WS 7000 wind en regenmeter draadloos

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
rzw
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2006 11:01

WS 7000 wind en regenmeter draadloos

Bericht door rzw » 05 jun 2006 11:18

Hallo,

Ik heb onlangs de WS7000 aangeschaft. Na een week stopte echter de windmeter er al mee. Alleen maar streepjes op het scherm. De regenmeter heeft het niet veel langer gedaan.

Ik heb het station met de windmeter opgestuurd maar het bleek een overjarig model te zijn en er waren geen onderdelen meer beschikbaar....

Ik kreeg na bij betaling van 100 euro een vervangend station. De WS2300. Na wat speurwerk op internet bleek deze prijstechnisch bij lange na niet in de buurt te komen. :evil: Na een telefoontje kon ik mijn eigen station weer terug krijgen als ik de WS2300 zou opsturen. Dus toen had ik weer mijn eigen station terug. (zonder windmeter)

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe windmeter (WS 7000-15) Deze toch redelijk gemakkelijk gevonden via internet en meteen maar een extra temeratuursensor erbij aangeschaft. Deze doet het nog prima maar de windmeter heeft het na 3 dagen alweer begeven. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? :?:

Het is heel leuk zo'n draadloos systeem maar als het niet werkt..... :cry:

Groeten Rene

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 05 jun 2006 14:15

Hallo Rene,

Spijtig te horen dat je steeds problemen hebt, maar het is een veel gehoorde klacht bij dergelijke draadloze systemen. Is er misschien apparatuur in de buurt van je station en/of de windmeter die voor storing kan zorgen? Als je het station bijvoorbeeld te dicht in de buurt van de pc zet, kan dit al tot storingen leiden. Maar ook de opstelling van de windmeter kan soms een probleem zijn, bijvoorbeeld als je een metalen buis hebt gebruikt. Die moet namelijk geaard zijn. Probeer eens te testen door het verplaatsen van je station en als dit allemaal niet lukt, dan is een bedraad systeem een laatste optie.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

rzw
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2006 11:01

Bericht door rzw » 05 jun 2006 18:23

De regenmeter heb ik vandaag van het dak gehaald, schoongemaakt en tijdelijk in de tuin gezet. En zowaar: hij geeft weer signaal. :D In de windmeter zit nog steeds geen leven. Het hoofdstation opnieuw ingeschakeld, verplaatst maar geen verandering. :cry:

Ik had de windmeter eerst op het dak staan aan een in een emmer met beton gestorte houten bezemsteel. Maar om elke keer het dak op te gaan als hij het niet doet, is wat lastig. Daarom heb ik mijn nieuwe windmeter tijdelijk met een bezemsteel tegen de schutting gemonteerd. Maar zoals ik al eerder meldde geeft ook dit geen resultaat. Het blijft raar dat hij het 2a3 dagen heeft gedaan en dan de pijp aan Maarten geeft. Het lijkt wel alsof de accu in de windmeter niet word opgeladen maar dan zou dat bij alle 2 de windmeters het geval zijn geweest, wat mij iets te toevallig is.
Valt het niet te meten of hij nog signaal uitzendt?

Wat is anders een goed alternatief bedraad systeem?

Groeten Rene

Fred

Bericht door Fred » 05 jun 2006 19:00

Goed alternatief? Mmmm is al heel wat over gesproken op het forum..dat is zonder twijfel (naja zelfs geen alternatief te noemen) de Davis Vantage, maar...... daar moet je dan wel het geld voor (over) hebben. Ik werk nog steeds met de WS2300, maar het blijft behelpen. Problemen met de windmeter zouden algemeen zijn, maar in de praktijk blijkt de regenmeter het grootste probleem op te leveren. Niet leuk om te vertellen aan iemand die zojuist een (uiteindelijk toch niet goedkoop) weerstation heeft aangeschaft. Ben blij te horen dat je jou niet af hebt laten schepen met de WS2300! Dit onderwerp is zoals ik al heb gezegd aanleiding tot stevige discussies geweest, denk dat we toch eens moeten gaan voor de eerlijkheid! Sorry voor al de mensen die een WS aanschaften (Me inclusive), maar er is maar één goed werkend weerstation. Der Siets heeft gelijk gehad. Als men geen geld uittrekt voor een behoorlijke, dan leeft men met frustraties. René, ik hoop dat dit jou nog wat kan helpen. Soms kan men zeggen...beter niets dan iets. Deze opmerkingen komen overigens volledig ter verantwoordelijkheid van mijn persoon.

Groet,
Fred

rzw
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2006 11:01

Bericht door rzw » 06 jun 2006 20:20

Is er niet iemand die ook een WS7000 of een WS2500 heeft? Ik zou wel eens willen weten of het daar wel allemaal naar behoren werkt. En eventueel de mogelijkheid om mijn windmeter met een ander hoofdstation te testen.

Om nou weer wat anders te kopen is ook zowat. Qua prijs lag dit station aardig in de buurt van een Davis Vantage. Zijn er ervaringen met de draadloze versie van de Davis? (blijf toch de voorkeur voor draadloos houden, he :wink: )

Groeten Rene

Fred

Bericht door Fred » 06 jun 2006 21:45

René,

Het door jou aangeschfte station ziet er wel mooi uit, begrijp niet dat men jou weg wilde sturen met een 2300!

Volgens mij is er niemand hier die gebruik maakt van de WS7000. Ook gebruikers van de WS2500 zijn mij niet bekend. Dat zegt niet alles, vandaar de linkjes, misschien krijg je toch reactie van gebruikers van deze toestellen.

Zoals ik al stelde, ben ik niet in de gelukkige omstandigheid om een Davis in mijn bezit te hebben, maar het draadloze gaf ook bij gebruikers hiervan geen voorkeur. Daar ik hier niet verder over kan oordelen geef ik het stokje graag over aan Dick/Sietse/ en Sander (e.a?).

Groeten,
Fred

P.S. Jou station werkt niet goed, hoe lang heb je het in gebruik?

Aanvulling : na het bekijken van de site van LaCrosse heb ik gezien dat de WSén sterk verschillen. De linkjes, om mensen met vergelijkbare apparatuur uit te nodigen tot reactie zullen dus ook niet werken. Helaas...

rzw
New
New
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2006 11:01

Bericht door rzw » 10 jun 2006 20:30

Sinds december 2005 heb ik het station in gebruik. De windmeter hield er toen vrij snel mee op en pas sinds een maand heb ik alles weer terug maar de nieuwe windmeter is er dus ook alweer mee gestopt.

De WS7000 en de WS2500 werken allebei met dezelfde draadloze sensoren voorzien van zonnecel. De sensoren zijn dus uitwisselbaar.

Mocht ik ooit nog een Davis aanschaffen dan wordt het waarschijnlijk toch een draadloze. En wel omdat deze, net als de WS7000, uit te breiden is met een draadloze temperatuursensor om een watertemperatuur te meten. Ik woon vlak bij een recreatieplas, dus vandaar.

Maar eerst maar weer even sparen en kijken of het lukt om de WS7000 ergens te slijten.....

Groeten Rene

j.l.wessels
New
New
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:44

Re: WS 7000 wind en regenmeter draadloos

Bericht door j.l.wessels » 07 okt 2008 22:21

Wij hebben sinds 2000 een weerstation in gebruik met een serieel interface voor de computer.
Na wat problemen met het interface te hebben opgelost werkte alles aardig.
De laatste jaren echter heeft de windvaan problemen.
De batterij was zomaar leeg terwijl de zon volop scheen.
Batterij geladen en het werkte weer voor een tijdje.
Magneet verwijderen en in de zon leggen en het werkt weer voor een paar maand.
Dit voorjaar (2008) batterij weer goed geladen maar binnen een dag was hij weer leeg.
Batterij vervangen door twee AAA batterijen van 1.3 V, werkte echter niet, waren ook direct leeg.
Dus sluiting , de ingebouwde microprocessor maakt sluiting, het ingebouwde zendertje krijgt geen signaal meer.
Wie kan me helpen met een schema zodat ik er een nieuwe microprocessor in kan zetten.
Eventueel ben ik ook geholpen als ik het te verzenden "woord" (enen en nullen) weet.

Groeten G.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Re: WS 7000 wind en regenmeter draadloos

Bericht door SpeedyGJ » 20 okt 2008 15:01

Als je de Davis aanschaft vergeet dan niet gelijk een transmitter kit erbij te kopen om de windmeter draadloos te maken, 145 euro.....en als je de gegevens op je pc wilt hebben ben je nog eens 175 euro kwijt voor datalogger inc software. Qua draadloos is alles super!!! Ik heb die van mij op 175 meter van me afstaan en als ik de console boven op mijn slaapkamer zet dan heb ik net nog genoeg bereik, wel moet de gegevens dan door bomen en huizen heen, open bereik is 300 meter :)

Voor de oplossing van deze windmeters, tjah ik weet het niet maar het lijkt me zeker niet gezond.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

Plaats reactie