WS3600 in Belgie

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Luckyluke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:11

WS3600 in Belgie

Bericht door Luckyluke » 15 mar 2006 10:13

Hoi,

Weet iemand waar de WS3600 te koop is in België?

Groetjes,
Luc
Brugge - België

Fred

Re : WS-3600 in België

Bericht door Fred » 15 mar 2006 15:14

Hoi Luc,

Welkom op ons forum. Ik hoop dat je veel plezier kunt beleven en ons ook wil bijstaan met melden van locale weers-omstandigheden in de shout op de frontpage. Uitbreiding naar België is prachtig! Sorry ik kan je niet direct helpen, maar misschien helpt dit : http://www.weerstationaalst.be/phpBB2/ de webmaster is Koen. Hij zit wat dichter bij het vuur. Houd dit forum ook "in de gaten" er zijn misschien anderen die je wel direct kunnen helpen en ik zal ook nog eens even gaan surfen. Laat je het ons ook even weten als het gelukt is?



Groeten,
Fred

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 15 mar 2006 15:15

Volgens mij wel via het internet: http://www.weershop.be

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Luckyluke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:11

Bericht door Luckyluke » 16 mar 2006 09:20

Hoi,

bedankt voor de info!
Eigenlijk ken ik er niet zoveel van maar mijn pa wil persé zoiets hebben. Aangezien mijn pa veel voor me gedaan heeft wil ik wat extra besteden voor zijn verjaardag, vandaar dit...

Toch nog een vraagje: die regenmeter: wordt dit automatisch geledigd na een bepaalde tijd of moet hij dit manueel doen?
Is de WS3600 recent of zijn er opvolgers. Of andere merken zoals Oregon?

Groetjes,
Luc
Brugge, België

Fred

Bericht door Fred » 16 mar 2006 12:35

Hoi Luc,

De regenmeter is van het tuimelprinciepe elke keer als er ca. 1 ml is opgevangen, slaat hij om. Dit wordt gedetecteerd door het WS. Hierbij is hij dus gelijk geleegd.

De WS-3600 is nog vrij recent (vlg. mij ca. 1 jaar op de markt) als je het forum even doorspit kom je diverse berichten erover tegen, zo kan je dan de gebruikers vinden en ze een persoonlijk bericht sturen. Ik ben ook niet zo heel erg thuis in deze materie, het merk Oregon ken ik niet. De echter weerfanatici maken gerbruik van de Davis Vantage, het neusje van de zalm, maar daar moet natuurlijk ook veel meer voor betaald worden ( een kleine € 1000,=). Ik doe het nog steeds met de WS-2300.
De Lacrosse-weerstations zijn leuke apparaatjes, maar als men van plan is om de gegevens online te presenteren leidt dit nogal eens tot frustraties.

Als je de WS-3600 personen niet kunt vinden zeg je het maar dan ga ik wel even voor jou op zoek, ook andere vragen zijn natuurlijk welkom!

Groeten,
Fred

Luckyluke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:11

Bericht door Luckyluke » 22 mar 2006 10:46

Hoi,

Nog een (misschien dom) vraagje: hoe weet de windmeter wat noord-oost-zuid-west is? Moet je die installeren met een markering naar het noorden (ofzo) of bevat die windmeter een ingebouwde kompas?

mvg,
Luc

Fred

Bericht door Fred » 22 mar 2006 13:21

Hoi Luc,

Domme vragen bestaan niet. De windsensor moet idd gericht geplaatst worden, maar ik kan je nu niet direct helpen daar die van mij nog ongericht in de wilgen hangt :oops: Zal als ik zo direct thuis ben eens even voor je gaan kijken.

Of (beter) is er misschien iemand anders die het Luc nu even kan vertellen?

Betekend dit overigens dat je de mast al klaar hebt staan? Dan wordt ik helemaal jaloers!

Okee thuisgekomen zie ik dat er op mijn windsensor een aanduiding is voor de polen, echter zou ik dit zelf bij installatie wel even willen checken. Dus ook dan even het compas erbij.

Heb overigens weleens vernomen van een mogelijkheid tot softwarematige fijn afstelling, maar dan zou ik je toch het advies van anderen aanraden. "Ons master" ( Dick ) heeft al eens met dat bijltje gehakt.

Groeten,
Fred

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 22 mar 2006 20:33

Hier staat al wat over het richten van de windmeter.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 23 mar 2006 17:24

Vind dit toch wel de moeite waard om even verder te discussieren. Bij gebrek aan een algemeen topic kies ik ervoor om dat hier maar even te doen.

Even off topic : heb een financieel meevallertje en denk eraan om en aannemer te bestellen voor het plaatsen van de mast, zodat ik ook daadwerkelijk kan starten met een degelijke opstelling van het WS (houd het n.l. graag droog in huis). Okee een teil geeft na calibratie een meer betrouwbaar gegeven dan een buisje, maar zie dat in huis toch niet zo zitten!

Okee terug naar de vraag, met een vraag. Luc, heb jij het WS inmiddels al aangeschaft? Is het zo dat er bij de 3600 ook aanduidingen zijn geplaatst op de sensor? Als dat zo is is dat de indicatie voor plaatsing. Echter de plaats die aangewezen wordt door een compas als noord is de magnetische en vertoont dus een kleine afwijking. De plaats waar de zon op komt wijkt ook een beetje af met het jaargetijde. Na correctie moet het toch mogelijk zijn om e.e.a. perfect uit te richten, maar is dat wel zo belangrijk?

Als er geen aanduiding in enige vorm op de sensor staat is dat ook geen probleem. Plaats de vaan handmatig in een gewenste richting, maak een markering en ga als voorgaand te werk.

Naja final answer : nee de sensor bevat geen compas.......

Fred (beetje dom) :oops:, maar gaarne tot Uw dienst.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 24 mar 2006 08:58

De windvaan MOET altijd in een bepaalde richting geplaatst worden. Die richting staat in de gebruikershandleiding. Bij mijn LaCrosse is dat naar het oosten en bij mijn Davis naar het noorden. Feitelijk maakt het niet uit naar welke richting die staat, zolang het maar de richting is die de handleiding aangeeft.

Is dat bijvoorbeeld Oost, dus 90 graden, dan zal de windmeter vanaf dat punt zijn metingen doorgeven, datzelfde doet hij ook als je hem naar het noorden zet, alleen dan klopt het niet meer. Noordenwind wordt dan aangegeven als westenwind, 270 graden en oosten wind wordt dan zuidelijke wind. Zijn referentiepunt is dan verschoven. Dus, goed lezen wat er in de gebruikershandleiding staat en hem dan ook daadwerkelijk die kant oprichten, het liefst met een kompas en anders maar globaal als je geen kompas hebt. Zie het verhaal over de zon (komt op in het oosten, staat om 12.00 uur in het zuiden en gaat onder in het westen. Denk wel aan de winter/zomertijd).

Succes, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Luckyluke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:11

Bericht door Luckyluke » 24 mar 2006 09:24

Hoi,

Ik heb de 3600 nog niet. Maar ik zal die binnenkort aanschaffen. Nu, in de testopstelling kunnen we eigenlijk gemakkelijk zien naar welke richting de windvaan moet staan. En een kompas naast leggen kan ook al wonderen doen.

Aangezien ik in België woon en helaas nog geen online banking doe én geen visa heb, wilde ik de BIC en IBAN codes van conrad.be hebben. Mailke verzonden naar die mensen en nog steeds geen antwoord ontvangen. Van weershop.be heb ik onmiddellijk antwoord gehad. Dus zal ik volgende week mijn aankoop bij weershop.be plaatsen.

Grtz,
Luc

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 24 mar 2006 13:47

:lol: Dat is goed nieuws Luc, ik hoop dat het je bevalt. En als je een website gaat bouwen, geef dan ons ook de url, dat trekt altijd weer bezoekers! Veel succes ermee en als je nog ergens tegenaan loopt laat je het ons maar weten.

Veel plezier, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Luckyluke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:11

Bericht door Luckyluke » 24 mar 2006 20:07

Euuhhh.... ik heb al een website maar daar zullen de resultaten van de metingen niet opkomen.
Enne, nu je dit toch aanhaalt mag ik wat reclame maken: http://www.kisstory.be
Ik sta ergens tussen de crew!
En misschien zie ik jullie op 3 juni in Harelbeke.

Groetjes,
Luc

PS: ondertussen heb ik antwoord gehad van conrad.be maar weershop.be is iets goedkoper.

Luckyluke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:11

Bericht door Luckyluke » 29 mar 2006 11:02

Voilà... mijn WS-3600 is in bestelling!
Morgen of overmorgen zal ik die ontvangen en op 6 april doe ik die cadeau aan mijn pa. Die zal in de wolken zijn.

Alvast bedankt aan iedereen van dit forum voor het oplossen van de vraagjes. Als ik terug kom op dit forum hoop ik dat het telkens met goed nieuws is.

Saluutjes,
Luc
Brugge, België

Fred

Bericht door Fred » 29 mar 2006 23:49

Saluut @ Lucky!

Na het lezen van jou berichten denk ik aan "een schot (nee niet zo iemand met een rok) in de roos" Hoop dat jou Pa ook eens langs komt op dit forum.

Fred

Plaats reactie