La Crosse WS 2308

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

La Crosse WS 2308

Bericht door jontra » 16 sep 2006 10:58

Hallo allemaal Ik dacht moet me toch maar eens aan melden bij dit forum.

Want ik heb nu dik een jaar een weerstation en heb toch wel een paar vraagtekens!?

Ik heb mijn weerstation voor het eerst aangesloten in augustus 2005
en daar een dik half jaar veel plezier aan beleefd tot dat de absolute luchtdruk enorm begon te schommelen de geregistreerde luchtdruk begon te schommelen tussen de 800 Hpa en de 1300Hpa ( dit lijken mij toch wel extreme waarden) dus ik de verkoper op de hoogte gesteld en het weerstation kon omgeruild worden voor een andere dit was in juli 2006

Nu twee dagen terug ik keek ik even op mijn weerstation en zag ik een waarde van 915 Hpa staan. Dus het weerstation gereset maar dit mag niet baten heeft iemand hier ook ervaringen met dit probleem en mischien ook tips om dit probleem te verhelpen/ voorkomen.

hopende op een antwoord ...

Fred

Bericht door Fred » 16 sep 2006 17:45

Hoi Jontra!

De master is bijkbaar even druk, anders zou hij jou zeker al beantwoordt hebben. Welkom! Ik maak gebruik van de WS2300. Lacrosse levert leuke stationnetjes tegen "lage prijzen", maar deze strationnetjes zijn ook zeer storingsgevoelig. Bij mij doet de regenmeter het al lange tijd niet, om vervolgens neerslagmetingen van 300mm weer te geven.

Eens gebeurde het dat de weergegeven datum ergens in het jaar 2035 lag. De oorzaak hiervan lag in de plaatsing bovenop het internetmodem. Zie enige overeenkomsten met de door jou aangegeven problemen. Computers, gezien de beperkte lengte van de bijgeleverde aansluitkabel, meestal in de nabije omgeving van het ws kunnen ook heel storend werken. Lacrosse stelt (elders in dit forum te vinden) dat de RS232 kabel niet langer mag zijn dan 1.5m (lengte van de geleverde kabel), maar ik heb mijn verbinding verlengt tot 25m (incl een opgerold gedeelte, wat m.i. zeer storingsgevoelig zou werken door spoeleffecten), bij wijze van test, alles blijft goed werken. Dit leverde natuurlijk geen oplossing voor de defecte regenmeter.

Dus adviseer ik je de afstand tot (elke vorm van ) elektronische apparatuur zo groot mogelijk te maken. Hoop dat dit jou zal helpen.

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 17 sep 2006 08:58

Nou ik heb op jou reactie het basis gedeelte van het weer station mee naar buiten genomen .... en heb achter in de tuin nogmaals mijn Weerstation gereset.. en nog steeds heb ik een meteing van 990Hpa absolut en een meting van 1300 relatiefe luchtdruk ... ik weet dat je de relatiefe luchtdruk kan instellen dus daar maak ik me niet zo druk om.

Ik heb op dit moment omdat het toch mooi rustig weer is het weerstation eerst maar buiten op de tuintafel geparkeerd.

Het klinkt mischien wel vreemd ( en is dit mischien ook wel) .. maar het idee dat ik heb ... is mischien lucht verontreiniging wij hebben de deur van de keuken altijd openstaan en dan wil er mischien nog wel eens iets de kamer binnen trekken ... en ik weet niet precies hoe zo'n luchtdrukmeter in elkaar steekt maar het idee dat eventuele aanslag van uit de keuken invloed heeft op de werking van de luchtdrukmeter blijft mij maar door het hoofd spoken. het vorige basis station hing eerst aan de muur en het basis station wat ik na omruil binnen de garantie periode heb verkregen stond op het bureau naast de monitor ......

Inmiddels is de garantie periode verlopen
Maar ik hoop dat de verkoper nog iets kan betekenen na dat dat hij met de vertegenwoordiger van La crosse heeft gesproken.

is er eigenlijk ook een nederlandse internet pagina van de fabrikant
want de talen over de grens liggen mij niet zo.

PS Luchtdruk geeft nou 898Hpa aan, maar de metingen staan wel hier onder in het plaatje!!!

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 18 sep 2006 13:14

Nog maar een vraagje dan ....

Ik heb dus mijn 2308 gereset met de toetsen pressure en wind zoals het in de gebruiksaanwijzing is aangegeven .....

zijn er meerdere mgelijkheden om een la crosse station te resetten ?

Fred

Bericht door Fred » 18 sep 2006 16:38

Tjee, wel een hardnekkig probleem! Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat er tot tweemaal toe dezelfde (zeer vreemde) fout in de afzonderlijke 2308's optreed. Luchtverontreiniging lijkt mij ook een niet voor de hand liggende oorzaak. Neem aan dat je de reset hebt gedaan op de tuintafel en dat er geen computer in de nabijheid was. ca.433 Mhz storingsinvloeden (bij draadloos gebruik) zijn m.i. ook uit te sluiten daar dit niets te maken kan hebben met de meting van de luchtdruk door het console. Doe mijn best om je te helpen, maar.......kan natuurlijk niet alles, hoop dus ook op hulp van de ander leden :!: :!: :!:

Vaak gelezen dat een ongeaarde verbinding met het lichtnet (van de computer) ook veel ellende ten gevolge kan hebben, maar als de 2308 "alleen staat" lijkt dit ook geen oorzaak.

Zijn er hoogspanningsmasten of GSM antennes in de buurt?

Denk mij suf, wil je graag helpen, maar verder dan dit kom ik even niet.

Bewijzen hoef je niet te leveren hoor we geloven jou wel op jou woord!

Ons master is naar ik heb begrepen echt heel druk, maar als je even geduld hebt zal hij wel van zich laten horen.

Een nederlandse internetpagina is er, als ik af ga op de berichten van leden die eerder dergelijke acties hebben ondernomen, niet. Zal nog even op zoek gaan.

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 19 sep 2006 07:05

Fred schreef:Tjee, wel een hardnekkig probleem! Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat er tot tweemaal toe dezelfde (zeer vreemde) fout in de afzonderlijke 2308's optreed. Luchtverontreiniging lijkt mij ook een niet voor de hand liggende oorzaak. Neem aan dat je de reset hebt gedaan op de tuintafel en dat er geen computer in de nabijheid was. ca.433 Mhz storingsinvloeden (bij draadloos gebruik) zijn m.i. ook uit te sluiten daar dit niets te maken kan hebben met de meting van de luchtdruk door het console. Doe mijn best om je te helpen, maar.......kan natuurlijk niet alles, hoop dus ook op hulp van de ander leden :!: :!: :!:

Vaak gelezen dat een ongeaarde verbinding met het lichtnet (van de computer) ook veel ellende ten gevolge kan hebben, maar als de 2308 "alleen staat" lijkt dit ook geen oorzaak.

Zijn er hoogspanningsmasten of GSM antennes in de buurt?

Denk mij suf, wil je graag helpen, maar verder dan dit kom ik even niet.

Bewijzen hoef je niet te leveren hoor we geloven jou wel op jou woord!

Ons master is naar ik heb begrepen echt heel druk, maar als je even geduld hebt zal hij wel van zich laten horen.

Een nederlandse internetpagina is er, als ik af ga op de berichten van leden die eerder dergelijke acties hebben ondernomen, niet. Zal nog even op zoek gaan.



Hallo Fred,

Het is inderdaad een hardnekkig probleem.
Ik denk dan ok niet dat het zo even is op te lossen en het zal dan ook wel nodig zijn om het oordeel van de winkelier af te wachten !!

Ik ben niet echt op de hoogte van de GSM antennes enz enz. Maar na een kleine zoektocht op internet ben ik er achter gekomen dat de dichstbijzijnde gsm antenne zo'n 1200 meter van onze woning af staat.
dit lijkt mij niet de storende factor (weer een optie uitgesloten??)

Verder heb ik afgelopen nacht het weerstation van de stroom gehaald en vanmorgen verplaatst naar een andere plaats in de woonkamer. Een plaats waar geen stopcontacten of andere elektrische apparatuur staat.

Verder vind ik het ook merkwaardig dat ik hetzelfde probleem heb met twee basis stations .. vandaar dat ik begon te denken over de mogelijkheid die de storing kan veroorzaken, die moet als het geen stom toeval is hier in de huiskamer liggen.

Maar mischien dat er met de tijd iemand op dit forum opstaat met de oplossing !!!!

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 19 sep 2006 22:20

Hallo Jontra,

Ik ben een paar (Engelstalige-) forums bij langs gelopen en lees over veel problemen met bijna alle sensoren en niet alleen de luchtdruksensor. (Ik denk dat die van jou kapot is, het basisstation zal wel goed zijn). Als de mensen contact opnemen met LaCrosse krijgen ze of geen antwoord of ze accepteren niet dat het een fout is. Conclusie: Niet erg kwalitatief spul en slechte service.

Ik denk dan ook dat jou sensor gewoon kapot is, misschien wel een tik opgelopen door bijvoorbeeld een stroomdip, bliksemontlading (in de buurt) of iets dergelijks. Misschien is het zelfs gewoon een "maandagmorgen sensor" die al aan het einde van zijn levensduur is. (De garantie is meestal een jaar van dergelijke stations). Als je de winkelier zover krijgt dat het apparaat en/of de sensor vervangen wordt, zou ik dat doen. Zo niet, dan lekker sparen voor een andere, waarbij uit reacties van forumleden (niet alleen op dit forum) allemaal voor de Davis gaat.

Succes en laat horen wat de vorderingen zijn. Ben daar zeer benieuwd naar.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 21 sep 2006 09:17

Inmiddels zijn we weer een aantal mailtjes verder

Inmiddels zijn we weer een aantal mailtjes verder, die ik gevoerd heb met de verkoper.... en dit was het laatste bericht wat ik heb ontvangen

Goedemorgen,

Na overleg met de vertegenwoordiger wordt er opnieuw een weerstation naar ons toe gestuurd en zullen we voor de tweede keer uw binnenmodule omruilen.
Volgens de gegevens van de TD is er een uitval van 1.8 % op jaarbasis van dit station en moeten we dit beschouwen als domme pech.

Zodra het nieuwe station binnen is krijgt u nog een mailtje van ons.

Hopend dit naar tevredenheid te kunnen oplossen,


Dus ga ik er van uit dat het luchtdruk verhaal bij mijn weerstation binnenkort opgelost zal zijn, en kunnen we dan weer genieten van juiste registraties

Fred

Bericht door Fred » 21 sep 2006 17:50

jontra schreef:Na overleg met de vertegenwoordiger wordt er opnieuw een weerstation naar ons toe gestuurd en zullen we voor de tweede keer uw binnenmodule omruilen.
Volgens de gegevens van de TD is er een uitval van 1.8 % op jaarbasis van dit station en moeten we dit beschouwen als domme pech.

Zodra het nieuwe station binnen is krijgt u nog een mailtje van ons.

Hopend dit naar tevredenheid te kunnen oplossen, [/i]

Dus ga ik er van uit dat het luchtdruk verhaal bij mijn weerstation binnenkort opgelost zal zijn, en kunnen we dan weer genieten van juiste registraties


Dit lijkt een duidelijke verbetring in de (voorheen slecht te noemen ) service! Hoop dat dit daadwerkelijk tot een oplossing zal leiden, maar helaas heb ik mijn twijfels.......

Een GSM op 1200 m afstand zou dit nooit mogen veroorzaken! Het lijkt idd wat anders. Okee eerst maar de nieuwe console afwachten, ik hoop met jou mee dat dit het einde van de door jou genoemde problemen zal betekenen!

Als je online bent op het internet kan je hier en linkje plaatsen zodat we mee kunnen kijken.

Ben wel benieuwd hoe men de locatie van GSM-zenders kan vinden.......

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 22 sep 2006 06:05

Ik hoop ook dat ik dan nu niet een maandagmorgen console mag ontvangen .... Maar inderdaad de twijfels dat het nou wel een langere tijd goed zal werken, zijn wel gegroeid.

Maar Het is dan ook alleen maar de luchtdruk sensor waar ik de problemen mee heb, alle andere sensoren doen het prima, ook de draadloze verbinding werkt prima ( als er geen muur tussen zit)

Verder de Service .... ik heb een vermoeden dat de verkoper (een klein electronica winkeltje) de meeste service aan het verlenen is... maar ja de werking van het nog om te ruilen station is nog afwachten .


Verder Fred,
als ik het goed heb gedaan zie je bij mijn texten op dit forum een plaatje
waarin weer data staat, deze weer data is afkomstig van mijn weerstation. En wordt elke 5 minuten geupdate ( als mijn PC aanstaat)
dus als je het 1 en ander wilt volgen kan dat op die manier ... natuurlijk mag je ook op het plaatje klikken dan wordt je door gestuurd naar onze website. waar je een andere data inhoud kunt bekijken en deze wordt automatisch gerefreshd en vaker geupdate....

Edit by Fred : Ok! Zo kan dat dus blijkbaar ook. Mooie manier overigens, weer wat geleerd. :wink:

ook wil ik hier nog even een link plaatsen naar de site waarop ik de locatie heb gevonden van de UMTS / GSM antennes.

Deze is : http://www.antenneregister.nl/www/tpl/frameset.html
het was even klooien, maar de locaties die op deze site zijn opgegeven bij ons in de buurt. Komen wel overeen met de meest logische plaatsen waar je een GSM of UMTS antenne zou kunnen plaatsen. Bij ons in de buurt

.Edit by Fred : Thx

jontra
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 sep 2006 10:39

Bericht door jontra » 07 okt 2006 09:33

nou eindelijk hoor ... het basis station is omgeruild .....
en nou maar afwachten hoe lang alles het volhoud .....
maar als dit probleem zich weer binnen een korte termijn voordeed mocht ik gewoon weer contact opnemen met de verkoper ....
dus de service is daar wel oké

hèhè

Plaats reactie