Weergave ontvangstation buiten... !?

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
doke2
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2006 15:40

Weergave ontvangstation buiten... !?

Bericht door doke2 » 30 apr 2006 15:50

'k Schafte me in Freetime Center een WID 550 = FS 40 H weerstation aan van Brennenstuhl.

Werkt prima, behalve deOutdoor sensor kan zijn gegevens niet vermelden op 't weerstation binnen.

Wanneer ik de buitenvoeler ( draadloos ) dicht bij 't weerstatation houdt ( ong. 1 m afstand ) worden de outdoor gegevens weld aangebracht op 't weerstation.
Wanneer ik de voeler buiten tegen een varanda, met aluminium ramen, aanbreng wordt er niets meer doorgezonden ( afstand 2 m)

Is dit normaal, of wat doe 'k fout ( het weerstation en de buitenvoeler staan beiden op kanaal 2 !)

Iemand een oplossing ?

Groetjes en bedankt.
't Is beter te leven... dan geleefd te worden !?

Fred

Bericht door Fred » 30 apr 2006 19:03

Hoi Doke,

Welkom. Ik ben geen kenner maar wil je toch even antwoorden. Hoop dat er later meer reactie zal komen.

Ken jou weerstation niet, maar heb zelf wel enige overeenkomstige ervaringen. Wat ik hierbij heb gezien is dat het bereik van de zender over het algemeen te wensen overlaat. De door de fabrikant gegeven waarden gelden in het open veld, maar worden beduidend minder als er enige vorm van bebouwing is. Zo heb ik een aantal leuke stationnetjes van het type DMV-JHB2. De opgegeven waarde voor max. afstand van zender naar ontvanger is 40 m. Echter bij tien meter ontstaat er al een probleem, terwijl er geen metalen delen aanwezig zijn tussen zender en ontvanger. Zo heb ik ook van een lid van deze site (Anton) vernomen dat het systeem goed werkte totdat de rolluiken sloten terwijl er toch een geringe afstand was tussen zendere en ontvanger. Nou is het natuurlijk wel te begrijpen dat het UHF-signaal wordt afgevangen door metalen obstakels deze werken natuurlijk als antenne. Zo kan het zijn dat er Faraday-effecten optreden, maar in de door jou omschreven situatie zie ik niet direct rede om hieraan te denken, tenzij de Al-paal tussen zender en ontvanger staat.

Heb je al eens ge-ëxperimenteerd met een andere lokatie waarbij de zender niet voor de ontvanger afgeschermd kan worden door metalen objecten? Ga nog even opzoek naar jou WS op internet. Als je bevindingen hebt, laat het ons dan graag even weten! We zoeken verder!

Greetzz,
Fred

Fred

Bericht door Fred » 30 apr 2006 20:28

Doke,

Zojuist gezien wat de WID 550 betekent. Vind het en mooi stationnetje. Weersvoorspelling a.h.v. luchtdruk is altijd leuk. De mogelijkheid tot weergeven van het verloop van veranderingen vind ik ook belangrijk en dan komt er natuurlijk nog de prijs...

Een ieder begrijpt dat er geen vergelijk kan zijn tussen een WS van €25,- (niet de WIS 50) en die van €1000,-

Ik denk dat je een leuk apparaat hebt aangeschaft en dat de problemen verholpen kunnen worden.

Fred

doke2
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2006 15:40

Bericht door doke2 » 01 mei 2006 07:21

Inderdaad Fred is een mooi stationnetje, maar 't moet ook werken.

'k Heb al geprobeerd om de outdoorgegevens op 't station te laten verschijnen, dat lukt al 'k de ontvanger dicht bij 't station hou, maar eenmaal als 'k terug buiten plaats begint na een aantal minuten het weerstation rechtsonder ( outdoor gegevens ) te pinken en de getallen veranderen niet meer ...

Je kent niemand die - als bezitter van dergelijke station - me zou kunnen verder helpen ?

Groetjes en bedankt.
't Is beter te leven... dan geleefd te worden !?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 01 mei 2006 15:01

Hallo doke2,

Leuk dingetje, maar het probleem zoals je nu hebt is (zoals Fred ook al heeft verteld) is een veelvoorkomend probleem met draadloze stations. Het enigste wat je kunt doen is proberen je sensor te verhangen en als dat niet helpt eens je station zelf te verplaatsen. Misschien een ander kanaal kiezen kan ook, want volgens mij zitten er drie kanalen op. Veel succes!

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 01 mei 2006 22:48

(Groetjes @ Dick.)

Graag gedaan Doke,

Ken niemand in bezit van hetzelfde station, maar er zijn veel vergelijkbare. De enige twee die (bij mijn weten) een DHV hebben zijn Anton (Wieringemeer) en ik, maar wie weet volgen er meer reacties.

Begrijp natuurlijk dat je de buitensensor buiten wil hebben :oops: 8) , maar kan je hem niet eens in de kamer naar de andere kant en wellicht wat grotere afstand brengen. Dit als test. Is er een door de fabrikant gegeven waarde voor max. reikwijdte? Zo ja wat wordt daar dan opgegeven?

Vervolgens nog een vreemd opmerkinkje.... laatst heb ik de buitensensor van de DHV iets verplaatst (over een maximale lengte <50cm) na het opnieuw opbouwen van de omgewaaide schutting. Direct hierna ontstonden er problemen exact zoals jij ook omschrijft, zo gaat dat echt als er geen verbinding is tussen zender en ontvanger. Het gekke was dat hier ook sprake was van toeval. De batterijen hadden onvoldoende kracht, na vervangen was het probleem opgelost. Zeg het toch maar even.......

Nu dan even een minder leuke mogelijkheid. Als het bereik binnenshuis niet voldoende blijkt, is het misschien verstandig om eens met de leverancier te gaan praten er kan dan m.i. sprake zijn van een mankement.

Sorry dat we jou geen pasklare oplossing kunnen bieden, maar we blijven denken..

Groetjes en ......Succes!
We horen nog van je toch?


Fred

P.S. Wat is jou lokatie? Ahhh!! Laat maar zie het al. Wil je ook de meldingen van (extreeme-, geen echte must) weersomstandigheden doen in onze shout? Zou dat geweldig vinden. Je bent wel ver van huis...... :wink: . Ken je de site van Koen?

doke2
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2006 15:40

Bericht door doke2 » 02 mei 2006 13:48

Probleem opgelost :

die weerstations zijn zéér goed, maar af en toe zit daar een 'maandagprocuct' tussen... wel zo had 'k er waarschijnlijk een.

Heb alles ingeleverd in de winkel van aankoop en een nieuw station gekregen en.... alles werkt zoals beschreven.

Dus een goed station dat in België 20 € goedkoper is dan in Nederland...

Groetjes en bedankt.


Edit Fred 8) : Kijk dat is goed nieuws. Veel plezier ermee! Ben blij dat ik dat nu zo kan zeggen :wink: .
't Is beter te leven... dan geleefd te worden !?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 02 mei 2006 18:33

Harstikke mooi Doke2. Wat mij betreft plaats je je metingen af en toe op de shoutbox van de hoofdpagina, zoals Fred al voorgesteld heeft. Weten we ook hoe het weer bij jou is.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Plaats reactie