Wat moet ik kiezen?

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
jengelsm
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2007 12:30

Wat moet ik kiezen?

Bericht door jengelsm » 01 jun 2007 12:38

Weer een newbe die weer met de weerhobby beginnen.
Zit nu te kijken naar de producten van LaCrosse.
Wat de echte verschillen zijn krijg ik niet scherp.
ws1600
ws2300
ws2308
ws3600
Daarnaast flitste ook NX Pro voorbij...
(Davis is mij te duur om mee te beginnen)
Zijn er andere alternatieven? Koppeling met de pc is noodzakelijk. Een verbinding met internet/netwerk prettig.
Als ik UV en "zonuren" wil meten wat heb ik dan nodig cq is dat te koppelen aan genoemde modellen?
Advies is welkom!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 01 jun 2007 13:06

Hallo Jengelsm,

Hartelijk welkom op dit forum. De vraag die jij gesteld hebt is al vaak voorbij gekomen. De LaCrosse serie is op zich een heel leuk station om mee te beginnen. De meeste kun je ook op je pc aansluiten en de gegevens kun je overal doorgeven (VWK, Weerwaarnemersnet en binnenkort ook op de site van WSK). Je moet dan wel goed opletten dat je het station goed plaatst. Richtlijnen daarvoor kun je onder andere vinden op de website van de VWK (Vereniging voor Weerkunde & Klimatologie) waar de meeste weeramateurs lid van zijn.

En dan begint het. Zijn de gemeten waardes wel nauwkeurig genoeg, is er niet teveel invloed op het station door tuin en dergelijke. Meestal (natuurlijk niet altijd) gaat het na één of anderhalf jaar mis. De windmeter houdt ermee op of je krijgt rare waardes. Je begint je te ergeren en zoekt steun bij medeforumers, die gelijksoortige problemen hebben gehad. Weer terug naar de winkel (indien de garantie er nog op zit), laer weer problemen en ga maar door.

Dat is het moment dat je je bedenkt dat je toch maar beter een Davis had moeten kopen. Zeker, een stuk duurder. Maar daar krijg je wel meer kwaliteit voor en minder problemen zoals hierboven.

Mijn advies, koop een goedkoop en leuk huis-tuin-en-keukenstation en spaar door totdat je een Davis kunt betalen. Die kun je later (na weer veel sparen) uitbreiden met UV en zonnekrachtmeters, grondtemperatuurmeters en ga zo maar door.

Je ziet maar. Veel succes met je keuze.

Groeten, Dick van Dijk (WSK)
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 01 jun 2007 14:23

Hey Jengelsm,

Als ik jou was zou ik eerst een simpelere versie nemen, en dan na een jaar de Davis, dit heb ik ook gedaan en is erg makkelijk,
Als je een 'simpele' neemt, zou ik een Cresta WXR815 kopen, deze lijkt op de NX Pro, maar deze is mét UV, mocht je dit willen, ook kan je hem op het internet zetten en met de PC verbinden, een voorbeeld site,

http://www.hetweerinalkmaar.nl/
Zo kan je je site, als je die wilt, eruit laten zien...

Hier kan je de Cresta o.a. kopen:
http://www.vitalitools.nl/content/m_pr_weerstations.php

Hopen dat je hier wat aan hebt,

Groetjes,
Zafer de Boer

MikeG

Bericht door MikeG » 01 jun 2007 15:42

Welkom Jengelsm,

Tsja, ik zou idd eerst iets goedkoops nemen en daar ervaring mee opdoen, daarna zeker een Davis VP2 kopen want dat draaid gewoon als een zonnetje.

Mocht je nog een dosis geduld hebben :wink: dan zou ik doorsparen en gelijk een Davis VP2 kopen.

Groeten, Mike.

Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

Bericht door Willy Peters » 03 jun 2007 13:05

Hallo Jengelsm,

Ook ik heb vorig jaar getwijfeld over wat ik aan zou schaffen. Uiteindelijk heb ik de wijze raad van diverse forumleden opgevolgd en een Davis gekocht. Een hele rib uit je lijf, kan ik je wel vertellen. Maar meer dan de moeite waard. Later heb ik Weatherlink aangeschaft. Want dit alles kon bruintje echt niet in een keer trekken. Uiteindelijk draait alles als een zonnetje. Dus..........toch maar even sparen?

Plaats reactie