Worden de stormen in Noordwest Europa steeds zwaarder????

Bent u getuige van extreem weer (geweest) dan kunt u dat hier melden.
Plaats reactie

Stormen in Noordwest Europa beginnen steeds meer de vorm van een orkaan aan te nemen

Ja, klopt helemaal
1
11%
Stormen met de zwaarte van een orkaan komen maar eens in de zoveel tijd voor
7
78%
Nee zulke zware stormen komen hier niet voor
1
11%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
Thundermanneke
Full Member
Full Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2004 20:46

Worden de stormen in Noordwest Europa steeds zwaarder????

Bericht door Thundermanneke » 14 jan 2005 15:03

Zware stormen in Noordwest Europa!!!

De afgelopen week zijn er welgeteld twee (zware) stormen over het Noordwesten van Europa getrokken waarvan er een Nederland schampte. Die storm zorgde in ons land voor de nodige overlast en schade, en dan na te gaan dat dit nog geen eens de zwaarste storm is geweest. We hebben dus nog geluk gehad.

Een dag nadat de eerste storm had gezorgt voor 14 doden in Noordwest Europa diende de volgende zich al weer aan op de weerkaarten. Het lagedrukgebied ontwikkelde zich razendsnel en had een Noordwestelijke stroming. De depressie lag te Noordelijk om ons land aan te doen maar Engeland en Schotland zouden de volle laag krijgen.

Langs de Schotse noordkust was er plaatselijk 6 tot 8 uren lang sprake van een ruime windkracht 12 (gemiddelde windsnelheden van 117 km/uur of hoger). Voor zover bekend kwamen golven voor van 12 meter hoogte. De hoogste windsnelheden kwamen voor op een eilandje ca. 80 km ten noorden van de Schotse noordkust. Dit eilandje North Rona haalde vannacht om 00.00 uur Nederlandse tijd op 98 meter boven zee een 10 minuut gemiddelde windsnelheid van 94 knopen(!) met uitschieters in het uurvak van 2300-0000 uur van maximaal 116 knopen (resp. 174 en 215 km/uur). Van 19.00 uur tot 03.00 afgelopen nacht mat dit station (een ruime) windkracht 12. Tussen 20.00 en 02.00 uur werden elk uur windstoten van 100 knopen (185 km/uur) of meer gemeten.

Het lijkt wel alsof de stormen steeds meer de vorm van orkanen gaan aannemen alleen dan wel niet zo sterk als in Amerika maar ze beginnen te komen. Opwarming van de aarde??? Wie weet...

Afbeelding

To be a stormchaser, you have to be a mad man....Stormchasing rocks dude!!!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Re:

Bericht door dvdijk » 14 jan 2005 15:34

Het lijkt wel alsof de stormen steeds meer de vorm van orkanen gaan aannemen alleen dan wel niet zo sterk als in Amerika maar ze beginnen te komen. Opwarming van de aarde??? Wie weet...


Dit lijkt mij één reden, maar dat ze echt zwaarder worden dan in het verleden ? Nee, de mens vermenigvuldigd zich alsmaar en gaat bouwen in gebieden, die van nature altijd onderliepen, zoals nu in Azie met de tsunami. Nu bouwt men maar door met als gevolg meer menselijk lijden en veel materiele schade. Dan lijkt het alsof de stormen zwaarder worden, door al die ellende, maar eigenlijk is het altijd al zo geweest. Denk ook eens aan de ontbossing, die ook al wat ellende heeft veroorzaakt, zoals landverschuivingen en woestijnvorming. Uiteindelijk doen we het allemaal zelf, de homo sapiens !
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 14 jan 2005 18:35

Hoi Dick,

Je dwingt respect af met jou goede analyses, prachtige vorm van info die je ook in samenwerking met de bevriende 'amateurs' op de site plaatst. Het is moeilijk om iemand van jou caliber tegen te spreken. Dat is ook niet zozeer mijn doel. Toch denk ik er goed een te doen om e.e.a. ter discussie te stellen. Het is mij duidelijk dat het zeer stom is, als project-ontwikkelaars uiterwaarden vol gaan bouwen, dat is inderdaad vragen om ellende. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de aangegeven overbevolking van ons homo'sapiens. Maar het ontstaan van de beving kan ik niet in verband brengen met overbevolking, laatst las ik nog een verhaal dat er in de Caribian een vulkaan op instorten staat, wat als dit daadwerkelijk zou gebeuren een tsunami (...) van honderd meter hoogte ten gevolg zou hebben. De vreeselijke gebeurtenissen in Aziatische landen zouden t.g.v. een zeven meter hoge golf geweest zijn in gebieden die dit fenomeen nooit hebben gekend. Het kan m.i. voorkomen in alle gebieden welke liggen rond breukvlakken, totaal onvoorspelbaar. En dan voor de mensen die denken dat wij veilig zijn, er is altijd nog de mogeljkheid van het inslaan van een meteoriet, laten we hopen dat wat gebeurd is nooit meer zal gebeuren....................maja.

Bij dergelijke gebeurtenissn is het natuurlijk zo dat hoe meer mensen er zijn, hoe meer slachtoffers er vallen, maar dit is volgens mij in deze een gevolg en geen oorzaak.

Over het gevoel dat er meer en heviger wind-fenomenen in de regio zouden kunnen plaatsvinden door klimatologische veranderingen ; Michel, er veranderd iets. Heel veel mensen doen hun best om e.e.a. te begrijpen, goede zaak, maar de natuur is zo complex. Ik denk dat het nogwel meevalt, maar zoals Dick al zei is het niet eens tijd om ons werkelijk zorgen te maken? Ik ben toch wel bang dat hij hierin gelijk heeft. Ben geen jongen van geitenwol, maar slechts een oudere jongere.

Jeeemig de peemig

Groeten,
Fred
Laatst gewijzigd door Fred op 16 jan 2005 07:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Weerstation Enschede
Senior Member
Senior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 nov 2004 15:57

Tsunami

Bericht door Weerstation Enschede » 14 jan 2005 22:06

Hallo allemaal,

Na jullie verhalen te hebben gelezen denk ik dat er inderdaad wel de mogelijkheid aanwezig is dat dit door een stukje opwarming kan komen, maar Schotland wordt wel vaker getroffen door zware stormen, in het zeegebied tussen IJsland en Schotland komen eigelijk best wel vaak zware tot zeer zware stormen voor, alhoewel het wel frapant is dat Schotland in 4 dagen tijd wel 2 keer door een storm met orkaankracht is getroffen.
Ik heb de documantaire op Discovery Channel gezien waar ze het hadden over het afbreken van een vulkanisch eiland, dit was echter een van de Canarische eilanden en die zou in het slechtste geval een vloedgolf van zo'n 20 meter hoogte kunnen bereiken. Deze vloedgolf zou richting de oostkust van de VS gaan en daar zo'n 20km het land in kunnen gaan omdat de kuststrook daar zeer vlak is.
Hebben jullie trouwens het verhaal gelezen over die ijsberg die op Antartica waarschijnlijk tegen een landtong (ijstong) gaat botsen en deze landtong af laat breken? Ik heb het verhaal op mijn site geplaatst onder weer nieuws.

Groeten Jos

Fred

tsunami 100/20

Bericht door Fred » 15 jan 2005 00:38

Hoi Jos,

Tussen 100 en 20 zit een Giga verschil, verwoestingen zullen bij beide ongeloofelijk zijn, maar volgens mij is het verwoestend vermogen van een vloedgolf van 20 m veel kleiner dan 1/5 van hetgeen één van 100 m teweeg zou brengen, maar waar praat ik over met zulk geweld? Hoop dat dit alles niet zal plaats zal vinden, bedankt voor jou opmerking. De 100 m had ik echt gelezen hoor als ik de site nog kan vinden zal ik dat melden. Geloof echter in jou woorden, mede door het feit dat je de canarische noemt. Ik weet dat ik daarin fout zat. De golf zou idd de oostkust van de VS treffen. Sorry @ all


Bedankt voor het mooie verhaal over de pereodiek in het terugkeren van strenge winters op jou site.

Groeten, Fred

Gebruikersavatar
Thunderknight
Member
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2004 22:28

Bericht door Thunderknight » 22 jan 2005 08:58

Hallo Allen,

Ik voel me geroepen om hier wat aan toe te voegen.
Het is opmerkelijk dat buiten de normale omstandigheden, zich weersituaties voordoen die de suggestie wekken dat het steeds zwaarder word.
In een ander onderwerp, weet ff niet welk.
Geef ik aan dat het klimaat erg grillig is, kijk maar eens naar de historie van het nederlandse klimaat.

Uit de jaarringen van de bomen in nederland, is gebleken dat er seizoenen zijn met weinig en veel groei.
Dit was te herleiden aan het klimaat, minder groei betekende veel kou en weinig regen.
Veel groei in een jaarring betekende voldoende regen en een normale tot boven gemiddelde temperaturen.

Neem nu de kleine ijstijd in de 16de of 17de eeuw, weet ff niet precies welke eeuw, maar doet er niet toe.
Er zijn een paar beroemde schilders die zulke oer hollandse taferelen hebben vastgelegd voor het nageslacht.

Feit is dat we ook jaren van extreme warmte hebben gehad.
1947 kan ik zo opnoemen maar verder terug in het verleden vast ook.
Een bericht dat ik eens heb gelezen over de hoogte van het maaswater in maastricht. Meldde dat men sinds jaren weer eens te voet de maas kon oversteken.

Maar goed, ik wil hier geen heftige discussie opgang brengen.
Puur even ventileren wat er in mijn hoofd allemaal meespeeld als men het heeft over het klimaat waar wij ons hobby van gemaakt hebben.

Er spelen zo veel factoren mee die allemaal wel iets bijdragen aan het hele plaatje dat we weer noemen.
Mens en dier dragen de gevolgen.

Tijdens het typen van dit bericht, las mijn collega mee overmijn schouder.
Een verhitte discussie was het gevolg.

Hahahahahahaha, zelfs nu al is er toch een discussie ontstaan.

Ik zie wel wat de reactie hierop zal zijn.
O ja voordat ik het vergeet, ALLE BERICHTEN OVER DIT ONDERWERP DIE HIER AL STAAN , ZIJN ALLE STUK VOOR STUK GOEIE STUKKEN.

Hier smul ik van.

met vriendelijke groet Helmut.
Een dreigend gerommel, steeds luider, natuur wordt opeens stil.
De wind trekt aan, het word iets kil.
Het gerommel zwelt aan, het geflits neemt toe.
De smaragd groene lucht.....I'am in heaven.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Re:

Bericht door dvdijk » 22 jan 2005 09:42

Uit de jaarringen van de bomen in nederland, is gebleken dat er seizoenen zijn met weinig en veel groei.
Dit was te herleiden aan het klimaat, minder groei betekende veel kou en weinig regen.
Veel groei in een jaarring betekende voldoende regen en een normale tot boven gemiddelde temperaturen.


Ben het helemaal met je eens, maar de langzame verwarming van de aarde is wetenschappelijk bewezen en de signalen zijn er, zoals smeltende gletsjers, poolkappen enzovoort. Langzaam maar zeker veranderd het "global climat", en volgens mij kunnen wij de gevolgen daarvan nauwelijks overzien.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 22 jan 2005 15:00

Nou :shock: Helmut,

Jij durft zeg! ............'t is dat je niet Sietse bent, want anders had ik je even van Jetje gegeven...... :P LOL

Kan je weer met jou collega door één deur???

Er is niets mis met een goede discussie kan erg leuk zijn en dat is toch waar we voor op het forum zijn? Voorwaarde voor een goede discussie is mijns inziens wel de aanwezigheid van wederzijds respect, ondanks de meningsverschillen, en dat is hier wel aanwezig.

Aan de discussie heb ik op het moment niets (meer) toe te voegen. Behalve dan misschien dat we net een pereode ( zeven jaarlijkse cyclus ) van hoge zonneactiviteit achter de rug hebben, maar of een rustiger pereode voldoende zal zijn om de toch wel ver weggesmolten ijsmassa's weer te laten aangroeien betwijfel ik ten zeerste, sterker nog denk wel beter te weten.

Zij er nog meer meningen over het al dan niet toenemen van tropiche stormen, orkanen e.d. en de oorzaken daarvan?

Groeten,
Fred

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 22 jan 2005 16:51

Jij durft zeg! ............'t is dat je niet Sietse bent, want anders had ik je even van Jetje gegeven...... LOL


Huh?

Edit Fred : :lol: Grapje naar aanleiding van spottersplek.nl!! 8)

Sietse.
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
Thunderknight
Member
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2004 22:28

Bericht door Thunderknight » 26 jan 2005 21:06

Hoi.

Ik ben iemand die als die twijfel heeft aan iets, gaat graven en spitten in alles wat er met het onderwerp te maken heeft.
Na een paar avonden het web te hebben leeg gelezen, kan ik alleen maar zeggen. dat ik mijn menig moet gaan bijstellen.

Even nog wat meer hierover lezen en het komt wel goed met mij,Hahaha.
Hihihi,
8) Geheel mijn mening ook, van dat wederzijdse respect :) .

En ja :wink: , ik kan goed overweg met mijn collega, we zien beide dat we door een gezonde discussie , nieuwe invalswegen en inzichten kunnen krijgen.

Mit freundliche groeten Helmut.
Een dreigend gerommel, steeds luider, natuur wordt opeens stil.
De wind trekt aan, het word iets kil.
Het gerommel zwelt aan, het geflits neemt toe.
De smaragd groene lucht.....I'am in heaven.

Plaats reactie