WS3502 Meetfouten?

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loek
Moderator
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2005 19:54

WS3502 Meetfouten?

Bericht door Loek » 23 mar 2007 11:32

Laatste meldde ik al op de shout dat ik een windpiek had van 118 Km per uur.
Welnu...ik heb dus waarschijnlijk gisteren een piek gehad van 162 ! (?)
Ik kan de data niet goed loggen, daar ik van usb naar serieel werk en niet alles doorgegeven wordt.
Het basis station staat beneden. Het geheel wordt draadloos doorgestuurd.
De zender van de windmeter hangt op zolder, naast het zijruit aan de binnenkant muur.
Op de bijgevoegde 3 foto's 2 foto's van de windmeter, die op de hoek van het dak staat is van de ws3502, die beneden staat op het hok is van de wmr112, die in het geheel ook draadloos werkt.
Verdere draadloze dingen die hier in het huis aanwezig zijn:
AV zender op 2.4 Ghz met infrarood retour op 433Mhz
Wifi op 2.4 Ghz (opgefokte router op 115Mw met 7dBi antennes)
Smartwi netwerk op de eerste / tweede verdieping op 2.4 Ghz, zender hiervan staat op zolder niet ver van de zender af van de windmeter.
Bluetooth komt ook voor in dit huis, evenals diverse telefoons.
Ok de kans op interferentie is aanwezig, maar toen ik de windmeter van de wmr112 op de hoek van het huis had, heb ik zulks nooit gehad.
Ik heb destijds die windmeter er vandaan gehaald vanwege het feit dat die de windpieken niet meestuurde, die stuurde alleen de waarden door op het moment dat hij zendde.
Maar 162 km per uur??
Ik vind een piek van 162 zeer ongeloofwaardig.
Zou aansluiten via een draad een optie zijn..dan hang ik het basis station op zolder.

foto 1
foto 2
foto 3
foto 4


Edit fred ; Even de outfit aangepast.Dit omdat de foto's zo groot waren dat er per regel van links, naar rechts gescrold moetst worden. Dit nodigd niet uit om het bericht te lezen. Als het zo is dat éénmaal scrollen naar rechts, waarbij het verlies van de gegevens van de schrijver plaatsvind laat ik betreffend bericht ongemoeid, een ieder weet de schrijver dan toch en de text is gemakkelijk te lezen. Er wordt gezocht naar een oplossing, hoop dat jij je kan vinden in deze.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 24 mar 2007 10:47

Ik ga je eerst vragen: Heb jij het draad verlengt?
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

MikeG

Bericht door MikeG » 24 mar 2007 12:24

Je zegt dat je "waarschijnlijk gisteren een piek gehad van 162 ! (?)".

Is dit nou zeker, zoja dan is het niet waarschijnlijk, je komt toch met het getal 162.

Maar idd erg vreemd, kan zijn dat de wind langs het dak gaat en dat je daardoor wel enige versnelling krijgt, maar 162 km/u is wel erg veel.

Ik lees dat je de windmeter heb verplaatst, ik zou zeggen terug hangen op de oude plek.

Maar daarnaast vertel je ook dat hij op die oude plek niet de hoogste waardes doorgaf?, vaag hoor, want doet hij dat nu wel?
Ook vertel je dat hij alleen de waardes doorgeeft als hij zend, maar das toch altijd zo ;-)
Als je het mij vraagt is dit toch storing/slecht bereik en komt hij nu met van die hoge windpieken.

Gebruikersavatar
Loek
Moderator
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2005 19:54

Bericht door Loek » 25 mar 2007 15:42

Ik zeg waarschijnlijk een piek van 162, omdat ik het zelf ook niet geloof.
Maar aangekoppeld aan de laptop laat hij het hoogste zien en dat is 162 km/uur.

Wat betreft het verlengen van het draad, dit is niet gebeurt, ik gebruik het originele bijgeleverde draad, wat overigens wel lang is.
De zender hangt aan de binnenkant van de muur, dus aan de andere kant van de windmeter, het overtoligge draad hangt opgerolt aan de muur.

Wat betreft verplaatsen, ik had de windmeter van mijn Oregon Scientific wmr112 eerst op de hoek van het huis.
Deze is verplaatst naar het hokje en op de hoek van het huis hangt nu de windmeter van de ws3502. (ik gebruik dus 2 windmeters, maar dit gaat over de ws3502)
De wmr112 stuurde alleen de data door van het moment van zenden, maar pakte eventuele windgusten tussen de 15 seconden zenden door niet mee, vandaar dat ik de ws3502 aangeschaft heb, deze onthoud de windgusten en stuurt ze wel mee als hij zend.

De versnelling van de wind langs het dak heb ik ook aan gedacht, maar dan nog is 162 wel heel erg veel en ik heb alle dakpannen nog :D , dus eerder een meetfout.

Ik snap ook dat het draad kan werken als een antenne en het draad wat bij de ws3502 zit is beduidend langer dan bij de wmr112.
Het opgerolde draad kan werken als een spoel, die gevoelig kan zijn voor inducties. Heb er wel enig kennis van als ex 3meter amateur, maar had er niet bij stilgestaan dat dit nu hier zou gebeuren daar ik niet eerder problemen had met de wmr112 die eerder op die plek hing.

Aangezien ik kennelijk de enige ben met zo een piek en geen schade zal ik eens gaan pielen met ontstoring mogelijkheden.
Varkensneusje ertussen evt wat zilverpapier om de rol heen, meer van die dingen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ik momenteel wel weer meet wat bv weeronline ook meet.
Na de reset heb ik nog geen gekke dingen weer gemeten.
Die pieken kwamen wel voor op momenten dat het hard waaide en de laatste dagen hebben we wel wat harde wind gehad.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 25 mar 2007 16:39

Windstoot van 162km/h is zeldzaam in ons land, deze snelheden worden gehaald met windhozen, maar dan zou je letterlijk schade hebben opgelopen. Een kracht 11 a 12 zouden de windstoten ook wel tegen de 160km/h aan gaan lopen, maar dat hebben we niet gehad, meer een 6 tot 8, dus het gaat idd om een meetfout. Aangezien je het nu niet hebt zou ik eerst even afwachten, het oprollen van deze kabels kan ook gevolgen hebben, daar ben ik zelf ook achter gekomen. Liefst hou ik ze gewoon zo recht mogelijk. Ik heb die van mij met 10 meter verlengt, ligt helemaal uitgestrekt en tot de dag van vandaag nog geen foute windgegevens gehad, het is wel anders geweest. Maar goed, mocht het nu goed zijn, laat het dan zoals het is, kom er ook niet verder meer aan ;)
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Fred

Bericht door Fred » 26 mar 2007 01:01

Als ik de vraagstelling goed heb begrepen, is Loek niet overtuigd van de juistheid van de doorgegeven waarden. Stelt zij de vraag om een verklaring te verkrijgen voor deze waarneming, niet over de (on)mogelijkheid van dergelijke windstoten in Nederland....naja Friesland dan.... :oops: Zou dat de reden zijn van plaatsing van dit bericht in het onderwerp meetfouten? Heb weer wat nieuws geleerd over de capaciteiten van de vrouw van Melle, of uhhh was het de man van Loek? Even een PB naar die kant!

Gebruikersavatar
Loek
Moderator
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2005 19:54

Bericht door Loek » 26 mar 2007 14:00

Ik ben Melle en ik log in op Loek's account maar ik beschouw ons toch als 1 pot nat.


Zulke windstoten kunnen wel voorkomen, maar daar ik de enige ben die ze schijnbaar meet, is het een fout.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 26 mar 2007 18:54

Ik zeg ook niet dat ze hier niet voorkomen, ik zeg alleen dat het met windkracht 8 onmogelijk is om zulke windstoten te produceren, zonder een windhoos..

Anyway, zorg ook dat je ze voorzichtig oprolt, 1maal een breuk en het gaat echt fout. Daarnaast kunnen storingen van andere apparatuur ook storingen geven, noem bij voorbeeld een pc, monitor, etc. Ook radio atennes kunnen storingen geven.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Plaats reactie