Enorme afwijking temperatuurmeting!!??

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
erpece
New
New
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2006 08:49

Enorme afwijking temperatuurmeting!!??

Bericht door erpece » 22 sep 2006 09:12

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier én in de wereld van weerwaarneming. Als beginner heb ervoor gekozen te starten met een WS-3600. In de afgelopen dagen alles bestudeerd en geïnstalleerd.

De beste plek voor de sensors leek mij het deels platte dak van mijn huis. Deze wat aparte dakconstructie bestaat uit een afgeplat schuin dak, waarbij er alleen in het midden wél een volledige schuine dakpunt is (ik hoop dat dit duidelijk overkomt... :) ).

De regenmeter heb ik op een baksteen geschroefd en horizontaal geplaatst op het platte deel van het dak. De windmeter heb ik met een PVC buis aan de zijkant van de dakpunt bevestigd, zodat deze 50 cm boven de nok uitsteekt.

De temperatuur-/LV sensor is ook aan de zijkant van de dakpunt bevestigd, op ongeveer 1,5 m hoogte. Dit is de noord-zijde, dus minimale zon. Ik dacht dat dit wel zou moeten werken.

Echter, gisteren (21-9) was een dag met zon en een temperatuur van rond de 26 graden max en mijn buitenmeter gaf 33,4 graden aan!! Een onacceptabele afwijking dus. De temp/LV sensor is niet defect, want op de voorgaande dagen en afgelopen nacht was de meting juist.

Mijn vermoeden is dat het platte dak onder de sensor teveel warmtestraling geeft na een middag fikse zon. Hebben jullie wellicht een tip om de warmtestraling effectief te reduceren, of kan ik beter op zoek naar een andere plek?

Een alternatief zou zijn op de oost-kant van het huis onde de dakgoot (is vrij breed).

Bij voorbaat dank,
Robert

Fred

Bericht door Fred » 22 sep 2006 11:00

Hoi Robbert,

Ten eerste welkom! Na het lezen van jou bericht komt bij mij als eerste naar boven dat de sensor mogelijk toch even door de zon beschenen wordt. Dit geeft dan meestal dergelijke extreme temperatuurs-verschillen. In de testopstelling (veel verder ben ik nog niet gekomen :oops: ) kwam het voor dat de temperatuur 's-morgens in no time van b.v. 18 naar 33 °C opliep om een uur later weer naar normale waarde te dalen. Afscherming van direct zonlicht leidde tot de oplossing. Als dit kan lijkt mij dat het simpelste. Een andere mogelijkheid is het plaatsen van de sensor in een geventileerde buis (als je wilt kan ik je daar wel een bouwtekening van sturen), maar dat zal ook niet werken als het probleem inderdaad wordt veroorzaakt door het warme dak, want dan lijkt mij verplaatsing noodzakelijk.


Groeten,
Fred

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 22 sep 2006 16:40

Je conclusie over warmte straling is juist en ook het verhaal van Fred. Er zijn bij de vereniging voor Weerkunde & Klimatologie afspraken gemaakt over de opstelling van de sensoren. Het beste kun je ze in het vrije veld opstellen. De windmeter zou eigenlijk nog iets hoger moeten, omdat die nu beinvloed kan worden door werveling van de wind die tegen het dak aan botst. Het beste kun je die sensoren in een waarnemingshut plaatsen, op 1.5 mtr hoogte. De regenmeter het liefst op de grond. Denk er wel aan met je regenmeter, dat het water er wel aan de onderkant kan uitlopen, anders loopt die vol.

Kijk voor de richtlijnen VWK, opstelling maar eens hier.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

erpece
New
New
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2006 08:49

Bericht door erpece » 22 sep 2006 18:21

Dick en Fred, bedankt voor jullie raad. Ik denk dat ik de temp/LV sensor het beste kan verplaatsen.

Goeie tip van de regenmeter, ik vroeg me al af waar dat water heen moest... :lol:

Plaats reactie