Beginnend weeramateur

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
LeX
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2006 20:04

Beginnend weeramateur

Bericht door LeX » 08 sep 2006 20:16

hoi allemaal

ik ben Kim en kom uit Borgloon (Limburg)

ik zou me graag ook een weerstation aanschaffen, maar weet niet goed welk ik me dan het beste zou kunnen aanschaffen.
de prijs is niet zo zeer van belang, maar ik zou graag een degelijk weesrtation hebben.
ik heb al wat gezocht op het internet en kwam uit op een "Vantage PRO2"
kan iemand me daar wat meer over vertellen, of misschien andere suggesties doen?
reageren kan ook via m'n emailadres: lex2000@hotmail.com

alvast bedankt
groetjes

Fred

Bericht door Fred » 08 sep 2006 21:35

Hoi Lex,

Allereerst welkom! We hopen dat je hier veel informatie zult vinden die jou kan helpen bij het starten van een WS. Voor wat betreft de goed betrouwbare apparatuur sla je de spijker op zijn kop (zeker als geld niet zo belangrijk is)! Als je "tussen de regels door" leest, zal je zien dat de ongeschreven conclussie leidt naar de Davis Vantage pro. Is m.i. geen speld tussen te krijgen. Er zijn hier diverse,waaronder onze eigen master, die gebruik maken van dat prachtige weerstation.

Er zijn goedkopere alternatieven, maar voor een beetje minder geld krijg je dan ook gelijke een boel minder kwaliteit.

Succes, hoop dat je ons blijft informeren over de vordering van jou WS!

Groeten,
Fred

LeX
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2006 20:04

Bericht door LeX » 18 sep 2006 11:59

hoi Fred,

bedankt voor je reactie

ik heb nog wat verder gezocht op het internet
nu kwam ik uit op een nieuw weerstation: een Cresta WXR 815
kun je me daar wat meer info over geven?
of misschien als het niet teveel gevraagd is, me eens zeggen welke weerstations nog in aanmerking komen (goeie kwaliteit)

op voorhand bedankt

Fred

Bericht door Fred » 18 sep 2006 17:15

Graag gedaan! Daarom zijn wij hier.

Eerlijk gezegd, is mij niet zoveel bekend over de Ws'en van Cresta, okee ik kan wel wat google'n, maar heb er zelf geen bevindingen mee en ook in dit forum is het niet besproken. Er is geen sprake van aandelen in de firma Davis, maar het is echt zo : Naar de mening van de doorgewinterde weerstation-fanaten is er geen betere! Ik heb om finaceele redenen een ander aangeschaft, maar als men de mogelijkheid heeft tot de Vantage (f twee a drie in Euro) is men een veelvoud beter uit!

Het is wel zo dat de sensoren op redelijke manier geplaatst moeten kunnen worden.

Kim lees de bevindingen van de leden en ik hoop dat je de goede beslissing zal nemen.


Dick, Sietse en Sandor (@kim : doorgewinterde) hebben jullie nog een aanvulling?
Laatst gewijzigd door Fred op 18 sep 2006 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 18 sep 2006 17:40

Ziet er wel mooi uit die Cresta WXR 815 Kan ook aangesloten worden op de PC. Heb er echter geen ervaring mee. Ben bang dat dit weerstation (nog) niet ondersteund wordt door de diverse (weer)software zoals Virtual Weatherstation. Echter, als de prijs niet van belang is, zou ik toch de Davis adviseren. Daarvan weet je vrijwel zeker dat je er jarenlang plezier van hebt.
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 18 sep 2006 18:33

Sluit me aan bij de vorige schrijvers. Denk er wel om of je draadloos of met draad/ kabel gaat gebruiken. Dat laatste gebruik ik zelf, omdat er soms bij een draadloos systeem nogal eens storingen zijn. Je kunt daar een hoop over lezen, ongeacht welk systeem. Maar wederom komt de Davis Vantage ook op dat gebied als beste uit de bus. Mag ook wel, want de Vantage is ook veruit de duurste, maar daarom misschien ook de beste (vwb kwaliteit)

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

LeX
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2006 20:04

Bericht door LeX » 21 sep 2006 18:25

hoi hier ben ik weer

eerst en vooral bedankt om de tips die ik al gekregen heb

maar toch nog deze vraag: een weerstation, neem je dat beter met bedrading of draadloos???

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 21 sep 2006 18:33

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan kabels, die zijn een stuk minder storinggevoelig. Draadloos geeft wel eens problemen met de ontvangst door bijvoorbeeld interference van apparaten, de afstand wordt gelimiteerd door muren en dergelijke, op de frequentie zitten tal van andere draadloze apparaten, die ook weer voor de nodige problemen kunnen zorgen enzovoort. Maar ja, met een kabel moet je wel naar binnen kunnen. Ik heb gewoon een gat in het raamkozijn gemaakt, maar als je dat niet wil/kunt of als het niet mag, is draadloos een goed alternatief.

Succes met je keuze.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

LeX
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2006 20:04

Bericht door LeX » 23 sep 2006 09:38

Zijn er misschien nog mensen die zo wat tips hebben voor mij?
bijvoorbeeld of je een weerhut moet gebruiken, of als je iets anders weet....?

Jan-Willem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2006 13:10

Bericht door Jan-Willem » 24 sep 2006 09:39

LeX schreef:Zijn er misschien nog mensen die zo wat tips hebben voor mij?
bijvoorbeeld of je een weerhut moet gebruiken, of als je iets anders weet....?


Hoi LeX,

Ik heb als weerstation een WS3600. Bevalt me prima, en gebruik 'm ook draadloos. In 15 maanden nog geen problemen mee gehad.
Mijn sensor staat sinds dit voorjaar in een weerhut. De temperatuurswaarnemingen zijn sindsdien een stuk betrouwbaarder geworden.
Dus ik kan je een weerhut aanbevelen.
De mijne heb ik zelf gemaakt. Op bijgevoegde link staat hiervan een beschrijving.
http://www.xs4all.nl/~jsorber/Zelfbouw%20weerhut.html

Groetjes, Jan-Willem

Plaats reactie