Vantage Pro

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

Vantage Pro

Bericht door Willy Peters » 21 dec 2006 20:23

Hallo allemaal,

Heb de knoop doorgehakt en op advies van Dick de bekabelde versie van de Vantage Pro besteld. Nog zonder datalogger, want hier moet weer opnieuw voor gespaard worden. Ik heb al een windrichtings, en windsnelheidsmeter op een buis tegen de gevel staan. Dit is een professionele Thies, echter zonder randapparatuur. In de plaats van de Thies komt nu de Vantage windrichting en windsnelheid opnemer. Ik wil de regenmeter en de temperatuurmeter in de tuin plaatsen. Hoe het een en ander bekabeld moet worden zie ik wel als het spul binnenkomt (is gisteren verzonden!). Dus ik ben razend benieuwd. Aangezien dat we een kleine tuin hebben weet ik nog niet wat de beste opstelling is. heb al van iemand een foto gezien die de regenmeter met een beugel tegen de schutting heeft gemonteerd. Heeft iemand nog ideeen of suggesties? Ik houd mij aanbevolen.

groet,
Willy

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 22 dec 2006 14:54

Hoi Willy,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, je zult er geen spijt van krijgen. Tja, de plaatsing van de regenmeter etc. Als je de boel in de tuin plaatst, heb je altijd last van het zogenaamde "tuineffect" maar dat kan ook niet anders. Probeer de boel zo op te stellen dat ze daar in ieder geval zo min mogelijk last van hebben. Dus zo vrij mogelijk, maar wel op een hoogte van 1,5 meter.

Succes, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

Vantage Pro

Bericht door Willy Peters » 24 dec 2006 15:11

Ik heb vrijdag de Vantage per TNT Post binnen gekregen. Moest helaas vrijdagmiddag onverwacht werken (spoedklus) Dus dat was balen. Maar goed gisteravond de zaak maar eens uitgepakt en in de huiskamer op tafel alles maar eens aangesloten. Het ziet er allemaal erg mooi uit. Vooral de console vind ik erg mooi. Via de site van Ekopower de ned. handleiding dedownload en uitgeprint. In een mum van tijd heb je alle instellingen er in staan. Na de Kerstdagen ga ik het spulletje buiten installeren. Heb wel het nodige werk om alle bekabeling op de juiste plaats te krijgen. Achteraf had ik misschien toch voor de draadloze versie moeten kiezen? Maar goed, dit gaat ook lukken. Toch heb ik nog een vraag die ik via de handleiding niet beantwoord krijg. Kun je nu bij de bekabelde versie van de Vantage ook nog een extra temp. sensor plaatsen, bv. op "klomphoogte"? Wie kan mij dit vertellen?

groet,

Willy Peters

Fred

Bericht door Fred » 25 dec 2006 12:08

Hoi Willy,

Gefeliciteerd met jou aanwinst! Uit alle berichten die ik hier heb gelezen denk ik met zekerheid te kunnen stellen dat je daar veel plezier aan zult gaan beleven. Kan echter zelf niet goed meedoen in de gesprekken over de Vantage, dus helaas ook geen goed antwoord geven op jou vraag, maar dat gaat zeker goed komen, er zijn veel kenners hier, je zult dus zeker antwoord krijgen.

Groeten,

Fred

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 25 dec 2006 15:26

Toch heb ik nog een vraag die ik via de handleiding niet beantwoord krijg. Kun je nu bij de bekabelde versie van de Vantage ook nog een extra temp. sensor plaatsen, bv. op "klomphoogte"? Wie kan mij dit vertellen


Je hebt alleen de mogelijkheid tot het plaatsen van een UV- en Solarsensor. Wil je op klomphoogte gaan meten dan moet je diverse andere onderdelen erbij kopen, zoals een extra transmitter, die wel draadloos is. Die opereert onafhankelijk van de set die je nu gekocht hebt. Op de site van Davis kun je dat allemaal vinden.

Veel plezier ermee.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

Bericht door Willy Peters » 30 dec 2006 19:21

Hallo allemaal,

Ik heb de Davis geinstalleerd. Ben er zo'n 2 dagen mee zoet geweest. De eerste dag heb ik de Nitech compeet met de originele mast van de zijkant van de dakkapel gehaald. Bij de plaatselijke carosseriebouwer een aluminium buis van 35mm rond voor weinig op de kop getikt. In de garage de Davis windmeter op de buis gemonteerd en daarna op de huidige beugels tegen de zijkant van de dakkapel gemonteerd. De tweede dag heb ik de regenmeter en temp sensor geplaatst. Het was nog een heel gedoe om met de bekabeling van de mast in de tuin te komen en van de tuin uiteindelijk in de huiskamer. Maar het resultaat is er naar. De regenmeter met de temperatuurmeter staat nu in het midden van de tuin aan de rand van de vijver. De regenmeter en temp. meter heb ik tegen een houten paal gemonteerd. Uiteraard staat alles zuiver waterpas. Ik weet alleen niet of alles zo blijft staan. Ik zou de regenmeter eigenlijk tegen de schutting willen monteren maar dan komt de bovenzijde van de regenmeter op 1.80m te staan en dat is eigenlijk te hoog. Ook is het zo dat de windmeter, die nu tegen de zijkant van de dakkapel gemonteerd is, bij harde wind aardig wat lawaai maakt. Waarschijnlijk fungeerd de zijde van de dakkapel als klankbord. Vanavond kondigt de eerste storm zich aan, vanochtend om 10:00 heb ik 58km/h gemeten. Ben benieuwd wat het vanavond wordt. Het is nu 20:15 uur en de wind trekt hier nu aan. Maar ik heb eigenlijk nog een vraag. wat heb ik nog nodig om de Davis met de PC te laten communiceren? Op de Site van Eko Power worden verschillende dataloggers genoemd. Wie heeft met wat ervaring en wie heeft misschien een Ned. handleiding voor zoiets? kan ik het een en ander bestuderen voordat ik tot aanschaf over ga.

met vriendelijke groet,

Willy

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 30 dec 2006 19:55

Ik had vanmorgen al 60 km/u maar dat gaat vanavond of vannacht nog wel veranderen.

Wat je het beste kunt nemen is een USB datalogger met Weatherlink. De datalogger sluit je dan aan via een usb poort en weatherlink is de software die de data kan omzetten op je pc. Wil je (later) bijvoorbeeld Virtual Weather Station gaan gebruiken, dan moet Weatherlink er tussen zitten, anders werkt de boel niet. Ook met Weatherlink kun je al data naar een website sturen. Succes!!

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

MikeG

Re: Vantage Pro

Bericht door MikeG » 18 mar 2007 15:15

Willy Peters schreef:Hallo allemaal,

Heb de knoop doorgehakt en op advies van Dick de bekabelde versie van de Vantage Pro besteld.


Mag ik vragen waarom je voor de bekabelde versie heb gekozen en niet de draadloze?

Groeten, Mike.

Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

Bericht door Willy Peters » 20 mar 2007 20:18

Dag Mike,

Sorry voor de late reactie, maar ik heb voor de bekabelde versie gekozen omdat wij in een wijk wonen. Op zich is hier niks mis mee(harstikke gezellig hier) maar je weet maar nooit wat er door de bewoners in de straat voor draadloze apparatuur aangeschaft wordt. En als ik dan voor een kapitaal aan meetapparatuur aangeschaft heb en het spulletje wordt gestoord door een of ander vreemd signaal zou ik goed de pest in hebben. Ik heb voor een jaar of 10 terug al zoiets bij de hand gehad. Ik had een draadloze thermometer gekocht van Oregon Scientific. Ik was hier hartstikke blij mee. Kon ik binnen aflezen hoe koud of warm het buiten was. Enige tijd later kocht ik voor mijn jongste zoon een draadloze hoofdtelefoon bij de Aldi. Het ding werkte perfect maar hij stoorde wel mijn thermometer. Toen bleek dat al het spul op 433MHz werkte. Ik heb toen de hoofdtelefoon meteen teruggebracht. Later heb ik voor hem een Senheiser gekocht, deze zat met zijn frequentie in de 800MHz band. Dus Mike, je begrijpt dat er huiverig voor ben. Hopenlijk is jou vraag hiermee beantwoord.

Groet,

Willy

MikeG

Bericht door MikeG » 21 mar 2007 12:37

Hoi Willy,

Ik begrijp je keuze om geen draadloos weerstation te gebruiken.
Moet je wel vertellen dat ik wel draadloos zit en ook in een woonwijk woon, daarnaast ben ik ook nog radiozendamateur en ben bekend met de 433 mhz frequentie, dit is namelijk de 70 cm amateurband waar wij ook op uit mogen komen.

Misschien grappig om te vertellen dat ik wel eens aan het zenden was op die band (433 mhz) en er ineens de bel ging en mijn buurman voor de deur stond met een hoofdtelefoon op, was een raar gezicht trouwens ;-), maar hij vertelde mij dus dat hij met mij kon meeluisteren via die hoofdtelefoon, gelukkig kunnen we goed met elkaar opschieten en heb ik hem verteld dat ik een licentie heb om op die band te mogen uitzenden.

Met of zonder draad, het blijft een perfect weerstation.

Plaats reactie