WMR928NX

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

WMR928NX

Bericht door Willy Peters » 04 nov 2006 19:54

Hallo allemaal,

Ook ik ben harstikke nieuw op dit forum. Ik ben van plan om een weerstation aan te schaffen. Maar het valt niet mee om een keus te maken. Eigenlijk was mijn keus gevallen op de WMR928NX. Het toeval wil dat het bedrijf Vitalitools bij mij in de buurt is die de WMR928NX in zijn programma heeft(had). Nu blijkt dat het spul niet meer leverbaar is? Ik was eigenlijk gecharmeerd van de lichtcellen. Dat hoef je tenminste niet elke keer het dak op te klimmen om batterijen te wisselen. Weet iemand hier meer van? Ook heb ik gekeken naar de Ws3600 van La Crosse. Het nadeel van deze lijkt mij dat de windmeter met de windvaan meedraait. Heb je dan geen nadelig effect van de buis waar de opnemers aan gemonteerd zijn? uiteindelijk is het de bedoeling om alle gegevens op internet te plaatsen. Verder lijkt mij de Vantage Pro ook een heel mooi instrument maar zit bij deze de opvangbak voor het meten van de neerslag niet te hoog. En dan de prijs van de Vantage, deze is erg hoog. en wil je alle waarnemingen op je PC opslaan dan heb je nog een interface nodig om de PC aan de console te koppelen. Al met al veel vragen voor de eerste keer, maar ik hoop dat ik toch wat antwoorden krijg om uiteindelijk een goede keus te kunnen maken.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 04 nov 2006 21:25

Hoi Willy,

Hartelijk welkom op dit forum en leuk dat je een weerstation gaat aanschaffen. Er staat al veel geschreven over het aanschaffen van een weerstation, dus misschien is het handig als je even gaat rondkijken. Het type wat je had uitgezocht is mij niet bekend. Nou ja, ik heb er geen ervaring mee, want op zich is het wel een bekend merk. Waar iedereen het op dit forum al lang mee eens is, is dat de Davis Vantage Pro+ veruit de beste keus is. Goed, hij is een stuk duurder dan alle andere stations, maar ook veruit de beste v.w.b. de kwaliteit. En dat is wel belangrijk, want je wilt niet na één of twee jaar dat sensoren gaan uitvallen enzovoort.

De Davis kun je gewoon op het lichtnet aansluiten met een adapter en dat is bij de meeste stations zo. Natuurlijk kun je ook met batterijen werken, maar die zijn er meestal voor om als backup te dienen, voor het geval de stroom er per ongeluk af gaat.

Alle onderdelen van de Davis kun je van elkaar halen. Zoek maar eens met Google naar foto's en/of artikelen van Davis. Die regenmeter zou je bijvoorbeeld op de grond kunnen zetten, terwijl de thermometerhut op 1,5 meter boven de grond plaats (op een driepoot). De windmeter kun je weer ergens anders plaatsen. Hou er wel rekening mee of je een draadloos of bedraad systeem kiest. Draadloos heeft meer beperkingen en is storinggevoelig. De frequentie is die van meerdere draadloze systemen, zoals deurbellen, koptelefoons enz. Ook kan het bereik geblokkeerd worden door muren en andere barrieres. Een bedraad syteem kun je verlengen, maar niet in het oneinige.

Een meedraaiende meter heeft niet zo gek veel last van een eventuele buis, maar er is een ander probleem, wat ik zelf al meerdere malen heb meegemaakt en veel vervelender is. Bij windstil weer kan er een spinnetje inkruipen en in korte tijd een web maken. Gaat het weer waaien dan zit de boel vast en moet je het dak op om de boel vrij te maken. Een zeer vervelende klus.

Mijn advies, Kies voor de Davis en informeer je goed. (Eventueel via het internet met de zoekfunctie) Natuurlijk zijn er zat andere stations, maar onze ervaring is...... nou ja, dat hebben we nu al genoeg proberen duidelijk te maken. Goedkoop is duurkoop, laten we maar zeggen.

O ja, die interface heb je inderdaad nodig. En dan nog Weatherlink. Je kunt er eventueel voor kiezen om ook Virtual Weather Station, Weather Display en vele andere programma's te gebruiken, maar dan heb je wel wat.

Sterkte en we hopen nog veel van je te horen.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

Bericht door Willy Peters » 05 nov 2006 09:56

Dag Dick,

Bedankt voor de snelle reaktie. Kijk, aan zo'n forum heb je wat. Hier wordt je vraag serieus beantwoord.
Je boodschap is m.i wel duidelijk. Ik zal nog eens verder neuzen op internet. Maar ik wist niet dat je van de Davis de opnemers van elkaar kunt scheiden. Ik heb wel ooit ergens iets gelezen dat de draaadloze versie veiliger m.b.t. onweer. Maar ik zit zelf in de techniek en weet ook dat er de meest vreemde signalen dor de ether dwalen. Dus, inderdaad, bij de draadloze versie is de kans op storingen veel groter.
En, niet geheel onbelangrijk, de bekabelde versie van de Davis is goedkoper.

Verder zal ik het forum nog eens grondig doorspitten, en je hoort nog van mij

Groet, Willy

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 05 nov 2006 14:50

Hoi Willy,

Daar heb je een punt. Mijn bekabelde systeem is door de Firma van der Heide uit Kollum voorzien van een overspanningsbeveiliging en potientieel vereffening. Eigenlijk zijn alle kabels en leidingen, die vanaf buiten ons huis binnenkomen, daar tegen beveiligd. (water, gas, telefoon, CAI enzovoort) Goedkoop is dat niet. Maar omdat ons computersysteem altijd aan blijft staan, ook- of juist met onweer, moet je de boel inderdaad beveiligen. Ik heb onweerdetectie en het zou zonde zijn de boel te moeten uitschakelen, want dan kijkt iedereen. Kwestie van investeren.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 16 nov 2006 09:05

Heey Willy,

Ik weet niet of je nog op zoek bent naar de WMR 928NX,
ik heb hem wel gevonden..
http://www.wml-weathershop.de/wml-weath ... ePartner_&

Dan ga je naar Produkte, links in het menu,
dan klik je op Elektronische Wetterstationen,

En zie je vanzelf de WMR 928 nx, ik ben van plan deze te gaan kopen,
Misschien helpt dit? ik hoor het wel..

Groeten,
Zafer :wink:

Willy Peters
Full Member
Full Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2006 18:09

WMR928

Bericht door Willy Peters » 24 nov 2006 19:38

Hallo Zafer,

Sorry voor de late reactie, maar dit komt omdat ik nog niks gekocht heb. Ik kijk dus niet zo intensief op het forum. Maar ik was in eerste instantie van plan om de WS3600 aan te schaffen omdat de WMR928 niet meer leverbaar is in Nederland. Na wat vragen gesteld te hebben op dit forum werd mij al snel duidelijk dat het verstandig is om door te sparen en een bekabelde Davis te kopen. Dit is natuurlijk een hartstikke duur instrument maar dan heb je ook wat. Dus ben flink aan het sparen en heb inmiddels al 3/4 van het bedrag bij elkaar. Ik denk dat ik de davis voor het einde van het jaar kan kopen. Ik ben ik week 52 vrij dus dan kan ik het spul mooi installeren. Maar toch wil ik je bedanken voor de link.
Als ik de davis in huis heb meld ik me weer....

Groet,

Willy

ZaFeRiNoViiC
Senior Member
Senior Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 okt 2006 08:36

Bericht door ZaFeRiNoViiC » 24 nov 2006 19:41

Heej Willy,

Geeft natuurlijk niks van je late reactie, kan het begrijpen...
Wel tof joh, de Davis :D Veel succes met sparen en de installatie,
ik hoor graag nog van je... ik laat het zelf ook nog wel weten

Groeten,
Zafer

Plaats reactie