LD 250 Mobile Software

Welke software gebruik jij voor het zenden (FTP-en) naar het Internet en wat is je ervaring daarmee. Stel vragen of geef opmerkingen over software .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
denial
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jan 2005 12:06

LD 250 Mobile Software

Bericht door denial » 15 feb 2005 09:25

Er zijn bij mijn weten 3 programma's voor de Boltek LD-250 bliksemdetector: LD250 van Boltek, Lightning 2000 en Nexstorm. Maar ik vind ze allemaal meer op de Stormtracker gericht en daarna geschikt gemaakt voor de LD250.

Nu communiceert de LD250 via een com poort en stuurt hij de bliksem info gewoon in GPS achtige NMEA berichten, dus erg makkelijk op te pikken.

Ik ben zelf maar begonnen om een programma te schrijven speciaal gericht op het gebruik van de LD 250 in de auto.

Als er hier LD250 eigenaren zijn die ideeen, verzoeken of tips hebben, hoor ik ze graag. (Nee, het gaat ook mij niet lukken om de afstanden perfect te krijgen :) )

De belangrijkste principes zullen deze zijn:

- De richting is veruit het belangrijkst, de boltek kan dit goed detecteren.
- De exacte afstand is niet zo belangrijk. Een classificatie: dichtbij, redelijk ver, te ver is genoeg
- Naderen/verwijderen van een bui zou heel mooi zijn om te weten.

Daarnaast als specifieke 'mobiele' extra's:

- rotatie van bliksemgegevens (rij richting altijd boven in scherm)
- een kaartje met plaatsen (mbv GPS, geen straten, alleen om een idee te krijgen welke richting je in moet)
- strikes automatisch negeren als noises te veel worden (onder elektriciteits mast bv)
- strikes negeren als de auto snel draait
- strikes negeren bij stilstand (kan de LD250 ook zelf)
- ...

Er zal dus geen kaartje komen met lokaties van inslagen. Alleen een cirkel waarin je kunt zien dat in een bepaalde richting een sterke bui zit, op ongeveer x afstand. Zo gauw ik wat screenshots heb zal ik ze beschikbaar maken,

Daniel
"Such subtelty," said Slartibartfast, "one has to admire it."

Fred

Re: LD 250 Mobile Software

Bericht door Fred » 16 feb 2005 08:48

denial schreef:


Ik ben zelf maar begonnen om een programma te schrijven speciaal gericht op het gebruik van de LD 250 in de auto.

Als er hier LD250 eigenaren zijn die ideeen, verzoeken of tips hebben, hoor ik ze graag. (Nee, het gaat ook mij niet lukken om de afstanden perfect te krijgen :) )

De belangrijkste principes zullen deze zijn:

- De richting is veruit het belangrijkst, de boltek kan dit goed detecteren.
- De exacte afstand is niet zo belangrijk. Een classificatie: dichtbij, redelijk ver, te ver is genoeg
- Naderen/verwijderen van een bui zou heel mooi zijn om te weten.

Daarnaast als specifieke 'mobiele' extra's:

- rotatie van bliksemgegevens (rij richting altijd boven in scherm)
- een kaartje met plaatsen (mbv GPS, geen straten, alleen om een idee te krijgen welke richting je in moet)
- strikes automatisch negeren als noises te veel worden (onder elektriciteits mast bv)
- strikes negeren als de auto snel draait
- strikes negeren bij stilstand (kan de LD250 ook zelf)
- ...



Daniel


Zo Daniël,

Dat is nogal wat, 'k vind het erg leuk om dit soort zaken te volgen, ben geen bezitter van een bliksemdetectiesysteem, maar wat niet is.... Heb er veel belangstelling voor!

Zal nog veel moeten leren. Wil jij mij daarbij helpen? Er zijn wat directe vragen die nu bij mij opkomen. Ten eerste wat voor apparatuur heb je hier (alniet) voor nodig? Als ik het goed begrijp ; detector, labtop en GPS-sys. Loopt nogal in de papieren!

Verder ben ik benieuwd naar de manier van programmeren, doe je dat in een hogere programeertaal (zo ja welke?), machinetaal of is er sprake van applicatie-programmering? Sorry als ik domme vragen stel, ben maar een simple mind (Wei Hansen).

Zal de ontwikkelingen bij jou met belangstelling volgen.

Groeten en succes,
Fred

Gebruikersavatar
denial
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jan 2005 12:06

Re: LD 250 Mobile Software

Bericht door denial » 16 feb 2005 09:45

Fred schreef:Zal nog veel moeten leren. Wil jij mij daarbij helpen? Er zijn wat directe vragen die nu bij mij opkomen. Ten eerste wat voor apparatuur heb je hier (alniet) voor nodig? Als ik het goed begrijp ; detector, labtop en GPS-sys. Loopt nogal in de papieren!

Verder ben ik benieuwd naar de manier van programmeren, doe je dat in een hogere programeertaal (zo ja welke?), machinetaal of is er sprake van applicatie-programmering? Sorry als ik domme vragen stel, ben maar een simple mind (Wei Hansen).


Domme vragen bestaan niet he :)

Yep, het wordt wel prijzig ja. De LD250 zal het grootste probleem zijn. Gezien de prestaties die hij levert is het eigenlijk niet meer dan een heel duur speeltje. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen seconde spijt gehad van de aanschaf. Ik wist van te voren dat de afstand moeilijk te bepalen was, maar dat de richting prima gedetecteerd wordt.

Ik heb vanuit mijn werk altijd wel 1 of 2 laptops ter beschikking, maar voor iemand die dit niet heeft komt er een leuk bedrag bij ja. Aan de andere kant zou zo iemand denk ik ook de goedkopere (minder dure) inbouw StormTracker detector kopen en niet de externe LD250.

Dan de GPS, dat valt wel mee. Ik heb een GPS muis gekocht voor 65 euro geloof ik. Daarna zelf een kabel gesoldeerd om hem aan te kunnen sluiten.


Ik programmeer zelf bijna altijd met Borland C++ Builder. Het uitlezen van de detector komt nog het dichtst bij machinetaal maar gelukkig zijn er kant en klare componenten die dit al kunnen (in je project slepen en je kunt de seriele poort eenvoudig uitlezen)

Daniel
"Such subtelty," said Slartibartfast, "one has to admire it."

Fred

Bericht door Fred » 17 feb 2005 08:41

Hoi Daniël,

Duidelijke uiteenzetting zeg (je zal het zeker goed kunnen vinden met master Dick!). Vind de detectie-systemen erg mooi, maar er zit wel een groot prijskaartje aan! Ik moet e.e.a zeer goed afwegen dat is duidelijk, maar het blijft trekken.

Bedankt voor de reactie en houd ons a.u.b. op de hoogte van de ontwikkelingen aan jou kant.

Groeten,
Fred

Gebruikersavatar
denial
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jan 2005 12:06

Eerste screenshot + web log

Bericht door denial » 04 mar 2005 14:50

Ik houd een weblog bij met de ontwikkelingen van het programma:

http://boltek.web-log.nl/

Een eerste screenshot staat nu online:

http://members.home.nl/dvanos01/spherique1.jpg

(Heb hem niet als plaatje ingevoegd omdat ie nogal groot is)

Daniel
"Such subtelty," said Slartibartfast, "one has to admire it."

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Re:

Bericht door dvdijk » 04 mar 2005 18:37

Hoi Daniel,

Impressive hoor ! Mooi systeem. Ik had je verhaal al op o-o gelezen. Ook die foto . . . . . bikkel ! Ben trouwens wel nieuwsgierig welke weddenschap je hebt verloren. :)

Ik heb zelf een PCI Card van Boltek en gebruik Astrogenic. Misschien is jouw systeem wat voor onze stormchasers Helmut en Michel. Dus bij dezen nodig ik hen uit hierop te reageren.

Heb je ook nog foto's van je systeem en dan met name van het inbouwen in je auto?

Groeten, Dick
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Gebruikersavatar
denial
Full Member
Full Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jan 2005 12:06

Re:

Bericht door denial » 07 mar 2005 08:46

dvdijk schreef:
Heb je ook nog foto's van je systeem en dan met name van het inbouwen in je auto?



Ik ben daar nog mee bezig. Heb vorig jaar een constructie gemaakt met dakdragers, een plank en PVC buizen. Maar dat kost te veel tijd om op te bouwen.

Het schijnt voor de ontvangst wat minder te zijn, maar ik het nu met een magneetvoet proberen.

Daniel
"Such subtelty," said Slartibartfast, "one has to admire it."

Plaats reactie