lengte datakabel ws 3600

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

lengte datakabel ws 3600

Bericht door steef » 27 dec 2005 19:20

Na lang wikken en wegen ( wel doen, niet doen; heb ik wel tijd voor? )vandaag een ws 3600 aangeschaft. Tijdens het installeren tegen een 'klein' probleem opgelopen: de lengte van de data-transferkabel pc > basisstation is te kort. Helaas is er geen verbinding tussen de pc en basisstation met een kabel die verlengt is met een verlengkabel met een verbindingskoppelstuk. Op de orginele kabel wel succesvolle aansluiting. Wie weet hier een alternatief voor ?

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 27 dec 2005 20:14

Hoi Steef,

Van harte welkom op dit forum en gefeliciteerd met je aanschaf ! Heb je daarbij een seriele datakabel? Probeer via een elektronica-winkel eens of je dit kunt omzetten naar een USB d.m.v. een verloopstekker of zo, die zijn ook makkelijker te verlengen. Ik zal ondertussen eens verder zoeken naar info over dit onderwerp want je bent vast niet de enigste met dit probleem.

Groeten, Dick (WSK)
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 27 dec 2005 20:44

Hallo Dick. Hartelijk dank voor je welkom, ik heb hier inderdaad een seriele datakabel. Ik neem aan dat je een verloop bedoeld van serieel naar usb, ga daar morgen naar kijken. Misschien dat daar een verbetering in te krijgen is.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 27 dec 2005 21:50

Ik neem aan dat je een verloop bedoeld van serieel naar usb


Inderdaad, dat is wat ik bedoel.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 28 dec 2005 13:45

Helaas..........het werkt niet goed. Serieel-usb kabel gekocht en ertussen gezet. Er is kontakt met het weerstation, maar het gaat traag. De transfer van de data-gegevens komt helemaal niet over. Nu maar weer rechtstreeks aangesloten op de pc en een mail gezonden naar La Crosse of zij nog een mogelijkheid weten. Hopen dat zijn nog een oplossing hebben.

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 28 dec 2005 15:02

Je kan de basis station ook ophangen.
Verlengen is niet mogelijk, je kan het doen maar zoals je zelf ook al zei: dan krijg je data verlies.
Ik weet niet hoe je opstelling van je pc en basis station is.
Weerstation Holwerd
WeerForum!

Meetapparatuur: Davis Vantage Pro 2
Handwindmeters: Windmaster 2 / Inspeed Vortex

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 28 dec 2005 16:16

wij hebben het basisstation gisteren voor nood maar even opgehangen, ik vind het basisstation liggend prettiger kijken, ( invalshoek en contrast is dan beter), vandaar de vraag naar een langere kabel. Het hoekje en bijhorend bureaublad waar de pc staat is n.l. erg vol. De plaats waar ik het basisstation hebben wil is op een kastje ca 4 meter van de pc vandaan. Ik weet dat ik hem elke keer aan de pc kan hangen, maar wil dat nu niet gelijk als enigste optie hebben.

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 03 jan 2006 18:29

Vandaag e-mail gekregen van LaCrosse met de mededeling dat de lengte van de seriele kabel al maximaal is en dat omzetting naar usb niet mogelijk is. Wij moeten het hiermaar mee doen.

Fred

Bericht door Fred » 03 jan 2006 19:06

MMmmmm, niet door enige kennis gehinderd :oops: heb ik mijn WS2300 seriele kabel met twee maal 1,5m verlengd, nadat ik van speedy had vernomen dat de storingen in het weerstation weleens door computers veroorzaakt konden worden. Bij de eerste verplaatsing had ik het WS boven het modem geplaatst, waarna zelfs de datum van slag raakte. :roll:

Nu staat het opgesteld op ca. 2m van de andere apparatuur en werkt een stuk beter.

Het verlengen met seriele kabels verdient niet de schoonheidsprijs, daar de stekkers nogal groot zijn. Voorts dacht ik aan het verlengen van de kabel aan de zijde van het WS, als ik mij niet vergis zou hier een gewone verlenging van een telefoonkabel toegepast kunnen worden, maarja dat zal wel weer een idee van een simple mind zijn en ja....als Lacrosse spreekt over de maximale lengte.....

Nouja Steef, je hebt iig een mooi WS! Gefeliciteerd!

Groet,
Fred

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 04 jan 2006 08:26

steef schreef:Vandaag e-mail gekregen van LaCrosse met de mededeling dat de lengte van de seriele kabel al maximaal is en dat omzetting naar usb niet mogelijk is. Wij moeten het hiermaar mee doen.


Lijkt mij vreemd. Er zijn converters in de handel van serieel naar USB. Dat moet gewoon werken. Ik heb een GPS apparaat die alleen via serieel met de PC verbonden kan worden. Daar heb ik nu een serieel naar usb converter tussen gedaan en dat werkt, dus dat moet ook voor een weerstation werken volgens mij.

Sietse
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 05 jan 2006 09:51

Mail ontvangen van LaCrosse:
X-TeleSupport HelpDesk Email Direction: Outbound
X-Mailer: Tele-Support Helpdesk Post Office

It is not really possible, as the supplied cable is almost at the maximum length for a serial cable, and the station will not work USB.

Chris Flock
La Crosse Technology Support


Ik heb een converter gekocht enkele dagen geleden, maar de datatransmissie is erg verminkt en traag. Lengte van deze kabel is 1meter. De data wordt niet/verminkt opgeslagen op de pc. Bij gebruik van de bijgeleverde kabel en seriele aansluiting geen enkel probleem hiermee. Ook het verlengen van de RJ-11 aansluiting met b.v. 1 meter geeft hetzelfde probleem.

steef
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2005 19:12

Bericht door steef » 05 jan 2006 09:59

Fred schreef:Nouja Steef, je hebt iig een mooi WS! Gefeliciteerd!


Dank je Fred, ik ben er zelf erg blij mee.

Had in het begin de buitenopstelling niet optimaal. Temperatuur werd beinvloed door de straling van mijn woning ( hout ). Nu de temp/vochtigheidsvoeler op een paal gemonteerd, 1.5 m1 boven maaiveld en ca 1 meter van mijn woning af. Nu registreer ik redelijk correcte waarden.
De windmeter staat op ca 4 meter hoogte, niet de 10m die geadviseerd wordt, maar dat is hier niet haalbaar wegens vlakke bebouwing.
Woon in het 'buitengebied', dus geen enkele invloed van stedelijke weersinvloeden.

Gebruikersavatar
Plug
Member
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 dec 2004 12:54

Bericht door Plug » 17 mar 2006 12:59

Hallo,

Om dat ik vorige week het idee kreeg om m'n Laptop als server voor m'n weerstation te laten draaien (WS3600), liep ik ook tegen het aansluit probleem aan.
Nieuwe laptop dus geen RS 232 aansluiting, en de convertor naar usb werkt hier dus ook niet.
Dus ik denk dan sluit ik hem maar op m'n andere server die op zolder staat aan.
Rj 11 stekkers gekocht en 10 meter telefoonsnoer en aansluiten die handel.
Toen testen, maar er gebeurde niets alleen de melding: geen weerstation.
Na even zoeken was het probleem al snel gevonden, de rj 11 stekker van het weerstation naar de rs232 is niet een normale rj 11 met 4 pennen, maar een rj 11 met 6 pennen.
Je moet dus de rj11/6 hebben met dus ook een 6 aderige kabel en een koppelstukje voor 6 pennen.
Aangezien je daar ook weer een andere tang voor nodig hebt, heb ik er toen voor gekozen om de Rs232 kant maar te verlengen.
Dus 2 Rs232 stekkers gehaald en 10 meter netwerkkabel cat 5, en even doormeten welke pennen er werden gebruikt.
Aansluiten en klaar, weerstation in de kamer aan de muur en de computer boven op zolder met 10 meter kabel er tussen en het werkt perfect.
Het is dus wel mogelijk om de kabel te verlengen.

Hier nog even de aansluiting:

Ik heb dus 2 RS232 stekkers gekocht, 1 male en 1 female.
Van die stekkers worden pin 1,2 en 9 niet gebruikt, de rest wel.
Ik heb dus op:

pin 3 - groen
pin 4 - groen/wit
pin 5 - blauw
pin 6 - blauw/wit
pin 7 - bruin
pin 8 - bruin/wit

Als je dit dus op bijde stekkers zo aansluit moet het werken.
Dus pin 3 aan 3 en pin 4 aan 4 enz.

Gr, Fokko

Fred

Bericht door Fred » 11 jul 2006 12:41

Ik heb de gewoonte om bij het zoeken naar mogelijkheden de eerste aanzet te doen in extremen. Daar ik onlangs de mogelijkheid heb gekregen om een 20 m lang RS232-verlengsnoer te kunnen gebruiken, maar meteen de proef op de som gesteld.......Alles werkt als anders. Er is nu een totale lengte van ca. 25 m tussen WS2300 en Comp met drie verlengsnoeren (en dus zes extra koppelstukken dit voor degenen die niet kunnen rekenen ...ik heb heb Casio :oops: ). Het 20m snoer ligt opgerold, dit is en slechtere situatie dan wanneer het uitgestrekt ligt! Wil de uitdaging nu echt aangaan... binnenkort zullen jullie horen over mijn bevindingen met verlenging tot 65 m. Dit zegt natuurlijk niet alles, het gaat misschien wel in belangrijke mate over het oppikken van.... zal in de volgende test dan ook zorgen voor storingsbronnen als 27/433/800MHz en mobiele telefoon. Het gaat mij wat ver om een rol in de magnetron te leggen.... 8)

Plaats reactie