ws2300 vraagje

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
NightFlyer
Member
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2005 14:48

ws2300 vraagje

Bericht door NightFlyer » 23 mar 2006 01:20

Hoi hopelijk kunnen jullie me helpen met dit probleem.

Ik heb sinds een tijdje de ws2300 en heb een vraag
Wanneer ik de buitentemp sensor naast de ontvanger zet binnen dan heb ik ongeveer 1,5 tot 2 graden verschil
De buitentemp geeft dan 1,5-2 graden lager aan, is dit normaal?
zoja waarom is dit zo?
zoniet kan ik het verranderen ergens in settings of moet ik terug naar de winkel waaar ik hem gehaald heb?

bvd
Richard

ps heb alles al nagekeken of het ergens bij te stellen is maar kan het niet vinden graag uw hulp

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 23 mar 2006 15:26

Hallo Richard,

Kan het zijn dat je station dicht bij de achterzijde van je pc staat? Daar wordt namelijk de warme lucht van je voeding naar toe geblazen en dat kan het verschil maken. Of je hebt hem bijvoorbeeld op de muur gemonteerd en de andere sensor ergens anders neergezet. Met dit weer kan het zo maar zijn dat door de straling van de zon de muur warmer is dan de omgevingstemperatuur in je huis en ook dan krijg je een verschil. Bij mijn weten kan er met Heavy Weather geen correcties worden ingesteld. Gebruik je een ander weerprogramma zoals VWS of WD dan kan dat wel.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

NightFlyer
Member
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2005 14:48

Bericht door NightFlyer » 23 mar 2006 20:38

Bedankt voor het snell antwoord,

Nee heb de buitentemp sensor bovenop de basis station gezet zodat ze zo dicht mogelijk bij elkaar staan, heb trouwens 0,4 graden verschil.
Is dat aanvaardbaar of zeg je van teruggaan naar de winkel?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 24 mar 2006 08:52

Hoi Richard,

Ik zou proberen om mbv een geijkte thermometer te kijken welke van de twee er nu afwijkt en deze afwijking gewoon mee nemen bij het opschrijven van de waarnemingen. Ik denk niet dat de winkel gevoelig is voor deze afwijking, want het blijft een digitale sensor, die niet zijn geijkt, zoals bijvoorbeeld wel de traditionele thermometer van Wittisch & Visser, die in een weerhut geplaatst wordt. Je krijgt dan ook een certificaat erbij.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

NightFlyer
Member
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2005 14:48

Bericht door NightFlyer » 24 mar 2006 09:51

ok bedankt voor de informatie:)
Waar haal ik trouwens zo'n geijkte thermometer ?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 24 mar 2006 13:53

Hoi Richard,

Wittich & Visser is één van de vooraanstaanden op dit gebied. Bekijk hun folder in pdf-formaat maar eens, je moet dan wel een acrobatreader hebben geinstalleerd. Dit is het document en hier ga je naar hun site.

Succes, Dick :wink:
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 24 mar 2006 19:23

Hoi Engert,

(Zoals je weet heb ik de film gezien.....)


Geijkte thermometers zijn duurder dan het gemiddelde weerstation. Je krijgt er idd een tabel bij waar ook de op de geijkte thermometer vermelde waarden gecorrigeert dienen te worden.....

Brengt mij op de vraag... is dat het wel waard?

Ik heb een geijkte naast mijn sensor gehad. Meet verschil maximaal 0.5 graad C ( moet toetenboard nog even configureren), is dat wel interressant? Ik woon bijvoorbeeld in het midden van Z'meer. De daardoor verkregen afwijking van de "veldtemperatuur" bedraagt naar alle waarschijnlijkheid enige graden!

Het valt mij op dat het woord meetfout bij vele mensen in het verkeerde keelgat schiet, maar ik ( als bet-meter) moet zeggen dat dat erbij hoort. Het is goed om kritisch te zijn, maar meetfouten horen bij het meten!Zelfs bij apparatuur die enkele 100.000-en kosten treed dat op!

Ik heb mij verbaasd over de overeenkomsten tussen de diverse WS'en in de waarnemingen. Een testje is leuk, geeft vertrouwen in eigen waarnemingen, maar overdrijf het niet! Het gaat echt wel aardig!

We hebben toch geen intenties om het KNMI naar de kroon te steken?

Hee Nightflyer, als je in de buurt van Z'meer woont kan ik weleens kijken of we wat met de geijkte kunnen doen.

Greetz,
Fred

NightFlyer
Member
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2005 14:48

Bericht door NightFlyer » 25 mar 2006 10:08

Bedankt fred en dvdijk,

Je hebt wel gelijk Fred het is tenslotte een hobby.
Ik woon trouwens in Hengelo dus dat is niet echt in de buurt :) iig bedankt.
Ik heb gisteren een weerhut gemaakt en ga hem vandaag schilderen en morgen plaatsen, ben benieuwd hoe dicht ik in de buurt kom van de waarnemingen van Vliegbasis Twenthe.
Ik zal wanneer het klaar is een foto maken en uploaden.

nogmaals bedankt
Richard

Plaats reactie