Cresta WXR815

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
jengelsm
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2007 12:30

Cresta WXR815

Bericht door jengelsm » 13 jun 2007 13:39

Graag wil ik U allen deelgenoot maken van mijn ervaringen met de Cresta WXR815. Interessant model omdat deze geleverd wordt inclusief UV sensor. Daarnaast is de prijs ook interessant. Ik ben een beginnende geinteresseerde in het weer (zelfs "amateur" vindt ik een te hoge kwalificatie? met affiniteit voor technologie en automatisering.
Het begon goed. Toen ik de dicht geplakte doos opende ontbrak de handleiding, CD, usb kabel voeding en temperatuur sensor, wellicht meer, maar dat heb ik maar niet meer nagekeken. De levernacier ruilde direct om voor wel compleet gevulde doos. Gisteren dus maar begonnen om de boel te installeren. De handleiding is echt bagger..... Onduidelijk, weinig illustraties om e.e.a. te verduidelijken.
Voordat je weet waar de batterijen van de sensoren in moesten had ik de halve boel gesloopt. Bleek dat er al batterijen inzaten. Wel zat er een heel klein stukje plastic tussen de batterijen en de kontaktpunten in de batterijhouder. Kwam ik achter toen ik een batterij wilde vervangen omdat ik dacht dat ie leeg was......
Temperatuur sensor: geen bijzonderheden te melden. UV sensor: idem.
Regensensor: het heveltje was met een stukje tape vast gezet. Nergens staat dat je dit moet losmaken. Toch maar gedaan.....
De windmeter: de cups monteren is opzich geen punt, maar voor ik in de gaten had dat je die met een miniscuul (meegeleverd) sleuteltje kon vastzetten was toch al weer even bezig. De windrichting instellen is een heel apart gebeuren. In het batterijvak van de windmeter is een klein gaatje waar je met een pinnetje de windrichting kan resetten nadat je de vaan op het noorden hebt gericht. (ik beschik over een hele goeie GPS met kompas dus dat was niet het probleem). Volgens het handboekje is de ideale plaats aan een mast 10m boven het maaiveld. Hoe je dan dat ding redelijk nauwkeurig wilt gaan instellen met de vaan op het noorden? en dat moet bij elke batterij wissel. In mijn jeugd kwam ik er al vroeg achter dat acrobatiek niets voor mij is..... Wellicht is dit een 2e kans voor een heel andere carriere.
De handleiding verteld wel hoe je e.e.a. moet instellen, maar wat meer achtergrond informatie b.v. over het hoe en waarom van het instellen van het zee-niveau of het kunnen instellen van de luchtdruk ontbreekt.

De CD met de software oogde redelijk amateuristisch, het leek wel een "doe het zelf dingetje" van gedateerde inkjet printer. Gedateerd was de software ook: versie 1.0. Bovendien werd als type genoemd TE923.
Na googlen kwam ik er achter dat de Crestas WXR815 het zlefde is als de Mebus TE923, de honeywell TE923W, de IROX pro en mogelijk ook de Nexus USB. Ik heb de proef op de som genomen en tot op heden werkt de software van IROX pro versie 1.3 foutloos.

Maar, ik ben niet ontevreden. Het spul werkt verder prima en met de nauwkeurigheid is op het eerste oog tot op heden niets mis. Hoe het over pak 'm beet een jaar werkt zou ik niet weten. 't is natuurlijk veel goedkoper dan Davis en zal ik terug zien in de duurzaamheid en mogelijk ook de betrouwbaarheid.

Als ik weer wat ervaringen rijker ben dan laat ik weer wat van mij horen!

Jaap

MikeG

Bericht door MikeG » 13 jun 2007 15:15

Hoi Jaap,

Een mooi verslag, jammer dat het niet zo positief is, zou jij misschien willen vertellen wat nou de prijs is voor dat weerstation? en weet jij misschien nog site's die zijn gemaakt met die software die jij nu gebruikt?, de IROX pro v1.3 toch?

Als de prijs nou een heel stuk lager is dan de VP2 dan vind ik een slechte handleiding nog wel te pruimen, ergens moet er dan toch op bezuinigd worden. En als er dan ook nog veel gegevens online gezet kunnen worden ja dan is het weerstation zo slecht nog niet.

Wel een goeie service van de winkel waar je hem heb gekocht om een andere doos mee te geven waar wel alles in zit.

jengelsm
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2007 12:30

Bericht door jengelsm » 13 jun 2007 15:54

De toon was niet zo positief, maar ik ben tot op heden wel tevreden met het ding. Kosten: nog geen e240. Dus inderdaad er moet ergens bespaard worden. In de handleiding stond niets over de software. Ik kan iedereen die nhiet veel geld wil kwijt zijn dit ding aanraden!
Link naar irox: http://www.irox.ch

Fred

Bericht door Fred » 13 jun 2007 19:03

Hoi Jaap,

De algemene toon was idd wel wat negatief (terecht m.i.), maar het slot was toch zeer positief. Door chronisch tijdsgebrek kan ik het naar mijzelf niet verkopen dat een duur WS de investering rechtvaardigd (zeker met mijn regelmatige aanwezigheid op deze site en twee online weerstations in Zoetermeer) , vind het dus wel een overweging waard om tot aanschaf van dit apparaat over te gaan. Ziet er toch wel goed uit! Stond vandaag nog met de WS160x en WS3600 in de handen, maar durf dat gezien de ervaring met de WS 2300 niet aan! Hoop dat je jou belofte om ons op de hoogte te houden van jou ervaringen nakomt, ben zeer benieuwd n.l.

B.v.d.
Fred

Dirk
Junior Member
Junior Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:02

WXR-815

Bericht door Dirk » 21 jun 2007 19:10

Ik heb er vandaag ook een wxr-815 gekocht.
Ik ben alles nog aan het bestuderen.
De handleiding vertelt weinig over de buiten sensoren.
Het kwartje begint echter te vallen
Als het een en ander staat laat ik weer wat van me horen.
By the way, de achtergrond verlichting van het basisstation is rood.
Op de afbeeldingen op het internet zijn ze altijd blauw.
Kan iemand zeggen of de rode verlichting normaal is?
of is deze ook om te schakelen naar blauw ?

Dirk
Junior Member
Junior Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:02

Bericht door Dirk » 21 jun 2007 19:12

P.S> Ben ik nog vergeten, bij de ANWB is hij in de aanbieding voor 99 euro inclusief verzendkosten

Marijke

Bericht door Marijke » 21 jun 2007 19:20

Hallo Dirk,

Welkom op het forum!

Leuk dat je ons verteld van je nieuw aangeschafde weerstation.
Je zou inderdaad zeggen dat de verlichting dan ook blauw moet zijn, maar ik kan je daar geen antwoord opgeven. Je zal vast wat horen van de andere leden!

Groeten Marijke

Dirk
Junior Member
Junior Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:02

Bericht door Dirk » 26 jun 2007 19:15

Hallo Marijke,

Bedankt voor je reactie
Heb hem inmiddels draaien, inderdaad een heel gedoe maar nu werkt het allemaal perfect.
Zelfs wanneer de sensors zo'n dertig meter van het basisstation staan en door twee muren moeten, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt met goedkopere stations.
Ik heb inmiddels ook de afstandsbediening besteld, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker (gebruikers vriendelijker).
Dus na de eerste dagen ben ik er erg tevreden mee

MikeG

Bericht door MikeG » 26 jun 2007 19:37

Hoi Dirk,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanschaf van je weerstation.

Groeten, Mike.

Dirk
Junior Member
Junior Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:02

Bericht door Dirk » 29 jun 2007 16:12

Hallo Mike,

Dank voor je reactie,
Ik ben nog steed op zoek naar de afstandsbediening voor de WXR815.
Al bij verschillende zaken besteld maar ze kunnen de eerste twee maand niet leveren.
Iemand anders een idee hoe ik aan de afstandsbediening WC815 zou kunnen geraken.
Ben benieuwd,

Groeten, Dirk

brabantzuidoost
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2007 10:26

Bericht door brabantzuidoost » 12 aug 2007 10:38

Hallo allemaal,

Ik kan hier ook wel een aantal antwoorden geven.
Voor mijn a.s. verjaardag 4 september heb ik ook een weerstation uitgezocht. Mijn vriendin had deze besteld maar moest dus binnen 7 dagen uitgeprobeerd worden om de werking te controleren i.v.m. het recht op terugstuur garantie.

Zo als ik begrepen heb uit uren surfen op het internet is IROX de officiele fabrikant van dit produkt, het wordt echter ook uitgebracht onder de merken Cresta, Honeywell, TFA Nexus en wie weet waar nog meer.

Wanneer de de IROX koopt dan zit er meteen een afstandbediening bij.
Ik moet toegeven de gebruiksaanwijzing is zeer matig. Gelukkig zijn er meerdere merken met dit produkt en deze hebben wel de moeite genomen voor een degelijke gebruiksaanwijzing. Zie hier honeywell met zeer uitgebreide gegevens hoe je de sensoren in elkaar moet zetten: http://www.honeywellweatherstations.com/Manuals/TE923W-ENG.pdf.

Verder is mij opgevallen dat IROX het produkt uitgeeft met blauwe achtergrondverlichting en Cresta met Amber(Oranje).

Het pakket werkte goed voor die tijd dat ik het uit mocht proberen. Oftewel het weerstation zit nu weer in de originele doos en mag over 3 weken pas uitgepakt worden.

Ik hou het forum in de gaten voor mogelijke tips en enventuele andere vragen.

Groeten Rob

MikeG

Bericht door MikeG » 12 aug 2007 13:41

Hoi Rob,

Welkom op het forum.
Je heb denk voor de gebruikers en de komende gebruikers een waardevolle aanvulling gegeven.
Wel jammer dat je nog 3 weken moet wachten op je cadeau, het zou niks voor mij zijn dat ik eerst even mag genieten en dat het vervolgens weer terug de doos in moet en dat ik dan moet wachten :wink:
Het kan zijn dat ik het niet goed heb doorgelezen, maar wat is de merknaam nu van jou weerstation?

Groeten, Mike.

brabantzuidoost
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2007 10:26

Bericht door brabantzuidoost » 13 aug 2007 06:51

Mike,

Ik heb de IROX PRO-X USB. Het vreemde was wel dat ik dit produkt niet in Nederland kon kopen dus die van mij komt uit belgie. De Irox wordt ook meteen geleverd met een afstandbediening wat weer een optie is als je een Cresta besteld.

Wanneer je kijkt op http://www.irox.com dan kun je klikken op nederland en zie welke producten van Irox onder welke merken uitgebracht worden.

Wanneer je kijkt op http://www.irox.ch dan zie je de producten van Irox zelf.

Groeten Rob

Dirk
Junior Member
Junior Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:02

Eindelijk dan toch de afstandsbediening

Bericht door Dirk » 13 okt 2007 17:04

Hallo Allemaal,

Eindelijk dan toch nog de afstandsbediening voor de Cresta WXR815
op de kop getikt dankzij Wim Fleuren van Vitalitools.
Die heeft heel veel moeite gedaan om er toch nog een op de kop te tikken
Wat een service, bedankt Wim, dat zie je maar weinig meer.
Met deze afstandsbediening (WC815) is het weerstation ineens een stuk gebruikersvriendelijker geworden en kunnen historische waarden gemakkelijk vanuit je luie stoel worden veergegeven.
Ik heb het weerstation intussen ongeveer 4 maanden in het bezit en ben er zeer tevreden over, alles werkt nog perfect, een aanrader dus.k

Dirk

niels
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2007 13:39

afstandbediening cresta WXR815

Bericht door niels » 21 dec 2007 14:06

hoi

ik heb bij de cresta WXR815 een afstandbediening bijgekregen ma deze werkt niet de plakkertjes aan de baterijen zijn al verwijderd
kan iemand me helpen wat ik kan proberen ?

Plaats reactie