Luchtdruk op zeeniveau

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Luchtdruk op zeeniveau

Bericht door Inferno FS » 23 jul 2007 08:46

Ik zit met een aantal praktische vragen iedereen.

Hoewel ik het weerstation nog moet aanschaffen, heb ik de handleiding al eens doorbladerd. Vooral om praktische informatie te vinden ivm het plaatsen van het weerstation en ook de frequentie van de draadloze sensoren.

Ten eerste, heb ik gelezen dat er bij het instaleren van het weerstation, de luchtdruk op zeeniveau moet worden ingevoerd. Ik woon bijna een uur rijden van de Belgische kust... Hoe kom ik de actuele luchtdruk op zeeniveau te weten?

Ten tweede, de frequentie van de sensoren = 433.93 Mhz
De frequentie van onze draadloze thermostaten (zoneregeling) = 433.92 MHz
>> als je het mij vraagt gaat dat voor problemen zorgen.
Kunnen jullie even jullie gedacht posten aub.

Thanks
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

MikeG

Bericht door MikeG » 23 jul 2007 13:34

Heeey,

Hmmmm, grappig om te lezen dat je het weerstation nog niet heb maar al wel de handleiding heb doorgelezen :wink:

De luchtdruk op zeeniveau is 1013 hectoPascal (hPa), bij elke 8 meter die je omhooggaat wordt de luchtdruk dan 1 Hpa minder.
Je kan het een beetje vergelijken met de hoogte die je soms voor dingen moet opgeven, tsja dan kan je denken oke, ik woon op 40 meter hoogte maar waarvandaan meet ik dan, dan ga je er ook vanuit dat zeeniveau 0 meter is, en in dit geval is de zee 1000 hectoPascal (hPa).

Die freq. is vervelend, ik ben radiozendamateur en mag ook op die 433 Mhz uitkomen, zelfs van 430 Mhz tot 440 Mhz, die 433 daar zit heel veel draadloze "troep", bv garagedeuren, koptelefoons en weet ik veel wat nog meer draadloze bende, dusja de kans bestaat dat je weerstation daar een probleem mee kan krijgen zo af en toe, maar dat zou je dan even moeten testen een weekje ofzo.

Dit was zo een beetje mijn gedachte :wink: , misschien heb je er iets aan...

Groeten, Mike.
Laatst gewijzigd door MikeG op 23 jul 2007 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 23 jul 2007 13:40

Thanks Mike

Dan zal ik wel eens even uitrekenen hoeveel de luchtdruk op zeeniveau bedraagd.

Ik vind het een beetje 'klote', het probleem met die frequenties. Wat moet ik doen als er zodanig veel storing veroorzaakt wordt?

Het weerstation kan de zoneregeling in de war brengen in vice versa...

Wat doe je daar nu aan?

>> een weerstation zoeken met sensoren die via kabels verbonden zijn?
Dat is niet zo praktisch lijkt mij

Ik sta open voor suggesties.
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 23 jul 2007 15:18

Ik weet niet welke weerstation je op het oog hebt, was misschien handig om dit erbij te vermelden.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 23 jul 2007 15:26

SpeedyGJ schreef:Ik weet niet welke weerstation je op het oog hebt, was misschien handig om dit erbij te vermelden.


Het weerstation noemt Nexus van TFA maar ik heb het ook al onder andere namen terug gevonden. Te koop bij de weershop ...
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

MikeG

Bericht door MikeG » 23 jul 2007 16:14

Dan zal ik wel eens even uitrekenen hoeveel de luchtdruk op zeeniveau bedraagd.

De luchtdruk op zeeniveau is 1013 hectoPascal (hPa)

Maar kan de weershop jou niet meer vertellen dan over dat weerstation?, en dan bedoel ik dus de eventuele storingen die kunnen optreden, hun zullen vast wel ervaringen hebben met andere kopers.

Ik weet ook niet of je in een drukke stad woont ofzo of dat je ergens in en rustige omgeving woond, dus minder kans op storingen.

Even OFFtopic :oops: : Wel grappig om te vertelen is dat de Mc. Donalds dus ook met hun communicatie in die 433 Mhz zit, ik heb dat wel eens zitten te beluisteren, :lol: , krijg je alle bestellingen te horen bij een drive-in, dat gaat namelijk draadloos, maarja ik heb dus een zendlicentie en een Primaire status op de 433 Mhz, dus ik heb wel eens een verbinding gedraaid vanuit de auto met een andere amateur thuis, en dat vond het meissie niet zo leuk, tsja, wij hebben dus ook geprobeert uit te leggen dat ze maar aan haar baas moet vragen of hij gewoon iets meer geld wil uitgeven en dus op een zeg maar niet gratis frequentie dan kan uitkomen, want die 433 Mhz is dus vrijgegeven.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat het een wirwar van signalen is op die freq., dit wil natuurlijk niet zeggen dat je dan ook maar gelijk "last" heb van die singnalen met bv een weerstation.
Dat kan je alleen maar weten als hij bij jou thuis staat.
Laatst gewijzigd door MikeG op 23 jul 2007 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 23 jul 2007 16:41

Aaah ok dus de luchtdruk op zeeniveau is constant 1013 hPa. Ik dacht dat, dat ook varieerde. Maar des te beter.

Geen reken werk :oops:

Ik zal eens contact op nemen met de weershop

Bedankt
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 23 jul 2007 19:36

OK

De schoorsteen dan maar. Is wel best hoog. Hopelijk niet te hoog voor de ladder

Dat gras is helemaal geen gras. Eerder een stukje onbewerkt wei land

8)

De oppervlakte aan 'gras' is nog geen vierde van wat de tuin beslaat maar vooraan (dichts bij het huis) lijkt me het best. Achteraan staan de bomen nog een pak dichter dan de bomen die op deze foto's te zien zijn.

Bedankt voor tips en uitleg :idea:
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

MikeG

Bericht door MikeG » 23 jul 2007 19:55

Inferno FS schreef:OK

De schoorsteen dan maar. Is wel best hoog. Hopelijk niet te hoog voor de ladder

Dat gras is helemaal geen gras. Eerder een stukje onbewerkt wei land

8)

De oppervlakte aan 'gras' is nog geen vierde van wat de tuin beslaat maar vooraan (dichts bij het huis) lijkt me het best. Achteraan staan de bomen nog een pak dichter dan de bomen die op deze foto's te zien zijn.

Bedankt voor tips en uitleg :idea:

Edit MikeG:
Jongens over het plaatsen van het weerstation even hier verdergaan :
http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=WSK&t=766753&highlight=
ik heb het even opgesplitst, we dwaalden een beetje af :wink:

Fred

Bericht door Fred » 24 jul 2007 00:51

Volgens mij is het niet zo dat de luchtdruk op zeeniveau standaard te stellen is op 1013 hPa, dit veranderd mee met de luchtdruksinvloeden (hoge- en lagedruk gebieden). Verder is het zo dat de omrekening die Mike aangaf wel klopt. Heb de wijsheid niet in pacht, maar vertaalde het altijd zo dat de luchtdruk op zeeniveau de absolute was en de luchtdruk op andere niveau's daaraan gerelateerd was (relatieve luchtdruk). Daarom is het wellicht zo dat men op een weerstation de relatieve luchtdruk kan corrigeren naar zeeniveau. Vind wel dat daar nu eens duidelijkheid over moet ontstaan, want ik zie aan mijn betoog nog duidelijke onvolkomenheden. Leuk discussiepunt toch?

Gebruikersavatar
Inferno FS
Senior Member
Senior Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:27

Bericht door Inferno FS » 24 jul 2007 08:50

Wat jij zegt Fred was ook mijne eerste gedachte.

Dus wat jij zegt is, dat als ik hier bv 1000 hPa meet en ik woon 8 m boven zeeniveau, ik het dan moet omrekenen met de verhouding die Mike vermelde
Wat dan 1001 als uitkomst geeft voor de luchtdruk op zeeniveau

Correct of niet

:?: :?:
Look up and marvel
The Cloud Appreciation Society

Nikon D60

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 24 jul 2007 09:47

Tja,

Ik woon ook 4 meter boven zeeniveau, en mn weerstation staat 10meter hoog op het dak, dat is dus 14 meter, maar ik merk geen verschil in luchtdruk, ik klop ong met knmi stations zoals Schiphol en Den Helder, (woon namelijk in Alkmaar ;)) Maar ik merk in princiepe geen verschil, ik zou hem wel laten instellen zoals die is bij een knmi weerstation in de buurt, dan zit je altijd goed!


Zafert

MikeG

Bericht door MikeG » 24 jul 2007 10:51

Hmm, ga maar eens Googelen met de woorden "luchtdruk zeeniveau", de Knmi geeft een luchtdruk aan van 1000 hPa, en andere sites weer 1013 hPa, dusja, schiet mij maar lek :?

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 24 jul 2007 10:53

@ MikeG


Dit probleem merkte ik gister ook al op, heb geen flauw idee meer, maar in een boekje van mij vorige weerstation stond 1013hPa in het boekje, en als ikj hem opstarte, stond ie ook op 1013hPa, omdat dat de standaard was... maarja, het knmi geeft idd 1000 hPa aan.. iene miene mutte :oops:

Fred

Bericht door Fred » 24 jul 2007 16:40

De discussie brand los, als ik alles zou weten zou ik dat natuurlijk direct vertellen, maar helaas. Overigens Inferno FS, de luchtdruk neemt af naar mate de hoogte toeneemt dus er gaat nog iets mis met de omrekening of redenatie. Het zou b.v. ook zo kunnen zijn dat de luchtdruk gemeten door welk station de absolute is en deze dan omgerekend kan worden naar zeeniveo (de relatieve) Dan klopt het wel. Geloof dat ik in het vereden aleens door de master op de vingers ben getikt over een misvatting betreffende de abs- en rel-luchtdruk.

Verdulleme nu wil ik het weten ook :wink:

Er was eens iemand die stelde : 'alles is relatief' die man heb ik nooit begrepen E=mc(square)

Aanvullig Die ...stein kwam net langs en zei dat het allemaal wel klopte, 1000 hPa op 8 meter en 1001 hPa op zeeniveau. Ik zeg nog dat zei ik, hij schudde zijn hoofd en verdween.

Plaats reactie