Vraagje over de "New Matrix" weerstation.

Welke hardware gebruik je? Of stel je vragen en/of opmerkingen over hardware
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 17 mar 2005 22:53

Hallo Speedy,

Op zich klinkt dit allemaal wel goed wat je van plan bent. De mast zou je kunnen vastzetten aan een constructie op de vloer, vergelijkbaar met de manier waar ze masten op zeilboten vastzetten. Ik zou om de mast, waar hij door het gat gaat, een kraag van rubber o.i.d. doen, zodat het ding wel een beetje heen en weer gaat, maar niet de boel kapot slaat bij harde wind. De dakpan kun je misschien vervangen door een speciale doorvoer voor bijvoorbeeld afvoer lucht en/of ventilatie. Maar dan wel zo construeren dat de mast erdoor kan en hij verder waterdicht wordt. Lijkt me wel een gedoe, maar dan staat het wel wat mooier.

De draden kun je verlengen met verlengsnoer voor telefoontoestellen. Als het goed is staat dat wel in je manual. Je kunt dat niet eindeloos doen omdat het signaal anders door de lengte te zwak kan worden, met alle gevolgen van dien.

Veel succes en laat maar eens horen hoe je ermee aan de gang gaat. Ben wel benieuwd. Overigens duidelijke foto's ! :)

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 18 mar 2005 14:43

dvdijk schreef:Hallo Speedy,

Op zich klinkt dit allemaal wel goed wat je van plan bent. De mast zou je kunnen vastzetten aan een constructie op de vloer, vergelijkbaar met de manier waar ze masten op zeilboten vastzetten. Ik zou om de mast, waar hij door het gat gaat, een kraag van rubber o.i.d. doen, zodat het ding wel een beetje heen en weer gaat, maar niet de boel kapot slaat bij harde wind. De dakpan kun je misschien vervangen door een speciale doorvoer voor bijvoorbeeld afvoer lucht en/of ventilatie. Maar dan wel zo construeren dat de mast erdoor kan en hij verder waterdicht wordt. Lijkt me wel een gedoe, maar dan staat het wel wat mooier.

De draden kun je verlengen met verlengsnoer voor telefoontoestellen. Als het goed is staat dat wel in je manual. Je kunt dat niet eindeloos doen omdat het signaal anders door de lengte te zwak kan worden, met alle gevolgen van dien.

Veel succes en laat maar eens horen hoe je ermee aan de gang gaat. Ben wel benieuwd. Overigens duidelijke foto's ! :)

Groeten, Dick


Thnx voor jou bericht :)
De gat is erg groot voor een stuk rubber, hiervoor zou ik eventueel een stuk piepschuim kunnen tussen zetten en daar een gat inmaken te breete van de paal.
Daarbij doe ik er nog een halfe tot hele cm bij voor die stuk rubber.

De dakpan kun je misschien vervangen door een speciale doorvoer voor bijvoorbeeld afvoer lucht en/of ventilatie.


Waar haal ik zoiets weg?
Hoe ziet dat er inhemelsnaam uit :$ :$ ?
Want het water moet wel weer mooi weg gaan over die dakpannen zodat het niet naar binnen loopt ;)
Als ik hier ook een andwoord op heb gekregen dan kan ik aan de slag.
Daarnaast is het niet aan te raden om het draad langer dan 10 meter te gaan verlengen.
_____________________|_______________
^10 meter draad ---------^Tussenstuk------^*(*) meter draad

De gegevens worden dus verstuurd door een telefoon kabel, als die bij het tussenstuk aan komt dan heb krijg je een grote kans dat daar dan al gegevens verloren kan gaan.
Daarna moet hij nog minstens door *(*) meter draad heen gaan tot hij bij de sensor is, ook daar kan nog gegevens verloren gaan.
Kortom: windstoot van 60 km per uur kan bij aankomst van het hoofdstation bij de 30 km per uur komen te zitten.

Heb net ongeveer even opgemeten hover hij boven het dak uit komt.
De paal zelf is 4 halfe meter, dat is heel wat natuurlijk.
Dan komt hij ongeveer 370 cm (3 meter 70 cm) boven het dak uit.
Ik kan dan eventueel een stuk afhalen want anders is het wel heel overdreven...
Tot hoever kan ik em boven het dak laten uitsteken?

Greets: jullie iritante ventje die dus niet compleet alles weet :p

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 18 mar 2005 15:28

Een weerhut zit er momenteel niet in helaas, daarvoor wil ik mijn sensor naar voren plaatsen.


Je kan ook zelf een weerhutje maken? Heb ik afgelopen dinsdag nog gedaan. Zie bijgaande foto. 4 witte aluminium (of plastic) ventilatieroostertjes (te koop bij iedere bouwmarkt), 2 stukjes hout om boven en onder dicht te maken, een paar schroefjes en wat witte verf voor de boven en onderkant. Voor 20 a 25 euro ben je klaar. Als je plastic neemt, ben je goedkoper uit. Het hutje moet eigenlijk wel op het Noorden hangen en zoveel mogelijk uit de zon. De zon zal nog wel een beetje invloed hebben, maar veel minder dan dat je de sensor zo ergens los hebt hangen. Op het Noorden heb je vrijwel geen last van de zon, wanneer je de hut aan of achter je huis plaatst. Door de naar beneden gerichte lamellen, heb je geen last van direct zonlicht en de wind waait er lekker doorheen. Ik heb nu met de (draadloze)sensor in dit weerhutje al een aantal dagen exact dezelfde min. - en max. temperatuur als de sensor van mij weerstation en de vliegbasis Leeuwarden.

Sietse.

Afbeelding
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 18 mar 2005 17:25

S. Roolvink schreef:
Een weerhut zit er momenteel niet in helaas, daarvoor wil ik mijn sensor naar voren plaatsen.


Je kan ook zelf een weerhutje maken? Heb ik afgelopen dinsdag nog gedaan. Zie bijgaande foto. 4 witte aluminium (of plastic) ventilatieroostertjes (te koop bij iedere bouwmarkt), 2 stukjes hout om boven en onder dicht te maken, een paar schroefjes en wat witte verf voor de boven en onderkant. Voor 20 a 25 euro ben je klaar. Als je plastic neemt, ben je goedkoper uit. Het hutje moet eigenlijk wel op het Noorden hangen en zoveel mogelijk uit de zon. De zon zal nog wel een beetje invloed hebben, maar veel minder dan dat je de sensor zo ergens los hebt hangen. Op het Noorden heb je vrijwel geen last van de zon, wanneer je de hut aan of achter je huis plaatst. Door de naar beneden gerichte lamellen, heb je geen last van direct zonlicht en de wind waait er lekker doorheen. Ik heb nu met de (draadloze)sensor in dit weerhutje al een aantal dagen exact dezelfde min. - en max. temperatuur als de sensor van mij weerstation en de vliegbasis Leeuwarden.

Sietse.

http://www.weerstationleeuwarden.nl/images/Zelfbouwweerhut.jpg


Ziet er handig uit :)
Ik heb zelf ook een draadloze sensor gelukkig :).
Ik wil die senor en regenmeter voor hangen (anders kom ik met de regenmeter niet uit met 10 meter ;) ) en dat is dus naar het noorden.
Ik kan dat dus opzich wel doen.
Ik weet niet hoe de sensor binnen hebt zitten...gewoon neer gelegt of vast gezet aan het hout.
Daarnaast is het ophangsysteem ook handig alleen ik denk dat dat gaat storen omdat ik mijn fietsen daar tegen de muur heb staan.
Daarnaast staat daar ook een bankje dus ik denk niet dat ik dat ga redden.
Daarvoor wil ik er een tegel weg halen en een "witte" paal inslaan. (Of maakt dan de kleur niks uit van de paal) tot 150 cm, daar hang ik dan de sensor aan, daarnaast wil ik daaraan een bakje maken voor de regenmeter en daarop aan bevestigen omdat hij anders om waait.
Dan moet ik alleen de windmeter nog, maar als alles goed loopt is dat mogelijk geen probleem meer.
Ik ben nog wel even pssies opmeten maar ik weet 100% zeker dat ik het wel red met de kabel.

Afbeelding

S. Roolvink
Senior Member
Senior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 nov 2004 15:48

Bericht door S. Roolvink » 18 mar 2005 18:59

De sensor heb ik met dubbelzijdig plakband bovenin het bakje aan het hout geplakt. Hij hangt op z'n kop.

De kleur van de paal maakt niets uit, omdat je er toch een soort van arm aan bevestigd waardoor het weerhutje een stukje van de paal af hangt.

Ik heb de arm (boekenplankrail) op de muur van het balkon bevestigd met 2 keilbouten. Als extra steun heb ik een stuk van een oude scholtelantenne gebruikt.

Sietse.
Always expect the unexpected!!!
Weerstation Leeuwarden (WSL)
WSL Topsites

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 18 mar 2005 19:18

S. Roolvink schreef:De sensor heb ik met dubbelzijdig plakband bovenin het bakje aan het hout geplakt. Hij hangt op z'n kop.

De kleur van de paal maakt niets uit, omdat je er toch een soort van arm aan bevestigd waardoor het weerhutje een stukje van de paal af hangt.

Ik heb de arm (boekenplankrail) op de muur van het balkon bevestigd met 2 keilbouten. Als extra steun heb ik een stuk van een oude scholtelantenne gebruikt.

Sietse.


Aha oke :)
Ik zet ze met schoefjes vast, vind ik zelf makkelijker ;) ieder zijn eigen keus natuurlijk ;)
Voor die paal heb ik inmiddels ook een goeie oplossing, namelijk een parasolhouder ;)
Ik heb zelf nog een 240 cm over, moet alleen even een stuk afgezaagt worden tot is 150 is :)
Volgende week ga ik er mee bezig.
Ik zet em dan voor tijdelijk en proef nog even achter omdat ik anders met de windmeterdraad niet red (voor huis).
Mocht de proef gelukt zijn enzo dan kan ik verder gaan bedenken voor de windmeter :)

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 19 mar 2005 19:01

Wat ik eigenlijk bedoel heet een dakdoorvoer en daar zijn er diverse van. Je kunt dan het beste één nemen voor afvoer ventilatie en daar wat aan gaan veranderen zodat je mast erdoorheen kan. Hierbij een voorbeeld van zo'n doorvoer. Je kunt deze in de bouwmarkt vinden, maar ik heb geen idee hoeveel ze kosten.


Afbeelding
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 19 mar 2005 20:06

dvdijk schreef:Wat ik eigenlijk bedoel heet een dakdoorvoer en daar zijn er diverse van. Je kunt dan het beste één nemen voor afvoer ventilatie en daar wat aan gaan veranderen zodat je mast erdoorheen kan. Hierbij een voorbeeld van zo'n doorvoer. Je kunt deze in de bouwmarkt vinden, maar ik heb geen idee hoeveel ze kosten.


Afbeelding



Aha oke :)
Ik zal volgende week eens zien.
Euhm, hoe wil ik em eigelijk boven op zolder vast zetten?? :oops:

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 26 mar 2005 18:30

Zooo mensen.
3 plankjes staan momenteel in de witte verf :)
Officeel hoeft de 3de niet eens in de verf maar ach wat maakt het uit ;)
Ik denk dat ik morgen zowel klaar en daarmee, dan kan ik em bouwen alhoewel dat zo wel klaar is :)
Hou jullie verder op de hoogte :)

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 27 mar 2005 18:25

Ik denk dat ik morgen zowel klaar en daarmee, dan kan ik em bouwen alhoewel dat zo wel klaar is


Ben zeer benieuwd hoe het gaat worden. Maak je weer een paar foto's?

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 29 mar 2005 15:24

dvdijk schreef:
Ik denk dat ik morgen zowel klaar en daarmee, dan kan ik em bouwen alhoewel dat zo wel klaar is


Ben zeer benieuwd hoe het gaat worden. Maak je weer een paar foto's?

Groeten, Dick
Dat komt zeker wel goed ;)
Mogelijk vanavond, anders morgen :)

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 31 mar 2005 15:22

Hey mensen.
Eindelijk ben ik begonnen met de rooster's plaatsen.
Nu bedenk ik dat ik wel een probleem ga krijgen, namelijk.....mijn windmeter draad haalt het niet :'(
Dit is nu echt *(^*&^
Ik kan wel het draad uit de buis halen (waar de winmeter is aan bevestigt) maar of ik daar veel draad mee win is nog maar de vraag.

Iemand nu enige idee? :'(
Zo niet, dan kan ik net zo goed de paal ook gelijk wel voor huis gaan plaatsen, dan maar even geen wind registratie. (Natuurlijk dood dood zonde :( )

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 31 mar 2005 19:28

Zo, heb alles even mooi kant en klaar gezet.
Beugels en al heb ik al bevestigt aan het weerhut.
Paal zit ook in de gront, alleen over die windmeter ben ik nog niet echt uit.
Ik zat te denken om em te verlegen maar zelfs met 20 meter haal ik de voorkant niet.
Kortom, verlegen wordt al echt compleet niks meer, daarnaast ben ik erg bang dat ik mijn windmeter ook niet verder omhoog kan zetten, echt ik kom gewoon nergens met die kleine 10 meter kabel.
Enige wat helpt is verlegen verlegen verlegen maar dan kan ik net zo goed die windmeter afschaffen.
Daarnaast is gewoon het enige manier: Alles schoon maken en te koop zetten en dan voor echt draadloos gaan, maar voor welk station moet ik dan gaan mocht ik dit doen?

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 01 apr 2005 11:51

Hey mensen!!!!!!!
Zo dat staat :)
De regenmeter moet nog vast gezet worden, die staat momenteel ergen in, (wel vast)
Ben van plan om daar een lijst omheen te zetten zodat die regenmeter vast komt te staan :)
De sensor hangt ook keurig netjes.
Ik wil de paal straks ook wit verven omdat die sensor niet van de paal af hangt ;)

Gister rond deze tijd mete ik 18.6 graden, en nu zit ik op tact 12.9 graad.
Kortom het is geweldig!!!!
Over de windmeter ben ik nog niet helemaal uit.
Ik ga zometeen naar mijn zus toe :)
Kom zondag pas weer thuis.

Groetjes en tot zondag :)

Gebruikersavatar
SpeedyGJ
Senior Member
Senior Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 17 mar 2005 16:28

Bericht door SpeedyGJ » 01 apr 2005 12:04

Afbeelding

:)

Plaats reactie