Vragen over installeren meetpunten?

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Sheltieman
Full Member
Full Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 nov 2004 15:22

Vragen over installeren meetpunten?

Bericht door Sheltieman » 02 dec 2004 20:22

Hallo,

Ik heb net mijn LaCrosse WS 2305 ontvangen, maar nu heb ik even een vraagje over het plaatsen van de regenmeter en de gecombineerde thermo/hygrometer.
In het boekje staat dat je de regenmeter het beste op 1 meter van de grond kunt plaatsen, is dit nodig opf kan hij ook ergens anders i.v.m. de lengte van de kabels?
De thermometer moet op een beschutte plaats, onder een afdak, maakt het uit welke kant van het huis, noord, oost of zo?

Alvast bedankt,


Sheltieman
Terschelling

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

La Crosse

Bericht door dvdijk » 02 dec 2004 20:51

Hoi Sheltie,

Ik zat met hetzelfde probleem. De thermo-hygrometer kun je het beste hangen aan de noordzijde van je huis, op een dusdanige manier dat de zon er nooit rechtstreeks op kan schijnen. Anders wordt het wel erg heet, volgens de thermometer. Vandaar dat je hem dan ook het beste onder een dakrand kunt hangen (schaduw) en beschut tegen de regen.

De regenmeter staat bij mij op een plat dak, hoogte ongeveer 2.50 meter en zo ver mogelijk van het huis weg en zodanig dat de wind niet teveel regen wegneemt. Voor de zekerheid gebruik ik nog wel een "oude" traditionele regenmeter om de waardes te vergelijken. Zit er een constante in een eventuele afwijking dan kun je dat met je software aanpassen.

E.e.a. heb ik zo gedaan dat ik de maximale lengte van de kabels heb benut want denk eraan, alle kabels moeten worden aangesloten op de thermo-hygrometer en vandaaruit naar je station. Uit het station gaat dan weer een kabel naar je pc, dus dat station niet te ver van je pc plaatsen.

Bij "stationgegevens" kun je foto's zien hoe ik het gedaan heb.

Succes en als je verder nog wat moet weten, laat je het maar horen.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Sheltieman
Full Member
Full Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 nov 2004 15:22

Bericht door Sheltieman » 03 dec 2004 07:34

Bedankt Dick,

Ik zag trouwens dat je de kabels tot 10 meter mag verlengen dus moet het goedkomen.

Groeten,

Sheltieman.

eppie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 nov 2005 03:33

Bericht door eppie » 18 nov 2005 03:35

Goede morgen? [Voor mij iig wel :D ]. Ik heb als nieuwkomer in het weer gebeuren ook een vraag over de plaatsing van de thermo/hygro [behorend bij de WS 3600, maar dat terzijde]. IK heb altijd gedacht dat de thermometer vrij moest hangen om de juiste temperatuur te meten en nu lees ik hier dat iedereen hem aan de muur hangt op de noordzijde [moet ik weer het dak op :cry: ] Krijgt de thermometer dan niet te maken met uitstraling van de muur hetzij kou of warme uitstraling? en is een 'beschutte temperatuur' wel de juiste? Tevens dacht ik dat het manteltje van de thermo/hygro voldoende beschutting gaf tegen de zon. Wie maakt mij wijzer?

ps meer vragen heb ik in andere topics gesteld.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 18 nov 2005 06:20

Hoi Eppie,

Ja klopt. Daar heb je dus wel last van. Maar dan wordt er wel geinstalleerd volgens de regels van de fabrikant. Om deze problemen te voorkomen hebben de meeste mensen dan ook een ventilator gebouwd. Of zijn overgestapt op een ander systeem, zoals ikzelf.
Zie ook de volgende topic: http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=WSK&t=228807&sid=aeb9987b64fcb2bf15c0c6ab6aef2a56

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Plaats reactie