de nacht daalden naar -15 graden. Vorige week is het kwik zelfs even net boven nul geweest, wat erg uitzonderlijk is voor dit gebied.

Afbeelding
De analyse van 11 januari, waar de koude lucht in geen velden en wegen te bekennen is.

Maar inmiddels is alles drastich veranderd. Door een krachtig hoog wat zich vanaf Nova Zembla uitbreidt is de afgelopen dagen de koude lucht in een rap tempo Rusland ingeblazen. Zo daalde 16 januari de temperatuur in Moskou van +1 graad in de morgen naar -24 in de avond. Kortom een extreme kouinval waar we de komende dagen nog veel over zullen horen in het nieuws.

Afbeelding
Kou-inval vanuit het noorden op 16 januari 2006. Inmiddels vriest het in een groot deel van Rusland 25 tot 30 graden.


De kou heeft zich vandaag verder uitgebreid en heeft ook het oosten van Finland bereikt. Ook daar zijn de temperaturen gedaald naar temperaturen rond de -20 graden. In Salla vriest het op het moment van schrijven 28 graden.

Afbeelding
Kou breidt zich uit, gaat deze lucht Nederland bereiken?

De prognoses voor Salla zien er niet slecht uit getuige onderstaand ensemble van de 2-meter temperatuur, ontwikkeld door een van mijn reisgezellen. Het blijft er in ieder geval iedere dag streng vriezen overdag, wel lijken de scherpe kantjes er aan het einde van de week wat vanaf te gaan, maar het blijft er compleet winters.

Afbeelding
Ensemble 2-meter temperatuur Salla (Finland), Bron: B. Lankamp/Weerwoord

Afbeelding
Verwachting voor het vliegveld waar we landen. Kuusamo

Kortom aan niets zal het ontbreken de komende week. Als de kou niet naar hier wil komen, dan moeten we er maar naar toe heh ;) ... Toch hoop ik dat, bij terugkomst op Schiphol 29 januari, we in een complete winterwereld belanden met veel vorst, zowel overdag als 's nachts. De modellen zijn het er nog lang niet over eens wat er gaat gebeuren.

Tip: Sla zoveel mogelijk weerkaarten op van verschillende modellen (en weerberichten in de krant) de komende dagen, misschien komt er wel een historische kou-inval eind volgende week ;). Het is toch leuk om deze over 5 jaar, als we weer eens een zachte winter hebben, ze nogeens te bekijken en te genieten ;)

Zo niet, kan je ze altijd nog weggooien.

Ik ga verder dromen nu... :D:D:D:D

Moi moi (Fins voor doei! trouwens ook Gronings...)

Groeten Sander

Nog even een actueel kaartje van Finland:

Afbeelding
Het weerstation voor het Lauwersmeergebied. Kijk ook eens rond op het forum van Meteo De Marne

http://www.meteodemarne.nl

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 17 jan 2006 23:03

Hoi Sander,

Geweldig man, we zullen aan je denken. Neem in ieder geval maar een Berenburgje mee, want die zul je daar nodig hebben, hahaha.

Fijne vakantie en tot ziens, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
S. van den Berg
Full Member
Full Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2005 20:12

Bericht door S. van den Berg » 19 jan 2006 20:34

Hee Dick,

Dank je! De scherpste kantjes gaan er het einde van deze week wat vanaf wat de temperatuur betreft, maar met -13 tot - 16 overdag is het natuurlijk heerlijk weer. Overigens zal het bij aankomst op het vliegveld in Kuusamo onder de -20 zijn, in combinatie met een 5 bft wind ligt de gevoelstemperatuur rond de -40 graden!!

De foto's volgen ;) :)

Groeten Sander
Het weerstation voor het Lauwersmeergebied. Kijk ook eens rond op het forum van Meteo De Marne

http://www.meteodemarne.nl

Plaats reactie