Nieuwe WS3600

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Flankie
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2006 15:02

Nieuwe WS3600

Bericht door Flankie » 22 jan 2006 15:16

Voor de lol een weerstation WS3600 gekocht maar wil wel het uiterste er uit halen.
Vraag 1: Volgens de handleiding moet de windvaanstandaard richting
Oost-West wijzen waar is dat want ik kan mij voorstellen bijvoorbeeld Noord-West o.i.d. maar Oost-West is tegenovergesteld?
Vraag 2: Ook las ik dat het geen ijzeren mast mag zijn, waarom niet en wat dan?
Vraag 4: Mijn windvaan draait soms als een tol rond zodat ik ook geen goede windsnelheid krijg, mijn mast staat op 3 mtr hoogte achterin de tuin.
Ik hoop dat er iemand met deze problemen bekend is en mij kan helpen.
Bij voorbaat dank. :D

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 22 jan 2006 15:25

Hoi Flankie,

Op de eerste plaats welkom op dit forum. Hoop dat je hier nog vaak komt. En dan je vragen:
Vraag 1: Volgens de handleiding moet de windvaanstandaard richting
Oost-West wijzen waar is dat want ik kan mij voorstellen bijvoorbeeld Noord-West o.i.d. maar Oost-West is tegenovergesteld?

Misschien heben ze het een beetje ongelukkig opgeschreven, maar bedoelt wordt dat de vaan richting het oosten moet staan (waar de zon opkomt, hahaha). Je station gaat er van uit, dat de vaan op het oosten is gericht en vanuit die positie geeft hij de andere richtingen aan. Oost is voor je WS punt nul. Meet je station vanuit dat punt 90 graden erbij, dan geeft hij dat aan als zuidelijke wind enzovoort.

Vraag 2: Ook las ik dat het geen ijzeren mast mag zijn, waarom niet en wat dan?
Dit heeft puur met de veiligheid te maken. Je kunt wel een ijzeren paal gebruiken, maar dan moet die geaard worden. Denk ook aan blikseminslag; ijzer is een goed geleider, hout niet.

Vraag 4: Mijn windvaan draait soms als een tol rond zodat ik ook geen goede windsnelheid krijg, mijn mast staat op 3 mtr hoogte achterin de tuin.
Officieel moet de mast op de waarnemingshoogte van 10 meter staan. Zet je hem lager, zoals jij dat hebt gedaan, dan krijg je last van het zogenaamde "tuineffect". De wind wordt door allerlei obstakels gebroken en is dan niet repressentatief voor de echte wind. Zo laag bij de grond "dwarrelt" de wind rond door die obstakels en krijg jij van die rare metingen. Als je in de mogelijkheid verkeert de windmeter op een punt aan het huis te monteren, het liefst op minimaal 10 meter, zul je zien dat de metingen veel beter worden.

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Flankie
New
New
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2006 15:02

Bericht door Flankie » 22 jan 2006 15:42


Hoi Dick,

Allereerst bedankt voor dat supersnelle antwoord, daar kan ik wat mee.
Ik moet er maar een keer aan en de vaan op het dak plaatsen, kabeltje verlengen en de hele opstelling veranderen.
Zal wel lukken en zal mijn ervaringen als het klaar is op het forum vermelden.

Groetjes,
Flankie :lol:


Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 22 jan 2006 15:51

Hoi Flankie,

Succes er dan mee en pas op dat je niet naar beneden valt :shock: .

Groeten, Dick :wink:
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Fred

Bericht door Fred » 23 mar 2006 16:16

Hmmmmmm,

Geen bericht van Flankie. Betekent dat dat hij ( net als ik ) vol goede moet is begonnen, maar toch is vastgelopen bij de plaatsing van de mast?

Vind de East-West uitdrukking in de beschrijving wel heel bijzonder. Zal toch niets te maken hebben met het "thuis best" gezegde?

Plaats reactie