winter van 1979

Diverse lezingen over het weer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weerstation Enschede
Senior Member
Senior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 nov 2004 15:57

winter van 1979

Bericht door Weerstation Enschede » 06 dec 2004 19:50

Uithuizermeeden.

Waar in 1979 de foto's door mij zijn gemaakt na een paar dagen van zware sneeuwval plus een stormachtige wind. Zoiets vergeet je niet gauw weer.

Het begon allemaal op Maandag 12 Februari met onderkoelde regen met ijzel wat al gauw voor grote problemen zorgde (15 mm s'avonds gemeten). De wegen in de provincie Groningen waren dan ook spekglad,veel ongevallen.

Dinsdag 13 Februari.

Weer een moeilijke dag voor ons, het bleef maar vriezen er viel weer onderkoelde regen en wat tot gevolg had geen verkeer meer mogelijk, de GADO bussen bleven in de garage, de treinen niet op tijd, post bezorging kwam niet opgang of met veel problemen.

Als postbode op de fiets een verzoeking, en plichts getrouw het moest bezorgd worden,mensen moesten hun post toch krijgen, mijn echtgenote Tini was zo vriendelijk om met mij mee te gaan met de auto, plaatsen Oosternieland en Zijldijk en een gedeelte van Roodeschool kregen hun post, maar vraag niet hoe!

Het was 16.00 uur dat het hier ging sneeuwen en met die gladde ondergrond de wind nam toe uit het Noord-Oosten en de hele avond en nacht sneeuwde het. Met een windkracht 7 à 8 Bft en een steeds lager wordende temperatuur-4 à -5.

Woensdag 14 Februari.

Het was 5.30 uur dat ik naar mijn weerhut wilde als weeramateur en ook gegevens doorgaf aan het KNMI en Hans de Jong en Jan Pelleboer . Het was niet mogelijk er lag een sneeuw duin van wel 2 meter tussen mijn huis en mijn weer hut. Mijn wind meter op het dak gaf kracht 8 met stoten aan van kracht 9 en zelfs nog uitschieters van 10 en een temperatuur van –8.uit het Noord-Oosten. Direct gebeld met de weerkamer van het KNMI de dienst doende meteoroloog geloofde mij niet en trok het sterk in twijfel en om 5.45 met het KNMI weerbericht op de radio werd het niet meegenomen geen enkele waarschuwing zelfs terwijl geheel Noord-Oosten van Groningen en Friesland in een blizzard zat met een voor mensen ontredderende gevolgen.

Teleurgesteld als ik was belde gelijk Hans deJong op en vertelde mijn verhaal die direct waar schuwingen uitgaf via de radio en andere instanties, direct daarna Jan Pelleboer opgebeld die had een Zuid-Westen wind en nog boven nul vertelde hij mij.

Direct na 6.00.uur kwam hij zijn verhaal doen via een van de Hilversumse zenders.

Het was half zeven dat de telefoon ging KNMI weerkamer met nieuwe, maar nu heel enthousiaste meterologen. "Jan, vertel jouw verhaal."

Gelukkig werd er toen wel iets mee gedaan. Hans de Jong schreef iets later ergens: Soms sneeuwt het in de Noord-Oost hoek al,wanneer de weerheren in De Bilt nog in termen van regen denken ook de zware sneeuwstorm van half februari 1979 werd door een weeramateur uit Uithuizermeeden als eerste gerapporteerd. Hoewel dit station op dat tijdstip al was ingeschakkeld als hulppost van De Bilt kostte het voor de bijna -buitenlander in dat verre Groningen- heel veel moeite de dienstdoende Biltse beroepsmeteoroloog te overtuigen van de drastisch gewijzigde en dreigende weersomstandigheden.

Geen post bezorgen, er kwam gewoon geen post vandaag. De trein met post was blijven steken ergens tussen Groningen en Roodeschool. Het openbaar vervoer lag stil. De wind nam zelfs nog toe en het bleef maar sneeuwen en de wind had nu voluit kracht 9 Bft met stoten van 10 Bft en joeg de sneeuw nog hoger op zodat vele dorpen hier waren geisoleerd.

Nu moest ik thuis blijven bij de telefoon want de mensen van het weer moesten de gehele dag op de hoogte blijven van het weergebeuren hier in de barre Noord-Oost hoek van Nederland. Zieken vervoer werd ernstig belemmerd, zodat zieken voor nier, suiker en hart werden vervoerd door de lucht. Net zoals de mensen die op de gaslocatie en de electrisiteitslocatie werkten werden eveneens met helicopters, die bij ons voor het huis landden, verplaatst.

De sneeuwstorm bleef, met de gehele dag een temperatuur van rond de –10 graden Celsius.

Donderdag 15 Februari.

De sneeuw storm is gaan liggen maar de toestand is nog ernstig enkele dorpen in Groningen en ook Friesland zijn volledig onder de sneeuwmassa,s verdwijnen moeten geheel worden uitgegraven. Sneeuwhoogte metingen waren voor het eerst in de loopbaan van mij als waarnemer onmogelijk, aan neerslag aftappen viel niet te denken mijn regen meter zat onder een sneeuw duin van pakweg 3 meter. Er waren zelfs duinen van 6 meter gemeten.

In Uithuizermeeden staken sommige huizen alleen nog met de schoorsteen boven de gigantische sneeuwduinen uit. Militairen kwamen te hulp om wegen te heropenen, dorpen uit hun isolement te halen. De zon kwam weer tevoorschijn en de wind was gaan liggen het vroor nog de hele dag. Post bezorging zou Zaterdag weer beginnen, maar vrijdag was ik de gehele dag onderweg met weermensen die graag met hun eigen waarnemingen wilden zien hoe Siberisch het eigelijk wel was in het uiterste Noord-Oosten van Groningen.

Een van de mensen die ik rond gereden heb in die dagen was Harry Geurts bekent van het schrijven van een aantal boeken. over het weer, nu werkzaam bij het KNMI.

Bron: http://www.meteodelfzijl.nl/winter1979.htm

Plaats reactie